MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Program Operacyjny Kapitał Ludzki, 2007-2013 - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Funduszy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
projekty stypendialne Centrum Studiów Zaawansowanych PW
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
PLANY DZIAŁANIA W RAMACH PO KL - Priorytety Centralne PLANY DZIAŁANIA W RAMACH PO KL - Priorytety Centralne Styczeń 2008 r.
Plan Działania Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Konkursy IV Priorytetu POKL: SZKOLNICTWO WYŻSZE I NAUKA zaplanowane do ogłoszenia w 2012 r. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Katolicki Uniwersytet.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
1. Konferencja otwierająca 15 maja 2009 SGGW w Warszawie Cele, zadania i spodziewane rezultaty Projektu.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Fundusze strukturalne dla wyższych uczelni
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Fundusze strukturalne dla nauki.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości aplikowania o środki dla szkół podstawowych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Szkoły wyższe na rzecz energetyki jądrowej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
„Możliwości wsparcia edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ” Roman Ciepiela Wicemarszałek Małopolski Przewodniczący Podkomitetu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Rozwój potencjału i oferty dydaktycznej Politechniki Wrocławskiej”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Funduszy Europejskich Plan Działania 2007 – 2008 dla Priorytetu IV PO KL

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W ramach Priorytetu IV będą realizowane następujące Działania: Działanie 4.1 Rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla gospodarki opartej na wiedzy, w tym: Poddziałanie Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Poddziałanie Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy Poddziałanie Wzmocnienie systemowych narzędzi zarządzania w szkolnictwie wyższym Działanie 4.2 Wzmocnienie kompetencji kadr B+R Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Typy projektów/operacji planowanych do realizacji w r. Działanie 4.1 Poddziałanie (procedura konkursowa): Dofinansowanie programów rozwojowych uczelni będzie obejmować: przygotowanie, otwieranie i realizację nowych kierunków studiów, studiów podyplomowych, studiów doktoranckich (w tym interdyscyplinarnych studiów doktoranckich) oraz dostosowywanie programów na istniejących kierunkach studiów do potrzeb rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy rozszerzanie oferty edukacyjnej uczelni o zajęcia fakultatywne w postaci programów wyrównawczych dla studentów z zakresu matematyki i fizyki oraz programy skierowane do osób spoza społeczności akademickiej (zwiększanie udziału szkolnictwa wyższego w kształceniu ustawicznym) opracowywanie programów i materiałów dydaktycznych oraz wdrożenie programów kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (studia, studia podyplomowe, kursy) współpracę uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów nauczania (staże i praktyki studenckie) oraz zwiększania zaangażowania pracodawców w realizację programów nauczania

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Działanie 4.1 Poddziałanie (pocedura konkursowa): Dofinansowanie programów rozwojowych uczelni będzie obejmować: lepsze przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy m. in. poprzez wsparcie akademickich biur karier działających przy uczelni podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej w celu podwyższania jakości nauczania podnoszenie kompetencji kadry kierowniczej w zakresie zarządzania uczelnią (w tym zarządzania finansowego i pozyskiwania funduszy na cele rozwojowe) organizowanie staży i szkoleń w wiodących zagranicznych i krajowych ośrodkach akademickich i naukowo – badawczych dla kadry dydaktycznej uczelni przydatnych dla prowadzenia pracy dydaktycznej (w tym staże dla doktorantów i staże postdoktorskie). stypendia dla doktorantów, młodych doktorów (postdoców) i profesorów projekty badawcze wizytujących, zatrudnionych w instytucjach szkolnictwa wyższego w dziedzinach szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarki projekty skierowane do studentów niepełnosprawnych w celu umożliwienia im korzystania z pełnej oferty edukacyjnej uczelni wdrożenie modeli zarządzania jakością w uczelni (w szczególności opracowanych w ramach wsparcia systemowego w Poddziałaniu ) Typy projektów/operacji planowanych do realizacji w r.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Działanie 4.1 – Poddziałanie (projekty systemowe): Wsparcie systemowe mające na celu zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy: zamawianie kształcenia na kierunkach technicznych, matematycznych i przyrodniczych (w tym wsparcie stypendialne dla studentów podejmujących kształcenie na kierunkach zamawianych oraz wsparcie uczelni w zakresie wdrożenia programów wyrównawczych adresowanych do studentów pierwszego roku) promocja wyboru ścieżki kształcenia na kierunkach technicznych, matematycznych i przyrodniczych – organizowanie przedsięwzięć, kampanii informacyjnych mających na celu zachęcenie młodzieży szkół ponadgimnazjalnych do podejmowania nauki na kierunkach ścisłych. Typy projektów/operacji planowanych do realizacji w r.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Działanie 4.1 – Poddziałanie (projekty systemowe): Wsparcie systemowe w postaci projektów wzmacniających narzędzia zarządzania w szkolnictwie wyższym, w tym: badania, analizy i ekspertyzy w zakresie funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego zwłaszcza w zakresie jakości kształcenia i dostosowania jego kierunków do potrzeb gospodarki. organizacja spotkań panelowych i seminarium z udziałem przedstawicieli uczelni oraz przedsiębiorców, w celu wymiany doświadczeń oraz wypracowania propozycji rozwiązań kluczowych problemów w szkolnictwie wyższym opracowanie programów kształcenia, w szczególności w zakresie nauk przyrodniczych, matematycznych, technicznych oraz nowoczesnych technologii w medycynie (w tym również makrokierunki, kierunki unikatowe, studia międzykierunkowe), opracowanie programów kształcenia w językach obcych w wybranych obszarach kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematycznych, przyrodniczych, rolniczych, medycznych i technicznych. Typy projektów/operacji planowanych do realizacji w r.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Działanie 4.1 – Poddziałanie (projekty systemowe): Wsparcie systemowe w postaci projektów wzmacniających narzędzia zarządzania w szkolnictwie wyższym, w tym: wsparcie szkoleniowe i analityczno-badawcze dla kadr Państwowej Komisji Akredytacyjnej w celu wzmocnienia systemu akredytacji opracowanie modeli efektywnego zarządzania w szkolnictwie wyższym, w tym: modeli zarządzania uczelniami różnych typów oraz modeli zarządzania jakością w uczelni Typy projektów/operacji planowanych do realizacji w r.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Działanie 4.2 (procedura konkursowa): Realizacja projektów mających na celu: podnoszenie umiejętności pracowników systemu B+R (np. kursy, szkolenia, studia podyplomowe) w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz komercjalizacji rezultatów prac badawczych (w tym również w zakresie ochrony własności intelektualnej i przemysłowej) podnoszenie świadomości pracowników systemu B+R w zakresie wagi i zasad badań naukowych i prac rozwojowych dla gospodarki, a także potrzeb sektora nauki i gospodarki w tym zakresie realizację przedsięwzięć upowszechniających osiągnięcia nauki polskiej i światowej w procesie kształcenia na poziomie wyższym. Typy projektów/operacji planowanych do realizacji w r.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Kryteria wyboru projektów ujęte w Planie Działania (procedura konkursowa) MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Poddziałanie Programy rozwojowe uczelni (procedura konkursowa): Kryteria dostępu: Projekt został złożony przez uczelnię publiczną, bądź niepubliczną. Minimalna wartość projektu: PLN Minimalna długość trwania projektu: 1 rok Uzasadnienie ww. kryteriów dostępu: W ramach priorytetu IV planowane jest wsparcie w szczególności dużych, kompleksowych projektów. Spośród katalogu projektów określonych w Szczegółowym Opisie oraz Planie działania - uczelnia może wybrać wszystkie bądź część oferowanych do wsparcia przedsięwzięć. Działania uczelni muszą wynikać z rzeczywistych jej potrzeb. Szacuje się, że średni koszt realizacji kompleksowego projektu uczelni będzie wynosił ok EUR. Intencją MNiSW jest wspieranie dużych, kompleksowych programów rozwojowych uczelni, dlatego do konkursu przyjmowane będą jedynie projekty, których koszt określono na kwotę co najmniej PLN.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Poddziałanie Programy rozwojowe uczelni (procedura konkursowa): Kryteria strategiczne: preferowane będą projekty przewidujące prowadzenie zajęć wyrównawczych dla studentów I roku kierunków ścisłych (5 pkt.) preferowane będą projekty uwzględniające kompleksowo 50% typów operacji.określonych w punkcie IV.2.3 przedmiotowego Planu Działania (5 pkt) preferowane będą projekty realizowane w partnerstwie z inną uczelnią albo jednostką naukową (4 pkt) preferowane będą programy rozwojowe przewidujące organizację co najmniej 3 -miesięcznych staży dla studentów u pracodawców. (6 pkt) Kryteria wyboru projektów ujęte w Planie Działania (procedura konkursowa)

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Działanie 4.2 (procedura konkursowa): Kryteria dostępu: Dla projektów w ramach Działania 4.2 ostatecznymi odbiorcami wsparcia są jednostki naukowe, podmioty działające na rzecz nauki z wyłączeniem przedsiębiorców. Kryteria wyboru projektów ujęte w Planie Działania (procedura konkursowa)

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Alokacje finansowe ujęte w Planie Działania na lata Budżet Priorytetu w podziale na Działania i Poddziałania (PLN) wg kursu EUR 3,74 Działanie 4.1 Rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla gospodarki opartej na wiedzy Poddziałanie Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Poddziałanie Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na widzy Poddziałanie Wzmocnienie systemowych narzędzi zarządzania w szkolnictwie wyższym Działanie 4.2 Wzmocnienie kompetencji kadr B+R Ogółem na Priorytet (ok. 4% alokacji w odniesieniu do całości środków na Priorytet IV PO KL)

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Zakładane wartości wskaźników ujęte w Planie Działania na lata Nazwa wskaźnika produktu Wartość wskaźnika do osiągnięcia w 2008 r. Wartość docelowa wskaźnika (2013) Działanie 4.1. Rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla gospodarki opartej na wiedzy Liczba programów rozwojowych wdrożonych przez uczelnie w ramach Działania 0*0*100 Liczba uczelni oferujących dodatkowe zajęcia wyrównawcze dla studentów I roku kierunków matematyczno – przyrodniczych i technicznych 1548 Liczba studentów, którzy ukończyli staże lub praktyki wspierane ze środków EFS w ramach Działania Liczba studentów, którzy ukończyli staże lub praktyki, trwające co najmniej 3 miesiące 0** *Przewiduje się, że w latach rozpocznie się realizacja ok. 40 programów rozwojowych. Z uwagi na fakt, iż z założenia mają być to programy duże, a ich czas trwania wynosić ma co najmniej 1 rok, całkowite ich wdrożenie nie nastąpi w okresie objętym Planem działania. **Z uwagi na to, że realizacja programów rozwojowych uczelni rozpocznie się prawdopodobnie w październiku 2008 r., wraz z rozpoczęciem nowego roku akademickiego 2008/2009 – z arytmetyki wynika, że do końca 2008 r. żaden student nie ukończy stażu czy praktyki trwającej dłużej niż 3 miesiące. Liczba studentów, którzy rozpoczną staże lub praktyki, trwające co najmniej 3 miesiące będzie monitorowana. Na chwilę obecną nie jest możliwe rzetelne zaplanowanie liczby studentów, którzy rozpoczną takie staże.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Zakładane wartości wskaźników ujęte w Planie Działania na lata Nazwa wskaźnika produktu Wartość wskaźnika do osiągnięcia w 2008 r. Wartość docelowa wskaźnika (2013) Działanie 4.1. Rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla gospodarki opartej na wiedzy Liczba instytucji szkolnictwa wyższego, które wdrożyły modele zarządzania jakością i kontroli jakości w ramach Działania, w tym: a) uczelnie publiczne, b) uczelnie niepubliczne 0*** 120 a)26 b)94 Liczba absolwentów kierunków matematyczno-przyrodniczych i technicznych, zamawianych przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego Liczba studentów I roku na kierunkach zamawianych przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego ***w latach realizowany będzie projekt polegający na opracowaniu modeli zarządzania uczelnią, w Planach działania dla kolejnych lat - podejmowane będą działania mające na celu wdrażanie tychże modeli. Przewiduje się, że w latach 2007 – 2008 zostaną opracowane dwa modele zarządzania uczelnią.

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Zakładane wartości wskaźników ujęte w Planie Działania na lata Nazwa wskaźnika produktu Wartość wskaźnika do osiągnięcia w 2008 r. Wartość docelowa wskaźnika (2013) Działanie 4.2 Wzmocnienie kompetencji kadr sektora B+R Liczba pracowników sektora B+R, którzy uczestniczyli szkoleniach w zakresie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych oraz w zakresie ochrony własności przemysłowej i intelektualnej w ramach Działania (ogółem/kobiety/mężczyźni) M 6000 K 3000

MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Dziękuję za uwagę