Strategia zagospodarowania obszarów morskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego UG
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wpływ na polską przestrzeń przewidywanych trendów rozwoju i restrukturyzacji polskiej gospodarki.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
POMCERT Pomorskie Centrum Badań i Technologii Środowiska Pomeranian Centre for Environmental Research & Technology Centrum Zaawansowanych Technologii POMORZE.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Energetyka atomowa dla Polski
Reforma gospodarki wodnej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Możliwe role przedsiębiorstwa energetycznego w budowie stopni wodnych
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Strategia zagospodarowania obszarów morskich Andrzej Cieślak – Urząd Morski w Gdyni cieslak@umgdy.gov.pl

Konwencja ONZ Prawo Morza ustala, że to Państwo jest odpowiedzialne za sprawy morskie Morze jest własnością Państwa; prawa właścicielskie w imieniu Skarbu Państwa pełni minister wł. ds. gospodarki morskiej Trwały zarząd wód morskich i gruntów nimi pokrytych sprawują urzędy morskie

Uwarunkowania Brak polityki morskiej RP – etap opracowywania założeń na podstawie Niebieskiej Księgi o Zintegrowanej Polityce Morskiej UE Wysoki poziom niepewności i niekompletności danych i szczególnie wysoki koszt i trudność ich uzupełniania, w tym ograniczenia czasowe (pogoda) Morze jest stabilizatorem klimatu Czynniki zmian: Rozwój gospodarczy Regionu Bałtyckiego, w tym globalizacja → intensyfikacja transportu, systemy energetyczne… Rozwój technologiczny → ekspansja coraz dalej w morze Zmiana klimatu → zmiany ekosystemu Morza Bałtyckiego, wzrost zagrożeń na brzegu, zmiana warunków uprawiania działalności gospodarczej

Uwarunkowania (c.d.) Rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń morską Rybołówstwo Żegluga Odbiornik śmieci, ścieków, wód chłodzących Obronność Kable i rurociągi Górnictwo: żwiry i piaski, ropa i gaz, inne zasoby (?) Turystyka i rekreacja Ochrona przyrody (20 może 30% obszaru Morza Bałtyckiego) Produkcja energii – wiatr, falowanie (?), prądy morskie (-), wodór(!) Przyszłe, obecnie nieznane przemysły, sposoby korzystania, „uprawy” morza

a

Przestrzeń morska jest cennym zasobem, którego przy obecnych sposobach postępowania zaczyna brakować! Niektóre kraje (Holandia, Belgia, Niemcy), poniekąd z naszej inicjatywy, nas wyprzedziły – w ich odpowiednikach KPZK odniesiono się do przestrzeni morskiej. Niemcy – Land Mecklenburg-Vorpommern ma pierwszy obowiązujący plan zag. prz. dla wód terytorialnych

Szanse rozwoju społecznego i gospodarczego Porty i rozwój wokół-portowy Turystyka i rekreacja Energetyka odnawialna „Blue biotech” (?) Górnictwo (?) Przyszłe nowe przemysły

Podstawowe elementy strategii zagospodarowania obszarów morskich Udoskonalenie i monitorowanie porządku prawnego i organizacyjnego aby zarządzanie obszarami morskimi odbywało się zgodnie z zasadami ZZOP Określenie i egzekwowanie priorytetów i zasad zagospodarowania /korzystania z obszarów morskich (KPZK, ustawy, rozporządzenia…) Aktywne uczestnictwo w pan-bałtyckich, unijnych (i innych międzynarodowych) projektach dot. zarządzania obszarami morskimi lub jego elementów

Porządek organizacyjno – prawny Jeden rządzący wszystkimi obszarami morskimi – minister wł ds. gospodarki morskiej przy pomocy dyrektorów urzędów morskich Zasada główna: to administracja morska wydaje rozporządzenia, zarządzenia, decyzje itd. lecz w uzgodnieniu z innymi sektorami / organami W szczególnych przypadkach inne sektory / organy wydają w/w rozporządzenia… lecz zawsze w porozumieniu z administracją morską Obowiązek uzgodnień Międzysektorowych Z samorządami wojewódzkimi i gminnymi (zróżnicowanie między WSE a morzem terytorialnym i MWW) Zapewnienie rzeczywistego uczestnictwa społecznego, a nie tzw. „konsultacji społecznych” Polityka informacyjna (zagwarantowanie jej finansowania) Badania i monitoring (zagwarantowanie jakości, ciągłości → finansowanie!) Planowanie przestrzenne typu „nested approach”: wizja → plan strategiczny → (…..?.....) → plan lokalny (prawo miejscowe) System podejmowania decyzji lokalizacyjnych Likwidacja zasady „pierwszy zgłoszony, pierwszy obsłużony” Uwzględniający szczególnie wysoki poziom niepewności

Priorytety i wskazania Żegluga, w tym rozwój portów (ekspansja portów, nowe szlaki, „autostrady morskie”) Ochrona środowiska, w tym ochrona przyrody Bezpieczeństwo społeczności i inwestycji nadbrzeżnych (powodzie, erozja) Uwzględniając międzynarodowe zobowiązania RP (np NATO, PSSA, …) Wskazania Docelowa ilość energii wytwarzanej w obszarze morskim Rezerwacja przestrzeni na sieci przesyłowe Regionu Bałtyckiego (energia, ropa, gaz, przyszłe inne) Łączna powierzchnia (np. procentowo) obszarów chronionych Różnicowanie sposobów połowu ryb zależnie od typów siedlisk

Zasady Optymalne wykorzystanie 4-wymiarowości przestrzeni morskiej Oszczędne korzystanie z przestrzeni, pozostawienie jak największych akwenów dla przyszłych, obecnie nieznanych celów gospodarczych, w tym: Łączenie infrastruktury liniowej w „wiązki” i zminimalizowanie ilości wiązek Łączenie na poszczególnych akwenach różnych, niesprzecznych sposobów korzystania z morza Zasoby (surowce, wiatr, prądy, ryby, siedliska) są dowiązane do lokalizacji, niektóre użytkowania (żegluga, turystyka, rekreacja, obronność) mogą być przemieszczane Obszary morskie zawsze pozostają własnością Państwa, innym podmiotom mogą być tylko udostępniane (dzierżawione, użyczane) na okres zamknięty; istniejące dzierżawy wieczyste, własności innych podmiotów mogą być odsprzedawane (odstępowane) tylko Skarbowi Państwa i nie mogą być poddzierżawiane Ustanowienie najwyższych norm czystości dla ścieków (wód) odprowadzanych do wód morskich lub do cieków blisko ujść do morza Zarządzanie pro-aktywne, a nie reaktywne

Podsumowanie Morze, w tym jego stan, porządek przestrzenny, sposoby używania, zawsze będzie wyłączną odpowiedzialnością PAŃSTWA Rośnie presja na obszary morskie. Konieczne podejmowanie racjonalnych decyzji w warunkach wielkiej niepewności, mających najczęściej skutki długotrwałe i bardzo często sięgające daleko poza obszary poszczególnych akwenów Zintegrowana Polityka Morska UE – wskazania; są kraje które nas wyprzedziły Brakuje podstaw (polityka morska, KPZK – w tym priorytety i zasady) do sporządzenia racjonalnej strategii gospodarowania przestrzenią morską Obecny system instytucjonalny jest poprawny. Udoskonalenia (prawo, nauka, informacja) są niezbędne. Rewolucja niepotrzebna.

Dziękuję Fot.: Piotr Domaradzki