BEZPIECZEŃSTWO I PORZĄDEK PUBLICZNY W WOJ. WARMIŃSKO – MAZURSKIM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Advertisements

Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2012
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
„Analiza stanu bezpieczeństwa
POLICJA.
ODPRAWA ROCZNA ZA 2008 ROK 13 LUTY 2009 rok
KOMENDA MIEJSKA POLICJI w Koninie 11 kwietnia 2013 r.
Przygotował Andrzej Potucha
KOMISARIAT POLICJI W DOBCZYCACH OCENA STANU BEZPIECZEŃSTWA ZA 2011 r.
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
ORGANIZATORZY IMPREZ wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
WYNIKI ANKIETY BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO MIESZKAŃCÓW POWIATU KŁODZKIEGO motto: „Pomagając Policji – pomagasz innym i sobie”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
JEDNOSTKI WSPIERAJĄCE SZKOŁĘ W WYCHOWANIU DZIECI I MŁODZIEŻ
Autorzy programu: Wiceprzewodnicząca
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Poseł na Sejm RP Beata Bublewicz dr Jarosław Klimczak
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
KOMISARIAT POLICJI W WĘGIERSKIEJ GÓRCE PODSUMOWANIE ROKU 2010.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
ODPRAWA SŁUŻBOWA W KPP W BIELSKU PODLASKIM 29 STYCZNIA 2014 ROKU
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2013 za rok 2013 Nidzica 30 kwietnia 2014 r.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
ORGAN administracji publicznej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
MIEJSKIE KONSULTACJE SPOŁECZNE nt. MAP ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA Dąbrowa Górnicza.
Zakres obowiązywania kpa
Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa
Gimnazjalista w świecie prawa
Komenda Powiatowa Policji w Wyszkowie INFORMACJA O STANIE BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO NA TERENIE POWIATU WYSZKOWSKIEGO W 2014 ROKU.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
EFEKTY PRACY UZYSKANE PRZEZ KOMENDĘ POWIATOWĄ POLICJI W PRUSZKOWIE w 2013 ROKU.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Planistyczne działania wspierające.
„Bezpieczna dzielnica - bezpieczny mieszkaniec” Program realizowany w ramach Miejskiego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa.
WYDZIAŁ PREWENCJI KWP W KATOWICACH Kampania społeczna Kampania społeczna "Nie reagujesz – akceptujesz” Katowice, wrzesień 2011r.
KOMENDA POWIATOWA POLICJI W KOLBUSZOWEJ Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu kolbuszowskiego w 2015r.
W roku 2013 na terenie Gminy Brzeszcze nie odnotowano żadnego zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego zarówno podczas trwania imprez.
Straż Miejska w Policach. Straż Miejska w Policach rozpoczęła działalność 1 lutego 1992 r. 9 strażników 1 pojazd zakres działania: miasto Police 9 strażników.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 2016 rok.
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
Bezpieczeństwo w Dzielnicy Targówek 2017
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Komenda Powiatowa Policji w Żyrardowie
Zapis prezentacji:

BEZPIECZEŃSTWO I PORZĄDEK PUBLICZNY W WOJ. WARMIŃSKO – MAZURSKIM http://www.warminsko-mazurska.policja.gov.pl/

Zagadnienia do prezentacji: 1. Analiza rodzajów zagrożeń bezpieczeństwa publicznego i ich geneza; 2. Analiza i ocena skuteczności dotychczasowych metod zapobiegania i przeciwdziałania zagrożeniom; 3. Analiza pożądanych przedsięwzięć zmniejszających poziom zagrożeń.

W ustawach samorządowych, wojewódzkiej administracji rządowej i kompetencyjnej używa się pojęć: „porządek publiczny”, „bezpieczeństwo publiczne”, „bezpieczeństwo obywateli”, „bezpieczeństwo państwa” których zakres właściwości rzeczowej nie jest do końca jasny. Wytwarza to obraz pogmatwanych i nakładających się na siebie zakresów kompetencji poszczególnych podmiotów w dziedzinie administracji publicznej.

Porządek publiczny, to takie zachowanie się ludzi w miejscach publicznych, które jest zgodne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi i którego utrzymanie leży w interesie społecznym. Zakłócenie porządku publicznego polega na wywołaniu takiego stanu, który w danym czasie, miejscu, okolicznościach, zgodnie z przyjętymi zwyczajami i obowiązującymi przepisami uważa się za nienormalny i który odczuwany jest jako utrudnienie lub uniemożliwienie ludziom normalnego zachowania się w miejscach dostępnych dla bliżej nieokreślonej liczby osób. Skutek ten musi dotknąć przynajmniej jedną osobę.

Składowe bezpieczeństwa: bezpieczeństwo eksperckie, Bezpieczeństwo publiczne, to stan przejawiający się ochroną porządku prawnego, życia i zdrowia obywateli oraz majątku narodowego przed bezprawnymi działaniami. Bezpieczeństwo - jest to stan otoczenia cywilizacyjnego i środowiska naturalnego dowolnej społeczności lokalnej (szeroko rozumianej). Składowe bezpieczeństwa: bezpieczeństwo eksperckie, poczucie bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo, jako produkt inżynierski konstruuje się w oparciu o: obliczenia związane z analizą ryzyka, jego szacowaniem oraz jego hierarchizacją, „budowanie” systemu prawnego, „budowanie” struktur organizacyjnych, „budowanie” systemów ratowniczych, poszukiwanie opcji obniżających ryzyko, testowanie przyjętych rozwiązań, wdrożenie, eksploatacja, doskonalenie bezpieczeństwa.

Określenie bezpieczeństwa poprzez ryzyko pozwala na większą precyzję twierdzeń, związanych z bezpieczeństwem i tak inne jego definicje, to np.: „Bezpieczeństwo to stan otoczenia naturalnego i cywilizacyjnego ... (1) ... określony przez akceptowalne ryzyko”, (2) ... zapewniający niezakłócony rozwój i pomyślność człowieka oraz społeczeństwa”.

Zapewnienie bezpieczeństwa oraz spokoju i porządku publicznego należy z mocy prawa do zadań wielu organów administracji publicznej, zarówno z systemu administracji rządowej, jak i samorządowej. Elementami tej administracji odgrywającymi rolę podstawową i nadrzędną są w szczególności minister właściwy do spraw wewnętrznych i Policja, jako specjalnie powołane do realizacji zadań z dziedziny bezpieczeństwa i porządku publicznego

Ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. Tworzy się Policję jako umundurowaną i uzbrojoną formację służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. (Art. 1.1.) Do podstawowych zadań Policji należy ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania. (Art. 2.2.)

Ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. Policja składa się z następujących rodzajów służb: kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym. (Art. 4. 1.) Centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, jest Komendant Główny Policji, podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. (Art. 5. 1.)

Policja w województwie warmińsko-mazurskim: policjanci pracownicy RAZEM: KWP w Olsztynie 469 307 776 19 x KMP/KPP 2796 593 3 389 OPP w Olsztynie 341 5 346 3 606 905 4 511

Ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. Administracja a bezpieczeństwo: Wojewoda oraz wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub starosta sprawujący władzę administracji ogólnej oraz organy gminy, powiatu i samorządu województwa wykonują zadania w zakresie ochrony bezpieczeństwa lub porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach. (Art. 3.) Wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub starosta może żądać od właściwego komendanta Policji przywrócenia stanu zgodnego z porządkiem prawnym lub podjęcia działań zapobiegających naruszeniu prawa, a także zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego (Art. 11. 1.)

Wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego: wykroczenia, przestępstwa, zachowania społecznie nie akceptowane. Transfer ryzyka. Decyzje polityczne. Mniejsze zło.

Wybrane podłoże zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego: patologie w rodzinie, uzależnienie od alkoholu i narkotyków, niski status materialny, znudzenie-pragnienie emocji, lekkomyślność, przypadek, bezrobocie, choroby psychiczne, depresje, autodestrukcja. Transfer ryzyka. Decyzje polityczne. Mniejsze zło.

Wpływ bezrobocia na wzrost przestępczości: Transfer ryzyka. Decyzje polityczne. Mniejsze zło. Dane wg OECD, za lata 1992-2001, za „WPROST” 07.04.2002 r.

Stopa bezrobocia w woj. warmińsko-mazurskim: 19,0%. (Bezrobotni zarejestrowani wg stanu z końca 01.2008 r. - 99,0 tys. osób)

Napływające z różnych źródeł informacje i sygnały z całego kraju, wskazywały na pogarszające się poczucie bezpieczeństwa obywateli, szczególnie na terenie małych (do 20 tys. mieszkańców) i średnich (do 100 tys. mieszkańców) miast.

Ponieważ każde przedsięwzięcie wymaga: zdiagnozowania problemu, ustalenia przyczyn jego powstania, określenia możliwości przeciwdziałania, wyznaczenia zadań by zapobiec bądź wyeliminować zagrożenia. W celu poprawy bezpieczeństwa; ustalono pełen obraz zagrożeń i potrzeb społecznych w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez informację statystyczną i rzetelne badania opinii publicznej, podjęto dialog społeczny, zainicjowano pracę na szczeblu lokalnym.

W ten sposób w Komendzie Głównej Policji w ramach rządowego programu "Razem Bezpieczniej", powstał policyjny program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Bezpieczne Miasta”. Na podstawie aktualnej wiedzy o stanie i poczuciu bezpieczeństwa określono obszary działania programu i kierunki aktywności zaangażowanych podmiotów. Główne cele programu „Bezpieczne Miasta”: odczuwalny wzrost realnego bezpieczeństwa na poziomie lokalnym, szczególnie na terenie małych i średnich miast; ograniczenie w szczególności przestępczości pospolitej oraz zjawisk chuligaństwa i wandalizmu;

Główne cele programu „Bezpieczne Miasta”: poprawa bezpieczeństwa w miejscach publicznych, takich jak: ulice, przystanki komunikacyjne, targowiska, rejony lokali rozrywkowych, dyskotek; wzrost poczucia bezpieczeństwa oraz ograniczenie ciemnej liczby przestępstw, wykroczeń oraz zachowań społecznie nieakceptowanych; poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym; zaktywizowanie i zdynamizowanie współpracy z administracją samorządową, podmiotami pozapolicyjnymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa oraz społecznością lokalną; poprawa wizerunku Policji oraz wzrost zaufania społecznego.

Na terenie województwa wytypowano 17 małych i 9 średnich miast. Realizując założenia programu wykonano m.in. 1798 służb, w trakcie których: przeprowadzono 719 interwencji, ujawniono 2120 wykroczeń, nałożono 1109 mandatów karnych, zatrzymano 67 sprawców przestępstw, zatrzymano 23 poszukiwane osoby, skontrolowano 1499 pojazdów, zatrzymano 33 nietrzeźwych kierujących, zatrzymano 32 dowody rejestracyjne.

(2. miejsce w kraju)

2007 rok - nagrody i wyróżnienia: 18 - policjantów Krzyżem Zasługi; 29 - odznaką „Zasłużony Policjant”; 15 - nagrodą MSWiA; 20 - nagrodą KGP; 1439 - awansem w stopniu służbowym; 1304 - awansem na stanowiskach służbowych; 9279 - podwyższono składniki wynagrodzenia.

Podstawowe zadania Policji województwa warmińsko-mazurskiego określone na 2008 r. Zapewnienie widocznej, realnie zwiększonej obecności służb policyjnych w miejscach szczególnie zagrożonych oraz wyższej skuteczności tych służb w reagowaniu na wszelkie zachowania negatywnie wpływające na poczucie bezpieczeństwa; Skuteczne ograniczenie pospolitej przestępczości kryminalnej, a także ilości wykroczeń przeciwko mieniu; Ograniczenie liczby przestępstw i wykroczeń o charakterze chuligańskim, ekscesów chuligańskich i agresywnych zachowań dorosłych i młodzieży w miejscach publicznych, środkach komunikacji miejskiej i na kolei;

Podstawowe zadania Policji województwa warmińsko-mazurskiego określone na 2008 r. Skuteczne zapobieganie i zwalczanie przestępczości nieletnich i na szkodę nieletnich; Zapewnienie bezpieczeństwa podczas imprez masowych w miejscach wypoczynku; Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym; Likwidacja obszarów bezprawia na obszarach miejskich

Droga dojścia do celu: Dokonanie zmian organizacyjno - etatowych w służbie logistycznej, które wygenerują etaty do służb zewnętrznych; Minimalizowanie zaangażowania Policji w obszarach nie związanych z zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa mieszkańców; Dyscyplina kadrowa i etatowa w służbie prewencyjnej; Likwidowanie rozproszenia służb patrolowych; Korzystanie z funduszy samorządowych na wykonanie dodatkowych służb;

Droga dojścia do celu: Doskonalenie metodyki realizacji zadań ogniw ruchu drogowego zmierzających do zmniejszenia liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym; Wzmocnienie etatowe służby ruchu drogowego; Pełne wykorzystanie w służbie posiadanych środków technicznych; Realne wsparcie działań jednostek terenowych ze strony Komendy Wojewódzkiej Policji; Angażowanie podmiotów zewnętrznych do realizacji zadań na rzecz poprawy poczucia bezpieczeństwa;

Droga dojścia do celu: Poprawa jakości obsługi interesantów zgłaszających się do jednostek Policji; Poprawa profesjonalnej reakcji na zgłaszane zagrożenia, profesjonalne podejście do realizacji obowiązków służbowych; Stworzenie warunków do budowania szczególnej roli dzielnicowego w lokalnych społecznościach; Działania dotyczące zmiany kultury organizacyjnej – w tym w kierunku promowania kreatywności, przestrzegania zasad etyki zawodowej i szacunku do profesjonalizmu w służbie;

Droga dojścia do celu: Efektywne rozwiązania w zakresie możliwości informowania Policji o zdarzeniach (w tym czas oczekiwania na odebranie informacji z nr 997) i skuteczność reakcji Policji na otrzymane zgłoszenia; Wprowadzenie do codziennej służby zadań skierowanych na znaczące ograniczenie zagrożenia przestępstwami popełnianymi przez osoby pozostające pod wpływem alkoholu; Wspólnie z lokalnym samorządem inicjowanie działań skierowanych na naprawy stwierdzonych dewastacji mienia;

Droga dojścia do celu: Skuteczne pozbawianie sprawców przestępstw korzyści majątkowych będących wynikiem przestępstwa; Wykorzystanie trybu postępowania przyśpieszonego w sprawach karnych i stosowanie konsensualnego sposobu zakończenia postępowania – art. 335 k.p.k.; Ujawnianie mechanizmów korupcyjnych w małych miejscowościach; Ujawnianie i zwalczanie przestępstw na szkodę interesów finansowych Unii Europejskiej, wyłudzeń VAT oraz przestępczości w sferze teleinformatyki i bankowości elektronicznej; Sprawne realizowanie poszukiwań; Efektywna praca operacyjna policjantów;

Droga dojścia do celu: Przyjęcie do realizacji planu działań zmierzającego do realnego ograniczenia liczby przestępstw i wykroczeń w szkołach i ich bezpośrednim otoczeniu oraz do ograniczenia dostępu do alkoholu i narkotyków w środowisku szkolnym; Stosowanie zasady „zero tolerancji - zero pouczeń” wobec kierujących przekraczających prędkość (w tym w szczególności autokary i pojazdy TIR), tych, którzy nie używają pasów bezpieczeństwa, foteli do przewozu dzieci, wymuszających pierwszeństwo jazdy, wyprzedzających w miejscach zabronionych czy naruszających dyspozycje sygnalizacji świetlnej;

Droga dojścia do celu: Wspomaganie jednostek terenowych przez Wydziały KWP w miejsce zadań o charakterze kontrolno – rozliczeniowym lub wykonawczych; Skuteczne wspomaganie jednostek terenowych przez pion logistyki w zabezpieczeniu materiałowym i technicznym obszarów objętych zadaniami na rok 2008; Jasna i zrozumiała przez podwładnych polityka kadrowa, w tym polityka motywowania i awansowania; Dynamiczna polityka informacyjna służb prasowych; Ograniczenie zjawisk patologii służby.

Proszę o pytania

Dziękuję za uwagę