M I N I S T E R S T W O NAUKI I INFORMATYZACJI Informacje o procesie Foresight w MNiI Arkadiusz Machula - MNiI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Foresight „Akademickie
Advertisements

Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
M I N I S T E R S T W O NAUKI I INFORMATYZACJI Przebieg realizacji zasad i trybu doboru ekspertów w pilotażowym projekcie Foresight w dziedzinie ZDROWIE.
1 Zdrowie i Życie Wyniki i d oświadczenia z pracy panelu głównego Zdrowie i życie Andrzej Matczewski, Iwona Nowicka.
Zasady i tryb doboru ekspertów w pilotażowym projekcie Foresight
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Wstępny projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do ogólnonarodowej debaty Warszawa, styczeń 2005.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Foresight a prognozowanie – kryteria, metody, przykłady Problemy wytyczania przyszłych kierunków rozwoju – wykorzystanie Foresightu Andrzej Matczewski.
1 Idea i metodyka Foresight oraz realizacja Narodowego Programu Foresight w Polsce Andrzej Matczewski Warszawa
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT Idea * Metodologia * Działania MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Iwona Nowicka Katowice, 24 października 2006 r. Iwona.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku 2020+
Uniwersytet Medyczny im
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Inteligentne specjalizacje w kształceniu zawodowym w ramach RPO WiM Modernizacja szkolnictwa zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Warsztat konsultacyjny
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

M I N I S T E R S T W O NAUKI I INFORMATYZACJI Informacje o procesie Foresight w MNiI Arkadiusz Machula - MNiI

Foresight: obejmuje zespół działań umożliwiających wielowymiarowe określenie przyszłych kierunków rozwoju na podstawie bieżącego stanu nauki, technologii i świadomości społecznej oraz ich wzajemnych powiązań.

Proces strategiczny mający na celu: Foresight: Proces strategiczny mający na celu: Usystematyzowanie debaty publicznej dotyczącej przyszłych perspektyw i możliwości powstałych dzięki rozwojowi nauki i technologii, Wpływ na podejmowane bieżące decyzje i działania odnoszące się do przyszłości, Partnerski, przyszłościowy sposób docierania do informacji w celu budowania średnio lub długookresowej wizji rozwojowej, jej kierunków i priorytetów, Wypracowanie sposobu osiągania społecznej akceptacji programów rządowych,

Wyróżniki współczesnego procesu foresight (1):     Wskazywanie priorytetów inwestycyjnych w sferze badań i rozwoju technologicznego poprzez odkrywanie potencjalnych możliwości. Wyznaczanie priorytetów - przy pomocy programów horyzontalnych; wdrażanie - przy pomocy uszczegółowionych programów sektorowych.    Przedstawienie znaczenia badań naukowych dla rozwoju gospodarki Foresight demonstruje dostępne osiągnięcia technologiczne oraz wspomaga szacowanie możliwości absorpcji tychże osiągnięć przez gospodarkę.    

Wyróżniki współczesnego procesu foresight (2): Wprowadzanie nowych aktorów do realizacji procesu foresight. Do procesu aktualnie włączani są nie tylko eksperci, ale także pracodawcy oraz przedstawiciele różnych społeczności - ich obecność pomaga poznać inny od eksperckiego punkt widzenia problemów.   Zmiana orientacji polityki naukowej i innowacyjnej państwa. Reorientacja z gospodarki tradycyjnej na Gospodarkę Opartą na Wiedzy

Rola foresightu Zapewnia instrumenty dla przewidywania kierunków rozwoju technologicznego i socjoekonomicznego, Stanowi podstawowe narzędzie w procesie planowania strategicznego dla sektora publicznego i prywatnego. (w UE wykorzystywany przy tworzeniu dokumentów programowych dla FS i Funduszu Spójności), Wprowadza społeczny dialog służący włączeniu zainteresowanych grup społecznych do dyskusji i współpracy z decydentami i naukowcami.

POZIOMY FORESIGHTU: poziom ponadnarodowy poziom narodowy poziom regionalny i lokalny poziom branżowy

Osie problemowe foresightu: rozpoznanie nauki i technologii - problemy społeczne i gospodarcze, szanse i zagrożenia – zasoby;

Etapy foresightu: Określenie pól (obszarów) badań Określenie struktury pól badań

Narodowy Programu Foresight dla Polski określenie kierunków badań naukowych i prac rozwojowych, stworzenie dla nich preferencji w przydziale środków budżetowych w perspektywie wieloletniej, sformułowanie wyznaczników rozwoju społeczno gospodarczego dla potrzeb NPR.

Pola dla Polski ZDROWIE i ŻYCIE ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TECHNOLOGIE INFORMACYJNE I TELEKOMUNIKACYJNE BEZPIECZEŃSTWO  

ZDROWIE I ŻYCIE Chemikalia i farmaceutyki Bezpieczeństwo żywności Technologie w medycynie (zastosowanie)  

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Społeczeństwo (poziom życia) Energia Ekologia Technologie na rzecz ochrony środowiska – pod kątem możliwości odbudowy środowiska naturalnego Zasoby naturalne i nowe materiały Wzrost gospodarczy – z punktu widzenia dostępnych i zmieniających się czynników wytwórczych i zmian struktury przemysłu (rozwój przemysłów nowoczesnych i modernizacja starych – utrzymać czy zamykać?) Infrastruktura (w tym głównie transport)  

TECHNOLOGIE INFORMACYJNE I TELEKOMUNIKACYJNE (SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE) Infrastruktura Sieci Dostęp do informacji ePolska w eEuropie Edukacja  

BEZPIECZEŃSTWO Ekonomiczne zewnętrzne i wewnętrzne Socjalne Techniczno-technologiczne Stabilność polityczna  

Narodowy Program Foresight pole badawcze: ZDROWIE I ŻYCIE Projekt pilotażowy

Czynniki decydujące o wyborze pola badawczego ZDROWIE I ŻYCIE: duża skala i różnorodność problematyki, duże poparcie społeczne, zmiana struktury demograficznej społeczeństwa, polskie tradycje w produkcji żywności wysokiej jakości i szansa poprawy konkurencyjnej pozycji Polski w tej dziedzinie, akceptacja członków Grupy Inicjatywnej.

Metodyka pilotażowego projektu foresight panelowa dyskusja ekspertów, wyznaczenie kluczowych technologii przez poszczególne panele, wykorzystanie metody „scenariuszy” podczas tworzenia raportów;

Technika dyskusji panelowej: Polega na prowadzeniu dialogu i uzgadnianiu stanowisk pomiędzy członkami grupy Bierze w nich udział 15 do 20 ekspertów Panele mają charakter sektorowy oraz horyzontalny Zalety: Odznacza się wysoką efektywnością – krótki czas osiągnięcia wymiernych efektów Wyniki łatwo połączyć z innymi metodami Zwiększa liczbę osób zaangażowanych w projekt – udział bierze wielu aktorów reprezentujących różne interesy i grupy społeczne

Technika kluczowych technologii: polega na wyznaczeniu kluczowych technologii za pomocą specjalnie do tego celu dobranych kryteriów opracowanych przez ekspertów głównego panelu tematycznego. umożliwia określenie priorytetów dla polityki naukowej, naukowo technicznej i innowacyjnej państwa Zalety: pozwala na wyznaczenie rozwiązań i określenie przyszłych potrzeb gospodarki i społeczeństwa. efektywna, przejrzysta – jasne kryteria wyboru

Technika tworzenia scenariuszy: wskazuje kierunki rozwoju, i pomaga oszacować ich trafność sugeruje sposoby osiągnięcia wyznaczonych celów Zalety: zapewnia spójność wyników pomiędzy poszczególnymi raportami, pomaga wskazać punkty zwrotne, kluczowe decyzje których podjęcie jest niezbędne w najbliższym czasie

Realizacja projektu pilotażowego (1): wybór ekspertów do głównego panelu tematycznego na podstawie nominacji instytucji i organizacji wytypowanych do zgłaszania kandydatur. główny panel tematyczny określi dziedziny szczegółowe w obszarze ZDROWIE I ŻYCIE przygotuje propozycje list ekspertów w szczegółowych panelach tematycznych, które przedstawione zostaną Komitetowi Sterującemu celem ostatecznych korekt i zatwierdzenia główny panel tematyczny wytypuje także kluczowe technologie – które następnie weryfikowane i agregowane będą prze panele tematyczne

Realizacja projektu pilotażowego (2): Rozpoczęcie pracy szczegółowych paneli tematycznych Rezultatem prac ekspertów w poszczególnych panelach będzie przygotowanie raportów cząstkowych. Konsultacje społeczne weryfikujące wybrane kierunki badań i rozwoju technologii priorytetowe dla Polski Kontynuacja NPF