Filantropia korporacyjna w Polsce W Polsce 80% firm deklaruje zaangażowaniew działalność społeczną W 2008 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na łączną kwotę 290 mln zł W 2008 roku blisko 7000 firm przekazało i odliczyło darowizny od dochodu
Badanie przeprowadzone na zlecenie Forum Darczyńców przez spółkę: Badanie w ramach projektu CEENERGI (Central Eastern European Network for Responsible Giving) finansowanego z dotacji: Pierwsza kompleksowa próba analizy fundacji korporacyjnych w Polsce. Informacje o badaniu
Finansowanie działalności fundacji korporacyjnych Wysokość budżetów fundacji korporacyjnych
Źródła finansowania fundacji korporacyjnych
Fundacje założone przez firmy najczęściej prowadzą działalność o zasięgu ogólnopolskim (79%), potem regionalnym i lokalnym (po 10%), najrzadziej międzynarodowym (3%). Cele fundacji często są związane z działalnością korporacji-fundatora, jej misją czy też określoną polityką grupy lub koncernu. Duże znaczenie ma także opinia pracowników. Firmie zakładającej fundację zależy, aby jej działalność była zgodna z wartościami cenionymi przez pracowników firmy.
WIZERUNEK Przedstawiciele fundacji korporacyjnych są przekonani, że postrzeganie społeczne tego typu podmiotów w Polsce jest raczej negatywne. Uważają, że tego typu podmioty są postrzegane jako bardzo bogate organizacje posiadające wręcz nieograniczone zasoby finansowe. Z tego powodu potrzebujący kierują do fundacji korporacyjnych o wiele więcej próśb, niż do innych organizacji społecznych. PRAWO Nieprzystające do rzeczywistości ustawy o zbiórkach publicznych, poziom minimum socjalnego i podatek VAT – to bariery, na jakie napotykają fundacje korporacyjne.
17 spośród 20 przedstawicieli badanych fundacji korporacyjnych deklaruje większą identyfikację z biznesem niż z organizacjami pozarządowymi, podkreślając jednak, że ich organizacje są pomostem między światem biznesu trzecim sektorem. Podczas badań respondenci zaznaczali, że są blisko firm założycielskich, zarówno ze względu na wspólną infrastrukturę (28 spośród 50 badanych fundacji ma biura w siedzibach firm założycielskich), jak również misję i zasady działania ustalone z fundatorem. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, fundacje mają poczucie przynależności do trzeciego sektora. Programy realizowane przez fundacje są programami społecznymi takimi, jakie tworzą inne organizacje pozarządowe.
Blisko 70% fundacji korporacyjnych twierdzi, że firma założycielska prowadzi także działalność społeczną samodzielnie, bez pośrednictwa fundacji. Firmy przekazały fundacjom tylko część działań społecznych, zwykle dotyczących konkretnego obszaru. Działania społeczne w firmach realizowane są przez działy marketingu, promocji lub komunikacji.
Większość polskich fundacji korporacyjnych powstała jako wynik rozwoju strategicznego podejścia korporacji do działań społecznych. Firmy chciały nadać działaniom społecznym jasną strukturę, a co za tym idzie – większą przejrzystość. Korzyści wewnętrzne wynikające z powołania fundacji: uporządkowanie i wzmocnienie działalności społecznej firmy oraz zaangażowanie pracowników w sprawy społeczne. Korzyści zewnętrzne: ułatwienie komunikacji o działaniach społecznych i oddziaływanie na budowę pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.