Szpital publiczny w ubezpieczeniowym paradygmacie systemu ochrony zdrowia – aspekty formalno-prawne Державна лікарня в страховій парадигмі системи охорони.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
3-4 listopada 2011 r.1 Dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne w polskim systemie ochrony zdrowia – projekt rządowy Додаткові страхування в польській системі
Advertisements

Medycyna pracy w prywatnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Polsce - ekonomiczne dylematy i możliwości Виробнича медицина (медицина охорони праці) в недержавному.
Publiczne ubezpieczenie lekowe w Polsce Державне страхування ліків у Польщі Государственное страхование лекарств в Польше The successes and defeats of.
Transgraniczne ubezpieczenia zdrowotne w Europie – szanse i wyzwania Трансграничні медичні страхування в Європі – шанси та виклики International Science.
Zdrowotne Konta Oszczędnościowe – nowa forma finansowania systemu ochrony zdrowia Kijów, listopad 2011 Petre Iltchev, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Trudna droga ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce w latach Терниста/важка дорога медичних страхувань в Польщі в роках Jakub Gierczyński,
International Conference on
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Komunikacja interpersonalna
Turystyka zdrowotna.
Inspekcja Transportu Drogowego
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Zarządzanie międzynarodowe
Śląski Oddział Wojewódzki NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z siedzibą w Katowicach Kształtowanie się nakładów finansowych na świadczenia zdrowotne w latach.
1.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
1 Założenia ustawy implementującej dyrektywę 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 31 marca 2008 r.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Projekt Edukacja na rzecz ochrony środowiska jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PL2003/ Phare 2003 Organizacje.
Przepis na skuteczną motywację HR Meeting Warszawa, 21 listopada 2012 roku.
Jeżdżę z głową.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Władza lokalna w Polsce
Rola lekarzy rodzinnych w realizacji programów profilaktycznych Wiesława Fabian Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce POLSKO-NIEMIECKIE SYMPOZJUM PROFILAKTYCZNE.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Naklejki na opakowaniach
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Ścieżki przekształceń Uwarunkowania prawne. Konsolidacja szpitali według specjalności z punktu widzenia ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach.
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Wydział Monitorowania Świadczeń Opieki Zdrowotnej Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Analiza raportów statystycznych szpitali.
Analiza migracji pacjentów na Mazowsze oraz związane z tym koszty finansowe ponoszone przez MOW NFZ i placówki medyczne MAZOWIECKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NFZ.
Delegatura MOW NFZ w Ostrołęce. MIGRACJE PACJENTÓW POMIĘDZY SZPITALAMI W 2004 R. SAMODZIELNY ZESPÓŁ PUBLICZNYCH ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ im. dr Józefa.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Ministerstwo Zdrowia Aktualne kierunki prac Ministerstwa Zdrowia Marek Haber Podsekretarz Stanu.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
Listy oczekujących na wybrane świadczenia endoprotezoplastyki stawu biodrowego oraz kolanowego
( wybrane) problemy bibliotek akademickich w Polsce (Вибірка) проблем бібліотек вищих навчальних закладів Польщі Błażej Feret Biblioteka Politechniki Łódzkiej.
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Marek M. Górski Biblioteka Politechniki Krakowskiej Сучасні проблеми діяльності бібліотеки.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
PUBLIC RELATIONS.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Rozszerzenia granic miast w latach Adam Misiuwianiec Z-ca Dyrektora Departament Administracji Publicznej MSWiA.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Współpraca SP 113 z Fundacją "Dr Clown„ 2011/2012.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Тема: Поняття про ІПСШ. Шляхи зараження ІПСШ. Причини, умови розвитку й наслідки СНІДу.
Інтеграція України у світову економіку. Підготувала студентка групи КРб-1-14 Бікі Дар’я.
Zapis prezentacji:

Szpital publiczny w ubezpieczeniowym paradygmacie systemu ochrony zdrowia – aspekty formalno-prawne Державна лікарня в страховій парадигмі системи охорони здоровя: формально-правові аспекти Государственная больница в страховой парадигме системы здравоохранения: формально-правовые аспекты The successes and defeats of health insurance emerging markets in Central and Eastern European countries – looking for the right way 3 – 4 listopada 2011 r. Kijów adw. Grzegorz Mączyński адвокат Гжегож Мачиньські

Spis treści / Зміст Содержание 1. Wprowadzenie – system w trakcie zmian 2.Problemy z definicją gwarantowanych świadczeń zdrowotnych - skutki dla szpitali publicznych 3.Możliwość współpracy szpitali publicznych z prywatnymi ubezpieczycielami 4.Podsumowanie 1. Вступ – система в період змін 2. Проблеми з визначенням гарантованих медичних послуг – наслідки для державних лікарень 3. Можливості співробітництва державних лікарень з недержавними страховими компаніями 4. Підсумки 1.Вступление – система в период изменений 2.Проблемы с определением гарантированных медицинских услуг – следствия для государственных больниц 3.Возможности сотрудничества государственных больниц с частными страховыми компаниями 4.Итоги

Wejście w życie nowej ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej porządkuje regulacje prawne dotyczące tworzenia, przekształcania i funkcjonowania jednostek ochrony zdrowia w Polsce. Wcześniej obowiązująca ustawa o zakładach opieki zdrowotnej była krytykowana za ukształtowanie zasad funkcjonowania jednego z rodzajów jednostek ochrony zdrowia - SPZOZ (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej – szpital publiczny). Od jednostek tych (SPZOZ) wymagało się jednoczesnego obowiązku realizacji zadań i celów publiczno-politycznych oraz spełniania określonych wymogów prawnych, takich jak w szczególności zapewnienie ciągłości udzielania świadczeń dla obywateli, przy konieczności efektywnego funkcjonowania w warunkach konkurencyjności rynkowej. Вступ в дію закону Республіки Польща Про лікувальну діяльність від 15 квітня 2011 р. впорядковує юридичні норми стосовно утворення, перетворення та діяльності закладів охорони здоровя в Польщі. Попередній закон про заклади охорони здоровя критикували визначення засад діяльності одного з видів медичних закладів, а саме самостійного публічного закладу охорони здоровя –СПЗОЗ, тобто державної (публічної) лікарні. Такі лікарні повинні були одночасно виконувати як публічно-політичні завдання, так і дотримуватись певних юридичних норм, зокрема забезпечувати постійність надання послуг для громадян з вимогою ефективної діяльності в умовах ринкової конкуренції. Введение в действие закона Республики Польша «О лечебной деятельности» от 15 апреля 2011 г. Упорядочивает юридические нормы, касающиеся образования, преобразования и деятельности учреждений здравоохранения в Польше. Предыдущий закон о медицинских учреждениях критиковали за определение принципов деятельности одного из видов медицинских учреждений, а именно самостоятельного публичного учреждения здравоохранения – СПУЗО, то есть государственной (публичной) больницы. Такие больницы должны были одновременно выполнять как публично-политические задания, так и придерживаться определенных юридических норм, в частности обеспечивать постоянное оказание услуг для граждан с требованием эффективной деятельности в условиях рыночной конкуренции. 1.Wprowadzenie - system w trakcie zmian 1.Вступ – система в період змін 1.ВСТУПЛЕНИЕ – СИСТЕМА В ПЕРИОД ИЗМЕНЕНИЙ

Art. 68 Konstytucji RP Każdy ma prawo do ochrony zdrowia Art. 38 Konstytucji RP Rzeczpospolita zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia PACJENT пацієнт пациент WŁADZE PUBLICZNE Органи влади Органы власти Prawo Закон Obowiązek Обовязок Обязанность Art. 68 ust. 2 Konstytucji RP Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp doświadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Warunki i zakres świadczeń określa ustawa Конституція РП Громадянам, незалежно від їх матеріальної ситуації, органи влади забезпечують однаковий доступ до медичних послуг, які фінансуються з державних джерел. Умови і обсяг послуг визначаються окремим законом. Конституция РП «Гражданам, независимо от их материального состояния, органы власти обеспечивают равный доступ к медицинским услугам, которые финансируются с государственных источников. Условия и объемы услуг определяются отдельным законом. * Źródło: Prawo i regulacje w ochronie zdrowia, XX Forum Ekonomiczne Krynica-Zdrój, 2010, dr M. Matczak 2. Problemy z definicją gwarantowanych świadczeń zdrowotnych - skutki dla szpitali publicznych (część 1) 2. Проблеми з визначенням гарантованих медичних послуг – наслідки для лікарень 2. Проблемы с определением гарантированных медуслуг – последствия для больниц

Brak precyzyjnego określenia gwarantowanych świadczeń zdrowotnych. Koszyk gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w Polsce: - jedynie nazwano określone procedury medyczne lub rozpoznania; - brak określenia, jakie dokładnie świadczenia zdrowotne składają się na te procedury; - brak informacji, czy gwarantowane świadczenia zdrowotne obejmują procedury tradycyjne czy też innowacyjne, tanie czy drogie; - jaki powinien być maksymalny termin oczekiwania na gwarantowane świadczenie zdrowotne? Відсутній перелік гарантованих медичних послуг. В законі знаходиться тільки перелік визначених медичних процедур або аналізів. Відсутній точний перелік послуг, які входять в ці процедури. Відсутня інформація про те, чи ці гарантовані послуги охоплюють традиційні процедури і чи передбачають вони надання інноваційних процедур, а також яким повинні бути ці процедури – дешевими чи дорогими. Відсутня інформація про максимальний термін очікування на гарантовані медичні послуги. 2. Problemy z definicją gwarantowanych świadczeń zdrowotnych - skutki dla szpitali publicznych (część 2) 2. Проблеми з визначенням гарантованих медичних послуг – наслідки для лікарень 2. Проблемы с определением гарантированных медуслуг – последствия для больниц Отсутствие перечня гарантированных медицинских услуг. В законе находится только перечень определенных медицинских процедур или анализов. Отсутствует точный перечень услуг, которые входят в эти процедуры. Отсутствует информация о том, включают ли эти гарантированные услуги традиционные процедуры и предусматривают ли они оказание инновационных процедур, а также какими должны быть эти процедуры – дешевыми или дорогими. Отсутствует информация о максимальном сроке ожидания гарантированных медицинских услуг.

Szpital publiczny (Public hospital) Szpital publiczny (Public hospital) NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA (National Health Fund) KRUS / ZUS (Social Insurance) SKŁADKA ZDROWOTNA DOTACJA BUDŻET PAŃSTWA (State Budget) Ograniczona ilość świadczeń 2. Problemy z definicją gwarantowanych świadczeń zdrowotnych - skutki dla szpitali publicznych (część 3) 2. Проблеми з визначенням гарантованих медичних послуг – наслідки для лікарень 2. Проблемы с определением гарантированных медуслуг – последствия для больниц (PUBLIC SUBSIDY) (PREMIUM) (Limited amount of services) Source: Law and regulation in health-care, XX Economic Forum Krynica, 2010, Dr. M. Matczak Національний фонд здоровя Держбюджет Органи соціального страхування Держлікарня Обмежений обсяг послуг Обмежений обсяг послуг Платежі з медстрахування Дотації

Skutki praktycznego ograniczania prawa do ochrony zdrowia dla pacjentów oraz publicznych szpitali: - ograniczenie dostępności pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej; - brak pełnego wykorzystania zasobów publicznych szpitali; - ograniczenie możliwości wyboru metod leczenia przez lekarza; - nakładania kar umownych przez Narodowy Fundusz Zdrowia na publiczne szpitale. Наслідки реального обмеження права на охорону здоровя для пацієнтів та державних лікарень: - обмеження доступу пацієнтів до отримання медичних послуг; - неповне використання лікарнями державних коштів; - обмеження можливостей лікаря щодо вибору методів лікування; - накладання на лікарні штрафів Національним фондом здоровя. 2. Problemy z definicją gwarantowanych świadczeń zdrowotnych - skutki dla szpitali publicznych (część 4) 2. Проблеми з визначенням гарантованих медичних послуг – наслідки для лікарень 2. Проблемы с определением гарантированных медуслуг – последствия для больниц Последствия реального ограничения права на здравоохранение для пациентов и государственных больниц: - ограничение доступа пациентов к получению медицинских услуг; - неполное использование больницами государственных средств; - ограничение возможностей врача при выборе методов лечения; - применение Национальным фондом здоровья штрафных санкций к больницам.

3. Możliwość współpracy szpitali publicznych z prywatnymi ubezpieczycielami (część 1) 3. Можливості співробітництва державних лікарень з недержавними страховими компаніями 3. Возможности сотрудничества государственных больниц с негосударственными страховыми компаниями Zgodnie z art. 54 ust. 1 Ustawy o działalności leczniczej, SPZOZ może uzyskiwać środki finansowe z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych na podstawie umowy, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Umowy, o których mowa o odpłatne świadczenia zdrowotne mogą być również zawierane przez zakład ubezpieczeń działający na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej (art. 55 ust. 2 Ustawy o działalności leczniczej). Згідно закону «Про лікувальну діяльність» державні лікарні можуть отримувати фінансові кошти за платні послуги, які надаються на підставі договорів. Вказані договори про надання медичних послуг можуть також укладатися страховими компаніями, що передбачено страховим законодавством. В соответствии с законом О лечебной деятельности государственные больницы могут получать финансовые средства за платные услуги, оказываемые на основании договоров. Указанные договоры об оказании медицинских услуг могут также заключаться страховыми компаниями, что предусмотрено страховым законодательством.

3. Możliwość współpracy szpitali publicznych z prywatnymi ubezpieczycielami (część 2) 3. Можливості співробітництва державних лікарень з недержавними страховими компаніями 3. Возможности сотрудничества государственных больниц с негосударственными страховыми компаниями Projekt ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych (Ogłoszony przez Ministerstwo Zdrowia w dniu r. - sformułowanie definicji dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego; - nowe obowiązki dla szpitali (np. obowiązek informowania Narodowego Funduszu Zdrowia o zawartych umowie z prywatnym ubezpieczycielem) ; - zmiany w podatkach (ulga związana z zakupem dodatkowego ubezpieczenia) Проект закону Про додаткові медичні страхування, оголошений 4 березня 2011 р., передбачає: - визначення (дефініцію) додаткового медичного страхування; - нові обовязки лікарень(наприклад, інформування Національного фонду здоровя про договори, укладені з недержавними страховими компаніями); - зміни в податковому законодавстві (вводиться пільга у звязку з придбанням полісу додаткового страхування). Проект закона «О дополнительных медицинских страхованиях», опубликованный 4 марта 2011 г., предусматривает: - определение (дефиницию) дополнительного медицинского страхования; - новые обязанности больниц(например, информирование Национального фонда здоровья о договорах, заключенных с негосударственными страховыми компаниями; - изменения в налоговом законодательстве (вводится льгота в связи с приобретением полиса дополнительного страхования).

Szpital publiczny (Public hospital) Szpital publiczny (Public hospital) NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA (National Health Fund) KRUS / ZUS (Social Insurance) SKŁADKA ZDROWOTNA DOTACJA BUDŻET PAŃSTWA (State Budget) Ograniczona ilość świadczeń (PUBLIC SUBSIDY) (PREMIUM) (Limited amount of services) 3. Możliwość współpracy szpitali publicznych z prywatnymi ubezpieczycielami (część 3) 3. Можливості співробітництва державних лікарень з недержавними страховими компаніями 3. Возможности сотрудничества государственных больниц с негосударственными страховыми компаниями Prywatny Ubezpieczyciel Недержавні СК Національний фонд здоровя Держбюджет Органи соцстраху Платежі на медстрах. Дотації Лікарні Обмежен ий обсяг послуг

4. Podsumowanie 4. Підсумки 4. Итоги Dla lepszego funkcjonowania szpitali publicznych i ich efektywnej konkurencji rynkowej potrzebne jest: - doprecyzowanie koszyka świadczeń gwarntowanych; - wprowadzenie do polskiego prawa kompleksowej ustawy szczegółowo regulującej tematykę prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych; - należy zmniejszyć przewagę NFZ w procesie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ze szpitalami (np. umowy powinny być zawierane na kilka lat). Для кращого використання державних лікарень та їх ефективної ринкової конкуренції необхідно: - уточнити набір Кошика медичних послуг; - ввести в польське законодавство комплексний закон, який би детально регулював тематику недержавних медичних страхувань; - треба зменшити домінуючу роль Національного фонду здоровя в процесах укладання договорів про надання медичних послуг з лікарнями (напр., договори повинні укладатися на кілька років). Для лучшего использования государственных больниц и их эффективной рыночной конкуренции необходимо: -уточнить набор «Корзины медуслуг»; -ввести в польское законодательство комплексный закон, который бы детально регулировал тематику негосударственных медицинских страхований; -необходимо уменьшить доминирующую роль Национального фонда здоровья в процессах заключения договоров об оказании медицинских услуг с больницами.

Dziękuję za uwagę Дякую за увагу Спасибо за внимание Tel. kom.: Adwokat - Okręgowa Rada Adwokacka w Warszawie Doktorant w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie Prawnik w Zespole Doradztwa dla Branży Farmaceutycznej i Biotechnologicznej (Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka, Warszawa). mobile phone: Адвокат Окружної Адвокатської Ради в Варшаві Докторант Вищої Торгової Школи в Варшаві Юрист групи радників фармацевтичної та біотехнологічної промисловості (Адвокатське бюро Доманський, Закревський і Палінка, Варшава)