Nadzór nad pracą doradcy metodycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Konferencja regionalna „Doradca metodyczny a jakość w edukacji”
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Nadzór nad pracą doradcy metodycznego Wyniki pracy zespołu.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POLSCE
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ale (a może przede wszystkim)
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Nadzór nad pracą doradcy metodycznego Wyniki pracy zespołu

KTO? KIEDY? CO? PO CO? JAK? GDZIE? Mądry R. Kipling pisał: Sześciu służących człowiek ma, Dzięki nim wie, co wie Zwią się DLACZEGO?, CO? I JAK?, KIEDY?, i KTO? I GDZIE? Naszą wspólna drogę rozpoczniemy od naszkicowania odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z realizacją projektu. JAK? GDZIE?

PO CO? Celem pracy zespołu było opracowanie propozycji/przykładów rozwiązań dotyczących doboru, wspierania nauczycieli pełniących funkcję doradców metodycznych i nadzoru pedagogicznego nad ich pracą.

PO CO? aby udzielić wsparcia: osobom i instytucjom odpowiedzialnym za doradztwo (JST, PDN, dyrektorom szkół), doradcom metodycznym.

KTO? W skład zespołu weszli przedstawiciele centralnych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych placówek doskonalenia nauczycieli. Placówki te różniły się: sposobem organizacji pracy doradców, zasięgiem działania, liczbą nadzorowanych doradców.

KTO? Beata Kossakowska - Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie Elżbieta Tołwińska-Królikowska Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie Elżbieta Lewandowska - Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie Wykonawcami, realizatorami projektu „Nadzór nad pracą doradcy metodycznego” byli przedstawiciele z wybranych ośrodków doskonalenia nauczycieli w kraju.

KTO? Stefania Misiarek - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu Marzanna Tyburska - Warmińsko - Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu Maria Pabiańczyk - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie Teresa Dąbrowska - Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi

KTO? Elżbieta Czerwonka - Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach Zdzisław Nowakowski - Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu Alicja Skubacz - Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu Alina Stęperska - Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku

CO? Doradca metodyczny – sylwetka, zadania, nadzór Powierzenie zadań Zadania doradcy metodycznego Nadzór pedagogiczny nad pracą doradcy metodycznego Suplement

Powierzenie zadań Sylwetka kandydata na doradcę metodycznego. Poszukiwanie kandydatów na doradców i procedury wyboru doradców. Propozycja wykazu dokumentów, które składa kandydat na doradcę. Formy wsparcia doradcy metodycznego na początku jego działania oferowane przez PDN

Wymagania osobiste W zakresie dydaktyki przedmiotowej Wymagania stawiane kandydatom na doradców metodycznych Metodyczne z zakresu pracy z dorosłymi społeczne instytucjonalne W zakresie projektowania i organizacji

Wymagania W zakresie dydaktyki przedmiotowej Dysponuje szeroką wiedzą z zakresu przedmiotu, którym się zajmuje Aktualizuje posiadaną wiedzę i doskonali umiejętności Planuje i realizuje działania dydaktyczne uwzględniając potrzeby uczniów i szkoły W zakresie dydaktyki przedmiotowej Jest nowatorski i wykorzystuje technologie informacyjne w nauczaniu Dokonuje analizy własnych działań dydaktycznych i wykorzystuje ich wyniki Dzieli się wynikami własnej pracy dydaktycznej z nauczycielami

Wybór konkurs na doradcę, wybór w drodze konsultacji, wybór doradcy metodycznego przez nauczycieli.

Wsparcie kurs dla nowo powołanych doradców metodycznych, stopniowe wdrażanie do realizacji zadań doradcy, wsparcie ze strony nauczyciela konsultanta lub bardziej doświadczonego doradcy, organizacja regularnych spotkań szkoleniowych w grupie doradców, umożliwienie udziału doradcy w szkoleniach dla nauczycieli, kierowanie na kurs edukatorski organizowany przez macierzystą lub inną placówkę doskonalenia.

Zadania Zadania doradcy metodycznego. Sylwetka doradcy metodycznego. Dokumentowanie pracy doradcy.

Zadania Diagnozowanie potrzeb środowiska i planowanie własnej pracy. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela. Inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych. Doskonalenie warsztatu własnego pracy. Współpraca z instytucjami oświatowymi. Współpraca z placówką doskonalenia nauczycieli, która sprawuje nadzór pedagogiczny nad jego pracą. Wspieranie nauczycieli w tworzeniu i doborze programów.

Dokumentowanie Dokumentacja planowania pracy doradcy. Dokumentacja bieżąca. Dokumentacja sprawozdawcza.

Wymagania osobiste W zakresie dydaktyki przedmiotowej Wymagania stawiane doradcom metodycznym Metodyczne z zakresu pracy z dorosłymi społeczne instytucjonalne W zakresie projektowania i organizacji

Wymagania Metodyczne z zakresu pracy z dorosłymi Korzysta z różnych źródeł informacji oraz TIK Określa i uzasadnia cele swoich działań edukacyjnych Rozpoznaje potrzeby edukacyjne nauczycieli Metodyczne z zakresu pracy z dorosłymi Definiuje treści i formy doskonalenia adekwatne do celów W sposób kompetentny stosuje różnorodne metody i formy pracy Wybiera adekwatne do celów środki dydaktyczne i właściwie je stosuje

Standardy pracy OBSZARY I Organizacja własnego warsztatu pracy II Wspieranie rozwoju nauczyciela III Funkcjonowanie w placówce doskonalenia

Nadzór Pełnienie nadzoru pedagogicznego nad pracą doradcy przez dyrektora PDN . Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego. Dokumentacja prowadzona w ramach nadzoru pedagogicznego nad pracą doradcy metodycznego. Gromadzenie informacji i działania podejmowane przez dyrektora PDN w ramach sprawowania nadzoru nad pracą doradcy metodycznego. Standardy pracy doradcy metodycznego Opiniowanie i ocena pracy doradcy metodycznego

Wspieranie rozwoju nauczyciela Standard 1. Tworzy warunki do doskonalenia umiejętności merytorycznych, metodycznych i organizacyjnych nauczycieli. Standard 2. Wspomaga nauczycieli w doborze, adaptacji i tworzeniu programów edukacyjnych dostosowanych do możliwości uczniów i specyfiki szkoły/placówki. Standard 3. Inspiruje nauczycieli do podejmowania działań nowatorskich wpływających na jakość pracy dydaktyczno-wychowawczej. Standard 4. Wspomaga nauczycieli oraz szkoły/placówki w badaniu skuteczności procesu dydaktyczno-wychowawczego w celu jego doskonalenia.

Wskaźniki: prezentuje własne rozwiązania metodyczne, udostępnia swój warsztat pracy, prowadzi zajęcia otwarte i omawia je wspólnie z nauczycielami, organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między nauczycielami, motywuje nauczycieli do zdobywania kolejnych stopni awansu, organizuje zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli i omawia je wspólnie z nimi, obserwuje i opiniuje zajęcia prowadzone przez nauczycieli.

Sposoby mierzenia jakości pracy doradcy Nadzór Sposoby mierzenia jakości pracy doradcy Działania dyrektora Źródła kontrolowanie realizacji zadań sprawdza zgodność planu pracy doradcy metodycznego z wymaganiami, potrzebami, priorytetami w zakresie doskonalenia nauczycieli plan pracy placówki doskonalenia, dokumentacja planowania pracy doradcy metodycznego, wyniki badania potrzeb nauczycieli z terenu działania, doradcy sprawdza zgodność działań doradcy z jego planem pracy i bieżącymi potrzebami dokumentacja planowania pracy doradcy metodycznego, dokumentacja bieżąca doradcy, doradca metodyczny diagnozowanie i ocenianie stopnia spełniania wymagań (standardy pracy doradcy) analizuje skuteczność działań doradcy i wartościuje jakość jego pracy podziękowania itp., samoocena doradcy, arkusz hospitacji, dokumentacja planowania, bieżąca oraz sprawozdawcza doradcy, własne opracowania doradcy, standardy i wskaźniki pracy doradcy, nauczyciele, dyrektorzy, doradca metodyczny

Karta oceny pracy Standard 1 Systematycznie aktualizuje i poszerza swoją wiedzę oraz doskonali umiejętności niezbędne w realizacji zadań doradcy. Wskaźnik Kryteria oceny Liczba pkt. możliwych do uzyskania uzyskanych Bierze udział w zewnętrznych i wewnętrznych formach doskonalenia i dokształcania zawodowego Z własnej inicjatywy systematycznie uczestniczy w zewnętrznych i wewnętrznych formach doskonalenia i dokształcania zawodowego 3 Potrzebuje motywacji do udziału w zewnętrznych i wewnętrznych formach doskonalenia i dokształcania zawodowego; 2 Uczestniczy sporadycznie w zewnętrznych i wewnętrznych formach doskonalenia i dokształcania zawodowego 1

JAK? praca indywidualna i w zespołach, wymiana doświadczeń pomiędzy przedstawicielami różnych placówek doskonalenia nauczycieli z kraju – dyskusje, prezentacje, analiza wybranej dokumentacji obowiązującej w tych palcówkach, wspólne opracowanie przykładowych rozwiązań modelowych.

GDZIE? Ośrodek Szkoleniowy CODN w Sulejówku

Członkowie Zespołu w Sulejówku

Członkowie Zespołu w Sulejówku

Członkowie Zespołu w Sulejówku

KIEDY? Czerwiec 2005 - koncepcja sierpień 2005 – powierzenie zadań START sierpień 2005 – powierzenie zadań październik 2005 - sylwetka luty 2006 - standardy listopad 2005 - zadania styczeń 2005 - nadzór kwiecień 2006 – ocena pracy META

Efekt pracy zespołu