Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
SZKOLNEGO DORADZTWA ZAWODOWEGO
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

Instytucjonalizacja doradztwa zawodowego w systemie oświaty Podstawowe regulacje prawne: Ustawa o systemie oświaty (art. 1 pkt 14) – System oświaty zapewnia w szczególności przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Ustawa – Karta Nauczyciela (art. 42 ust. 7 pkt 3) - Organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół wprowadziło obowiązek tworzenia wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego w gimnazjach, liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych.

Kwalifikacje doradców zawodowych w szkołach i placówkach Mając na uwadze potrzebę zagwarantowania wysokiej jakości pracy doradców zawodowych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, określono kwalifikacje, jakie są wymagane od nauczyciela-doradcy zawodowego. W zależności od typu szkoły lub placówki wymagane jest ukończenie studiów I-go (licencjackich) lub II-go (magisterskich) stopnia w zakresie doradztwa zawodowego lub ukończenie studiów I-go (licencjackich) lub II-go (magisterskich) stopnia na dowolnym kierunku i studiów podyplomowych w zakresie doradztwa zawodowego oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach zmienia model doradztwa edukacyjno- -zawodowego w szkole, zarezerwowanego dotychczas głównie dla doradców zawodowych, na model włączający w to doradztwo także innych nauczycieli i specjalistów w tym nauczycieli wyznaczonych przez dyrektora szkoły do realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, w tym doradcy zawodowi.

Zadania doradcy zawodowego: 1.systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2.gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej; 3.koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; 4.współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno- zawodowego.

W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego. Nauczyciele i specjaliści w toku codziennej pracy będą prowadzili obserwacje uczniów, w zakresie ich potrzeb i predyspozycji związanych z wyborem ścieżki kształcenia i zawodu.

W 2011 roku zostanie opracowany oraz udostępniony wszystkim szkołom i placówkom systemu oświaty Poradnik dla nauczycieli, który będzie zawierał podstawowe informacje dotyczące poradnictwa zawodowego. Poradnik będzie przeznaczony dla nauczycieli realizujących zadania z zakresu poradnictwa zawodowego. Publikacja ta zostanie opracowana w projekcie Eurodoradztwo Polska (Euroguidance Poland), który na zlecenie MEN realizuje KOWEZiU.

PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Tytuł projektu: Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej Cele projektu: opracowanie i pilotażowe wdrożenie modelu poradnictwa zawodowego ukierunkowanego na zapewnienie uczniom dostępu do usług doradczych od poziomu gimnazjum i realizującego ideę poradnictwa przez całe życie, upowszechnienie dostępu do rzetelnej informacji edukacyjno- zawodowej uczniom, rodzicom, nauczycielom i doradcom zawodowym, poprzez utworzenie Internetowego Systemu Informacji Edukacyjno- Zawodowej (portalu), zawierającego informacje dla użytkowników dostępne z poziomu centralnego, regionalnego oraz lokalnego. Obecnie trwają przygotowania do przeprowadzenia pilotażu w województwie warmińsko-mazurskim, którego głównym celem będzie weryfikacja skuteczności zaproponowanych rozwiązań oraz identyfikacja ewentualnych barier.

W celu zapewnienia wsparcia metodycznego dla doradców zawodowych bądź innych osób, które realizują zadania z zakresu poradnictwa zawodowego Ministerstwo Edukacji Narodowej, przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych, ogłosiło we wrześniu 2008 roku konkurs na opracowanie narzędzi diagnostycznych i materiałów metodycznych wspomagających proces rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów.

Dotychczas zostały opracowane następujące narzędzia: -Vademecum Talentu - zintegrowana ocena predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów, - Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego, - DIAPREZAMUS - pakiet diagnostyczno metodyczny wspierający proces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży, - Wsparcie metodyczne procesu rozpoznawania predyspozycji zawodowych uczniów, -Labirynt zawodów, czyli niewerbalny test predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów wraz z multimedialnymi zasobami informacji zawodowej.

Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem zmian organizacyjnych i programowych w szkolnictwie zawodowym, które obejmują m.in. uelastycznienie procesu kształcenia zawodowego oraz wypracowanie skutecznych mechanizmów zachęcających pracodawców do włączania się w proces planowania, nabywania i potwierdzania kwalifikacji zawodowych. Zmiany wprowadzane do ustawy o systemie oświaty obejmą również zagadnienia dotyczące doradztwa edukacyjno- zawodowego.

Powiaty zostaną zobowiązane do zapewnienia szkołom i placówkom znajdującym się na ich terenie kompleksowego wspomagania w zakresie: pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, rodzicom i nauczycielom, warunków do rozwoju uczniowskich zdolności i zainteresowań, organizowania współpracy, wymiany doświadczeń, doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, jak również umożliwienia nauczycielom dostępu do informacji pedagogicznej, w tym pedagogicznych zasobów bibliotecznych.

W projekcie ustawy zmieniającej ustawę o systemie oświaty uwzględniono również możliwość grupowania szkół, które będą wspólnie zarządzane, będą miały wspólną kadrę pedagogiczną i wspólnych specjalistów, co ułatwi organizowanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, doradztwa zawodowego, a także zapewni pełne etaty nauczycielom. Zakłada się możliwość tworzenia następujących grup: przedszkolno-podstawowej mogącej zawierać po kilka przedszkoli, innych form przedszkolnych i szkół podstawowych. gimnazjalno-licealnej mogącej zawierać po kilka gimnazjów i liceów. Organy prowadzące grupy gimnazjalno-licealne otrzymają dodatkową wagę subwencyjną na utworzenie grupy w celu zorganizowania doradztwa edukacyjno-zawodowego i innej oferty dodatkowej.

W odniesieniu do kolejnych etapów edukacji połączenie edukacji na poziomie gimnazjalnym z edukacją na poziomie liceum ogólnokształcącego umożliwi także zachowanie ciągłości realizacji podstawy programowej i spójności programowej następujących po sobie etapów edukacyjnych oraz zorganizowanie uczniom profesjonalnego doradztwa edukacyjno-zawodowego. Nauczycielom stworzy możliwość planowej i wieloletniej pracy z uczniami oraz obserwacji ich rozwoju.

Podniesieniu poziomu kształcenia zawodowego i zbliżeniu go do potrzeb rynku pracy sprzyjać będzie możliwość konsolidacji edukacji zawodowej i ustawicznej w centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego, tworzonych poprzez łączenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe i placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego lub ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz szkół dla dorosłych. Centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego będzie również podejmować działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej.

Dziękuję za uwagę Anna Bąkiewicz Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Ministerstwo Edukacji Narodowej