„Przygotowanie projektu zgodnie z metodologią PCM oraz nowy generator wniosków aplikacyjnych” dr Bartosz Grucza – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Project management w procesie budowy grona
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Analiza ryzyka projektu
Warsztat z pomysłem, cz. III
Kryteria wyboru projektów
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Planowanie projektów Regionalny Program Operacyjny
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Projekt podstawy, Matryca logiczna projektu
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
FUNDUSZE ZEWNĘTRZNE I ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
Spójność logiczna projektu.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
OPIS PROJEKTU Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy ul. Rubież 46, Poznań tel. (61) fax (61)
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Organizacja zespołu projektowego
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
„System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych” Wykorzystanie metody PCM w planowaniu projektu „System przeciwdziałania.
„System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych” Wykorzystanie metody PCM w planowaniu projektu e-Barometr Jan Andreasik.
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Przygotowanie projektów unijnych
Przygotowanie projektów unijnych
Zarządzanie Projektami
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zapis prezentacji:

„Przygotowanie projektu zgodnie z metodologią PCM oraz nowy generator wniosków aplikacyjnych” dr Bartosz Grucza – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

ZARZĄDZANIE CYKLEM PROJEKTU PCM (ang. Project Cycle Management) – system zarządzania projektami stworzony na potrzeby realizacji złożonych przedsięwzięć, przyjęty przez Komisję Europejską w 1992 roku. Prosty, wywodzący się z nauk zarządzania, model pozwalający jasno sprecyzować cele, zadania i efekty projektu przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka niepowodzenia projektów. Głównym celem stworzenia PCM było dostarczenie narzędzia pomagającego wykonanie wszystkich zamierzeń w zaplanowanym czasie, w ramach zatwierdzonego budżetu i z osiągnięciem założonych rezultatów. © Bartosz Grucza 2

Cykl projektu Programowanie Identyfikacja Formułowanie Wdrażanie Ewaluacja i audyt © Bartosz Grucza 3

Podejście LFA (Logical Framework Approach) czyli inaczej: matryca logiczna matryca projektu rama logiczna projektu mapa projektu LFA jest opracowanym pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku przez Amerykańską Agencję do spraw Rozwoju Międzynarodowego (US Agency of International Development) podejściem metodycznym zmierzającym do poprawy systemów planowania i kontroli projektów. © Bartosz Grucza 4

Zgodnie z podejściem LFA (Logical Framework Approach) do pełnego zdefiniowania projektu prowadzą dwie fazy – analizy i planowania, w ramach których realizowane są następujące działania: faza analizy: Analiza interesariuszy – identyfikacja i charakterystyka głównych interesariuszy, grup docelowych i beneficjentów, z uwzględnieniem problemów wymagających późniejszej interwencji Analiza problemu – identyfikacja kluczowych problemów, zagrożeń i możliwości determinujących przyczyny i skutki relacji Analiza celów – określenie celów wynikających z istniejących problemów, wskazanie środków prowadzących do pożądanych rezultatów Analiza strategii – określenie różnych strategii prowadzących do osiągnięcia celów; wybór najwłaściwszej strategii; określenie celów nadrzędnych i celów projektu faza planowania: Matryca logiczna – określenie struktury projektu / programu, sprawdzenie wewnętrznej logiki, formułowanie celów i mierzalnych rezultatów, ogólne określenie zasobów i kosztów Harmonogram projektu – określenie sekwencji i zależności między zadaniami; oszacowanie czasu trwania zadań, określenie kamieni milowych i przypisanie odpowiedzialności Plan wykorzystania zasobów – wynikające z harmonogramu projektu zestawienie zapotrzebowania na zasoby i budżet © Bartosz Grucza 5

Analiza interesariuszy Definicja interesariuszy Termin interesariusze jest polskim tłumaczeniem anglojęzycznego terminu stakeholders pochodzącego od określenia to have a stake in co można przetłumaczyć na polski jako „mieć interes w czymś”. Interesariuszy można określić jako osoby, grupy osób i instytucje, których interesy (aspiracje) związane są z projektem ze względu na możliwość oddziaływania na przebieg i skutki projektu lub/i ze względu na podleganie oddziaływaniu projektu lub jego skutków. © Bartosz Grucza 6

Analiza problemu wykonywana jest najczęściej za pomocą drzewa problemu stanowiącego zwięzły opis istniejącej negatywnej sytuacji. Analiza problemu obejmuje następujące etapy: Analiza istniejącej sytuacji Identyfikacja kluczowych problemów Wskazanie zależności przyczynowo-skutkowych © Bartosz Grucza 7

Przykład analizy problemu Pogarszająca się konkurencyjności gospodarki Skutki Przykład analizy problemu Pogarszająca się konkurencyjność organizacji Przekroczenia terminów realizacji Przekroczenia budżetu projektów Niski stopień osiągania założonych celów Utrata szans przez organizacje Problemy we wdrażaniu projektów Mała liczba realizowanych przedsięwzięć Niechęć do realizacji przedsięwzięć Organizacje działające w Europie nie są właściwie przygotowane do pracy w systemie projektowym Słabe rozpowszechnienie standardów działalności projektowej Niedostateczne kwalifikacje kadr w zakresie zarządzania projektami Nieelastyczne struktury organizacyjne Niewielka skala działalności instytucji zrzeszających kierowników projektów Brak wspólnej metodyki europejskiej zarządzania projektami Nieefektywne metody kształcenia Przestarzały program kształcenia Słabo rozwinięty system międzynarodowych certyfikacji kwalifikacji Specyfika kultury organizacyjnej i kultury pracy Uwarunkowania historyczne Przyczyny © Bartosz Grucza 8

Kluczem do przejścia od analizy problemów do analizy celów jest przekształcenie negatywnych zjawisk w postulat pozytywnego działania Problem (istniejąca niekorzystna sytuacja) Cel (obraz pożądanej sytuacji w przyszłości) © Bartosz Grucza 9

Analiza celów wykonywana jest najczęściej za pomocą drzewa celów stanowiącego zwięzły opis pożądanej sytuacji w przyszłości. Analiza celów obejmuje następujące etapy: Opis przyszłej, pożądanej sytuacji Identyfikacja potencjalnych rozwiązań Zamiana aspektów negatywnych w pozytywne © Bartosz Grucza 10

Przykład analizy celów Cele Rosnąca konkurencyjności gospodarki Przykład analizy celów Rosnąca konkurencyjność organizacji Utrzymywanie terminów realizacji Utrzymywanie budżetów projektów Realizacja założonych celów Wykorzystanie szans przez organizacje Bezproblemowe wdrażanie projektów Rosnąca liczba realizowanych przedsięwzięć Zaangażowanie w realizację przedsięwzięć Właściwe przygotowanie organizacji działających w Europie do pracy w systemie projektowym Upowszechnienie standardów działalności projektowej Podniesienie kwalifikacji kadr w zakresie zarządzania projektami Uelastycznienie struktur organizacyjnych Kampania społeczna Poprawa funkcjonowania instytucji zrzeszających kierowników projektów Stworzenie wspólnej metodyki europejskiej zarządzania projektami Udoskonalenie metod kształcenia Nowoczesne programy kształcenia Usprawnienie systemu międzynarodowych certyfikacji kwalifikacji Stworzenie kultury pro projektowej Stworzenie wzorców struktur projektowych Środki © Bartosz Grucza 11

Po przeprowadzeniu analizy celów należy dokonać wyboru sposobu poprawy sytuacji za pomocą odpowiedniej strategii wynikającej z uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych realizacji projektu Możliwość 1 Wybór 1 Możliwość 2 Wybór 2 Możliwość 3 Wybór 3 Możliwość 4 Wybór 4 © Bartosz Grucza 12

Analiza strategii obejmuje następujące etapy: Analiza strategii polega na ocenie i wyborze wariantów osiągnięcia celów w oparciu o: uwarunkowania zewnętrzne (np. czas, budżet, priorytety UE, zasoby, akceptacja społeczna etc.) uwarunkowania wewnętrzne (np. zdolności organizacyjne, doświadczenie, know-how etc.) Analiza strategii obejmuje następujące etapy: Identyfikacja możliwych rozwiązań Wybór jednej lub kilku strategii Decyzja o wyborze strategii jako punkt wyjścia dla projektu © Bartosz Grucza 13

Przykład analizy i wyboru strategii Rosnąca konkurencyjności gospodarki Rosnąca konkurencyjność organizacji Cele nadrzędne Utrzymywanie terminów realizacji Utrzymywanie budżetów projektów Realizacja założonych celów Wykorzystanie szans przez organizacje Bezproblemowe wdrażanie projektów Rosnąca liczba realizowanych przedsięwzięć Zaangażowanie w realizację przedsięwzięć Cel projektu Właściwe przygotowanie organizacji działających w Europie do pracy w systemie projektowym Upowszechnienie standardów działalności projektowej Podniesienie jakości kształcenia kadr w zakresie zarządzania projektami Uelastycznienie struktur organizacyjnych Kampania społeczna Poprawa funkcjonowania instytucji zrzeszających kierowników projektów Stworzenie wspólnej metodyki europejskiej zarządzania projektami Rezultaty Udoskonalenie metod kształcenia Nowoczesne programy kształcenia Usprawnienie systemu międzynarodowych certyfikacji kwalifikacji Stworzenie kultury pro projektowej Stworzenie wzorców struktur projektowych „strategia standardów” „strategia kształcenia” „strategia struktur” © Bartosz Grucza 14

Środki Koszt Czas 15 Cele nadrzędne Cel główny Cele szczegółowe Opis projektu Obiektywnie weryfikowalne wskaźniki Źródła weryfikacji Założenia Cele nadrzędne Cel główny Cele szczegółowe Zadania Środki Koszt Czas Założenia podstawowe © Bartosz Grucza 15

Pierwsza kolumna matrycy logicznej: Cele nadrzędne Pierwsza kolumna matrycy logicznej: Overall Objectives (cele nadrzędne, długookresowe) Project Purpose (cel projektu, cel główny) Results (cele szczegółowe, rezultaty, produktu projektu) Activities (czynności, zadania, działania) Cel główny logika interwencyjna Cele szczegółowe Zadania Środki Cele nadrzędne projektu powinny wyjaśniać, dlaczego projekt jest ważny dla społeczeństwa, w kategoriach długoterminowych korzyści dla beneficjentów i szerszych korzyści dla innych grup. Powinny wskazywać w jaki sposób projekt pasuje do regionalnej i sektorowej polityki Unii Europejskiej. Cele ogólne nie zostaną osiągnięte wyłącznie dzięki projektowi, ale będzie on wkładem w realizację tych celów. Cel główny powinien odnosić się do kluczowego problemu i być definiowany w kategoriach korzyści otrzymywanych przez beneficjentów, będących rezultatem działań zaplanowanych w ramach projektu. Cele szczegółowe / rezultaty opisują efekty projektu, które będą dostarczane beneficjentom. Rezultaty powinny zaspokajać główne potrzeby grup docelowych. Zadania określają poszczególne działania / czynności do wykonania w projekcie, pokazują w jaki sposób osiągane będą rezultaty projektu. © Bartosz Grucza 16

? Co oznacza, że cele są SMART? 17 S – specific – szczegółowe, konkretne - powinny być szczegółowo opisane, dotyczyć konkretnych problemów M – measurable – mierzalny – cel powinien być łatwo przeformułowany na rezultaty, ujęty w liczby (skwantyfikowany) przedstawione w dalszej części wniosku A – acceptable/accurate – akceptowalny/trafny – cel powinien być przedyskutowany i skonsultowany z najważniejszymi interesariuszami projektu, a przede wszystkim z jego odbiorcami. Trafność odnosi się do zdiagnozowanego wcześniej problemu i wskazuje, że cel musi bezpośrednio wynikać z opisanej wcześniej sytuacji i obejmować wszystkie przyczyny powstania problemu (kompleksowość). R – realistic – realistyczny – możliwy do osiągnięcia poprzez realizację projektu - nie może się odnosić do zadań i obszarów, które projektem nie będą objęte. Zadania przedstawione w punkcie 3.3 wniosku, które projektodawca zamierza wykonać, powinny być ściśle związane z celem i w oczywisty sposób zmierzać do jego realizacji. T – time-bound – określony w czasie - każdy cel powinien zawierać w swojej konstrukcji termin, w jakim ma być osiągnięty. ? S (specific) Odnoszące się do celów, które mają mierzyć. M (measurable) Mierzalne (ilościowo lub jakościowo). A (available) Dostępne po akceptowanej cenie. R (relevant) Odpowiadające potrzebom kierowników w zakresie informacji. T (timly) Mierzące we właściwym czasie, by wiadomo było, kiedy dany cel ma zostać osiągnięty. S – Specific (konkretne) M – Measurable (mierzalne) A – Achievable (osiągalne) R – Realistic (realne) T – Timebound (określone w czasie) © Bartosz Grucza 17

Druga kolumna matrycy logicznej: obiektywnie weryfikowalne wskaźniki Cele nadrzędne Druga kolumna matrycy logicznej: obiektywnie weryfikowalne wskaźniki Cel główny Cele szczegółowe Zadania Środki Obiektywnie weryfikowalne wskaźniki opisują cele projektu w operacyjnie mierzalnych kategoriach i zapewniają podstawy dla mierzenia wydajności. Specyfikacja tych wskaźników działa jako sprawdzenie wykonalności celów oraz formuje bazę dla systemu monitorowania projektu. Kiedy już wskaźnik zostanie określony, powinien być rozwinięty z uwzględnieniem szczegółów ilości, jakości, czasu, miejsca, grupy docelowej. © Bartosz Grucza 18

Trzecia kolumna matrycy logicznej: źródła weryfikacji - dowody Podczas formułowania wskaźników, powinno zostać określone źródło informacji i sposób zbierania danych. Pomoże to w sprawdzeniu czy realistycznie wskaźnik może zostać zmierzony angażując rozsądną ilość czasu, pieniędzy i wysiłku. Należy określić: format, w którym informacja powinna być udostępniania (np. raporty postępu, sprawozdania z projektu, ewidencję projektu, oficjalne statystyki itp.) kto powinien dostarczać informacje jak regularnie informacja powinna być dostarczana (miesięcznie, kwartalnie, rocznie itp.) Cele nadrzędne Cel główny Cele szczegółowe Zadania Koszt Źródła poza projektem powinny być oszacowywane pod kątem dostępności, niezawodności i odpowiedniości. Wkład pracy oraz koszt gromadzenia informacji powinny zostać również oszacowane, a odpowiednie środki przeznaczone na ten cel. Inne wskaźniki powinny zastąpić te, dla których odpowiednie źródła weryfikacji nie mogą być wskazane. © Bartosz Grucza 19

Assumptions (założenia) Czwarta kolumna: Assumptions (założenia) Założenia podstawowe (warunki wstępne) różnią się od założeń tym, że muszą być spełnione przed rozpoczęciem projektu. Na przykład bez wdrożenia odpowiednich działań przez partnera, racja bytu projektu może być podważona. Prawdopodobieństwo i znaczenie spełnienia tych warunków powinno być obliczane jako część oszacowywania ryzyka projektu. Niektóre z nich będą krytyczne dla sukcesu projektu, inne będą miały marginalne znaczenie. Założenia zewnętrzne czynniki, które są istotne dla powodzenia projektu, czyli: definiują środowisko systemu i zagadnienia trwałości podsumowują czynniki, których projekt nie może lub z założenia nie chce kontrolować są czynnikami, na które projekt nie jest ukierunkowany, ale powinien je monitorować Założenia Cele nadrzędne Cel główny Cele szczegółowe Zadania Czas Założenia podstawowe © Bartosz Grucza 20

Logika wertykalna matrycy Opis projektu Obiektywnie weryfikowalne wskaźniki Źródła weryfikacji Założenia Cele nadrzędne Cel główny Cele szczegółowe Zadania Środki Koszt Czas Założenia podstawowe © Bartosz Grucza 21

Logika horyzontalna matrycy Opis projektu Obiektywnie weryfikowalne wskaźniki Źródła weryfikacji Założenia Cele nadrzędne Cel główny Cele szczegółowe Zadania Środki Koszt Czas Założenia podstawowe © Bartosz Grucza 22

Długotrwałość oddziaływania Cele nadrzędne Wpływ Cel projektu Skuteczność Długotrwałość oddziaływania Cele szczegółowe Zadania Wydajność Środki Zgodność Problem © Bartosz Grucza 23

Matryca logiczna jest punktem wyjścia do szczegółowych planów przebiegu czasowego i zasobowego projektu Matryca logiczna Harmonogram czynności Harmonogram wykorzystania zasobów / budżet © Bartosz Grucza 24

Logika PCM w nowym wniosku dofinansowanie Analiza problemów Analiza celów Cele programu (oddziaływanie) Skutki Cel główny projektu Problem Cele szczegółowe projektu Przyczyny Produkty projektu Zadania projektu © Bartosz Grucza 25

Logika PCM w nowym wniosku dofinansowanie © Bartosz Grucza 26

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 27

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 28

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 29

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 30

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 31

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 32

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 33

Struktura nowego wniosku o dofinansowanie © Bartosz Grucza 34

Oddziaływanie, wartość dodana (ang. overall goals, added value) Cel główny (ang. goal, objective) Cel szczegółowy (ang. result, outcome) Produkt 1 (ang. output, product) Produkt 2 (ang. output, product) Produkt n (ang. output, product) Zadanie 1 (ang. activity, task) Zadanie 2 (ang. activity, task) Zadanie n (ang. activity, task) Wkład 1 (zasób) (ang. input) Wkład 2 (zasób) (ang. input) Wkład n (zasób) (ang. input) © Bartosz Grucza 35

36 Matryca logiczna WBS / PBS Wykres sieciowy CPM/PERT Harmonogram Macierz odpowiedzialności Budżet © Bartosz Grucza 36

Dziękuję za uwagę! dr Bartosz Grucza Katedra Zarządzania Projektami Szkoła Główna Handlowa w Warszawie e-mail: bartosz@grucza.pl Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego 37