Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama. GWP Gdańsk 2002 Antonides G. Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. PWE, Warszawa 2003
Warunkowanie klasyczne Scena z życia kochającej się rodziny /bodziec bezwarunkowy/ Zastępcza przyjemność /reakcja bezwarunkowa/ Czekolada firmy X Bodziec warunkowy Przyjemność Reakcja warunkowa
Proces decyzyjny – podejście klasyczne
Schemat sytuacji wyboru konsumenta potrzeby zasoby skłonności dobra dostępne możliwości preferencje WYBÓR
Orientacja przeżyć i doświadczeń Orientacja behawioralna Orientacja decyzyjna Orientacja przeżyć i doświadczeń Orientacja behawioralna Otoczenie konsumenta Informacja, cechy produktu, ceny, korzyści ekonomiczne Symbole, obrazy, tematyka afektywna Otoczenie fizyczne, uwarunkowania kulturowo społeczne, czynniki sytuacyjne Czynniki interweniujące Przekonania, pamięć, reakcje poznawcze, zaangażowanie, przetwarzanie informacji Afekt, reakcje emocjonalne, odczucia, wyobrażenia, fantazje brak Motywy zachowań konsumenckich Zakupy produktów z pobudek utylitarnych Zakupy impulsywne, konsumpcja symboliczna, poszukiwanie różnorodności Zakupy pod wpływem otoczenia, efekty : snoba, owczego pędu, Veblena, konsumpcja fundamentalna
Model Nicosii Predyspozycje konsumenta Postawy Cechy firmy Doświadczenie Poszukiwanie produktów Motywacja Konsumpcja Zachowania nabywcze Decyzja
Model Howarda - Shetha Zmienne marketingowe cena jakość Percepcja dostępność Percepcja poszukiwanie informacji uwaga zniekształcenia spostrzegania Składowe uczenia motywy postawy intencje satysfakcja ZAKUP Zmienne społeczne rodzina grupy społ. klasy społ.
Model Engela-Blacwella- Kollata Bodziec Przetwarzanie informacji Umysł konsumenta Rozpoznanie potrzeby Otoczenie społeczne ekonomiczne Ocena alternatyw Zachowania pozakupowe Decyzja
Przekonania, normy i wartości Model Andreasena Przekonania, normy i wartości Postawy wobec innych produktów Ograniczenia Źródła informacji i postawy wobec nich Filtrowanie informacji Przekonania Odczucia Predyspozycje Poszukiwanie i wybór Inni konsumenci podejmujący decyzje wyboru
Model przeniesienia afektu /affect transfer model/ Wiedza o reklamie Postawa wobec reklamy Wiedza o marce Postawa wobec marki Wybór marki
Model mediacji dwukanałowej / dual mediation model/ Wiedza o reklamie Postawa wobec reklamy Wiedza o marce Postawa wobec marki Wybór marki
Model mediacji wzajemnej /reciprocal mediation model/ Wiedza o reklamie Postawa wobec reklamy Wiedza o marce Postawa wobec marki Wybór marki
Model oddziaływań niezależnych / independent influences model/ Wiedza o reklamie Postawa wobec reklamy Wiedza o marce Postawa wobec marki Wybór marki