Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Polityka spójności Unii Europejskiej na lata
Nowa Perspektywa finansowa
Fundusze strukturalne w latach w Polsce Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
JERZY BUZEK POSEŁ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Konwergencja, konkurencyjność i współpraca
Polityka spójności i jej instrumenty finansowe
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Reforma polityki regionalnej przed rokiem Założenia reformy polityki regionalnej Dochód narodowy krajów kandydujących niższy niż 50% PKB średniej.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia Ministerstwo Środowiska.
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
Polityka spójności dziś i jutro Głos Mazowsza w dyskusji
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Od Lizbony do Mazowsza Wsparcie ze środków funduszy strukturalnych na rzecz innowacji w regionach Marcin Wójcik Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna.
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Dobczyce, 18 września 2006 r. 1 Andrzej Pajor Departament Polityki Regionalnej i Przestrzennej Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Perspektywy.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Dr inż. Stanisław Lipski
Opole, 1 grudnia 2006 r. Rozwój regionalny – wykorzystanie funduszy unijnych w województwie opolskim (stan na r.) Urząd Marszałkowski Województwa.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Komunikat Komisji do Rady Europejskiej COM(2008) 800 A European Economic Recovery Plan działania krótkoterminowe o charakterze antycyklicznym mające na.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Zapis prezentacji:

Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE Wprowadzanie w życie europejskiej polityki spójności 2007-2013 Stycznia 2006 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna Polityki Regionalnej http://europa.eu.int/comm/regional_policy

Sytuacja Porozumienie w sprawie budżetu UE na lata 2007-2013: co to może oznaczać dla polityki spójności? Które kraje członkowskie i regiony kwalifikują się do polityki spójności, oraz w jaki sposób instrumenty polityki spójności zostaną spożytkowane? Jakich wyników można się spodziewać? Co dalej?

Informacje ogólne W latach 2001 - 2003: debata na szeroką skalę zorganizowana przez Komisję wspólnie z Państwami Członkowskimi, regionami i innymi zainteresowanymi stronami na temat przyszłych priorytetów i zarządzania. Luty 2004r.: Komisja przyjmuje Komunikat w sprawie perspektywy finansowej na lata 2007-2013, planując 336 miliardów euro na politykę spójności. To podejście jest popierane przez Parlament Europejski oraz większość państw członkowskich, częściowo zakwestionowane przez sześć. 17 grudnia 2005: Rada UE wypracowuje kompromis w sprawie perspektywy finansowej na lata 2007-2013, przeznaczając EUR 307.6 mld (35.7% całości) na instrumenty polityki spójności.

Perspektywa finansowa 2007-2013 Wnioski Prezydencji z 19 grudnia 2005 W części wniosków dot. polityki spójności potwierdzony zostaje nowy podział na cele: konwergencja, konkurencyjność i zatrudnienie, współpraca terytorialna oraz rola polityki we wdrażaniu Agendy Lizbońskiej (wydatki skoncentrowane na celach lizbońskich). Ustalony zostaje rozdział środków pomiędzy celami, kwalifikowalność geograficzna i metoda alokacji (na regiony lub na kraje członkowskie) uwzględniając górne limity absorpcji. Dodatkowo, wnioski definiują szereg ustaleń przejściowych (phasing out z Funduszu Spójności), wyjątki (kwalifikowalność; współfinansowanie) oraz przypadki szczególnego traktowania (dodatkowe alokacje finansowe) dla kilku państw członkowskich i regionów.

Perspektywa Finansowa 2007-2013 Wnioski Prezydencji z 19 grudnia 2005 : Tabela finansowa ZOBOWIĄZANIA Z PODZIAŁEM NA POZYCJE W miliardach EUR, ceny z 2004 W % 1a. Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia 72.1 8,4% 1b. Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia 307.6 35,7% 2. Zachowanie i zarządzanie zasobami naturalnymi 371.2 43,1% w tym wydatki rynkowe 293.1 34,0% 3. Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość (z wyłączeniem EFS) 10.3 1,2% 4. Unia Europejska jako globalny partner (z wył. EFR) 50.0 5,8% 5. Koszty administracyjne 50.3 6. Kompensacje BG/RO 0.8 0,1% Całość zobowiązań 862.4 W % UE-27 DNB 1.045%

Nowa struktura budżetu: zyski dla polityki spójności 2006 vs. 2013 w %

Porównanie propozycji Komisji i Rady Cel Propozycja Komisji w % Alokacja finansowa (Komisja) Porozu-mienie Rady UE w % Alokacja finansowa (Rada) Konwergencja 78,54 % 264 mld. 81,7 % 251,3 mld. Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach 17,22 % 57,9 mld. 15,9 % 48,9 mld. Europejska Współpraca Terytorialna 3,94 % 13,2 mld. 2,42 % 7,5 mld. Razem 336,1 mld 307,6 mld

Fundusze Strukturalne i instrumenty Cele, Fundusze Strukt. i instrumenty 2007-2013 Cele Fundusze Strukturalne i instrumenty Konwergencja EFRR EFS Fundusz Spójności Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie EFRR EFS Europejska współpraca terytorialna EFRR infrastruktura, innowacyjność, inwestycje, etc. szkolenia zawodowe, pomoc w zatrudnieniu, etc. Kraje człnk.z PKB na głowę pon. 90% infrastruktura transportowa i środowiskowa, energia odnawialna wszystkie państwa człnk. i regiony

programy transgraniczne Programy i instrumenty Kwalifikowalność Priorytety Alokacja środków Cel: Konwergencja 81,7% (251,33 miliardy euro) Programy regionalne i krajowe EFRR EFS Fundusz Spójności wraz z phasing-out Regiony o PKB/ mieszkańca <75% średniej dla UE25 Efekt statystyczny: Regiony o PKB/mieszkań Ca <75% dla UE15 i >75% dla UE25 Państwa Członkowskie o DNB/mieszkańca <90% innowacja; środowisko naturalne/ zapobieganie ryzyku; dostępność; infrastruktura; zasoby ludzkie; potencjał administracyjny. transport (TEN); zrównoważony transport; środowisko; energie odnawialne. 57,6% 177,29 mld euro 4,1% 12,52 mld euro 20,0% 61,42 mld euro Polityka spójności na lata 2007-2013 3 Cele Budżet: 307,6 miliardów euro (0,37% unijnego DNB) Cel: Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach 15,8% (48,9 miliardów euro.) Programy regionalne (EFRR) i krajowe (EFS) Państwa Członkowskie proponują listę regionów (NUTS1 lub NUTS2) "Stopniowe wycofywanie" Regiony objęte celem 1 w latach 2000-06 i nie objęte celem „Konwergencja” innowacja; środowisko naturalne/ zapobieganie ryzyku; dostępność; Europejska Strategia Zatrudnienia. 15,5% 38,4 mld euro 3,4% 10,38 mld euro Cel: Europejska Współpraca Terytorialna 2.4% (7,5 miliarda euro) programy transgraniczne i ponadnarodowe oraz budowanie sieci współpracy (EFRR) Regiony przygraniczne i większe regiony uczestniczące we współpracy ponadnarodowej innowacja; środowisko naturalne/ zapobieganie ryzyku; dostępność; kultura, edukacja. z których: 77.6% współpraca ponadnarodowa 18.5% współpraca transgraniczna 3.9% sieci współpracy + Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa

Cel Konwergencja Regiony o PKB/ mieszkańca <75% średniej dla UE-25 Średnia z lat 2000-2002 86 regionów 124 miliony mieszkańców 27,3% ludności UE Przeznaczono: EUR 177.8 bn

regiony o PKB/mieszkańca <75% dla UE-15 i >75% dla UE-25 Cel: Konwergencja Efekt statystyczny: regiony o PKB/mieszkańca <75% dla UE-15 i >75% dla UE-25 16 regionów 16,4 miliony mieszkańców 3,6% ludności UE Przeznaczono: EUR 12.5 bn

Cel: Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach "Stopniowe wycofywanie" Regiony objęte Celem 1 w latach 2000-06 i nie objęte Celem „Konwergencja” 13 regionów 19 miliony mieszkańców 4.2% ludności UE Przeznaczono: EUR 10.38 bn

Cel: Konkurencyjność i zatrudnienie w regionach "Stopniowe wycofywanie" Regiony objęte Celem 1 w latach 2000-06 i nie objęte Celem „Konwergencja” 155 regionów 295 milionów mieszkańców 64.9% ludności UE Przeznaczono: EUR 38.4 bn

Cele: Konwergencja, Konkurencyjność i Zatrudnienie Regiony i ludność objęte w UE 25/27 (dane z kwietnia2005) UE25 UE27 Liczba regionów Ludność milion % UE Cel: konkurencyjność i zatrudnienie Phasing – in regiony Pozostałe regiony Razem Cel: konwergencja Regiony konwergencji Regiony objęte efektem statystycznym 70 124 27.3 84 153.7 31.7 16 16.4 3.6 3.4 86 140.4 30.9 100 170.1 35.1 13 19 3.9 4.0 155 295.2 61.0 168 314.3 64.9 65.0 69.1 4.2

Finansowanie: Zróżnicowanie stawek współfinansowania Kryteria Kraje człnk, regiony EFRR, EFS Fundusz Spójności Kraje człnk. z PKB na mieszkańca poniżej 85% w latach 2001-03 CZ, EE, GR, CY, LV, LT, HU, MT, PL, PT, SI, SK, BG, RO 85% 85% (2) Kraje człnk. inne niż (1) kwalifikowalne do Funduszu Spójności ES 80%/50%* 85% (3) Kraje człnk. inne niż (1) i (2) AT, BE, DK, DE, FR, IR, IT, LU, NL, SE, SF, UK 75%/50%* - (4) Regiony najbardziej oddalone, wymienione w art. 299 (2) Traktatu. Regiony w ES, FR, PT 85% 85%** pierwsza stawka dot. regionów kwalifikowalnych do celu Konwergencja, druga dot. tych z celu: Regionalna Konkurencyjność i Zatrudnienie **jeśli dotyczy

Możliwe efekty dla wzrostu i zatrudnienia Wzrost: Znaczące zyski w PKB rzędu 10% w większości nowych krajów człnk. do 2013 (8,9% w Polsce, ponad 10% w Krajach Bałtyckich). Produktywność: zyski pomiędzy 2.3% (Słowacja; Węgry) i 7% (Bułgaria; Rumunia). Zatrudnienie: W sumie 2.5 mln nowych miejsc pracy (od +4% do 8%).

Of which supply-side effects Możliwy wzrost PKB i produktywności Symulacja na rok 2005 oparta na modelu Hermina   Wpływ na wzrost PKB Produktywność (2013) Dodatkowy PKB (2013) Of which supply-side effects (od 2014) Czechy 10,90% 63% 2,30% Słowacja Węgry 8,40% 49% 4,10% Polska 9,80% 36% 5,70% Słowenia 6,80% 34% 2,70% Litwa 11,10% 43% 5,80% Łotwa 12,40% 13% 6,10% Estonia Bułgaria 11,80% 15% 7,00% Rumunia Portugalia 2,80% 47% 1,70% Grecja 1,20% 18% 0,50%

Możliwy wzrost zatrudnienia Symulacja roku 2005 oparta na modelu Hermina

Proponowana nowa konstrukcja prawna Rozporządzenie ustanawiające ogólne przepisy w sprawie EFRR, EFS i Funduszu Spójności (ogólne rozporządzenie) Rada stanowi jednomyślnie, zgoda PE EFRR, EFS: procedura współdecydowania; Fundusz Spójności: procedura konsultacji procedura współdecydowania Rozporządzenie w sprawie EFRR Rozporządzenie w sprawie EFS Rozporządzenie w sprawie Funduszu Spójności Rozporządzenie ustanawiające Europejskie Organizacje Współpracy Transgranicznej (EOWT) Jedno rozporządzenie Komisji Informacja, promocja, kontrola finansowa oraz korekty finansowe

Główne zmiany w porównaniu do propozycji Komisji Przeznaczone środki to 10% poniżej propozycji Komisji, co stanowi i tak lepszy wynik w stosunku do ogólnej redukcji o13%. Uzgodniony phasing-out dla Funduszu Spójności (wyjątkowy dla niektórych państw człnk.) Koszty prywatne uznane za kwalifikowalne, tylko w nowych krajach człnk. i niemieckich Wschodnich Landach. Zróżnicowanie stawek współfinansowania. Maksymalny poziom transferów do poszcz. państw człnk. zredukowany: zamiast 4%, teraz pomiędzy 3.71 a 3.2% (i poniżej) zależnie od PKB na głowę. Dodatkowe alokacje dla szeregu państw człnk. i regionów.

Rozporządzenia dot. Funduszy Strukturalnych Zróżnicowanie: Wnioski Prezydencji z 15 i 16 grudnia 2005 wprowadziły nowe reguły, które różnicują cele, kwalifikowalność regionów/państw człnk. oraz typ wydatkowania (np. stawki i źródła współfinansowania, anulowanie wcześniej zarezerwowanych środków, budownictwo o charakterze społecznym). Debata ciągle trwa. Niektóre tematy wymagają dalszych dyskusji: rezerwy finansowe na projekty wysokiej jakości, wykorzystanie anulowanych wcześniej zarezerwowanych środków, kwestie związane z rozwojem obszarów miejskich oraz umowy partnerskie.

Zintegrowany Pakiet Wytycznych (ZPW) "Nowa Lizbona" i polityki spójności, rolnictwa i rybołówstwa Rada Europejska Zintegrowany Pakiet Wytycznych (ZPW) Komisja Europejska Rada Wspólna Polityka Rybacka Wspólna Polityka Rolna Polityka Spójności Strategiczne Wytyczne dla Zrównoważonego Rozwoju Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (SWW) Strategiczne Wytyczne UE dla Polityki Rozwoju Obszarów Wiejskich państwa członkowskie Narodowy Program Reform Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) Narodowa Strategia Rozwoju Obszarów Wiejskich Narodowy Plan Strategiczny dla Rybołówstwa

Strategiczne wytyczne, programowanie i follow-up Strategiczne wytyczne Wspólnoty dot. spójności zaproponowane przez Komisję, przyjęte przez Radę, zgoda EP 1 Narodowe strategiczne ramy odniesienia zaproponowane przez kraj człnk. z zastosowaniem zasady partnerstwa; odzwierciedlają kierunki UE, decydują o narodowej strategii i programowaniu; ostatecznie przyjęte przez Komisję 2 Programy Operacyjne jeden program na fundusz i kraj człnk. lub region, opis priorytetów, zarządzania i źródeł finansowania; zaproponowane przez kraj człnk. lub region; ostatecznie przyjęte przez Komisję 3 Zarządzanie programem i wybór projektów przez kraje człnk. i regiony; zasada “wspólnego zarządzania“ = w uzgodnieniu z Komisją 4 5 Strategiczny follow-up i coroczna debata przez Radę UE na wiosnę, w oparciu o roczny raport Komisji i krajów człnk. Art. 23-29 Gen.Reg. Art. 16-21 and 28 Gen.Reg.

Programowanie: przeznaczenie "priorytety lizbońskie" Wnioski Prezydencji z 17 grudnia 2005 przewidują że cele wydatków zarówno dla konwergencji, jak i regionalnej konkurencyjności i zatrudnienia zostaną ustalone odpowiednio na poziomie 60% i 75% dla polityk które bezpośrednio przyczyniają się do osiągnięcia celów lizbońskich. Obecnie Komisja przygotowuje listę takich kategorii wydatków, także w świetle zmienionych Strategicznych Wytycznych dla Spójności. Wyjątek: te zapisy nie będą obowiązywać krajów człnk. które przystąpiły do Unii po 2004.

Dalsze kroki Budżet 2007-2013: Parlament Europejski, Rada i Komisja Europejska muszą uzgodnić nowe Porozumienie Interinstytucjonalne (kwiecień/maj?). Rozporządzenia dot. polityki spójności oraz Strategiczne Wytyczne dla Spójności: zestaw pięciu rozporządzeń prawdopodobnie zostanie uzgodniony przez Radę (luty 2006) i przez Radę i PE (czerwiec/lipiec 2006) Programowanie i wdrażanie: państwa człnk. i regiony proponują Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia oraz Programy Operacyjne (druga połowa 2006), które zostaną przyjęte przez Komisję (2006/2007).