Rola Samorządu Województwa w procesie rewitalizacji – doświadczenia projektu NODUS Bogumiła Wiśniewska Spotkanie koordynatorów projektów URBACT II.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
innowacyjna wielkopolska
Zasady polityki regionalnej UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
System ewaluacji NPR i NSRO
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Polska w Programach Ramowych UE
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Katowice, 7-8 października 2010
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie zimowym Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Projekt PUBLENEF XIV SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FIANSÓW.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Rola Samorządu Województwa w procesie rewitalizacji – doświadczenia projektu NODUS Bogumiła Wiśniewska Spotkanie koordynatorów projektów URBACT II realizowanych w Polsce Katowice 7-8 października 2010

Projekt NODUS realizowany w ramach programu URBACT 2 Mieszkalnictwo i Planowanie – włączenie miejskich polityk rewitalizacyjnych do ogólnych zasad polityki rozwoju regionalnego Czas realizacji: maj 2008 – maj 2010 Partnerzy projektu: Barcelona/Katalonia (Hiszpania) – partner wiodący, Emilia Romagna (Włochy), Województwo Mazowieckie (Polska), Alba Iulia (Stowarzyszenie gmin, Rumunia), Miasto Amsterdam (Holandia), Miasto Dobrich (Bułgaria), Miasto Katowice (Polska). Ekspert projektu – Ivan Tosic – Instytut Badań Metropolitalnych – Budapeszt

Cel projektu NODUS Skoordynowanie regionalnego planowania przestrzennego z miejskimi politykami rewitalizacyjnymi oraz wzmocnienie pozytywnego oddziaływania miejskich projektów rewitalizacyjnych na rozwój regionalny poprzez zmaksymalizowanie pozytywnego oddziaływania stosownych polityk regionalnych, które przyczyniają się do sukcesu prowadzonych przez miasta działań rewitalizacyjnych.

Lokalne Grupy Wsparcia w ramach programu URBACT 2 Lokalna Grupa Wsparcia Województwa Mazowieckiego Warszawa – Biuro ds. Polityki Lokalowej, Radom, Grodzisk Mazowieckie, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Szkoła Główna Handlowa, Urząd Marszałkowski – Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego.

Główne problemy partnerów projektu w zakresie rewitalizacji Katalonia, Emilia Romagna, Amsterdam – zintegrowane działania rewitalizacyjne, zarządzane z poziomu regionalnego/krajowego Polska – Mazowsze, Katowice – działania głównie na poziomie lokalnym, finansowane z funduszy Unijnych na podstawie Lokalnych Programów Rewitalizacji Alba Julia (Rumunia), Dobrich (Bułgaria) – początek działań rewitalizacyjnych

Przemiany przestrzeni miejskiej w czasie Strategie: A1 degradacja A2 stan stabilny A3 gentryfikacja A4 spójność, najlepsze praktyki Drift through Urban urban space value Market Public and time change intervention S p A 3 Position a c of communities e in fragmented urban space . A t0 A 4 Which strategies ? A1 decline A tn A 2 A2 steady state A3 gentrification A 1 A4 coherence best practice t t n t x Time

Ewolucja działań rewitalizacyjnych Modernizacja – polegająca głównie na pracach czysto remontowych na wybranych obszarach (lata 70-te) Połączenie działań modernizacyjnych, ekonomicznych i społecznych na obszarze wymagającym wsparcia (początek lat 90-tych) Zintegrowane działania rewitalizacyjne – trzecia faza rewitalizacji (XXI wiek)

Trzecia faza rewitalizacji Poprawa niekorzystnej sytuacji poprzez kompleksowe i zintegrowane działania międzysektorowe, z naciskiem na współpracę: poziomą – między sąsiednimi gminami lub dzielnicami pionową – między różnymi poziomami administracyjnymi poprzeczną – integracja polityk oraz współpraca wszystkich typów planowania Łączenie planowania przestrzennego i rewitalizacji miejskiej, pozwalająca przenieść działania rewitalizacyjne na poziom planowania ponadlokalnego (oddziaływanie rewitalizacji poza granice miast)

Rekomendacje Działaniom rewitalizacyjnym przewodniczyć powinna odpowiednia instytucja (na poziomie ponadlokalnym lub miejskim) poprzez: rozwijanie programów rewitalizacyjnych zgodnie z istniejącymi planami i strategiami przestrzennymi. kontrolę efektów oddziaływania tych projektów. środki finansowe na inicjowanie interwencji na wybranych obszarach.

Sytuacja na Mazowszu Regionalna Polityka Rewitalizacyjna Lokalna Polityka Rewitalizacyjna Lokalne Programy Rewitalizacji

Lokalne Programy Rewitalizacyjne na Mazowszu Źródło: Opracowanie MBPR na podstawie danych ze SGH – listopad 2009

BRAK KOORDYNACJI POLITYKI REWITALIZACYJNEJ W REGIONIE Mała skala oddziaływania projektów Słaba jakość LPR-ów Skala projektów uzależniona od możliwości finansowych Projekty zapisane w LPR-ach są w głównie modernizacyjno -remontowe Rozproszenie realizowanych projektów rewitalizacyjnych Podporządkowanie LPR-ów pod fundusze UE Brak kompleksowych projektów rewitalizacyjnych Nieefektywne wykorzystanie pieniędzy na projekty rewitalizacyjne Brak komplementarności projektów Upolitycznienie działań władz lokalnych (kadencyjność działań władz) Brak informacji na temat potrzeb rewitalizacyjnych w regionie BRAK KOORDYNACJI POLITYKI REWITALIZACYJNEJ W REGIONIE Brak ram prawnych (ustaw) w zakresie rewitalizacji Brak współpracy między aktorami na poziomie lokalnym Słabe zainteresowanie gmin w tworzeniu polityki rewitalizacyjnej Brak organów zajmujących się rewitalizacją na poziomie regionalnym Niski poziom wiedzy władz lokalnych na temat rewitalizacji (brak specjalistów) Ograniczone środki na projekty rewitalizacyjne w budżetach gmin

Rekomendacje dla Mazowsza MAZOWIECKA REGIONALNA RADA DO SPRAW REWITALIZACJI Główne założenia: -  Integracja programowania rewitalizacji w miastach z celami polityki przestrzennej województwa, - Skoordynowanie miejskich polityk rewitalizacyjnych na poziomie regionalnym, -  Promowanie większej integracji działań przestrzennych na obszarach wymagających interwencji, - Analiza i zbieranie danych na temat potrzeb i działań rewitalizacyjnych podejmowanych na terenie województwa.

Członkowie Rady

Zakres działalności Rady Doradztwo dla Samorządu Wojewódzkiego w zakresie działań rewitalizacyjnych w regionie, w tym integracji z polityką przestrzenną oraz polityką rozwoju; Pozyskiwanie danych oraz informacji dotyczących potrzeb rewitalizacyjnych w skali ponadlokalnej – zlecanie i opiniowanie zakresu badań na temat zagadnień rewitalizacyjnych w województwie (skala problemu w województwie, potrzebne nakłady na projekty rewitalizacyjne)

Zakres działalności Rady Wypracowanie metodyki oceny potrzeby wsparcia z poziomu regionalnego Utworzenia bazy dobrych praktyk, wymiana doświadczeń oraz promocja działań w zakresie rewitalizacji, Przygotowanie województwa do wprowadzenia Inicjatywy JESSICA Praca nad przygotowaniem Mazowieckiego Programu Rewitalizacji.

Analiza SWOT Silne Strony Słabe Strony Reprezentuje wszystkie zaangażowane strony w proces rewitalizacji Brak kompetencji zapisanych w prawie (ustawach) – tylko ciało doradcze Koordynacja pracy Rady przypadać ma na instytucję łączące kompetencje w zakresie planowania przestrzennego i programowania polityki rozwoju województwa Nieporównywalne i skąpe informacje dotyczących skali zjawisk kryzysowych w miastach w skali regionu – brak kompletnych studiów bazowych Pogląd na problem rewitalizacji z poziomu regionalnego Brak środków finansowych na działalność badawczą i informacyjną Rady Działalność przy samorządzie województwa

Analiza SWOT Szanse Zagrożenia Skoordynowanie polityk rewitalizacyjnych w regionie Upolitycznienie Rady Efektywniejsze wydania pieniędzy na działania rewitalizacyjne Brak zainteresowanie działalnością Rady władz lokalnych Wprowadzenia Inicjatywy JESSICA Brak zainteresowania środowiska Regionalnego udziałem w pracach Rady Skoordynowania działań rewitalizacyjnych i polityki zagospodarowania przestrzennego Duże rozproszenie danych dotyczących rewitalizacji Lepsza współpraca między samorządami Mało czasu na podjęcie działań Ograniczenie rozlewania się zabudowy Wykorzystanie doświadczenia Katalonii w zakresie tworzenia polityki rewitalizacji na poziomie regionalnym Możliwość wykorzystania pozytywnych doświadczeń warszawskiego Komitetu Monitorującego ds. rewitalizacji

Dziękuje za uwagę Bogumiła Wiśniewska Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie www.mbpr.pl bwisniewska@mbpr.pl