Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Arkadiusz Wojciechowski
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki

TGR IPPC BAT Ds. szkła i ceramiki 25 stycznia 2006.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Projekt „Przejrzyste prawo”
Do not put content in the brand signature area. Do not put content in the Brand Signature area 1 Struktura mocy osiągalnej netto w Polsce w podziale na.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Najlepsze Dostępne Techniki (BAT) – przemysł szklarski
Warszawa, 14 listopada 2007 Rola kogeneracji w realizacji polskiej i europejskiej polityki energetycznej Forum Energetyczno-Paliwowe Puls Biznesu Marian.
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Departament Higieny Środowiska
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Warunki do inwestowania w sektorze elektroenergetycznym Jan Kurp Prezes Zarządu Południowy Koncern Energetyczny SA Warszawa, 6 czerwca 2005 r.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Energetyka rozproszona i prosumencka
Zarządzanie portfelem inwestycyjnym
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Warsaw / VIII Kongres Nowego Przemysłu Uwarunkowania prawne inwestycji w nowe źródła energii elektrycznej Karolina Siedlik CMS Cameron McKenna.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Propozycja zmiany kryteriów merytorycznych punktowych Poddziałanie Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii Oś priorytetowa 6 Środowisko przyrodnicze.
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
projekt planowany do realizacji w ramach Działania 4
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Zapis prezentacji:

Handel emisjami jako mechanizm ekonomiczny ograniczający koszty wdrożenia dyrektywy IPPC Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”, Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska, Warszawa 24.06.2003 Autor: dr inż. Bolesław Jankowski (Badania Systemowe EnergSys Sp. z o.o.) boleslaw.jankowski@energsys.com.pl www.energsys.com.pl

Główne punkty 1. Krajowy system ochrony powietrza 2. Projektowany system handlu emisjami SO2 i NOx 3. Relacje pomiędzy dyrektywą LCP, IPPC i handlem emisjami 4. Propozycje zmian w dyrektywie IPPC 5. Podsumowanie i wnioski

Wkomponowanie handlu emisjami w krajowy system ochrony powietrza

Co to jest handel emisjami ? Istota: Handel emisjami to narzędzie efektywnej kosztowo redukcji emisji zanieczyszczeń Sposób działania: Określenie rodzaju zanieczyszczeń, grupy źródeł oraz docelowego zbiorczego limitu emisji Wydanie uprawnień do emisji dla źródeł objętych systemem (liczba uprawnień nie większa niż zbiorczy limit) Zakaz emisji przekraczającej liczbę posiadanych uprawnień Rokroczne bilansowanie emisji i liczby uprawnień Mechanizm oszczędności: Redukcja emisji dokonywana jest tam gdzie jest to najtańsze, a nie tam gdzie wynika z nakazu administracyjnego

Mechanizm powstawania oszczędności kosztów w systemie handlu emisjami

Uwarunkowania handlu emisjami SO2 i NOx (1) Ramy prawne Czynniki sprawcze: Konieczność wdrożenia dyrektywy LCP (2001/80/WE) - m.in. możliwość wyboru KPRE zamiast standardów emisji Traktat akcesyjny limity emisji SO2 i NOx dla całej grupy LCP limity emisji SO2 i NOx dla całego kraju (takie jak w Protokole z Gotheborga) Ograniczenia dyrektywa IPPC (graniczne wskaźniki emisji zgodne z BAT) Dyrektywa dot. zarządzania jakością powietrza (96/62) i dyrektywy „córki”

Uwarunkowania handlu emisjami SO2 i NOx (2) Problemy związane z redukcją emisji SO2 5,9 mld Euro inwestycji w Polsce w redukcję emisji SO2 w latach 1990 - 2005 Bardzo wysokie szacowane koszty implementacji dyrektywy LCP (nakłady inwestycyjne 11,8 - 12,6 mld Euro i wzrost kosztów produkcji energii elektrycznej o 33% w 2016) Okresy przejściowe mogłyby zmniejszyć koszty dostosowania (nakłady inwestycyjne 6,3 mld Euro i wzrost kosztów produkcji energii elektrycznej o 25% w 2016) Jednakże limity emisji z Traktatu Akcesyjnego dla całej grupy LCP są bardziej wymagające niż dyrektywa LCP z okresami przejściowymi Wysoki wzrost kosztów produkcji energii elektrycznej będzie powodował problemy społeczne i gospodarcze

Koncepcja handlu emisjami SO2 i NOx (1) Cel programu

Koncepcja handlu emisjami SO2 i NOx (4) Limity emisji

Uwarunkowania handlu emisjami SO2 i NOx (3) Emisje SO2 i NOx wg różnych wymagań

Alternatywne strategie spełnienia wymagań UE dot. emisji SO2 i NOx

Integracja handlu emisjami z IPPC (1) Relacje pomiędzy różnymi instrumentami

Integracja handlu emisjami z IPPC (2) Relacje pomiędzy HE a dyrektywami LCP i IPPC Jak zintegrować następujące instrumenty: Handel emisjami <-> dyrektywa LCP Handel emisjami <-> dyrektywa IPPC dyrektywa LCP <-> dyrektywa IPPC Główny problem: restrykcyjne indywidualne standardy lub limity emisji (pozwolenie niezbywalne) może “zabić” efektywność ekonomiczną handlu emisjami

Integracja handlu emisjami z IPPC (3) Handel emjsjami <-> dyrektywa LCP Główne założenia w polskim projekcie HE: W przypadku istniejących źródeł emisji dyrektywa LCP pozwala na wdrożenie Krajowego Programu Redukcji Emisji (KPRE) zamiast wdrożenia zaostrzonych standardów emisji od 2008 r. KPRE może być wdrożone przy pomocy systemu handlu emisjami przy pozostawieniu standardów emisji na dotychczasowym poziomie Wniosek: dyrektywa LCP nie jest sprzeczna z handlem emisjami, mechanizm KPRE może być nawet postrzegany jako dobra podstawa prawna do wdrożenia handlu emisjami

Integracja handlu emisjami z IPPC (4) Handel emisjami <-> dyrektywa IPPC, LCP <-> IPPC Handel emisjami wydaje się być w konflikcie z dyrektywa IPPC, jednakże: dyrektywa LCP raczej nie jest w konflikcie z dyrektywą IPPC w przypadku emisji SO2, NOx z dużych źródeł spalania dyrektywa LCP może być traktowana jako zgodna z technologicznymi wymaganiami IPPC (BAT) Wdrożenie KPRE w zakresie SO2 i w oparciu o zapisy dyrektywy LCP może być (logicznie) traktowane jako zgodne z wymaganiami BAT z dyrektywy IPPC Wniosek: Wdrożenie KPRE poprzez handel emisjami logicznie wydaje się nie być w sprzeczności z dyrektywą IPPC

Integracja handlu emisjami z IPPC (5) Aktualny stan prawny Handel emisjami GC dyrektywa UE dot. handlu emisjami wyłącza źródła uczestniczące w HE-GC z wymagań dyrektywy IPPC (dot. efektywności energetycznej) Handel emisjami SO2 i NOx brak zapisów prawnych wyłączających źródła uczestniczące w HE z wymagań dyrektywy IPPC Skutek: Ryzyko prawne związane z wdrożeniem HE w zakresie SO2 i NOx wynikające z możliwości restrykcyjnej interpretacji BAT przy wdrażaniu IPPC

Integracja handlu emisjami z IPPC (6) Propozycje zmian w dyrektywie IPPC przez rząd Holenderski Propozycje zmian prawnych Możliwość wyłączenia z wymagań spełnienia granicznych wielkości emisji wynikających z interpretacji BAT dla: źródeł uczestniczących w krajowym handlu emisjami substancji obejmowane są dyrektywą NEC (SO2, NOx, VOC, NH3) Wymagane warunki: redukcja emisji przynajmniej taka jak przy zastosowaniu BAT ochrona jakości powietrza (zgodność z normami dopuszczalnych stężeń) uniknięcie zwiększenia emisji innych substancji lub zanieczyszczenia innych zasobów przyrody kontrolowanych przez dyrektywę IPPC

Podsumowanie 1. Handel emisjami stwarza szansę na ograniczenie kosztów wdrożenia dyrektywy IPPC w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza 2. W przypadku handlu emisjami GC (CO2) projekt dyrektywy UE wyłącza źródła uczestniczące w HE z wymagań dyrektywy IPPC dot. efektywności energetycznej 3. W przypadku handlu emisjami SO2 i NOx konieczne są zmiany w dyrektywie IPPC by uniknąć ryzyka prawnego 4. Złożona propozycja rządu holenderskiego zawiera propozycje umożliwiające zastąpienie wymagań BAT wdrożeniem handlu emisjami