Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Wyrównywanie szans edukacyjnych
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Nauczanie zintegrowane
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
6-LATEK W SZKOLE.
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
wykonała Edyta Gagracz
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Logopedia w szkole.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
FONETYKA.
Wady wymowy.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Charakterystyka metody Glenna Domana
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
GLOTTODYDAKTYKA.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Zapis prezentacji:

Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego

Glottodydaktyka jest to metoda przygotowująca już bardzo małe dzieci do nauki czytania i pisania i dająca niespotykane efekty w stosunku do tradycyjnych metod, którymi dotychczas pracowano w przedszkolach i klasach początkowych. "Glottodydaktyka" stosowana już jest z powodzeniem w wielu przedszkolach i szkołach na terenie całego kraju. Impulsem do pracy nad "glottodydaktyką" był dla prof. Rocławskiego fakt coraz częściej występujących wśród uczniów trudności w czytaniu, pisaniu i rozumieniu odczytywanego tekstu.

Pracując z dzieckiem metodą "glottodydaktyczną", już od przedszkola można zapewnić mu osiągniecie sukcesu w szkole i karierze pozaszkolnej, która w najwyższym stopniu zależy od wyników w nauce czytania i pisania. Metoda ta pozwala w pełni wykorzystać tendencję dziecka do zabawy i poznawania znaków graficznych. Trzeba ją wykształcać poprzez stwarzanie dziecku sprzyjających warunków jego rozwoju.

Podstawą dobrej edukacji jest poznanie każdego z wychowanków, czyli obserwacja. W czasie pierwszych miesięcy pobytu dziecka w przedszkolu należy dokładnie rozpoznać: a)stan sprawności komunikowania się ( szczególnie stan percepcji i realizacji jednostek językowych), b)stan percepcji wzrokowej, c)stan wierności i zakresu pamiętania jednostek językowych odbieranych słuchem i wzrokiem, d)stan syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, e)stan sprawności manualnej, f)stan rozwoju społeczno-emocjonalnego, g)stan rozbudzenia poznawczego, h)stan zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.

Główne założenia glottodydaktyki

Naukę zaczynamy już z dziećmi 3-4 letnimi Przygotowanie do nauki czytania i pisania rozpoczyna się od najmłodszej grupy wiekowej, czyli już od 3-latków, m.in. poprzez zabawy usprawniające język, wzrok, słuch (niezbędny czynnik warunkujący naukę czytania i pisania).

Nauka odbywa się przez zabawę Do wykorzystania jest wiele różnorodnych pomocy edukacyjnych oferowanych przez firmę Glottispol: są to m. in. klocki LOGO ze 150 literami, rozsypanki wyrazowo-obrazowe, plansze do początkowej nauki czytania, alfabet glotto, zestawy książek, glottodywaniki, gry planszowe, itp.).

Klocki Logo

Ćwiczenia przygotowujące do pisania

Elementarz „Świat głosek i liter”

Nie pospieszamy Każde dziecko pracuje we własnym tempie i na własnym poziomie (w tym samym czasie uczą się dzieci, które są na etapie poznawania liter i te, które potrafią już czytać).

Praca na wielu poziomach Metoda ta pozwala na pracę wielopoziomową, dzięki czemu wszystkie dzieci mają możliwość osiągnięcia sukcesu.

Zachowujemy kolejność etapów Bardzo ważne jest przestrzeganie poszczególnych etapów metody. Przechodzimy z dziećmi do kolejnych etapów dopiero po opanowaniu przez nie etapów poprzednich (np. zapoznawanie dzieci z literami może nastąpić wtedy, kiedy osiągną one etap głoskowania wyrazów; jeżeli podczas czytania dzieci potrafią łączyć wybrzmiewane głoski i zapamiętywać je – następuje etap czytania ze zrozumieniem, itd.).

Aktywizujemy – dzieci uczą się przez odkrywanie W zajęciach prowadzonych metodą glottodydaktyki główną aktywność wykazują dzieci, a nie nauczyciel. Dzieci uczą się przez odkrywanie, wykonywanie zadań dostosowanych do swoich możliwości.

Głoski w izolacji Od nauczyciela glottodydaktyka wymagana jest poprawna wymowa głosek w izolacji: bez zbędnego dodawania głoski „y” po spółgłosce – przy wybrzmiewaniu spółgłosek np. „s, m”. Wybrzmiewając je nieprawidłowo, mówiąc: „sy”, „my”, wprowadzamy dziecko w błąd.

Prawidłowy podział wyrazów na głoski Prawidłowy podział wyrazów na głoski umożliwia dokonywanie prawidłowego zapisu wyrazów. – np. wyraz „pas” nieprawidłowo wybrzmiewany brzmi: „py, a, sy” Powstaje wówczas bezsensowny wyraz oraz zmienia się liczba pojedyncza w mnogą.

Alfabet Tym, co odróżnia w sposób znaczący metodę glottodydaktyki od metod tradycyjnych, jest alfabet składający się z 44 liter. Tworzy go 36 tzw. liter podstawowych oznaczanych kolorem czarnym: a, ą, b, c, cz, ć, d, dz, dź, dż, e, ę, f, g, ch, i, j, k, l, ł, m, n, ń, o, p, r, s, sz, ś, t, u, w, y, z, ź, ż i 8 liter niepodstawowych oznaczanych kolorem czerwonym: ci, dzi, h, ni, ó, rz, si, zi.

Czytanie techniką „ślizgania” W glottodydaktyce dzieci czytają tzw. techniką „ślizgania”. Polega ona na płynnym „przechodzeniu” z głoski na głoskę. Głoskowanie podczas czytania może spowodować, że dzieci nie będą rozumiały czytanego tekstu.

Pismo „pętelkowe” W glottodydaktyce inne, niż tradycyjne jest także opracowanie graficzne liter oraz sposób ich łączenia. Profesor Rocławski wprowadził tzw. „pismo pętelkowe”, które jest tak przygotowane, aby można było pisać wyrazy bez odrywania pióra od kartki papieru. Jest to naturalny sposób, jakim posługują się dorośli. W metodzie tradycyjnej dzieci uczone są odrębnego pisania każdej litery, a następnie łączenia ich w nienaturalny sposób.

Trudności ortograficzne W glottodydaktyce systematycznie dzieci zaznajamiane są z trudnościami ortograficznymi polegającymi na tym, że jedna litera może oznaczać dwie lub więcej różnych głosek, np.: H – ch U - ó

Trudności ortofoniczne Wszystkie litery, które mogą sprawiać dzieciom trudność w zapisie oznaczone są kolorem czerwonym - np. w wyrazie „lew” czy „ławka”, gdzie do zapisu używana jest litera „w”, a słyszana jest litera „f”.

Zadanie 1 Szlaczki – spróbuj wykonać bez odrywania ręki

Dziękuję za uwagę