Zarządzanie projektem (ZPR)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Analiza ryzyka projektu
Skuteczny projekt – dlaczego warto stosować metodykę Niewodniki, 15 kwietnia 2009.
Budowa i integracja systemów informacyjnych
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Zarządzanie projektem informatycznym
Budowa i integracja systemów informacyjnych
Budowa i integracja systemów informacyjnych
Budowa i integracja systemów informacyjnych
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Zasady metodyki Prince 2
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Zarządzanie projektem i zasoby
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Specjalista do spraw odnawialnych źródeł energii
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
© Victo Testowanie dla menedżerów Wersja TDM Slajd 1 (27) Testowanie oprogramowania dla menedżerów Co menedżerowie i kierownicy naprawdę potrzebują
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
Digitalizacja obiektów muzealnych
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Projekt z Baz Danych II Łukasz Wiatrak Marta Kowalczyk Krzysztof Cywicki.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Microsoft Solution Framework
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Biznesplan.
Sponsorzy konferencji: Patronat konferencji: : Organizator: : Partnerzy konferencji: Koordynacja i dbanie o spójność terminologiczną w dużych projektach.
Metodyki zarządzania projektami
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specyfikacje publiczne komponentów operacyjnych Programu e-Cło
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Zarządzanie zagrożeniami
Ocena projektów inwestycyjnych
Kalendarz 2020.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Sposoby doboru metod i narzędzi do komunikacji w zespole projektowym
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wersjonowanie i konfiguracja Rafał Hryniów. Zarządzanie konfiguracją Każdy artefakt jednoznacznie identyfikowany Zawsze wiadomo który artefakt jest najnowszy.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Plan projektu biznesowego
Zarządzanie projektami informatycznymi
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zapis prezentacji:

Zarządzanie projektem (ZPR) Wykład 4 Komunikacja dr inż. Włodzimierz Dąbrowski Polsko Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych Katedra Systemów Informacyjnych, pokój 310 e-mail: Wlodek@pjwstk.edu.pl Materiał wyłącznie do użytku przez studentów PJWSTK kursu Zarządzanie projektem, jakością i ryzykiem. Copyright © 2002 – 2004 by W. Dąbrowski - wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ani jego część nie może być w żadnej formie i za pomocą jakichkolwiek środków technicznych reprodukowany bez zgody właściciela praw autorskich. Wersja PC

Co jest głównym zadaniem KP? Jak komunikować się w projekcie? Plan wykładu Co jest głównym zadaniem KP? Jak komunikować się w projekcie? Po co stosować protokoły? Czy można panować nad setkami dokumentów? Jakie dokumenty powinny się znaleźć w projekcie? To są notatki

Infrastruktura Infrastruktura projektu zespół elementów społecznych, komunikacyjnych, organizacyjnych, narzędziowych i innych niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesów projektowych.

Ludzie identyfikacja ról dobór osób budowa zespołów budowa atmosfery zapewnienie „warunków” zarządzanie zespołem ...

Zespoły Zespół zarządzania Zespół realizacyjny Klienci Produkt Użytkownicy Stratedzy biznesowi

Zespół zarządzania projektem Przykładowe obszary: logistyka zapewnienie jakości wytwarzanie oprogramowania projektowanie oprogramowania analiza biznesu szkolenia

SUKCES projektu Dobra KOMUNIKACJA Infrastruktura komunikacyjna jest niezbędna przy gromadzeniu, przechowywaniu, analizie i dystrybucji danych o procesach przebiegających w projekcie. True False

Obszary komunikacji (1) Zaplanować komunikację Chcę BYĆ WYPOCZĘTY !!!! Zaplanować dystrybucję informacji Zaplanować raportowanie Zaplanować odbiory

Obszary komunikacji (2) Zaplanować komunikację Określić: potrzeby informacyjne udziałowców protokół komunikacyjny

Obszary komunikacji (3) Zaplanować dystrybucję komunikacji Określić: środki do propagowania informacji na czas i do odpowiednich odbiorców

Obszary komunikacji (4) Zaplanować raportowanie Określić: sposób dostarczania udziałowcom informacji o tym, jak są wykorzysty-wane zasoby w celu osiągnięcia celów projektu

Obszary komunikacji (5) Zaplanować odbiory Określić: sposób generowania, zbierania i propagowania informacji niezbędnych do formalnych odbiorów prac, produktów, faz i całego projektu

Obszary infrastruktury komunikacyjnej Statyka struktura informacji zasady komunikacji role i odpowiedzialność kanały informacyjne podsystemy zbierania, autoryzacji i dystrybucji informacji repozytorium informacji (konfiguracji) repozytorium (co?) Dynamika system komunikowania (jak?)

Specyfika komunikacji ? co, kto ma wiedzieć? kiedy trzeba wiedzieć? skąd wziąć tę wiedzę? w jakiej formie ją przekazać? kto będzie odpowiedzialny za poszczególne kategorie informacji? czy udziałowcy mają doświadczenie w pracy z protokołem komunikacyjnym? ...

Komunikacja zewnętrzna Należy zapewnić: pojedynczy, jednoznaczny punkt kontaktu (po stronie zespołu i podmiotów zewnętrznych) minimalną liczbę ogniw w takcie przepływu informacji między zespołem a podmiotem zewnętrznym brak konieczności kontaktu pojedynczej osoby z więcej niż zewnętrznymi grupami 7

Infrastruktura dokumentacyjna W czasie trwania projektu powstają m.in. następujące dokumenty: protokoły posiedzeń (Rady Projektu, Zespołu Nadzoru, ...) raporty (do KP, do Rady Projektu, do Zarządu, ...) specyfikacje żądania zmiany dokumenty projektowe plany (projektu, testów, ...) standardy, instrukcje, procedury ...

Infrastruktura dokumentacyjna (2) Infrastruktura dokumentacyjna obejmuje: metody jednoznacznej identyfikacji (tytuł, autor, numer dokumentu) system numeracji i opisu typ dokumentu numer dokumentu numer wersji status

Infrastruktura dokumentacyjna (3) Infrastruktura dokumentacyjna obejmuje: przypisanie odpowiedzialności wytworzenie dokumentu zatwierdzenie dokumentu wydanie i ewidencja dokumentu procedury wprowadzania zmian (zasady postępowania, uprawnienia) metody zapewnienia jakości

Zasady komunikacji Komunikacja powinna zawierać elementy: formalne nieformalne Powinny być jasno określone: kanały przepływu informacji kanały pobierania informacji lokalizacja różnych kategorii informacji warunki ochrony informacji podział uprawnień do podejmowania decyzji

Przykład protokołu – metryka dokumentu Słonko & Co K-00101 Wersja: A2 Tytuł: SPMP Krasnale Ogrodowe Data wydania: 2002.03.18 Projekt: Krasnale Ogrodowe Strona / stron 1/ 56 Opracował: Jan Babacki – Główny Opracowywacz Podpis: Zatwierdził: Ola Cabacka – Zastępca Naczelnego Zatwierdzacza

Historia zmian - przykład Data Autor Zakres Zatwierdził Wersja 24.02.2002 WD Pierwszy dokument A1 18.03.2002 AJ Dodanie punktu 3.2.3 A2 19.03.2002 PK1 Zmiana koncepcji rysunku 3.2 A3 Kontrola dokumentu A

Struktura dokumentu - przykład

Struktura katalogów - przykład

Infrastruktura raportowa Typowe raporty przygotowywane w ustalonych odstępach czasu: 1. Raporty o postępach prac status techniczny status zasobów status realizacji harmonogramu problemy status finansowy 2. Raporty ukończenia pakietu zadań 3. Arkusze czasu pracy

Podstawowa zawartość dokumentu statutu (definicji): Dokument SPD Software Project Definition Podstawowa zawartość dokumentu statutu (definicji): terminy stosowane w dokumencie uzasadnienie projektu cele rezultaty (oczekiwane) założenia i ograniczenia zestawienie wykonawców (kluczowych) bibliografia

Przykład podstawowych dokumentów projektu

Konfiguracja Konfiguracja obejmuje wszystkie obiekty projektu, czyli dokumenty i komponenty z następujących kategorii: dokumentacja zewnętrzna dokumentacja projektowa dokumentacja produktów standardy, procedury, instrukcje kod programu raporty

Zarządzanie konfiguracją ... obejmuje udokumentowane procedury stosowane do nadzorowania i zarządzania administracyjnego elementów konfiguracji projektu. Obejmuje identyfikowanie i dokumentowanie charakterystyk obiektów projektowych kontrolę zmian charakterystyk rejestrację i raportowanie zmian charakterystyk audyt obiektów projektowych w celu weryfikacji z wymaganiami

Zasady zarządzania zmianami Autoryzacja zmian Jednoosobowa odpowiedzialność Specjalizacja Racjonalizacja

Odbiory Każdy projekt lub jego faza wymagają zamknięcia i odbioru produktów !!! Odbiór polega na: weryfikacji rezultatów udokumentowaniu rezultatów formalnej akceptacji przez udziałowców (sponsor, klienta)

Podsumowanie

Problemy ? Zaproponować protokół komunikacyjny między wybranymi udziałowcami projektu Krasnale (PM_505)