© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
zarządzanie produkcją
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ku nowej ekonomii politycznej
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Dr inż. Sebastian Saniuk
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
1 Zdjęcia ze stron: Skorzystaj z dofinansowań bez biurokracji.
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
UMOWA SPOŁECZNA PRACA. Tegoroczne kampanie wyborcze toczą się w dwudziestopięciolecie powstania Solidarności. To szczególne zobowiązanie i nie wolno o.
Pomysłodawca i założyciel
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Ekonomika przestępczości
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Uniwersytet Medyczny im
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
Wsparcie dla rozwoju technologii
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Restrukturyzacja spółek
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sprawność systemu rynkowego
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Symulatory w kolejnictwie
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Publiczne prawo konkurencji
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006

© Paweł Dobrowolski 2006 Co to jest deregulacja? Deregulacja to optymalizacja (wyważenie) pozapodatkowych kosztów nakładanych przez państwo na obywateli i przedsiębiorców. Celem deregulacji są lepsze regulacje, a nie zniesienie wszystkich regulacji. Na pozapodatkowe koszty państwa składają się: spełnienie wymogów biurokratycznych (ang. compliance cost), oraz zniekształcenie mechanizmu rynkowego. Koszt spełnienia wymogów biurokratycznych Koszt zniekształcenia mechanizmu rynkowego. Koszt zniekształcenia mechanizmu rynkowego powstaje na skutek interwencji państwa na rynku. Skutkiem zniekształcenia mechanizmu rynkowego są wyższe ceny i niższa dostepność oraz jakość produktów i usług. Deregulacja to ważenie kosztów względem korzyści dla obowiązującego i proponowanego prawa

© Paweł Dobrowolski 2006 Cel deregulacji: zwiększyć wydajność pracy i kapitału Wydajności pracy i kapitału wyznacza poziom dochodu w gospodarce. Wzrost wydajności gospodarki (czyli postęp techniczny i organizacyjny) jest w długim okresie jedynym wyznacznikiem wzrostu dochodu na głowę. Zapewnienie swym obywatelom warunków do osiągnięcia dobrobytu, a sobie środków do finansowania działalności wymaga, aby państwo tworzyło tylko przepisy, które przynoszą więcej korzyści niż kosztów. Należy przy tym pamiętać, że jedynym mechanizmem obniżającym w długim okresie czasu ceny i napędzającym postęp organizacyjny i technologiczny jest konkurencja. Dlatego naczelnym zadaniem państwa powinno być zapewnienie warunków do rozwoju konkurencji (żeby efekt gry rynkowej był możliwie zbliżony do efektu oczekiwanego od rynku doskonałego). Celem deregulacji jest zwiększene wydajności gospodarki.

© Paweł Dobrowolski 2006 Brak wolności gospodarczej = korupcja Żródło: Fraser Institute, Transparency International

© Paweł Dobrowolski 2006 W czyim interesie Każdy Polak jest konsumentem, a tylko niektórzy są producentami, sprzedawcami lub przedstawicielami zawodów oraz branż rzekomo zasługujących na wsparcie państwa z kieszeni konsumenta, podatnika lub swego konkurenta. Drobne – często trudne do zauważenia – koszty ponoszone przez wszystkich są większe, niż korzyści dla danej branży lub grupy zawodowej. Państwo podejmuje i będzie podejmować decyzje o transferze środków od jednych grup społecznych do drugich, które nie mają uzasadnienia w zwiększaniu dobrobytu społecznego. Ale takie transfery muszą być przejrzyste, policzalne, znane i zaakceptowane w procesie demokratycznym. Państwo musi działać w interesie wszystkich obywateli.

© Paweł Dobrowolski 2006 Jakie rodzaje rozwiązań preferujemy? Zamiast zawsze walczyć z grupami interesu wolimy uświadomić milczącej większości (poprzez dostarczenie odpowiednich informacji) kto ją okrada (zwiększa nadwyżkę producenta, kosztem nadwyżki konsumenta). Walczyć z grupami interesu tam gdzie obywatele poznali prawdziwy bilans kosztów i korzyści. Jeżeli UE wymaga regulacji, wykonywać jej zalecenia tylko po uprzednim poinformowaniu obywateli o kosztach i korzyściach. Instytucjonalne i trwałe w czasie zamiast jednorazowe i akcyjne. Oparte o zwiększenie udziału obywateli w procesie decyzyjnym. Zakładające ujawnienie interesów grup interesu oraz sprzeczności pomiędzy grupami interesu. Konkretne działania sektorowe tylko tam, gdzie obywatele już znają bilans kosztów i korzyści (dojrzeli do poparcia walki z grupami interesu). Informacja i świadomi obywatele są w ostatniej instancji jedyną obroną przed grupami interesów.

© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja w praktyce Pełne wykorzystanie potencjału gospodarczego Polski będzie możliwe tylko, gdy nasze prawo będzie oparte o dwie zasady: Zasada pożyteczności: interwencja państwa zwiększa dobrobyt społeczny. Każda interwencja, która nie spełnia tego celu, będzie zaniechana. Zasada efektywności: po decyzji o podjęciu interwencji na rynku musi nastąpić wybór najefektywniejszego sposobu interwencji. Każda interwencja, która osiąga pożądany cel wyższym kosztem, powinna zostać zastąpiona interwencją, która osiąga ten sam cel niższym kosztem.