© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Advertisements

Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Polityka handlowa i protekcjonizm
Nowe teorie handlu międzynarodowego
Popyt, podaż, rynek.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Ku nowej ekonomii politycznej
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Renta W znaczeniu podstawowym (ekonomicznym) renta jest tą częścią przychodu która przekracza wydatki niezbędne do utrzymania przynajmniej w krótkim czasie.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Informacja jako dobro publiczne
Dr inż. Sebastian Saniuk
Wprowadzenie do mikroekonomii
Ekonomika przestępczości
Gospodarka w Polsce po roku 1989
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Ekonomia w pigułce.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Skąd się biorą ceny?!.
Model cyklu realnego.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Gospodarka Robinsona Crusoe Varian rozdz. 30 (s )
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Pogoń za Rentą polityczną Piotr Lombardo. Czym jest Renta Polityczna Forma korzysci związana z wykorzystywaniem ograniczonych zasobów(pracy i kapitalu)
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
Sprawność systemu rynkowego
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
ROLA PAŃSTWA W GOSPODARCE 1. Rynek i państwo jako metody koordynacji – uwagi (założenia) wstępne  Dwie możliwe alternatywy (dychotomie) instytucjonalne.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
OPTYMALNA STRATEGIA OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ
Regulacja sektorowa w telekomunikacji
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
przedmiot i metody analizy
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005

© Paweł Dobrowolski 2006 Dlaczego musimy regulować Celem regulowania powinno być zwiększenie dobrobytu społecznego (suma nadwyżki konsumenta i nadwyżki producenta). Przy takim założeniu istnieje tylko pięć powodów dla regulowania gospodarki przez państwo: Koszty zewnętrzne Korzyści wewnętrzne Dobra publiczne Asymetrie informacji Monopole naturalne Innych uzasadnień dla regulacji nie ma! (ale patrz następna strona) Regulacja są potrzebne by zwiększyć dobrobyt społeczny

© Paweł Dobrowolski 2006 Transfery pod przykrywką regulacji Państwo pod przykrywką regulacji może transferować środki od jednej grupy społecznej do drugiej z powodów politycznych, np.: w RPA państwo dotuje czarnych kosztem białych aby zatrzeć historyczne niesprawiedliwości, w UE państwo dotuje rolników kosztem konsumentów, w Polsce pracujący poza rolnictwem płacą za emerytury rolników. w Polsce pracujący poza górnictwem dotują górników w wielu krajach OECD, w tym w Polsce, młodsi dotują starszych. Nie unikniemy tego zjawiska. Jednak w takim wypadku koszt tych transferów musi być przejrzysty, publicznie znany i zaakceptowany w demokratyczny sposób. Często pod pozorem regulacji politycy ukrywają transfery.

© Paweł Dobrowolski 2006 Niedoskonałości regulacji – ekonomia polityczna Skutkiem każdej regulacji jest transfer środków. A politycy często wykorzystują regulacje, aby uzyskać korzyści polityczne zamiast naprawić niedoskonałości rynku. Członkowie małych dobrze zorganizowanych grupy interesów (najczęściej producenci), czerpią więcej korzyści z regulacji, niż członkowie szerokich, zróżnicowanych grup (najczęściej konsumenci). Regulacje zazwyczaj dążą do utrwalenia politycznie optymalnego transferu rent ekonomicznych do koalicji dobrze zorganizowanych grup interesu. W praktyce często następuje przechwycenie regulatora (ang. regulatory capture) polegające na tym, że regulatorzy zaczynają reprezentować interesy regulowanego przemysłu, zamiast reprezentować interesy konsumentów. Oznacza to, że zazwyczaj działania regulatora zwiększają zyski firm i ceny, oraz tworzą bariery wejścia dla nowych konkurentów. Sprawne regulowanie jest zazwyczaj uniemożliwiane przez polityków i grupy interesu.

© Paweł Dobrowolski 2006 Niedoskonałości regulacji – ograniczenie wzrostu Regulacja jest szczególnie niebezpieczna dla wzrostu gospodarczego. Postęp technologiczny i organizacyjny jest źródłem wzrostu gospodarczego Regulacje szczególnie mocno obciążają nowe firmy i działalność innowacyjną: Istniejące firmy produkujące przy użyciu tradycyjnych technologii nie potrzebują pozwoleń itp. Nowe firmy i nowi przedsiębiorcy nie mają na swoich usługach sztabów lobbystów i prawników. Ponadto początkujący przedsiębiorcy zazwyczaj nie należą do elit społeczno-ekonomicznych, co utrudnia ich dostęp do decydentów. Regulacja jest szczególnie niebezpieczna dla wzrostu gospodarczego.

© Paweł Dobrowolski 2006 Niedoskonałości regulacji – ograniczenie wzrostu c.d. Nowe firmy i przedsiębiorcy nie mają zazwyczaj dużo wolnej gotówki, więc nie mogą kupić przychylności biurokracji. Nowe przedsięwzięcia zwracają się dopiero po dłuższym czasie. Dlatego są szczególnie narażone na wyciągniętą rękę państwa zwiększającą niepewność co do powodzenia projektu (stopa dyskonta do liczenia wartości bieżącej projektu, tzw. NPV!). Regulacja utrwala nieefektywne struktury. Czyni to na dwa sposoby: Często regulacja ogranicza wybór technologii i sposób organizacji pracy, zmniejsza jej efektywność i zwalnia postęp techniczny i organizacyjny. Postęp technologiczny jest wypadkową m.in. struktury rynku, na którym działa wynalazca. Jeżeli rynek jest opanowany przez prawem chronionych monopolistów, to wybór technologii i kierunek jej rozwoju dostosowane będą do produkcji monopolistycznej o określonej skali produkcji (np. rynek telekomunikacyjny, gdzie regulacja stworzyła monopol naturalny). Regulacja jest szczególnie niebezpieczna dla wzrostu gospodarczego.