im. Króla Jana III Sobieskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ku lepszej przyszłości”
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
ocenianie, które pomaga się uczyć
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Izabela Kołodziejczyk
Ocenianie Kształtujące
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie
Szkoła Współpracy.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Przygotowaliśmy: -praktyczne narzędzia dla nauczycieli: -ramowy plany pracy wychowawczej, -ramowy program zajęć pozalekcyjnych, -scenariusze lekcji,
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sopocka Akademia Tenisowa
Obserwacja wybranych uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
WYNIKI KLASYFIKACJI ROCZNEJ W KLASACH VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ I W KLASACH II i III GIMNAZJUM NR 86 ROK SZKOLNY 2017/2018.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

im. Króla Jana III Sobieskiego Szkoła Podstawowa nr 5 im. Króla Jana III Sobieskiego w Zabrzu Dalej - Klikaj myszą

TEMAT ZMIANY: Wprowadzenie „Oceniania kształtującego” w szkole jako jeden ze sposobów na podniesienie wyników nauczania.

Wstęp Szkoła jest placówką oświatową, w której bez przerwy zachodzą różne przemiany. Nowe rządy w państwie, wprowadzane reformy, zmiany programowe wymuszają na dyrekcji i nauczycielach bezustanne dokształcanie się, motywowanie i pogoń za tym, co nowe i lepsze. Głównym priorytetem, który nie podlega żadnym reformom, a do którego w każdej szkole się dąży jest osiąganie jak najlepszych wyników w nauce. To one stanowią o tzw. renomie szkoły, zachęcają rodziców do świadomego jej wyboru, a uczniów motywują do efektywniejszej nauki. Wiele działań prowadzonych w szkole musimy podporządkować temu, by ten cel był stale osiągany, dlatego zachęcamy nauczycieli do angażowania się w różne programy edukacyjne. Po osiągnięciu certyfikatu „Szkoły z klasą” i „Szkoły uczącej się”, w wybranych trzech klasach rozpoczęliśmy wprowadzanie oceniania kształtującego.

Szczegółowe zadania w wyodrębnionych etapach Etapy działania Szczegółowe zadania w wyodrębnionych etapach Harmonogram realizacji zadań Odpowiedzialni za zadania Sposób monitorowania zadań Szczegółowe kryteria sukcesu I. Etap wstępny 1. Zgłoszenie szkoły do SUS OK V 2. Pozyskanie środków finansowych na szkolenia Lipiec 2008 r. Dyrektor szkoły Wykaz szkół zgłoszonych do CEO do programu SUS OK V Zakwalifikowanie szkoły do programu II. Przedstawienie programu OK RP 1 . Zapoznanie RP z programem. 2. Zgłaszanie się chętnych osób na liderów OK w szkole 28.08.2008r Do 15 września Zapis w protokole RP Zgłoszenie się liderów OK w szkole

III. Zapoznanie n-li i rodziców z założeniami OK 1 . Szkolenie dyrektorów 2. Prezentacja dla RP 3. Wybór klas do programu 4. Prezentacja dla rodziców 17, 18 września 2008r 7. 10.2008r 07. 10.2008r. 02.12.2008r. Trenerzy CEO Dyrektor Dyrektor i liderzy OK (Chrząszcz, Olszewska, Witkowska) Zaświadczenie ukończenia szkolenia Zapis w protokole RP Zapis w protokole RR Poznanie założeń oceniania kształtującego jw. przez wszystkich nauczycieli pracujących w szkole Zaakceptowanie proponowanych klas przez RP i RR IV. Rozpoczęcie cyklu szkoleń 1.Szkolenie wszystkich nauczycieli przedmiotowców uczących w szkole 2. Rozpoczęcie kursu liderów na platformie CEO 3. Szkolenia wyjazdowe 2 nauczycieli 4. Szkolenia wyjazdowe 2 nauczycieli 5. Szkolenia liderów OK 6. Szkolenie wszystkich nauczycieli przedmiotowców uczących w szkole 14.10.2008r 01.10.2008r. Styczeń 2009r. Kwiecień 2009r. Cykl 7 spotkań wg kalendarza szkoleń liderów Maj 2009r. Trener CEO Liderzy OK Wolańska, Polakowska Zdanowska, Huńczak Odpowiedzialni liderzy OK Zaświadczenia ukończenia szkolenia Sprawozdanie liderów Szczegółowe zapoznanie z OK Przygotowanie do szkoleń RP Nabywanie nowych umiejętności pisania scenariuszy lekcji Nabywanie nowych umiejętności Podsumowanie i ewaluacja

V. Wdrażanie OK w klasach II b, III a, IV c 1. Wprowadzanie celów nauczyciela i w języku ucznia 2. Wprowadzenie kryteriów oceniania NACOBEZU 3. Wprowadzenie oceny kształtującej 4. Wprowadzenie informacji zwrotnej 5. Wprowadzenie pytań kluczowych 6. Wprowadzanie oceny koleżeńskiej i samooceny 7. Podsumowanie i ewaluacja 14.10.2008 – 02.11.2008r. Wg. kalendarza liderów Nauczyciele uczący w klasach II b, III a, IV c Do każdego zadania hospitacja ze zwróceniem uwagi na stosowanie elementów OK, sprawozdania z zebrań nauczycieli, przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli (kwiecień 2009r.), stworzenie banku pytań kluczowych i pomysłów na wdrażanie OK 100% nauczycieli stosuje elementy OK. w wybranych klasach. Ponad połowa uczniów, rodziców i nauczycieli pozytywnie zaopiniowała OK. Decyzja o kontynuowaniu OK w nowym roku szkolnym. Powstanie szkolnego „banku pytań kluczowych”

„Z OK łatwiej” Wyniki osiągane przez uczniów ze sprawdzianu po VI klasie w naszej szkole są zbliżone do średnich wyników w powiecie i nieco niższe jak średnia województwa. Środowisko, w którym pracuje szkoła jest bardzo zróżnicowane. Większość naszych uczniów to dzieci z rodzin biednych i zaniedbanych wychowawczo. Mamy powody sądzić, że szkoła jest postrzegana jako dobra, chociażby ze względu na duży nabór dzieci spoza rejonu , ale wyniki uczniów nas nie zadawalają. Ten sposób oceniania będzie bardzo pomocny szczególnie uczniom słabym, nie mającym pomocy ze strony domu. Uczeń otrzyma informację, co już wie, a czego jeszcze nie potrafi. Rodzic, ukierunkowany w ten sposób przez nauczyciela, będzie potrafił pomóc swojemu dziecku. Podejmujemy nowe działania, mające na celu nie zdobycie kolejnego certyfikatu, ale w sposób rzeczywisty i konkretny nakierowane na ucznia, mające wspomóc jego proces uczenia się, a w efekcie podnieść ogólne wyniki szkoły. Wprowadzenie OK w szkole jest procesem długotrwałym i możliwym do oceny po dłuższym okresie stosowania, ale jednocześnie w żadnym przypadku nie ma obawy, że działania te mogą wpływać na niekorzyść ucznia, a jedynie mu pomóc.

Zmiany, które nastąpiły po wprowadzeniu w szkole oceniania kształtującego. Prawie połowa nauczycieli uczy w klasach, w których stosuje się OK. Nauczyciele ci aktywnie doskonalą swój warsztat pracy. Poza nimi jest też grupa nauczycieli, która także wykorzystuje niektóre elementy OK na swoich lekcjach w innych klasach. Nauczyciele dyskutują na temat nowych metod. Jest to największa debata na temat metod nauczania od bardzo dawna. Mobilizacja do pracy nawet kilku osób wpływa pozytywnie na resztę. Uważam, że w mojej szkole zmieniła się również na lepsze atmosfera pracy. Każdy odpowiada za swoje działania, organizowane są spotkania nauczycieli pracujących OK-em, Aktualizowana jest gazetka na ten temat OK..

Wnioski Podsumowanie próby zmiany kontekstu i plany na przyszłość. Szkoła Podstawowa nr 5 im. Króla Jana III Sobieskiego w Zabrzu w roku szkolnym 2008/2009 wprowadziła w niektórych klasach ocenianie kształtujące. Stosowali je nauczyciele w klasach II b, III a oraz IV c. 3 osoby uczestniczyły w kursie internetowym dla liderów OK w szkole. Zgodnie z realizacją poszczególnych modułów kursu stopniowo wprowadzano w wybranych do OK klasach wszystkie elementy OK. Korzyści płynące ze stosowania OK wg naszych nauczycieli to: uporządkowanie lekcji oraz świadome uczenie się uczniów. Nauczyciele twierdzą, że podoba im się NACOBEZU, gdyż uczniowie nie mają problemu z powtórką materiału i wiedzą, czego mają się uczyć, a przez to nie są zaskakiwani nieznanymi treściami. Dobre jest też stosowanie techniki zdań niedokończonych, gdyż zmusza uczniów do myślenia i zastanowienia się nad treścią zadania. Bardzo często korzystają z techniki sygnalizacji świetlnej, gdyż przeprowadzona w ten sposób samoocena uczniów daje im informację na temat stopnia zrozumienia omawianych na lekcji zagadnień.

Wnioski Podsumowanie próby zmiany kontekstu i plany na przyszłość. OK wzbogacił nasz warsztat pracy w nowe atrakcyjne dla uczniów metody W przyszłym roku będziemy mogli wykorzystać scenariusze lekcji, które stworzyli nauczyciele i udostępnili poprzez złożenie ich w bibliotece szkolnej Posiadamy własny bank pytań kluczowych, na razie skromny, ale na pewno w kolejnych latach będzie się powiększał. Trudności stwarza natomiast czasochłonność stosowania wszystkich elementów OK, pisanie informacji zwrotnej oraz układanie pytań kluczowych. Większość rodziców pozytywnie odnosi się do wprowadzonego w szkole OK. W przyszłym roku planujemy kontynuować stosowanie OK w tych klasach, w których w tym roku było wprowadzane. Chcemy też rozszerzyć stosowanie OK w innych klasach. Szkoła zgłosiła się do programu SUS – zaawansowany w roku szkolnym 2009/2010

Im. Króla Jana III Sobieskiego Szkoła Podstawowa nr 5 Im. Króla Jana III Sobieskiego w Zabrzu