Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki i Psychologii mgr Elwira Zadęcka Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Krakowie
MŁODZIEŻ W DRODZE DO ŚWIATA PRACY Doradztwo zawodowe
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego czyli szukanie właściwej drogi Nauczyciel przedmiotu jako doradca Wychowawca klasy/pedagog jako doradca
JAKIE WARUNKI STWARZAJĄ ORGANY PROWADZACE DO REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOŁACH? Podmiotowość i przedmiotowość doradztwa zawodowego
Doradztwo zawodowe – konieczność czy szansa Kraków Małopolska
6
Cel główny Zmiany systemowe w krakowskich szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Doradztwo zawodowe
Cele operacyjne Realizacja na terenie każdej szkoły prowadzonej przez Gminę Miejską Kraków zajęć z doradztwa zawodowego Opracowanie programu dla poszczególnych poziomów kształcenia
Cele operacyjne Wykształcenie profesjonalnej kadry doradców zawodowych Wdrożenie standardów poradnictwa zawodowego dla szkół krakowskich Stworzenie systemu wsparcia e-larningowego
Realizatorzy projektu
Rok szkolny 2014/ Gimnazja – kontynuacja zajęć Szkoły ponadgimnazjalne – rozpoczęcie zajęć - wrzesień 2015 Szkoły podstawowe – przygotowanie koncepcji
MERYTORYCZNE STREFY WSPARCIA KSDZ
Gimnazjum
Szkoła ponadgimnazjalna
Platforma KSDZ
Festiwal Zawodów
Cele operacyjne Budowanie systemu doradztwa zawodowego w Małopolsce Zmiana świadomości myślenia gimnazjalistów i ich rodziców na temat kształcenia zawodowego Upowszechnienie w profesjonalny sposób wśród gimnazjalistów wiedzy zawodoznawczej
Realizatorzy
MERYTORYCZNE STREFY WSPARCIA Festiwal Zawodów
Program dla uczniów
Program dla doradców zawodowych
Współpraca czyli mozaika podmiotów Spotkania informacyjno-szkoleniowe na temat Festiwalu Zawodów dla dyrektorów małopolskich gimnazjów (421 dyrektorów)
Festiwal Zawodów 20 – XXIV Konferencja Szkoleniowa Quo vadis? W poszukiwaniu własnej drogi i przewodnika Kraków
NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE Predyspozycje zawodowe ucznia
NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE OPRACOWANE W RAMACH PROJEKTÓW WSPÓŁFINANSOWANYCH PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO
Narzędzia diagnostyczne dla edukacji
Narzędzia diagnostyczne dla edukacji ore.edu.pl
CZY WSPÓŁCZESNE DORADZTWO ZAWODOWE W EDUKACJI DOJRZAŁO DO PRZEDMIOTOWEJ I PODMIOTOWEJ NIEZALEŻNOŚCI? W „uścisku” szans i ryzyka
Podmiotowość doradcy zawodowego - definicja operacyjna Osoba udzielająca wsparcia młodzieży, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, związanych z wyborem zawodu, kierunku kształcenia uwzględniając jej możliwości psychofizyczne a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, Pomaga rodzicom i nauczycielom w procesie poradnictwa zawodowego uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość rynku pracy oraz multimedialne środki przekazywania informacji zawodowej, Współpracuje ze środowiskiem lokalnym,
Przedmiotowość doradztwa zawodowego Zmienne Mentalne / osobowościowe Programowe Organizacyjne Finansowe
Doradztwo w szkole czyli instytucjonalizacja doradztwa Organ prowadzący Dyrektor PPP
Realizacja doradztwa zawodowego czyli zainteresowanie wywołane ZachowawczaPozalekcyjna
Doradztwo zawodowe w planie lekcji czyli szukanie właściwej drogi Osobny przedmiot Wymiana z innymi zajęciami Treści DZ w przedmiotach
Doradztwo zawodowe w edukacji PodmiotPrzedmiot
Podsumowanie … Organ prowadzący Doradztwo zawodowe jako wsparcie … Przydatność zawodowa jako odpowiedz … Standardy doradztwa zawodowego jako wyzwanie … Szkoła Nowa ś wiadomość dyrektora Większe zrozumienie nauczycieli, wychowawców Wsparcie merytoryczne doradców Uczniowie i rodzice Budowanie przydatności zawodowej ucznia Większa trafność wyborów Edukacja rodziców
Dziękujemy za uwagę