Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
mgr Ewa Jagodzińska -SPZ Lublin 2004
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” Gimnazjum im. C. Miłosza w Mierzęcicach Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zawód z przyszłością!. W całej Polsce działa tylko ok doradców zawodowo-edukacyjnych! zawodowo-edukacyjnych!
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
„Od przedszkola do technikum” Stowarzyszenie Otwartych Drzwi w Lublińcu Europejski Fundusz Społeczny - Program Operacyjny Kapitał Ludzki Zagraniczna mobilność.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Przykłady dobrych praktyk
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
„Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji”
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki i Psychologii mgr Elwira Zadęcka Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Krakowie

MŁODZIEŻ W DRODZE DO ŚWIATA PRACY Doradztwo zawodowe

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego czyli szukanie właściwej drogi Nauczyciel przedmiotu jako doradca Wychowawca klasy/pedagog jako doradca

JAKIE WARUNKI STWARZAJĄ ORGANY PROWADZACE DO REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOŁACH? Podmiotowość i przedmiotowość doradztwa zawodowego

Doradztwo zawodowe – konieczność czy szansa  Kraków  Małopolska

6

Cel główny Zmiany systemowe w krakowskich szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Doradztwo zawodowe

Cele operacyjne Realizacja na terenie każdej szkoły prowadzonej przez Gminę Miejską Kraków zajęć z doradztwa zawodowego Opracowanie programu dla poszczególnych poziomów kształcenia

Cele operacyjne Wykształcenie profesjonalnej kadry doradców zawodowych Wdrożenie standardów poradnictwa zawodowego dla szkół krakowskich Stworzenie systemu wsparcia e-larningowego

Realizatorzy projektu

Rok szkolny 2014/ Gimnazja – kontynuacja zajęć Szkoły ponadgimnazjalne – rozpoczęcie zajęć - wrzesień 2015 Szkoły podstawowe – przygotowanie koncepcji

MERYTORYCZNE STREFY WSPARCIA KSDZ

Gimnazjum

Szkoła ponadgimnazjalna

Platforma KSDZ

Festiwal Zawodów

Cele operacyjne Budowanie systemu doradztwa zawodowego w Małopolsce Zmiana świadomości myślenia gimnazjalistów i ich rodziców na temat kształcenia zawodowego Upowszechnienie w profesjonalny sposób wśród gimnazjalistów wiedzy zawodoznawczej

Realizatorzy

MERYTORYCZNE STREFY WSPARCIA Festiwal Zawodów

Program dla uczniów

Program dla doradców zawodowych

Współpraca czyli mozaika podmiotów  Spotkania informacyjno-szkoleniowe na temat Festiwalu Zawodów dla dyrektorów małopolskich gimnazjów (421 dyrektorów)

Festiwal Zawodów 20 – XXIV Konferencja Szkoleniowa Quo vadis? W poszukiwaniu własnej drogi i przewodnika Kraków

NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE Predyspozycje zawodowe ucznia

NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE OPRACOWANE W RAMACH PROJEKTÓW WSPÓŁFINANSOWANYCH PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO

Narzędzia diagnostyczne dla edukacji

Narzędzia diagnostyczne dla edukacji  ore.edu.pl

CZY WSPÓŁCZESNE DORADZTWO ZAWODOWE W EDUKACJI DOJRZAŁO DO PRZEDMIOTOWEJ I PODMIOTOWEJ NIEZALEŻNOŚCI? W „uścisku” szans i ryzyka

Podmiotowość doradcy zawodowego - definicja operacyjna  Osoba udzielająca wsparcia młodzieży, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, związanych z wyborem zawodu, kierunku kształcenia uwzględniając jej możliwości psychofizyczne a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego,  Pomaga rodzicom i nauczycielom w procesie poradnictwa zawodowego uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość rynku pracy oraz multimedialne środki przekazywania informacji zawodowej,  Współpracuje ze środowiskiem lokalnym,

Przedmiotowość doradztwa zawodowego Zmienne Mentalne / osobowościowe Programowe Organizacyjne Finansowe

Doradztwo w szkole czyli instytucjonalizacja doradztwa Organ prowadzący Dyrektor PPP

Realizacja doradztwa zawodowego czyli zainteresowanie wywołane ZachowawczaPozalekcyjna

Doradztwo zawodowe w planie lekcji czyli szukanie właściwej drogi Osobny przedmiot Wymiana z innymi zajęciami Treści DZ w przedmiotach

Doradztwo zawodowe w edukacji PodmiotPrzedmiot

Podsumowanie … Organ prowadzący Doradztwo zawodowe jako wsparcie … Przydatność zawodowa jako odpowiedz … Standardy doradztwa zawodowego jako wyzwanie … Szkoła Nowa ś wiadomość dyrektora Większe zrozumienie nauczycieli, wychowawców Wsparcie merytoryczne doradców Uczniowie i rodzice Budowanie przydatności zawodowej ucznia Większa trafność wyborów Edukacja rodziców

Dziękujemy za uwagę