Społeczno-kulturowe uwarunkowania kompetencji społecznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Realizacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki a koncepcja uczenia się przez całe życie Jakub Sosin Wiceprezes PIFS.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekty zrealizowane w ZS1
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Społeczno-kulturowe uwarunkowania kompetencji społecznych Dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec

Kompetencje (społeczne) jako czynnik włączania i wyłączania społecznego Plan Kompetencje społeczne i kapitał społeczny – ujęcie definicyjne Kapitał społeczny Polski: od kapitału adaptacyjnego do kapitału rozwojowego Kapitał intelektualny Polaków w ujęciu generacyjnym na tle porównawczym (Nie)dopasowanie kompetencyjne jako rezultat edukacji dzieci i młodzieży? Postawy współczesnej młodzieży a edukacja Zagubieni dorośli? Kompetencje (społeczne) a rynek pracy, Pętla odtwarzania?

Kompetencje społeczne Wiedza, umiejętności, postawy służące interakcji/komunikacji, współpracy, współdziałaniu

Kapitał społeczny Wynikająca z zaufania oraz obowiązujących norm i wzorów postępowania, zdolność obywateli do mobilizacji i łączenia zasobów, która sprzyja kreatywności oraz wzmacnia wolę współpracy i porozumienia w osiąganiu wspólnych celów.

Słabe i moce strony kapitału społecznego Słabe strony Mocne strony Szanse Zagrożenia

Cele operacyjne rozwijania kapitału społecznego Kształtowanie postaw sprzyjających kooperacji, kreatywności oraz komunikacji Poprawa mechanizmów partycypacji społecznej i wpływu obywateli na życie publiczne Usprawnianie procesów komunikacji społecznej oraz wymiany wiedzy Rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego

W kierunku społecznego kapitału rozwojowego Wymiar gospodarczy: merytokracja, ryzyko, innowacyjność, samoodpowiedzialność , sukces Wymiar polityczny: obywatelskie uczestnictwo, legalizm, lojalność obywatelska Wymiar kulturowy: indywidualizm, krytycyzm, otwartość i tolerancja

Wyzwania rozwojowe polityk publicznych w zakresie wzmacniania kapitału społecznego 1. Zwiększenie powszechnej świadomości znaczenia kapitału społecznego dla rozwoju kraju. 2. Podniesienie poziomu kompetencji sprzyjających rozwojowi kapitału społecznego. 3. Zwiększenie aktywności i partycypacji społecznej. 4. Poprawa komunikacji społecznej i wymiany wiedzy. 5. Poprawa wykorzystania potencjału kulturowego i kreatywnego w budowaniu kapitału społecznego.

Kapitał intelektualny Polaków na tle porównawczym na 13. miejscu dzieci, młodzież, studenci na 15. miejscu dorośli na 16. miejscu seniorzy

(Nie)dopasowanie kompetencyjne na poziomie wychowania przedszkolnego: dysproporcje między miastem i wsią, nadreprezentacja dzieci z rodzin dobrze sytuowanych na poziomie gimnazjum: słaba oferta zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i talenty na poziomie szkolnictwa wyższego: niedopasowanie kierunków studiów do potrzeb rynku pracy w edukacji dorosłych: niski poziom uczestnictwa w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej

Postawy współczesnej młodzieży w świetle raportu Młodzi 2011 AMBIWALENCJA duże aspiracje versus „good enough” aktywni, racjonalni skuteczni (w walce przeciwko ACTA) versus bierność na co dzień brak miejsca na pasje, marzenia versus nadwyżka kapitału społecznego uczciwi, wrażliwi, rodzinni versus sfrustrowani, depresyjni, agresywni

Triada potrzeb psychicznych warunkiem zrównoważonego rozwoju Potrzeba więzi Potrzeba autonomii Potrzeba poczucia kompetencji Ryan, Deci, 2006 za: A. I. Brzezińska

Powrót do: szerokiego myślenia o edukacji orz społeczno-kulturowej formatywnej roli i funkcjach szkoły (wyższej), nie tylko w kategoriach dydaktycznych, kształtowania wiedzy czy umiejętności, realizowania „kanonu”, „minimum” czy „podstawy programowej”, przygotowywania do określonego zawodu, spełniania doraźnych oczekiwań niezadowolonych pracodawców i sfrustrowanych brakiem sukcesu polityków, ale przede wszystkim – w kategoriach wychowawczych, czyli tworzenia społecznego środowiska wspólnego uczenia się ludzi w różnym wieku i o różnych kompetencjach w różnych dziedzinach” (Brzezińska i in., 2012, s. 271).

Młodzi – „stracone pokolenie”? Problemy Młodzi – „stracone pokolenie”? Zagubieni dorośli?

Między edukacją a rynkiem pracy istnieje luka kompetencyjna o różnych rozmiarach i wymiarach, pracodawcy bardzo ogólnie formułują swoje oczekiwania, instytucje oświatowe nie są przygotowane do współpracy z otoczeniem i reagowania na zmiany, uczniowie/studenci wybierają niekompatybilne wobec rynku pracy kierunki kształcenia, brakuje systematycznych badań prognostycznych nad zapotrzebowaniem na pracę w układzie kwalifikacyjno-zawodowym.

Pętla odtwarzania? „Spirala” reprodukcji edukacyjnej (kompetencyjnej) jest półotwarta. Jest zasadniczo drogą odtwarzania losu rodzinnego, ale ze znaczną możliwością jego modyfikacji. Z. Kwieciński - badania podłużne w latach 1972-1998

Dziękujemy za uwagę!