BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Warmińsko-Mazurski Pakt na Rzecz Rozwoju Poradnictwa Zawodowego
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Działanie: Wsparcie Biura Karier
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Mobilne Centra Informacji Zawodowej
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Poradnictwo Zawodowe II
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
-GASTRONOMICZNEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Poradnictwo zawodowe w Niemczech
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Krynica Zdrój Badania Manpower Polska.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)

Cele webinarium Przygotowanie merytoryczne i metodyczne do świadczenia usług w ramach systemu informacji branżowej (w tym m.in.): 1)Wyposażenie w podstawowe kompendium wiedzy 2)Wykształcenie umiejętności praktycznych związanych z tworzeniem, aktualizowaniem i wykorzystaniem zasobów systemu informacji branżowej 3)Zainspirowanie do samokształcenia

Zagadnienia 1)Zagadnienia terminologiczne 2)Znaczenie informacji zawodowej w ujęciu branżowym w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych 3)Kategorie informacji tworzących system informacji branżowej 4)Użytkownicy systemu informacji branżowej i ich oczekiwania wobec tegoż systemu 5)Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji branżowej

Zagadnienia terminologiczne Branżowe poradnictwo zawodowe to most pomiędzy edukacją, rynkiem pracy i istniejącymi zasobami ludzkimi. Pozwala na stały przepływ informacji na linii pracodawcy – szkoły – uczniowie. Jego istotnym elementem są tworzone, gromadzone, i aktualizowane zasoby informacji branżowych. Inną jego ważną składową jest badanie potrzeb i trendów rozwojowych w branżach. Ujęcie branżowe w poradnictwie pozwala na bardziej elastyczne ukierunkowanie kształcenia zawodowego, na lepsze konkretyzowanie ścieżek edukacyjno-zawodowych. Ujęcie branżowe w poradnictwie wydaje się bardziej efektywne niż ujęcie zawodowe, daje bardzo praktyczne wskazówki użytkownikom.

Zagadnienia terminologiczne Poradnictwo branżowe wdrożone w pełni daje trwały system wymiany informacji pomiędzy rynkiem pracy – edukacją – zasobami ludzkimi. Poradnictwo branżowe jest nowoczesną formą usług informacji i poradnictwa zawodowego. W praktyczny i konkretny sposób wspiera rozwój ścieżek edukacyjno-zawodowych młodzieży. Poradnictwo branżowe można traktować jako precyzyjny proces budowania drogowskazów wejścia na rynek pracy. Model branżowego poradnictwa zawodowego jest dobrą praktyką wykorzystywaną w Australii.

Znaczenie informacji zawodowej w ujęciu branżowym w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych Ujęcie branżowe pozwala na: wybranie branż najważniejszych dla regionu dotarcie do pracodawców i innych interesariuszy kreujących rynek pracy nawiązanie współpracy wszystkich interesariuszy ze szkołami przygotowanie narzędzi, metod i zasobów informacji dla uczniów celem wskazania możliwych ścieżek kariery w danych branżach kształtowanie zainteresowań technicznych oraz zainteresowań naukami ścisłymi wśród młodzieży

Kategorie informacji tworzących system informacji branżowej Elementy informacji branżowej: ogólny opis branży predyspozycje osobowościowe do pracy w branży kwalifikacje zawodowe oczekiwane przez pracodawców w ramach branży przegląd i charakterystyka zawodów w branży kształcenie w branży (szkoły ponadgimnazjalne, szkoły wyższe, rzemiosło) ciekawe specjalności w ramach branży możliwość dokształcania i doskonalenia w branży (kształcenie ustawiczne, nieformalne i pozaformalne) najwięksi pracodawcy w branży perspektywy rozwoju branży wynagrodzenie w branży instytucje rynku pracy związane z zatrudnieniem w branży

Kategorie informacji tworzących system informacji branżowej Branża jest analizowana lokalnie na poziomie regionu, na poziomie kraju oraz na poziomie Europy i świata.

Użytkownicy systemu informacji branżowej i ich oczekiwania wobec tegoż systemu Najważniejsze kategorie interesariuszy systemu informacji branżowej to: szkoły, placówki kształcenia zawodowego pracodawcy, przedsiębiorcy, organizacje pracodawców, organizacje przedsiębiorców jednostki samorządu terytorialnego – organy prowadzące szkoły i placówki kształcenia zawodowego instytucje rynku pracy stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, instytucje otoczenia biznesu inne organizacje i instytucje (np. szkoły wyższe) uczniowie i ich rodzice, słuchacze, absolwenci, osoby bezrobotne, osoby poszukujące pracy, osoby pragnące podnosić swoje kwalifikacje

Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji branżowej Po pierwsze należy zbudować system zbierania, analizowania i opracowywania informacji o branżach kluczowych dla rozwoju województwa. Po drugie – zorganizować dystrybucję opracowanych materiałów do szkół i innych instytucji świadczących usługi poradnictwa zawodowego.

Oczekiwania wobec systemu informacji branżowej System informacji branżowej powinien uwzględniać stworzenie rzetelnych i innowacyjnych materiałów dotyczących planowania kariery edukacyjno-zawodowej i poruszania się na rynku pracy (m.in. teczki informacji o zawodach w branżach ważnych dla regionu, broszury, poradniki, zeszyty ćwiczeń, ulotki, programy komputerowe, filmy, książki). Dystrybucja tych materiałów powinna uwzględniać wszystkich interesariuszy takiego systemu.

Literatura Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku I i II –