Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w Działaniach wdrażanych przez WUP w PO KL Paweł Lulek Koordynator Gender Mainstreaming WUP Kielce 1.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 18 września 2009 r. w projektach PO.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Równość szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Bartosz Szurmiński Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Wyniki konkursów ogłaszanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w ramach Priorytetu: VI; VII; VIII i IX (po 1 kwietnia 2009r)
Toruń, 22 czerwca 2010r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek – najlepsza inwestycja.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w Działaniach i 6. 1
Priorytet VIII REGIONALNE KADRY GOSPODARKI Priorytet IX ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Warszawa, 11 grudnia 2009 Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach Program Operacyjny Ludzki Program Operacyjny.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Dni Otwarte POMOCNA DŁOŃ Kraków, 7– r.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego eAkademia KIG I i II edycja Równość szans kobiet.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Polityka równościowa – podstawy prawne, cele, potrzeby, sposoby realizacji Maja Branka 8-9 maja 2009.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Wniosek o dofinansowanie.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Równościowe zarządzanie projektem
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL

Rodzaje projektów z punktu widzenia równości szans kobiet i mężczyzn Realizacja zasady równych szans Poziom 3 Poziom 2 Projekty, które wdrażają strategię gender mainstreaming. Ich celem jest równość płci i zmiana relacji płci na poziomie systemowym we wszystkich obszarach polityki. Brak działań realizujących zasadę równości szans Projekty równościowe, odpowiadają na strategiczne cele równości. Analiza uwzględnia sytuację kobiet i mężczyzn. Spójność między diagnoza i działaniami projektu. Równość płci jest wartością. Poziom 1 Poziom 0 Projekty „praktyczne”, odpowiadające na praktyczne potrzeby. Często utrwalają tradycyjny podział ról płci. Brak spójności między diagnozą, a proponowanymi działaniami. Projekty „neutralne”, deklarujące w swoich działaniach pełną dostępność i brak dyskryminacji. Uczestnictwo traktowane mechanicznie np. 50/50. Poziom -1 Projekty „ślepe” na perspektywę płci. W myśleniu projektowym nie ma „kobiet” i „mężczyzn”, są „ludzie”, „osoby niepełnosprawne”, itp.

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)?

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Punkt 1. Zgodnie z zapisami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki każdy wniosek o dofinansowanie musi zawierać analizę sytuacji kobiet i mężczyzn w danym obszarze projektowym, niezależnie czy wsparcie kierowane jest do osób czy do instytucji. Oznacza to, iż w punkcie 3.1 w uzasadnieniu realizacji projektu powinna znaleźć się analiza uwzględniająca społeczno-kulturowe uwarunkowania płci, ujawniająca różnice między położeniem kobiet i mężczyzn w danym obszarze projektu w oparciu o dane ilościowe lub/i dane jakościowe a także wskazanie jakie bariery równościowe występują w obszarze projektowym. Cele projektu powinny wynikać z problemów m.in. zdiagnozowanych w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn i być na nie odpowiedzią, tzn. przyczyniać się do ich rozwiązywania. W ramach obowiązującego standardu analiza sytuacji kobiet i mężczyzn w danym obszarze projektowym powinna zostać poparta charakterystyką osób i/lub instytucji, które zostaną objęte wsparciem oraz uzasadnieniem wyboru grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem (punkt 3.2 wniosku o dofinansowanie).

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Punkt 2. W przypadku wykazania przez analizę sytuacji kobiet i mężczyzn braku nierówności w obszarze projektowym nie oznacza to automatycznego zwolnienia z dalszego wypełniania standardu minimum. Brak nierówności musi zostać wykazany na podstawie danych ilościowych weryfikowalnych dla członków KOP-ów (uwaga: brak istnienia nierówności w obszarze projektowym będzie dotyczył w większym stopniu projektów skierowanych wsparciem do instytucji niż osób).

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Punkt 3. Dane ilościowe w podziale na płeć najbardziej zbliżone i dostępne podane w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie) powinny dotyczyć zasięgu realizacji projektu a więc np. regionu, powiatu, kraju, instytucji, przedsiębiorstwa, jak również obszaru interwencji np. adaptacyjności, rynku pracy, edukacji, danej branży czy sektora. Dane nie odnoszące się do zakresu projektu (w szczególności diagnozowanych problemów i celów projektu) nie będą uwzględniane w tym punkcie standardu.

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)?

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Punkt 4. Zaplanowane działania (a w przypadku projektów innowacyjnych testujących również rozwiązanie planowane do wypracowania) powinny odpowiadać na nierówności i bariery diagnozowane w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn i być zróżnicowane pod kątem odmiennych potrzeb kobiet i mężczyzn. Projekty, w których nie zdiagnozowano barier ze względu na płeć powinny także przewidywać działania zmierzające do przestrzegania zasady, aby na żadnym etapie realizacji projektu nie pojawiły się nierówności szans kobiet i mężczyzn.

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Punkt 5. Rezultaty mają być podane w podziale na płeć (w przypadku projektów kierowanych wsparciem do osób). Zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na zapewnieniu dostępu 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale powinna być adekwatna do nierówności wykazanych w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn (więcej na ten temat w poradniku „Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL”). W punkcie 3.4 wniosku o dofinansowanie może znaleźć się również informacja w jaki sposób rezultaty przyczyniają się do zmniejszenia istniejących nierówności ze względu na płeć w obszarze projektu (dotyczy to zarówno projektów skierowanych wsparciem do osób, jak i instytucji).

kobiet i mężczyzn w odniesieniu do pracowników i pracownic projektu. Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Punkt 6. Planując równościowe zarządzanie projektem warto zastanowić się nad podjęciem jednego lub kilku z następujących działań: Określenie obowiązków związanych z realizacją zasady równości szans kobiet i mężczyzn, które wynikają ze specyfiki projektu. Wzmocnienie kompetencji zespołu projektowego w stosowaniu zasady równych szans kobiet i mężczyzn w obszarze problemowym projektu poprzez zaplanowanie i organizację warsztatów uwrażliwiających, szkoleń tematycznych, konsultacji eksperckich dla zespołu projektowego itp. Włączenie do projektu osób lub organizacji posiadających wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działań z zachowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Zapewnienie, że w proces podejmowania decyzji w projekcie zaangażowani są zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Wprowadzenie rzeczywistych możliwości godzenia życia zawodowego i prywatnego przez kobiety i mężczyzn pracujących w zespole projektowym. Zróżnicowane formy m.in. elastycznych form pracy stwarzają wiele możliwości zastosowania zasady równości szans kobiet i mężczyzn w odniesieniu do pracowników i pracownic projektu. Niewystarczające są jedynie deklaracje - we wniosku należy wykazać elementy równościowego sposobu zarządzania z perspektywy płci.

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Szkolenia w zakresie równościowego sposobu zarządzania projektem zaplanowane dla zespołu zarządzającego w ramach projektu sa wydatkiem kwalifikowanym. Niniejsze szkolenia powinny wynikać bezpośrednio z potrzeby realizacji działań w projekcie, zaś Projektodawca zobowiązany jest na etapie wniosku o dofinansowanie dokładnie uzasadnić konieczność doszkolenia osób pracujących przy realizacji projektu z zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)?

Pomoc, źródła informacji Pod adresem rownoscplci@mrr.gov.pl można uzyskać informacje na temat równości szans kobiet i mężczyzn w Programie Kapitał Ludzki. Pisząc na adres rownoscplci@mrr.gov.pl  będzie można uzyskać również dostęp do wiedzy z zakresu standardu minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn oraz poradnika „Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL”. Raport GUS „Kobiety w Polsce” – 2008, Raport UNDP „Polityka równości płci – Polska 2007” - 2007, Krajowy System Monitorowania Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn - www.monitoring.rownystatus.gov.pl Obserwatoria Rynku Pracy, System Informacji Oświatowej

Dziękuję za uwagę Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ul. Augustyńskiego 2, Gdańsk 80-819 tel. 058 326 81 90, fax 058 326 81 93 E-mail: defs@woj-pomorskie.pl