Niemiecki model edukacji zawodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

Kształcenie zawodowe w Europie
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
„Wizyta Studyjna – Dobre Praktyki w Niemczech”
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
System edukacyjny w Niemczech
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Kariera, a niepełnosprawność. Misja i wyzwania dla poradnictwa zawodowego XIX Konferencja Szkoleniowa Warszawa października 2009 r. SZKOLENIE W RZEMIOŚLE.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kształcenie praktyczne
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi ŁÓDZKIE Urząd Marszałkowski w Łodzi.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Egzaminy zawodowe w roku szkolnym 2013/2014
Wzrost jakości kształcenia zawodowego w branży
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
Projekt „Nauczyciel mobilny sukcesem szkoły” w ramach projektu systemowego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych”
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
STAŻE Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPŁATY STYPENDIUM STAŻOWEGO W RAMACH PROJEKTU „MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W MAŁOPOLSCE Joanna Szatan-Kenderow.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
KLASY PATRONACKIE Rok szkolny 2016/2017.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego Kształcenie.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
ZESPÓŁ SZKÓŁ RZEMIOSŁA IM. JANA KILIŃSKIEGO ŁÓDŹ, UL. ŻUBARDZKA 2 ZESPÓŁ SZKÓŁ RZEMIOSŁA IM. JANA KILIŃSKIEGO ŁÓDŹ, UL. ŻUBARDZKA 2 Technikum.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
College for vocational training and occupational re-training.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Kształcenie dualne.
MÓJ ZAWÓD.
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Europass.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Niemiecki model edukacji zawodowej Czym jest system dualny (dual system) 1 Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

System dualny System dualny zakłada połączenie nauki teoretycznej z praktyczną nauką zawodu. Osoby zdobywające wykształcenie zawodowe w drodze kształcenia dualnego przechodzą na ogół trzyletnią naukę zawodu w szkole i w zakładzie pracy zgodnie z wybranym zawodem lub też w specjalistycznych szkołach zawodowych podlegających wyłącznemu nadzorowi państwa. Ogłoszenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej roku szkolnego 2014/2015 „Rokiem szkoły zawodowców” rozbudziło na nowo toczącą się od lat dyskusję na temat stanu szkolnictwa zawodowego w Polsce oraz jego wpływu na rynek pracy Szkolnictwo zawodowe zwłaszcza po reformie edukacji w końcu lat dziewięćdziesiątych utraciło na znaczeniu, prestiżu i trosce państwa. Nieskoordynowana polityka edukacyjna, prowadząca do tworzenia znacznej liczby relatywnie tanich (w sensie inwestycyjnym) lokalnych szkół wyższych o profilach humanistycznych i upowszechnienie zdawalności egzaminu maturalnego spowodowały, że popularność szkół zawodowych i technicznych wśród uczniów dramatycznie spadła. Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

System dualny W system kształcenia dualnego w Niemczech zaangażowane są instytucje na poziomie federalnym (Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań), kraje związkowe, izby przemysłowo-handlowe oraz rzemieślnicze, pracodawcy oraz uczniowie. Zarówno uczniowie, jak i ich rodzice wybierają przede wszystkim szkoły ogólnokształcące i studia wyższe na kierunkach humanistycznych. Przyczyniło się do tego również znaczne obniżenie wymagań, jeśli chodzi o kwalifikacje do liceów (za każdym uczniem „idzie” subwencja oświatowa). Mimo tego, że szkolnictwo zawodowe jest istotnym elementem kształcenia kadr dla gospodarki narodowej, państwo wycofało się z aktywnego wpływania na ten sektor, pozostawiając samorządom zarówno rozwój bazy do kształcenia praktycznego, jak i wybór kierunków kształcenia. Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań Ustanawia ogólne zasady dotyczące organizacji procesu edukacji zawodowej, zawarte w ustawie o kształceniu zawodowym (Berufsbildungsgesetz).  Ustanawia klasyfikację zawodów, w których odbywa się nauczanie (ok. 360 zawodów). Formułuje przepisy (Ausbildungsordnung) regulujące program nauczania dla danego zawodu obowiązujące na terenie całych Niemiec.  Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kraje związkowe Są odpowiedzialne za szkoły zawodowe. Każdy z krajów związkowych regule naukę w szkolnictwie zawodowym zgodnie ze swoją wewnętrzną polityką. Na poziomie kraju związkowego dochodzi do zdefiniowania szczegółowych zasad organizacji procesu edukacji zawodowej i zawartości programów nauki danego zawodu. Dla każdego zawodu zbudowany jest ramowy plan kształcenia, zawierający podział na zajęcia teoretyczne  i praktyczne wraz z liczbą godzin przeznaczoną na każdą z tych kategorii. Plan praktyk musi być kompatybilny z programem szkolnym. Finansują ogólną teoretyczną edukację zawodową. Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Izby przemysłowo-handlowe oraz izby rzemieślnicze Doradztwo zakładom szkolącym uczniów. Kontrola oraz opiniowanie czy dany zakład spełnia wymogi stawiane zakładom ubiegającym się o przyjęcie uczniów na praktyczną naukę zawodu. Certyfikowanie kwalifikacji, a więc opracowywanie w porozumieniu z zakładem pracy, wytycznych co do kształcenia oraz zawartości programów nauki. Rejestrowanie umów o kształcenie zawodowe pomiędzy uczniami i pracodawcami. Opracowywanie i przeprowadzanie egzaminów zawodowych (połówkowych i końcowych), powoływanie komisji egzaminacyjnych, wydawanie świadectw. Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 Przedsiębiorcy Mimo braku wymogów prawnych, większość firm przyjmuje uczniów na praktyki uważając to za naturalną kolej rzeczy. Praktyki oferuje z reguły ok. 23 % ogółu firm. Wieloletnia tradycja sprawiła, że firmy czuły i nadal w większości przypadków czują się zobowiązane do przyjmowania adeptów zawodu na praktyki, nawet w świetle braku oficjalnych uregulowań prawnych tej kwestii, które by im takie zadanie narzucały. Głównym zadaniem pracodawców jest zapewnienie jak najwyższej jakości praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami i wytycznymi w danym zawodzie. Pracodawcy współpracują przy tym ze szkołami zawodowymi oraz izbami przemysłowo-handlowymi lub rzemieślniczymi. Finansują praktyczną część nauki zawodu. 80 procent miejsc na praktyki udostępniają przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Uczniowie W systemie dualnym każdy uczeń jest zobowiązany do zorganizowania sobie praktyk i znalezienie swojego pracodawcy. Praktyka trwa najczęściej 3 lata i odbywa się przez 3-4 dni w tygodniu. W tym czasie adept zawodu ma okazję pracować we wszystkich działach danej firmy istotnych dla zawodu, do którego podjęcia się przygotowuje. Istotną zaletą systemu dualnego jest też fakt, że uczeń jest motywowany do nauki finansowo: pracując w przedsiębiorstwie w ramach praktyk otrzymuje miesięczne wynagrodzenie za świadczoną pracę. Projekt został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

System edukacyjny w Niemczech

Dziękuję za uwagę R. Moczkowska