Projekt edukacyjny w ramach programu Szkoła z Klasą 2 Projekt edukacyjny w ramach programu Szkoła z Klasą 2.0 Jem kolorowo, odżywiam się zdrowo
Temat naszego projektu to „Jem kolorowo, odżywiam się zdrowo” Temat naszego projektu to „Jem kolorowo, odżywiam się zdrowo”. Wybraliśmy taki temat, bo nasza szkoła należy do sieci „Szkół Promujących Zdrowie” i dba o promowanie zdrowego stylu życia oraz bierze udział w ogólnopolskim programie profilaktycznym „Trzymaj Formę”. Dlatego projekt był kontynuacją dotychczasowych działań szkolnych, wzbogacony o wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej oraz poszerzenie umiejętności i treści z języka angielskiego. Projekt był realizowany przez trzech nauczycieli, którzy biorą udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Projekt był realizowany w klasach III, IVB i VB szkoły podstawowej podczas lekcji wychowawczych, zajęć świetlicowych oraz języka angielskiego.
Każda z klas stanowiła odrębny zespół, który miał do wykonania wyznaczone zdania. Opiekunem klasy III była p. Magdalena Jakubczyk. Opiekunem klasy IV b była p. Anna Herok Opiekunem klasy V b była p. Karolina Partyka-Dziadura
Celami głównymi projektu były: - rozwijanie umiejętności uczniów w samodzielnym poszukiwaniu informacji w różnych źródłach (internet, książki, publikacje), a następnie w selekcjonowaniu i porządkowaniu znalezionych informacji – celem sformułowania jasnego, prostego przekazu; - rozwijanie krytycznego podejścia do narzędzi TIK służących tłumaczeniu z jednego języka na drugi i ćwiczenie umiejętnego ich wykorzystywania; - rozwijanie umiejętności pracy w grupie – autonomii uczniów, odpowiedzialności za własną pracę, współpracy i wspierania się nawzajem w działaniach, podziału obowiązków; - uczenie planowania działań, określania celów i sposobów realizacji zadań, trzymania się wytyczonego planu, ewaluacji własnej pracy; - doskonalenie posługiwania się narzędziami TIK - wdrażanie do stosowania w praktyce Kodeksu 2.0 – porozumiewanie się z nauczycielem poza szkołą, zamieszczanie informacji
Cele dotyczące zdrowia: - zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania - kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie ,kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania - budzenie zainteresowania własnym zdrowiem - nabycie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i sposobów ich wykorzystania
Cele projektu dotyczące języka angielskiego: - motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego; - podniesienie umiejętności językowych, wzbogacenie słownictwa (uczniowie poszerzą zasób swojego słownictwa z języka angielskiego przede wszystkim o wyrazy i zwroty dotyczące zdrowego stylu życia np. nazwy produktów żywnościowych); - rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim – rozumienia tekstów znacznie trudniejszych niż ‘czytanki’ w podręczniku, wyrażanie przeczytanych informacji językiem prostym, korzystanie z wzorów znanych uczniom z lekcji; - rozwijanie samodzielności i umiejętności samokształcenia; - doskonalenie umiejętności: twórczego myślenia, planowania i organizacji pracy zespołowej, zbierania, selekcjonowania i analizowania informacji, oceniania własnej pracy, prezentacji własnej pracy
Zadania wykonane przez kl. III Pierwszym naszym zadaniem było wyszukanie informacji na temat zdrowej żywności i zdrowego odżywiania się. Wiele ciekawych informacji na ten temat można było znaleźć w Internecie. Kolejnym naszym zadaniem było przygotowanie słowniczka w języku angielskim dotyczącego zdrowej żywności. Pracowaliśmy w małych grupach. Najpierw przetłumaczyliśmy w słownikach nazwy owoców, warzyw i innych zdrowych produktów a następnie stworzyliśmy słowniczki.
Oto nasze mini słowniczki.
Następne lekcje języka angielskiego były poświęcone tworzeniu piramidy zdrowia. Wykorzystaliśmy do tego znalezione w Internecie obrazki zdrowej żywności, obrazki wycięte z gazet oraz wydrukowane napisy w języku angielskim do podpisu produktów spożywczych. Każdy z nas pracował indywidualnie.
Oto kilka naszych piramid zdrowia:
Zadania wykonane przez kl. IV b Pierwsze zadanie dotyczyło przygotowania materiałów związanych ze zdrowym stylem życia, które ukazały się w gazetce szkolnej. Każdy uczeń mógł rozwiązać rebus, krzyżówkę czy też przygotować ulubioną sałatkę Julki z kl. IV B
Na godzinie z wychowawcą dyskutowaliśmy na temat ważności zdrowego stylu życia. Następnie stworzyliśmy pytania do ankiety, które dotyczyły zdrowego stylu życia. Chcieliśmy się dowiedzieć czy uczniowie naszej szkoły dbają o swoje zdrowie. Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów realizujących nasz projekt. A oto wyniki Uczniowie • często biegają i jeżdżą na rowerze • codziennie jedzą warzywa i owoce • często jedzą jogurty • bardzo lubią spędzać czas na świeżym powietrzu • lubią chodzić na spacery • nie często jedzą chipsy • Lubią WF • śpią w nocy co najmniej 8 godzin • Większość uczniów twierdzi, że komputer to nie ich przyjaciel • Niezbyt często jadają ryby • Często kupują sobie coś słodkiego np. batony, cukierki ,ciastka • połowa ankietowanych twierdzi, że dużo czasu spędza przed komputerem
Ostatnie zadanie dotyczyło stworzenia "Polish menu"- polskiego menu. Zadanie było realizowane na lekcjach języka angielskiego. Poznaliśmy słownictwo w języku angielskim związane z jedzeniem, czytaliśmy bloga brytyjskich uczniów o ich tradycyjnych potrawach. Następnie opisywaliśmy w języku angielskim tradycyjne polskie potrawy, wzbogacając swoje projekty zdjęciami tych potraw wyszukanymi w Internecie. Oto niektóre z projektów
Zadanie wykonane przez kl. Vb
W trakcie realizacji projektu poszerzyliśmy swoją wiedzę dotyczącą zdrowego stylu życia, wzbogaciliśmy słownictwo w języku angielskim, rozwijaliśmy swoje umiejętności językowe oraz doskonaliliśmy posługiwanie się narzędziami TIK