DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
6-LATEK W SZKOLE.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Moje dziecko idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
wzrokowo - przestrzenne
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk

SPIS TREŚCI  Elementy gotowości (dojrzałości szkolnej).  Skutki braku gotowości szkolnej.  Odroczenie obowiązku szkolnego.  Jak pomóc dziecku w osiągnięciu dojrzałości do szkoły w przypadku odroczenia?  Przyśpieszenie obowiązku szkolnego.  Jak możemy stymulować rozwój dziecka w domu (zanim podejmie naukę)?

ELEMENTY GOTOWOŚCI (DOJRZAŁOŚCI) SZKOLNEJ 1. ROZWÓJ UMYSŁOWY:  umiejętność wyodrębniania istotnych cech przedmiotów,  spostrzeganie różnic i podobieństw między przedmiotami,  zdolność do myślenia przyczynowo - skutkowego,  umiejętność skupiania uwagi oraz zapamiętywania i odtwarzania podawanych treści,  prawidłowy rozwój mowy – zarówno artykulacja dźwięków jak i odpowiedni zasób słów.

ELEMENTY GOTOWOŚCI (DOJRZAŁOŚCI) SZKOLNEJ 2. ROZWÓJ RUCHOWY  dobre funkcjonowanie narządów zmysłów, układu nerwowego,  orientacja przestrzenna,  sprawność manualna, prawidłowe trzymanie ołówka, nożyczek i innych przyborów szkolnych,  samodzielna samoobsługa.

ELEMENTY GOTOWOŚCI (DOJRZAŁOŚCI) SZKOLNEJ 3. ROZWÓJ UCZUCIOWO – SPOŁECZNY:  umiejętność współdziałania w grupie,  zdolność do podporządkowywania się regułom i poleceniom słownym,  umiejętność opanowania emocji,  umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami.

SKUTKI BRAKU GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Brak u dziecka sześcioletniego niektórych wymienionych umiejętności może spowodować pojawienie się u niego problemów  EDUKACYJNYCH,  EMOCJONALNYCH,  WYCHOWAWCZYCH. Po rozpoczęciu nauki w klasie pierwszej dziecko będzie narażone na niezawinione przez siebie niepowodzenia i przykrości, które niekorzystnie wpłyną na jego samoocenę i mogą zaważyć na całym przyszłym życiu.

ODROCZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Aby dziecka nie narażać na niepowodzenia w szkole, pracę w celu wyrównania opóźnień należy rozpocząć PRZED ROZPOCZĘCIEM NAUKI W KLASIE PIERWSZEJ. W tym celu stworzono możliwość odroczenia obowiązku szkolnego na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

JAK POMÓC DZIECKU W OSIĄGNIĘCIU GOTOWOŚCI DO SZKOŁY W PRZYPADKU ODROCZENIA. Jeśli uzyskamy odroczenie od obowiązku szkolnego dla naszego dziecka, musimy dany nam dodatkowy rok dobrze wykorzystać na:  utrwalenie treści programowych z klasy O,  terapię pedagogiczną,  a niekiedy także na konsultację i leczenie specjalistyczne. Pamiętajmy: ODROCZENIE TO SZANSA DLA NASZEGO DZIECKA

PRZYSPIESZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Przyśpieszenie obowiązku szkolnego celowe jest tylko w wypadku gdy u dziecka z grupy przedszkolnej pięciolatków obserwuje się pełną gotowość szkolną we wszystkich wymienionych wcześniej sferach: umysłowej, fizycznej oraz emocjonalno-społecznej. Przyśpieszenie obowiązku szkolnego odbywa się tylko na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

JAK MOŻEMY STYMULOWAĆ ROZWÓJ DZIECKA ZANIM PODEJMIE NAUKĘ.  Stwórzmy dziecku atmosferę bezpieczeństwa.  Chwalmy je nawet za drobne osiągnięcia.  Czytajmy mu, rozmawiajmy z nim, tłumaczmy mu świat.  Zachęcajmy do uczenia się wierszyków, piosenek.  Zachęcajmy do aktywności twórczej plastycznej, muzycznej, teatralnej.  Grajmy z nim w gry planszowe, układajmy puzzle.

…CO JESZCZE MOŻEMY ZROBIĆ?  Uczmy systematyczności.  Dbajmy by kończyło swoją pracę.  Dawajmy mu zadania dostosowane do jego możliwości, rzeczowo wyjaśniajmy gdzie popełnia błędy.  Doceniajmy jego wysiłek.  Nie wyręczajmy go.  Pamiętajmy, że jest dzieckiem i ma prawo do zabawy. WSPÓŁPRACUJMY Z NAUCZYCIELEM PRZEDSZKOLA.