Inteligencja, talent, geniusz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Matematyka w testach IQ
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Inteligencja – problemy definicyjne
Dojrzałość szkolna dziecka
Somatognozja.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Przygotowanie dziecka do szkoły
1.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Dydaktyka ogólna.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Twórcza aktywność dziecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
6-LATEK W SZKOLE.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Lekcja 1 Temat:.
Styl działania a temperament
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Promująca Zdrowie
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Stosunki przestrzenne (czy –Rozumowania przestrzenne?)
Inteligencja Marta Riess.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Inteligencja, talent, geniusz

Rozkład wartości współczynnika inteligencji to w przybliżeniu rozkład Gaussa- średnia 100, wariancja 15.

Około 2/3 osób w rozkładzie Gaussa posiada IQ w przedziale od 85 do 115, a 1/6 osób ma IQ powyżej 115 96% osób posiada IQ w przedziale 70-130, a 2 % ludzi powyżej 130 Efekt Flynna- średnia może zwiększyć się nawet o 10 pkt co pokolenie (poprawa warunków zdrowotnych, lepsze odżywianie, bogatsze, ciekawsze środowisko, wychowanie dzieci)

Nagrody pieniężne i motywacja mogą wpłynąć na wynik testu IQ, znacząco go polepszając. Poddano analizie dane dotyczące ponad 2000 osób badanych, głównie w wieku od 6-18 lat. Nagrody materialne, pieniądze poprawiły wyniki testów IQ o około 2/3 odchylenia standardowego, o około 10 pkt IQ. Efekt był największy u osób, które rozpoczynały z niższymi wynikami. U tych osób, u których początkowy wynik wynosił poniżej 100, zaobserwowano poprawę o 15 pkt IQ.

Koncepcje inteligencji Vernon- wyróżnił dwa czynniki- 1- werbalno szkolny, czynnik słowny, liczbowy, szkolny, 2-przestrzenno manualny, w tym sprawność mechaniczna, zdolności przestrzenne, manualne. Koncepcja Cattella- inteligencja płynna (biologicznie zdeterminowana podstawa sprawności wszelkich czynności intelektualnych) i skrystalizowana (powstaje jako wynik doświadczenia i uczenia się, które nakładają się na inteligencję płynną) Teoria zdolności podstawowych Thurstone’a-7 podstawowych czynników: rozumienie słów, płynność słowna, zdolności liczbowe, zdolności przestrzenne, rozumowanie, pamięć i szybkość spostrzegania oraz nadrzędny czynnik, nazwany zdolnością indukcji. Teoria wielu inteligencji Gardnera- inteligencje wielorakie nie są skończone i można je rozwijać w ciągu całego życia. Inteligencje wielorakie: inteligencja ruchowa, inteligencja muzyczna, inteligencja językowa, inteligencja matematyczno-logiczna, inteligencja interpersonalna, inteligencja intrapersonalna, inteligencja przyrodnicza, inteligencja wizualno-przestrzenna

Inteligencja emocjonalna- Daniel Goleman Związana z inteligencją intra i intepersonalną (w inteligencji wielorakiej). Inteligencja emocjonalna według Golemana obejmuje: Intrapresonalne kompetencje psychologiczne-samoświadomość, samokontrolę, ocenę Interpersonalne relacje społeczne-empatia, asertywność, perswazja, przywództwo, współpraca. zdolności adaptacjne, sumienność, motywację.

Inteligencja duchowa Odnosi się do zdolności integracji informacji, wynikającej na przykład z własnego doświadczenia i nadawania im pewnego, ogólnego sensu. Jest rozumiana w różny sposób, istotny jest meta-poziom integracji informacji racjonalnych i emocji. Pojawia się późno lub wcale

Matryce progresywne Ravena Test matryc Ravena w wersji standardowej składa się z 5 skal A, B, C, D, E, w każdej skali znajduje się zwykle po 12 zadań, które polegają na tym, że badana osoba musi wychwycić relacje między elementami wzoru (matrycy) i wskazać brakujący element wzoru z podanych poniżej matrycy. Raven jest krytykowany za brak danych normatywnych, ale jest wykorzystywany w ocenie różnych umiejętności związanych z rozwiązywaniem problemów. Badania z dziedziny neuronauki wskazują na konkretne obszary kory biorące udział w wykonywaniu tych zadań, obejmują one podobszary kory przedczołowej (PFC)

Pamięć robocza, szybkość przetwarzania i pamięć utajona, te procesy są uważane za główne źródła zmienności, które stanowią indywidualne różnice w wydajności w zadaniach poznawczych. Ciało modzelowate, przednia kora ciemieniowa, bilateralna kora skroniowa, wyspa i grzbietowo-boczna PFC- biorą udział w funkcjach takich jak: komunikacja międzypółkulową, nawigacja przestrzenna, uwaga, emocje, język, rozumowanie. Badania genetyczne i eksperymenty z neuronauki poznawczej sugerują, ze te obszary kory zapewniają strukturalna podstawę optymalnej sprawności poznawczej i talentu intelektualnego.

W ciągu ostatnich 3 milionów lat miała miejsce dwukrotna duplikacja genu SGRAP2 i jak się okazało, miało to wpływ na migrację neuronów i powiększenie kory mózgu.

Geniusz Za geniusza jest uważana osoba posiadająca ponadprzeciętne wyjątkowe zdolności intelektualne. Często określa się próg genialności, czyli najmniejsza wartość IQ, dzięki której osobę ją posiadającą można zaliczyć do miana geniusza.

Historiometria Historiometia jest historycznym studium ludzkiego postępu oraz indywidualnych cech osobistych, używając statystyki do analizy (w odniesieniu do geniuszy, ich wypowiedzi, zachowania i odkryć) Pojęcie stworzone przez Francisa Galtona, który zajmował się pojęciem „genialności”

Proponowano aby uznać osoby z IQ powyżej 180 za genialne Powyżej IQ 120 niknie korelacja między sukcesami a wynikami testów na inteligencje. Czyli potrzebne jest jakieś minimum, ale bardzo wysoki poziom inteligencji nie gwarantuje sukcesu.

Cudownym dzieckiem nazywa się dziecko, zazwyczaj poniżej 15 roku życia, które opanowało co najmniej jedną trudną umiejętność na poziomie dorosłego profesjonalisty Przykładami cudownych dzieci byli za młodu: Wolfgang Amadeusz Mozart w muzyce, Carl Friedrich Gauss w matematyce, Pablo Picasso w sztukach plastycznych.

Zespól Savanta jest rzadkim, ale wyjątkowym stanem, w którym osoby z poważnym upośledzeniem umysłowym, włączając zaburzenia autystyczne, mają pewne genialne umiejętności, które stanowią niezwykły kontrast do ogólnej niepełnosprawności

Thomas Fuller. Thomas zapytany o liczbę sekund, które przeżył człowiek w ciągu 70 lat, 17 dni i 12 godzin, w ciągu 90 sekund podał poprawną odpowiedź ( 2 210 500 800s), uwzględniając w wyliczeniach siedemnaście lat przestępnych Stephen Wiltshire. Najbardziej ceniony jest za swoją niebywałą pamięć fotograficzną (ejdetyczną). Narysował całą panoramę Londynu po jednym przelocie helikopterem, zachowując takie szczegóły jak liczba okien w każdym z budynków. Narysował również panoramę Rzymu po zaledwie 45 minutowym locie, Tokio, Frankfurtu, i Hongkongu. We wszystkich tych rysunkach dokładnie odwzorował liczbę kolumn, okien i ulic, mimo iż widział je tylko raz podczas krótkiej podróży

80% wśród najbardziej uznanych pisarzy cierpi z powodu pewnych zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń nastroju, poeci często z powodu cyklofrenii (Andreasen 2005).  Badania nad dziedzicznością choroby umysłowej i kreatywności

Podział krewnych literatów na 3 grupy: osoby nie twórcze, umiarkowanie kreatywne i bardzo kreatywne. Osoby umiarkowanie kreatywne to te, które zajmowały się zajęciami dość kreatywnymi, np. dziennikarstwo, nauczanie muzyki czy tańca Osoby bardzo kreatywne-duże osiągnięcia twórcze np. Pisanie powieści, artysta koncertowy, czy ktoś wnoszący wkład naukowy(wynalazek)

30 pisarzy maiło łącznie 116 krewnych, a grupa kontrolna 121 30 pisarzy maiło łącznie 116 krewnych, a grupa kontrolna 121. Wśród rodziny pisarzy 32 (28%) osoby były kreatywnych, wśród grupy kontrolnej, 16 krewnych było kreatywnych(13%) Krewni pisarzy mieli również wyższy wskaźnik zaburzeń nastroju niż w przypadku krewnych z grupy kontrolnej. Zaburzenia nastroju i kreatywność przekazywane w rodzinie.

Wytrwałość w dążeniu do celów jest jedną z podstaw sukcesu Wytrwałość w dążeniu do celów jest jedną z podstaw sukcesu. Powtarzanie pomyłek oraz upór, związane jest z mutacją A1 receptorów dopaminowych D2, co wpływa na interakcje przyśrodkowej kory przedczołowej (pMFC) z hipokampem (Ullsperger, Klein, 2007, 2008)

Kreatywność Jest to zdolność do tworzenia nowych, ciekawych rozwiązań Wymaga wiedzy oraz czynnego, aktywnego szukania skojarzeń, które mogą powstać w oparciu o tą wiedzę.

Inteligencja a kreatywność Inteligencja nie wymaga tworzenia nowych ścieżek, ale wymaga istnienia ścieżek skojarzeń. Kreatywność zaś wymaga tworzenia nowych skojarzeń( za co jest odpowiedzialna w głównej mierze prawa półkula).

Sieć neuronowa, nauczona pewnych regularności dla prostych elementów, na przykład liter, fonemów w języku- otrzymujemy przestrzeń, w której zachodzą procesy torowania Procesy te mogą tak pobudzić fragmenty reprezentacji, że prze ich przypadkowe połączenia (w wyniku fluktuacji czy też przechodzenia fal EEG) zaczęła działać wyobraźnia, wskutek czego pojawiły się mocnej zsynchronizowane fragmenty. Następnie dochodzi do filtracji tych pobudzeń dzięki skojarzeniom (fonologicznym, semantycznym i emocjonalnym

Kreatywność =nauczone sieci+ wyobraźnia (fluktuacje)+ filtrowanie (skojarzenia, emocje)