Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe"— Zapis prezentacji:

1 Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Menu: 1. Pamięć - Klasyfikacja pamięci - Ośrodki pamięciowe 2. Uczenie się - Rodzaje uczenia się 3. Koniec Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe

2 Pamięć - jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, przedmiot badań psychologii kognitywnej. Ogólnie rzecz biorąc jest to zdolność do przechowywania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Istnieją różne sposoby klasyfikacji pamięci w zależności od czasu jej trwania, charakteru i sposobu przypominania. Główne etapy tworzenia i przywoływania pamięci, z punktu widzenia przetwarzania informacji to: zapamiętywanie przechowywanie informacji przypominanie Menu >>>

3 Klasyfikacja pamięci ze względu na długość trwania
krótkotrwałą (operacyjną) długotrwałą sensoryczną (ultrakrótką) Dalsza klasyfikacja pamięci >>>

4 Klasyfikacja ze względu na typ informacji
Pamięć długotrwała świadomą (jawna, deklaratywna) wymaga udziału świadomości w przypominaniu, to znaczy potrzebny jest jakiś świadomy proces kierujący odtwarzaniem informacji. nieświadomą (ukrytą, proceduralną). oparta na nieświadomym przypominaniu wcześniej wyuczonego wzorca pamięć semantyczną, która zawiera fakty niezależne od kontekstu pamięć epizodyczną, która przechowuje informacje w odniesieniu do innej informacji (np. czas i miejsce jakiegoś wydarzenia). Menu >>>

5 - Kora (zwłaszcza płaty czołowe i ciemieniowe) - pamięć długotrwała
- Hipokamp - mapa przestrzenna, pamięć epizodyczna o pośrednim czasie życia. - Ciało migdałowate - pamięć emocjonalna (utajona). - Pamięć proceduralna - skorupa, pamięć umiejętności; - Jądro ogoniaste - pamięć genetyczna, instynktowne formy zachowania Menu >>>

6 Uczenie się - jedno z podstawowych pojęć psychologii - to proces zdobywania wiadomości, nawyków sprawności, prowadzący do stałych zmian w zachowaniu. Uczenie można rozpatrywać jako czynność lub jako proces: czynność – wtedy gdy chcemy sobie coś przyswoić np. wiersz proces – to układy czynności. O tym czy dana czynność lub proces zachodzi wnioskujemy na podstawie zaobserwowanych zmian - uczenie więc jest procesem nabywania doświadczeń wyrażające się modyfikacją zachowania. Uczenie się może mieć charakter zamierzony jak i niezamierzony. Menu >>>

7 Rodzaje uczenia się: Uczenie się pamięciowe – którego celem jest zapamiętanie układów wiadomości lub czynności tak, by można je było powtarzać w sposób bezbłędny – podstawowa czynność to powtórzenia. Odnoszą się do tego trzy prawa: postawa czynna powoduje lepsze efekty niż postawa bierna; zapamiętanie początku i końca materiału wymaga mniej powtórzeń niż zapamiętanie środka; - czas potrzebny do wyuczenia się określonego materiału jest wprost proporcjonalny do kwadratu długości szeregu. Dalej >>>

8 - Uczenie się przez rozwiązywanie problemów – gdy podmiot spotyka się z sytuacją nową, trudną, gdy zadanie nie może być rozwiązane przy pomocy posiadanej wiedzy. Uczeń informacje musi sam wytworzyć. - Uczenie się przez próby i błędy - wtedy gdy podmiot znajduje się w jakiejś nowej sytuacji, rozpatruje nowy układ zależności, po to by lepiej przystosować się do życia. Jest to nieekonomiczny sposób uczenia się, stosowany tam gdzie zawodzą inne. Podstawowe prawo odnoszące się do tej formy uczenia się to prawo efektu Thorndike: - wśród wielu wykonywanych czynności, najsilniej utrwalają się te po których następuje efekt w postaci nagrody Dalej >>>

9 - Uczenie się przez wgląd, czyli przez zrozumienie - odkrywanie organizacji materiału, nadawanie mu jakiejś struktury. Chodzi o wniknięcie w istotę rzeczy, zobaczenie powiązań między elementami, wniknięcie w terminy wchodzące w zakres działania Uczenie się sensoryczne, polegające na wytwarzaniu odruchów warunkowych Uczenie się przez naśladownictwo - Uczenie się uboczne - mimowolne, przy okazji wykonywania jakiś czynności Menu >>>

10 Technikum Ekonomincze w Ozorkowie 2005
Prezentacja ta jest tylko streszczeniem naszego projektu. Zapraszamy do jego lektury w którym znajdziecie Państwo bardziej szczegółowe informacje dotyczące tego tematu. Chcielibyśmy również podziękować naszym opiekunom Pani prof. Krzysztofie Nikodem i prof. Ewelinie Miksie – Kondaszewskiej Prezentacje opracowali i w wykonali : Damian Wojciechowski Damian Kacprzak Technikum Ekonomincze w Ozorkowie 2005


Pobierz ppt "Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe"

Podobne prezentacje


Reklamy Google