ESTETYKA LITERACKA I PERFORMATYWNA specjalizacja na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia Zakład Estetyki Literackiej http://www.performlit.amu.edu.pl/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

My i przestrzeń publiczna
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Net art czyli sztuka sieci
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
„Nowa Polszczyzna” „Nowa Polszczyzna”, metodyczny dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego (pięć numerów rocznie), pojawiła się na edukacyjnym rynku.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
EDUKACJA ARTYSTYCZNA I KULTURALNA
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
SPECJALNOŚĆ ARTSTYCZNA
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
UNIWERSYTECIE MIKOŁAJA KOPERNIKA
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Gnozeologia – epistemologia 2010
DZIENNIKARSTWO I PR dziennikarstwo i PR
Animacja kultury.
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
PROPONUJEMY: techniki aktorskie teatr cieni animacja lalek WARSZTATY TEATRALNE ZAJĘCIA PLASTYCZNE WARSZTATY KUGLARSKIE LEKCJE TEATRU budowa lalek teatralnych.
Seminarium magisterskie językoznawczo-tłumaczeniowe:
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
Spotkanie robocze UKSW – Monar
Katedra Zarządzania Zasobami Ludzkimi zaprasza Państwa na specjalność
S PECJALNOŚĆ MULTIMEDIALNA Specjalność ma za zadanie wzmocnić pozycję studentów historii na rynku pracy: cel ten realizowany będzie poprzez możliwie pełne.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Europejska edukacja kulturowa Specjalność na studiach I stopnia.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA ZAKŁADU DYDAKTYKI LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
DZIENNIKARSTWO MODOWE
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - - LITERACKA.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Chcesz dołączyć do specjalności DZIENNIKARSTWO I PR? Zapisz się już dziś! Kontakt: dr Monika Grzelka lub pokój 303
Edukacja audiowizualna w bibliotece szkolnej Opracowała: Krystyna Dzikowska.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - LITERACKA.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Deklaracje uczestnictwa w specjalności
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Deklaracje uczestnictwa w specjalności
SPECJALIZACJA ESTETYCZNA na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia Zakład Estetyki Literackiej Zakład Estetyki Literackiej IFP UAM.
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Edytorstwo naukowe.
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Zapis prezentacji:

ESTETYKA LITERACKA I PERFORMATYWNA specjalizacja na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia Zakład Estetyki Literackiej http://www.performlit.amu.edu.pl/ perflit@amu.edu.pl Zakład Estetyki Literackiej: http://www.estetyka.amu.edu.pl

Estetyka literacka...

...i performatywna

procesom przekształcania, Charakter kultury współczesnej podlega ciągłym procesom przekształcania, które można wyrazić jako przejście od schematu narracyjnego do dramatycznego.

uczestnictwa w sztuce i jej percepcji Zmiany w praktyce artystycznej, interpretacyjnej i krytycznej wymagają także przekształceń w zakresie uczestnictwa w sztuce i jej percepcji

Performatywność  Odgrywanie / inscenizowanie / przedstawianie wytwarzanie rzeczywistości w języku / w działaniu  Odgrywanie / inscenizowanie / przedstawianie (tekstu, tożsamości, działań, norm, gestów itp.)   dramatyczność – niereferencyjność / autoreferencyjność  ustanawianie sensu w procesie prób  chwiejność; niejednoznaczność, zależność od kontekstu

badania, krytyki i interpretacji w zakresie KONIECZNE WYDAJE SIĘ DZISIAJ Sprawne poruszanie się w zakresie szeroko pojętej wiedzy o kulturze, a zwłaszcza: literaturoznawstwa estetyki refleksji o dramacie Opracowywanie i stosowanie reguł performatyki do badania, krytyki i interpretacji w zakresie literaturoznawstwa i estetyki

dlatego w ramach edukacji polonistycznej proponujemy SPECJALNOŚĆ Chris Burden

dlatego w ramach edukacji polonistycznej proponujemy SPECJALNOŚĆ ESTETYKA LITERACKA I PERFORMATYWNA na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia Chris Burden

Hermann Nitsch

Franko B.

sztuki współczesnej nowych kategorii estetycznych obserwacji W RAMACH SPECJALNOŚCI Przekazujemy wiedzę na temat nowych kategorii estetycznych proponujemy WARSZTATOWĄ FORMUŁĘ prowadzenia większości zajęć i podejmujemy próby formułowania sądów na podstawie obserwacji sztuki współczesnej

Banksy

Banksy

Przygotowujemy do pracy m. in. w mediach, wystawiennictwie, reklamie, ośrodkach terapii przez sztukę; w teatrze, w krytyce literackiej, artystycznej i teatralnej w organizacji festiwali w redakcjach

Banksy

Pieter Bruegel, Ślepcy

Banksy

teorii i poetyk tworzenia Nie zapominamy jednak o historii: prezentujemy przegląd doktryn estetycznych zachęcamy do poznawania i reinterpretacji dawnych teorii i poetyk tworzenia przedstawiamy różne teorie performatywności, wiążąc estetykę z koncepcją poznania dramatycznego

Hieronim Bosch, Kuglarz (Kuglarskie sztuczki) I poł. XVI w.

przepisania teorii na praktykę (i odwrotnie); Proponowane przez nas zajęcia WARSZTATOWE będą próbą przepisania teorii na praktykę (i odwrotnie); stworzenia nowego języka dyskursu akademickiego, który wymaga wyrażenia przez działanie. Podstawowe metody pracy opierają się na: warsztatowym charakterze wielu zajęć ożywieniu dyskursu pomiędzy środowiskiem akademickim i artystycznym dokonywaniu inscenizacji scenicznych i tekstualnych interpretacji rozumianej jako współtworzenie dzieła

doświadczenia i przeżycia estetycznego Uczestnicy zajęć odnosząc się do pojęć doświadczenia i przeżycia estetycznego będą uczyć się metod czytania świata poprzez reguły sztuki i mechanizmy charakterystyczne dla fenomenu teatru.

Proponujemy zajęcia prowadzone przez pracowników Zakładu Estetyki Literackiej innych pracowników Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej gościnne wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów (teoretyków i praktyków) różnych dyscyplin: dziennikarzy i redaktorów, wydawców; artystów, performerów, reżyserów, aktorów, choreografów; fotografików, plastyków; pracowników muzeów, kuratorów, kustoszy, konserwatorów

H. Bosch, Leczenie z głupoty

PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I rok, 1 semestr WARSZTAT BADAŃ ESTETYCZNYCH WARSZTAT: TEATR i PERFORMANCE (przyjemność sceny) AUTOPREZENTACJA i SZTUKA PR

PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I rok, 2 semestr WARSZTAT BADAŃ KULTUROWYCH ARTETERAPIA WARSZTAT BADAŃ NAD TEATREM i DRAMATEM

PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE II rok, 3 semestr ESTETYKA FILMU i MEDIÓW INTERAKTYWNYCH WARSZTAT BADAŃ PERFORMATYWNYCH WARSZTAT BADAŃ NAD SZTUKAMI WIZUALNYMI I PERFORMATYWNYMI

PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE II rok, 4 semestr WARSZTAT LITERACKI (przyjemność tekstu) KURATORSTWO LITERATURY, SZTUKI i TEATRU

Warsztaty Thomas Allen

WARSZTATY

Warsztaty T. Kantor, Lekcja Anatomii

Warsztaty

WARSZTAT BADAŃ ESTETYCZNYCH Warsztatowa analiza i praktyka różnych praktyk estetycznych (np. estetyka jako teoria poznania, filozoficzna refleksja nad sztuką, wiedza dotycząca historycznych teorii estetycznych czy praktyczne wymiary krytyki artystycznej), Współczesne „specjalizacje” estetyki (np. estetyka pragmatyczna, estetyka performatywna, somatoestetyka, neuroestetyka). Wybrane kategorie estetyczne tradycyjne (np. piękno, wzniosłość, tragizm) współczesne (np. absurd, kicz, brutalizm)

WARSZTAT: TEATR i PERFORMANCE (przyjemność sceny) Praktyka funkcjonowania rozmaitych gatunków i stylów działań performatywnych. Warsztatowa prezentacja zasad organizujących najważniejsze gatunki teatralne i dziedziny twórczości widowiskowej przekraczające paradygmat teatralny (happening, taniec, performance art, body art, video performance). Narzędzia prezentacji skoncentrowane na ciele aktora / performera i obejmujące takie płaszczyzny prezentacji, jak scenografia, światło, przestrzeń, dźwięk i media audiowizualne.

przyjemność sceny

AUTOPREZENTACJA i SZTUKA PR Marina Abramovic, Art Must Be Beautiful, Artist must Be Beautiful

M. Abramovic, Ulay

WARSZTAT BADAŃ KULTUROWYCH Vito Acconci, Three Relationship Studies (1970)

WARSZTAT BADAŃ KULTUROWYCH Warsztat prezentujący specyfikę badań nad kulturą, z wykorzystaniem narzędzi i metod z zakresu antropologii, socjologii, historii sztuki. Istotne ćwiczenie dotyczyć będzie formułowania pytań oraz analizy i interpretacji różnorodnych tekstów i zjawisk kulturowych. Warsztaty przygotowują do zrealizowania projektu badawczego z pomocą poznanych metod badawczych Formą zaliczenia przedmiotu jest własny projekt badawczy realizowany w czasie całego semestru, a następnie prezentowany i dyskutowany na forum grupy.

ARTETERAPIA Stelarc, The Third Hand

WARSZTAT BADAŃ NAD TEATREM i DRAMATEM

WARSZTAT BADAŃ NAD TEATREM i DRAMATEM Zajęcia warsztatowe prowadzące do głębszego poznania praktycznego różnych form dramatu oraz tendencji scenograficznych w teatrze XX wieku. Praktycznie badane będą najważniejsze kierunki w sztuce (secesja, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm, kubizm, surrealizm, abstrakcjonizm) wpływ wybranych osobowości twórczych na praktykę dramatyczną i projekty inscenizacyjne (np. S. Wyspiański, A. Czechow, S. I. Witkiewicz, T. Kantor). wpływ kina i fotografii na estetykę sceny wpływ nauk psychologicznych na sposoby ukazywania obrazów w teatrze i prezentację postaci

Pippilotti Rist

ESTETYKA FILMU i MEDIÓW INTERAKTYWNYCH

WARSZTAT BADAŃ PERFORMATYWNYCH

WARSZTAT BADAŃ PERFORMATYWNYCH Warsztat wykorzystujący pojęcia z zakresu performatywności jako dziedziny organizującej dyskurs estetyczny i dostarczającej specyficznych narzędzi badawczych w obszarze kultury. Proponowane problemy badawcze dotyczyć będą między innymi sztuki buntu, sztuki krytycznej, autokreacji w sztuce i sztuki autokreacji, performansu w sieci, architektury ciała, estetyki w urbanistyce czy land artu.

Pippilotti Rist, Gravity be my Friend

WARSZTAT BADAŃ NAD SZTUKAMI WIZUALNYMI I PERFORMATYWNYMI Warsztat wykorzystujący neuroestetykę i związki estetyki z teorią poznania w procesie wizualizacji. Tematy dyskusji i ćwiczeń to m. in.: Doświadczenie wizualne jako poznanie performatywne (pojęcia obrazu, kultury wizualnej, sztuk wizualnych, sztuk wykonawczych). Refleksje związane z analizami konkretnych obrazów Estetyka „tekstów łączonych” (foto-teksty, kolaże, montaże itp.) i „tekstów splątanych” ( cinemagraphs, dramaty interaktywne, storytelling, teatr cieni, portrety performatywne itp). Pokazane i analizowane będą „pułapki umysłu” wytwarzające anamorfozy, dyskurs synestezyjny, sztuki splątane, obrazy zależne od przebiegu i charakteru naszej obserwacji. Pippilotti Rist, Gravity be my Friend

Pippilotti Rist

WARSZTAT LITERACKI (przyjemność tekstu)

Przyjemność tekstu

Byron

Keats

Wilde

Witkacy

KURATORSTWO LITERATURY, SZTUKI i TEATRU Zajęcia wprowadzające problematykę animacji i projektowania kultury, jej obiegów we współczesnym świecie i uwarunkowań rynkowych. Nacisk położony zostanie na nowe zjawisko zarządzania literaturą istniejące wobec zmieniających się wyznaczników ontologii literatury (wyrażanej w odmiennych, często współistniejących, formułach: sieciowej, drukowanej, plastycznej itp., : wystawianą, wydawaną, wykonywaną, archiwizowaną itp.) Ważny zakres tematyczny dotyczyć będzie informacji o źródłach finansowania, etapach i sposobach przygotowania projektu wydarzenia artystycznego, zagadnień z zakresu produkcji i zadań kuratorskich.

PRAKTYKI I STAŻE MUZEA

GALERIE

TEATRY

MEDIA

INSTYTUCJE

FESTIWALE

SPOTKANIA, WYKŁADY, WARSZTATY

Zgłoszenia prosimy kierować drogą mailową do prof. Anny Krajewskiej akraj@amu.edu.pl Chris Burden

dziękujemy ZAPRASZAMY Chris Burden

akraj@amu.edu.pl http://www.performlit.amu.edu.pl/ perflit@amu.edu.pl Zgłoszenia do prof. Anny Krajewskiej akraj@amu.edu.pl Zakład Estetyki Literackiej http://www.performlit.amu.edu.pl/ perflit@amu.edu.pl Zakład Estetyki Literackiej: http://www.estetyka.amu.edu.pl