Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej"— Zapis prezentacji:

1 Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Prowadząca: dr Zuzanna Augustyniak Kontakt:

2 Percepcja sztuki Teatr należy do najbardziej ruchomych dziedzin ludzkiej działalności, jego tworzywem jest "dzianie się" – spór, walka, wynikanie i ginięcie. Jego treścią jest "teraz"; dotyczy to zarówno substancji, z której składa się spektakl (interakcje wykonawców, interakcja sceny i widowni) jak i tego, co teatr ma do powiedzenia. Andrzej Falkiewicz „Teatr, społeczeństwo”

3 Recenzja-struktura WSTĘP Informacja o przedstawieniu. Czas i miejsce wystawienia sztuki, autor, tytuł, nazwisko reżysera, wzmianka o obsadzie aktorskiej. ROZWINIĘCIE Obiektywna ocena różnych elementów przedstawienia: uwagi krytyków, problematyka, krótka informacja o treści, wykonawcy (role główne, drugoplanowe, poziom wykonania, kostiumy), scenografia, muzyka i efekty świetlne. ZAKOŃCZENIE Subiektywna ocena przedstawienia, wrażenia ze spektaklu.

4 Schemat recenzji Informacja Obsada
Okoliczności realizacji przedstawienia Pierwowzór literacki widowiska. Miejsce i rola dramatu w tradycji danej społeczności (narodu, cywilizacji). Autorzy. Ich znaczenie, ich intencje. Analiza krytyczna Waga dokonań dotychczasowych. Sukcesy i klęski. Trafność wyboru. Społeczna aprobata czy dezaprobata dla pomysłu. Celowość wyboru dramatu. Ryzyko z tym związane. Ambicja lub jej brak. Motywy decyzji.

5 Schemat recenzji cd. Informacja
Relacje między pierwowzorem a spektaklem. Przeróbki, skróty, wzbogacenia. Wcześniejsze realizacje tegoż dramatu. Kto? Kiedy? Jak? Analiza krytyczna Kierunki i cele przekształceń. Ich słuszność bądź nietrafność. Degradacja oryginału czy też jego dowartościowanie? Czy były udane? Czy zapisały się w historii życia artystycznego? Naśladownictwo, podtrzymywanie tradycji czy nowatorstwo?

6 Schemat recenzji cd. Informacja
Konwencje, w których spektakl jest utrzymany. Kategorie: tragizmu, komizmu, groteski. Analiza krytyczna Wierność czy niewierność wobec konwencji? Wzbogacenie, odnowienie motywów czy też ich konwencjonalizacja? Właściwość tonu. Efekty tragiczne, komiczne, groteskowe.

7 Schemat recenzji cd. Informacja Reżyseria. Kto? Jak?
Streszczenie przedstawienia. Opis wybranych scen, sytuacji, epizodów. Analiza krytyczna Zamiar, koncepcja, cel wszystkich zabiegów. Ich spójność? Celowość? Piętno indywidualności czy nijakość? Funkcja poszczególnych elementów, ich znaczenie. Powtórki znanych motywów i rozwiązań.

8 Schemat recenzji cd. Informacja
Akcja, jej rozwój. Powiązanie między scenami. Rytm spektaklu. Narracja teatralna, montaż. Analiza krytyczna Nudna, ciekawa? Trzymająca w napięciu? Epicka, liryczna, dramatyczna? Rola epizodów. Skuteczność, celowość efektów. Funkcja montażu. Rola zabiegów scenicznych.

9 Schemat recenzji cd. Informacja
Scenografia i sceneria. Szczegółowy opis. Muzyka, dźwięk, słowo, światło, kolor. Analiza krytyczna Bogata, uboga? Świadomość jej wyboru? Sugestywność? Muzyka – zauważalna czy nie? Dobra? Banalna? Zsynchronizowana z akcją i tematyką? Za głośna? Zbyt natarczywa?

10 Schemat recenzji cd. Informacja Aktorzy Analiza krytyczna
Trafność obsady. Aktor jako postać, jako charakter, jako mit. Porównywanie kreacji aktorskich. Styl gry. Ocena umiejętności. Nijakość czy indywidualność. Podziw lub ostrzeżenie.

11 Schemat recenzji cd. Informacja
Odbiór spektaklu przez widzów. Opisy reakcji publiczności, głosy poszczególnych widzów. Głosy krytyki. Cytowanie opinii polskich i obcych. Analiza krytyczna Próba określenia przyczyn takich, a nie innych reakcji. Zgoda lub niezgoda z gustem publicznym. Potwierdzenie opinii recenzentów lub polemika z nimi. Refleksja nad znaczeniem inscenizacji teatralnej dla widzów współczesnych i dla historii danej dyscypliny artystycznej.

12 Recenzja – żelazne zasady
Przed rozpoczęciem pisania należy spisać wszystkie informacje dotyczące recenzowanego dzieła. Recenzja to 1/3 opisu dzieła i 2/3 opinii o nim. Należy zacząć od konkretnych informacji na temat dzieła. Nie należy używać kolokwialnych określeń typu „fajny”.

13 Recenzja- rady Miej własne zdanie Używaj argumentów Myśl w teatrze
Pasja w pisaniu Nie nudź Pisz z sensem Miej poczucie humoru (vide Antoni Słonimski)

14 Recenzja to informacja + ocena + podsumowanie
Opis spektaklu + opinia o nim (uzasadniona merytorycznie!)


Pobierz ppt "Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google