Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI"— Zapis prezentacji:

1 metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI

2 cele przedmiotu:

3 1. zapoznanie z założeniami programowymi oraz z treściami kształcenia w zakresie edukacji plastycznej w klasach IV-VI 2. rozwijanie wśród studentów umiejętności analizy i interpretacji wymagań ogólnych programu edukacji plastycznej w klasach IV-VI

4 3. rozwijanie wśród studentów myślenia twórczego i metaforycznego poprzez warsztaty prowadzone rozmaitymi technikami plastycznymi 4. wskazywanie studentom innowacyjnych rozwiązań w obszarze realizacji przedmiotu „edukacja plastyczna” 5. wdrożenie studentów do poszukiwania kreatywnych propozycji w realizacji programu kształcenia edukacji plastycznej w klasach IV-VI

5 oczekiwane efekty kształcenia:
WIEDZA: student będzie potrafił twórczo zorganizować proces kształcenia w obszarze edukacji plastycznej wśród uczniów klas IV-VI UMIEJĘTNOŚCI: student będzie potrafił dokonać analizy założeń programowych i dobrać metody oraz techniki kształtujące kreatywność i myślenie metaforyczne uczniów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student będzie umiał korzystać z bogactwa kultury zgromadzonej w różnorodnych obszarach sztuki i będzie potrafił przygotować uczniów do odbioru i współtworzenia sztuki

6 tematyka zajęć (30 godzin)

7 zajęcia nr 1 Cele i treści przedmiotu: metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. Ustalenie formy zaliczenia przedmiotu. Poznanie wymagań programowych oraz metod pracy z uczniem na lekcjach edukacji plastycznej w klasach IV-VI. Wprowadzenie do teorii - dziedziny sztuki a dziedziny sztuki plastycznej zajęcia nr 2 Dziedziny sztuki plastycznej – kontynuacja. Rysunek jako jedna z głównych dziedzin sztuki plastycznej. Kreska jako forma wyrazu. Rodzaje kresek. Kreskówka „La Linea”. Najstarsze kreski na świecie. Kreski Pabla Picassa – przykłady. Warsztat 1 – zostań uczniem Picassa – próba długiej kreski. Warsztat 2 – zwierzęta ze sznurka. Różnorodne techniki plastyczne – kolaż (collage). Warsztat 3 – zwierzęta z dłoni. .

8 zajęcia nr 3 Malarstwo jako jedna z najważniejszych dziedzin sztuki plastycznej. Kreska a plama. Najdroższe obrazy świata. Warsztat 1 – plamy z gwaszu. Perspektywa w malarstwie i sztuce. Warsztat 2 – technika fotodomalówki. zajęcia nr 4 Barwy w sztuce. Barwy podstawowe, pochodne i dopełniające (kontrastujące). Gama barw. Barwy zimne i ciepłe. Walor a odcień. Akcent kolorystyczny. Warsztat 1 – łąka z lotu ptaka – rozlewanki. Wybrane nurty w sztuce - fowizm, formizm, impresjonizm, ekspresjonizm, kubizm, abstrakcjonizm, unizm, surrealizm i inne. Warsztat 2 – fantastyczny świat kubizmu w ciepłych lub zimnych barwach.

9 zajęcia nr 5 Barwy niekolorowe, czyli czerń i biel. Barwa, perspektywa, proporcje, pejzaż. Co to jest pejzaż miejski? Weduta. Marina. Nokturn (Canaletto, Monet). Warsztat 1 – tworzymy dyptyk: kamieniczki dniem i nocą. Papier jako technika w sztuce plastycznej Warsztat 2 – biżuteria z papieru zajęcia nr 6 Collage/kolaż. Metody i projekty rozwijające myślenie metaforyczne. Warsztat 1 – kosmos (chlapanka/nakrapianka). Siadamy wygodnie. Wyruszamy w podróż do gwiazd. Muzyka. Galaktyki, mgławice. Warsztat 2 – kartka urodzinowa, noworoczna, gratulacyjna, dyplom, itp. W oparciu o technikę collage

10 zajęcia nr 7 Prezentacja indywidualnych projektów studentów. Cz 1 zajęcia nr 8 Prezentacja indywidualnych projektów studentów. Cz 2 Podsumowanie i ocena wszystkich zajęć w semestrze. Ewaluacja studentów. Wpis zaliczeń.

11 Literatura podstawowa:
Stopczyk Stanisław/Neubart Barbara — Plastyka. Podręcznik do klas IV-VI, Warszawa, 2014. Lukas Jadwiga/Onak Krystyna — Do dzieła. Program nauczania plastyki w klasach IV-VI, Warszawa, 2012. Literatura uzupełniająca: Mazur Anna/Boguszewska Anna — Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, Lublin, 2013. Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży — Mazur Anna/Boguszewska Anna (red.), Lublin, 2013.

12 cykl zajęć w postaci ćwiczeń kończy się zaliczeniem z oceną

13 O ocenie końcowej z zaliczeń decydują 2 elementy umożliwiające zdobycie maksymalnie 54 punktów:
1. Prezentacja projektu: konspekt jednej godziny zajęć z przedmiotu edukacja plastycznej w dowolnie wybranej klasie IV, V lub VI o dowolnej tematyce Przedstawienie i omówienie trzech przykładowych prac wykonanych samodzielnie przez studenta trzema różnymi technikami, powiązanych z realizacją planowanej lekcji. MAX 30 punktów 2. Aktywność na zajęciach warsztatach (8 zajęć x 3 punkty). MAX 24 punkty. Istnieje możliwość dodatkowych punktów podczas zajęć za wykonanie wyjątkowo atrakcyjnych prac.

14 Oceny:

15 Przebieg zaliczenia: PREZENTACJA PROJEKTÓW odbędzie się dwóch ostatnich zajęciach ćwiczeniowych w dniach w każdej z grup. Na pierwszych zajęciach w każdej grupie zostanie sporządzona lista wg której będą odbywały się prezentacje

16 konsultacje niedziele 19.00-19.45 p. 334b bud. C
lub mail: strona: ania.kozuh.net serdecznie proszę o mail w sprawie planowanej wizyty na konsultacjach (przynajmniej dwa dni wcześniej:-)


Pobierz ppt "metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google