Gdyński Dialog o jakości usług opiekuńczych Urząd Miasta Gdyni 14 lutego 2011 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Internet dla zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Alina Karczewska WRZOS
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
2010 Aleksandra Herba Przewodnicząca Rady Punktów Konsultacyjnych KSU Prokurent, Zastępca Dyrektora Generalnego Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
– Twój nowy Regionalny Portal Inwestycyjny ! Założenia projektu Special Investment Care – Specjalna Opieka Inwestycyjna.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Ministerstwo Finansów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
Zapis prezentacji:

Gdyński Dialog o jakości usług opiekuńczych Urząd Miasta Gdyni 14 lutego

Gdyński Dialog o jakości usług opiekuńczych Chcemy widzieć! Chcemy słyszeć! Chcemy wspólnie decydować! 2

Cele dzisiejszego spotkania Wspólna analiza wypowiedzi zebranych podczas Gdyńskiego Dialogu o jakości usług opiekuńczych Dokonanie uzgodnień na temat kryteriów jakości usług opiekuńczych pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu 3

Przedstawiciele grup Zleceniodawca : Michał Guć (Wiceprezydent Gdyni) Zlecedniobiorcy : Katarzyna Drapsa (Fundacja Niesiemy Pomoc) Koordynator opiekunek : Monika Helfer (Firma Usługowa Nestor) Pracownik socjalny : Bożena Fabisiak Opiekunka : Sonia Dunajko Wolontariusz : Helena Heimrath Rodziny : Jerzy Szmukała Osoby korzystające z usług : pani z kulami i osoba niewidoma (nazwiska nadejdą) 4

Zasady organizacyjne Każda z grup wypowiedziała się wcześniej i dziś usiłujemy jak najwierniej Państwu to przekazać/oddać Otwartej debaty być nie może z tak wielką ilością osób Każdy otrzymuje kartkę, którą - po wypełnieniu - może przekazać swojemu przedstawicielowi, w celu uzupełnienia istotnych treści Nie wszystkie punkty mogą tu zostać przedstawione ze względu na graniczenia czasowe, lecz pełen raport zostanie wykonany po zebraniu wszystkich materiałów i będzie Państwu udostępniony 5

Przypomnienie Duża otwartość umożliwiła mówienie o tym, co jest ważne w usługach opiekuńczych bez stosowania wzajemnych ocen Uczestnicy procesu zaprezentowali dużą gotowość do wzajemnego wysłuchania 6

7 Kryteria jakości usługi Efektywność Gospodarność Gotowość do i współpraca Przepływ informacji Wzajemy szacunek Dostępność Odpowiedzia lność Elastyczność Jesteśmy solidarni

Najważniejsze etapy procesu 8

Europejska Sieć Miast i Regionów dla ekonomii społecznej Zrzesza samorządy i podmioty ekonomii społecznej w 17 państwach UE Reprezentują one około 16 millionów osób Zdobyła, z udziałem Gdyni, dofinansowanie na projekt: Terytorialne standardy jakości usług pożytku publicznego (PROGRESS) Organizacja 4 międzynarodowych warsztatów, w tym 1 w Gdyni 9

10

11

Brali udział Praca nad modelem Gdyńskiego Dialogu i jego wdrożeniem: Grupa robocza: 2 zastępcy dyrektora MOPS, 2 osoby z zespołu do spraw rozwoju pomocy społecznej MOPS, dyrektor jednej z organizacji pozarządowych, koordynator Grupa poszerzona: jak powyżej oraz osoby zarządzające i pracownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, przedstawiciele podmiotów świadczących usługi opiekuńcze Organizacja spotkań Gdyńskiego Dialogu oraz opracowanie syntezy na dzisiejsze spotkanie: 2 osoby z zespołu do spraw rozwoju pomocy społecznej MOPS, osoba monitorująca usługi opiekuńcze z MOPS, dyrektor jednej z organizacji pozarządowych oraz koordynator 12

Brali udział Osoby korzystające z usług Rodziny Wolontariusze Opiekunki Pracownicy socjalni Koordynatorzy opiekunek z podmiotów Zleceniobiorcy (dyrektorzy podmiotów usługowych) Zleceniodawcy (Prezydent, dyrekcja MOPS i kierownicy DOPS) 13

Pilotażowa próba Pozytywne opinie co do modelu wewnątrz sieci REVES oraz w Komisji Europejskiej Decyzja o wdrożeniu pilotażu Gdyńskiego dialogu społecznego Proces konsultacji społecznych rozpoczął się we wrześniu 2010 i kończy dzisiaj Dalsze etapy 14

Gdyński model procesu 15

16

Synteza wypowiedzi z 17 spotkań 8 domen: 1.Finanse 2.Organizacja usług 3.Cechy i przygotowanie opiekunki 4.Stabilność rynku pracy opiekunki 5.Środowisko 6.Zakres czynności 7.Propozycje dodatkowych usług 8.Przepływ informacji 17

1. Finanse Transparentność finansowa usług opiekuńczych Odpłatność za usługi a waloryzacja świadczeń (rent i emerytur) Odpowiednia proporcja wynagrodzenia opiekunki w stosunku do kosztów zarządzania i administracji podmiotów świadczących usługi 18

1. Finanse Długość podpisywanych umów ze zleciobiorcami jako gwarancja jakości usług Dostosowanie odpłatności i wymiaru usługi do stopnia osamotnienia odbiorcy Zróżnicowanie odpłatności za godzinę usługową - inne kwoty dla godziny pielęgnacyjnej, inne dla godziny gospodarczej 19

2. Organizacja usługi Sprawna organizacja pracy zabezpiecza przed brakiem usługi Odpowiednie dopasowanie opiekunki do środowiska: potrzeba klienta a potencjał opiekunki Oczekiwanie partnerskiej współpracy pomiędzy opiekunką a pracownikiem socjalnym na co dzień (doprecyzowanie ról, czego możemy od siebie oczekiwać/standard współpracy) oraz interwencyjnie Sprawna organizacja zastępstwa – odpowiednie zarządzanie 20

2. Organizacja usługi Wyposażenie / zabezpieczenie opiekunki: -Telefon, rękawice, bilet komunikacji miejskiej, abonament parkingowy Uprawnienia (oszczędzające czas i środki): -Priorytet w kolejkach w przychodniach, UM i innych instytucjach Zdrowie : - Zabezpieczenie BHP dla opiekunki 21

2. Organizacja usługi Optymalny czas od powzięcia decyzji o przyznaniu usługi do jej wprowadzenia Pakiet informacyjny od pracownika socjalnego – informacje niezbędne do zorganizowania usługi przez Agencję – kontakt do rodziny, lekarzy Senior wyposażony w „podręczną książkę telefoniczną” Miejskie centrum zarządzania usługami: procedury, ewaluacja, budżet, koordynacja 22

3. Cechy i przygotowanie opiekunki Umiejętności komunikacyjne Fizyczne zdolności do wykonywania usługi oraz zadbany wygląd Wykonywanie czynności w określony sposób SKUTECZNOŚĆ ZALEŻNA OD POŁĄCZENIA TYCH CECH I OPARTA NA WZAJEMNYM SZACUNKU OPIEKUNKI I ODBIORCY OSTATECZNEGO 23

3. Cechy i przygotowanie opiekunki Umiejętności komunikacyjne: - okazywanie zainteresowania - otwartość - słuchanie - uśmiech - dyskrecja Fizyczne zdolności do wykonywania usługi oraz zadbany wygląd 24

3. Cechy i przygotowanie opiekunki Wykonywanie czynności w określony sposób: - punktualność - dokładność - uczciwość - ciepliwość - utrzymywanie sprawności i autonomii osoby OGÓLNY WARUNEK – SZACUNEK OBOPÓLNY 25

3. Cechy i przygotowanie opiekunki Stały proces podnoszenia kwalifikacji opiekunek: -Wiedza o chorobach i różnych rodzajach niepełnosprawności -Zdolność utrzymania autonomii odbiorców ostatecznych -Umiejętność rozpoznawania potrzeb klienta i możliwości ich zaspakajania -Umiejętność motywowania rodziny do włączania się w opiekę 26

4. Stabilność rynku pracy opiekunki Stałość relacji opiekunki i osoby korzystającej z usług wpływa na: -Budowę relacji opartej na zaufaniu i coraz to lepszym dopasowaniu -Możliwość zatrzymania najlepszej kadry -Klimat pracy i dzielenie się doświadczeniem -Wyższy poziom bezpieczeństwa wszystkich osób/instytucji związanych z usługą 27

5. Środowisko Uruchomienie zasobów tkwiących w środowisku – rodzina, sąsiedzi, wolontariat Utworzenie możliwości korzystania z mechanizmu « usługi za mieszkanie » 28

6. Zakres czynności Przejrzystość w zakresie wspólnej misji, celu, obowiązków i pełnionych ról na każdym poziomie świadczenia usług Potrzeba wspólnej trójstronnej analizy potrzeb, ustalenia zakresu czynności i ilości niezbędnych godzin Potrzeba elastycznego i indywidualnego dostosowywania zakresu czynności oraz ilości godzin do zmian i sytuacji nadzwyczajnych 29

6. Zakres czynności Relacja opiekunka – osoba korzystająca z usług Dobrze pojęta dbałość o aktywizację klienta i jego rodziny na miarę ich możliwości Wzajemne zrozumienie swoich ról – np. opiekunka nie jest sprzątaczką Zachowanie równowagi między wymogami sytuacji a chęciami klienta 30

7. Propozycje dodatkowych usług Przygotowanie środowiska do pracy opiekunki Wielorazowa krótka interwencja « opiekunka na telefon » (oszczędność godzin) Teleopieka (wypadki nagłe) Transport dla osób niemobilnych Przychodnia geriatryczna Wsparcie przez wolontariuszy (np ustawienie pilota) Drobne remonty Dostęp do rozrywek kulturalnych Uzupełnienie oferty o prace ciężkie 31

8. Przepływ informacji Zagwarantowanie przepływu informacji pomiędzy : - pracownikiem socjalnym - opiekunką - koordynatorem usług opiekuńczych - koordynatorem pionu (DOPS) - agencją - rodziną - osobą korzystającą z usług 32

8. Przepływ informacji Cechy przekazywanej informacji: - dostępna - rzetelna - odpowiedzialna - potwierdzona - umożliwijąca identyfikację źródeł Sprawny przekaz informacja umożliwia rozwiązywanie sytuacji trudnych 33

8. Przepływ informacji Uwrażliwienie służb (zdrowia): - potrzeba dostępu i wzajemnego przekazu informacji 34

35 Kryteria jakości usługi Efektywność Gospodarność Gotowość do i współpraca Przepływ informacji Wzajemy szacunek Dostępność Odpowiedzia lność Elastyczność Jesteśmy solidarni

Kryteria jakości usług 1. Efektywność - usługa wykonana w optymalnym czasie i dostosowana do odbiorcy 2. Gospodarność – usługa prowadzona w optymalnym wymiarze godzin i stale monitorowana 3. Gotowość do współpracy wszystkich uczestników gwarantująca płaszczyznę do wspólnych ustaleń, działań i rozwiązywania problemów 4. Przepływ informacji zapewniający jasną i przejrzystą wiedzę, przekazaną na czas 5. Wzajemny szacunek czyli uznanie kompetencji każdego z uczestników procesu 6. Dostępność do usług i informacji na każdym etapie świadczenia usługi 7. Odpowiedzialność za wykonywaną pracę 8. Elastyczność – dopasowanie usługi do odbiorcy przy zachowaniu równowagi pomiędzy oczekiwaniami odbiorcy a wymogami instytucji 9. Solidarność 36

Ewaluacja procesu 37

Przyszłe etapy procesu Katarzyna Stec, zastępca dyrektora MOPS Mirosława Jezior, dyrektor MOPS Michał Guć, wiceprezydent Gdyni 38

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ 39