RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Nie pal przy mnie proszę
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
i bezpieczeństwa uczniów
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Szkoła Promująca Zdrowie
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
Tydzień działań profilaktycznych
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015 Wymaganie:   Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami

Wyniki ewaluacji sporządzono na podstawie: Cel ewaluacji: Pozyskanie informacji o prawidłowości prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami. Formułowanie wniosków do dalszej pracy. Wyniki ewaluacji sporządzono na podstawie: ankiet skierowanych do losowo 60 wybranych rodziców; ankiet skierowanych do losowo 60 wybranych uczniów; ankiet skierowanych do nauczycieli, wywiadu z dyrektorem szkoły, wywiadu z pedagogiem szkoły, wywiadu z koordynatorem zespołu wychowawczego, analizy dokumentacji szkoły.

Pytania kluczowe: Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Czy szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.? Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.?

Wskaźniki wewnątrzszkolne: Szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226). Szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485 ze zm.). Szkoła stosuje przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity - Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473; z poźn. zm.). Szkoła stosuje przepisy ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r. (tekst jednolity - Dz. U. z 996 r. Nr 10, poz. 55; z poźn. zm.) Szkoła stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity - Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109; z poźn. zm.) działania zapewniające szkole wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do jej potrzeb.

Wyniki:

1. Wywiad z dyrektorem szkoły 1. Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Szkoła stosuje przepisy w/w rozporządzenia. Zadania i działania z tym związane zawarte są w Programie Profilaktycznym i Wychowawczym Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie, który opracowywany jest z udziałem rodziców. Tworzymy bezpieczne i wolne od uzależnień środowisko szkolne poprzez dyżury nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych, zajęcia dodatkowe pozalekcyjne dla uczniów ukierunkowane na ich rozwój intelektualny i fizyczny oraz na ukazanie zdrowych sposobów i form spędzenia czasu wolnego. 2. Czy szkoła korzysta z przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Korzystamy z przepisów tej ustawy na godz. z wychowawcami. Organizujemy prelekcje profilaktyczne z policją, spotkania klasowe z pedagogiem szkolnym. Bierzemy czynny udział w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych (plastycznych, literackich itp.). Przeprowadzamy ankiety na temat uzależnień. Prezentujemy uczniom filmy dydaktyczne z uwzględnieniem zgubnych, często śmiertelnych konsekwencji nałogów. Zachęcamy do odpowiedniej literatury z tego zakresu. Pedagogizujemy rodziców w formie ulotek, broszur czy pogadanek.

3. Czy szkoła używa przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób ? Zadania z zakresu wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi również zawarte są w naszym Programie Profilaktyki i Wychowania. Są tożsame z zadaniami związanymi z narkomanią czy nikotynizmem. Realizujemy je poprzez spotkania profilaktyczne z policją, z pedagogiem szkolnym, filmy edukacyjne, pogadanki na godz. z wychowawcą, konkursy, gazetki ścienne, plakaty. 4. Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Stosujemy przepisy tej ustawy. Promujemy zdrowy tryb życia, wolny od uzależnień. Współpracujemy w tym zakresie z Powiatową Stacją Epidemiologiczno – Sanitarną. Organizujemy spotkania z pracownikami sanepidu. Publikujemy ulotki i broszury profilaktyczne. Ukazujemy negatywne dla organizmu skutki tego nałogu poprzez filmy dydaktyczne. Rozmawiamy z uczniami na godz. z wychowawcą, zajęciach biologii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa. Organizujemy konkursy. Realizujemy programy edukacyjne np. Trzymaj formę ; Żyj zdrowo. 5. Czy szkoła korzysta z przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Uczymy i wychowujemy zgodnie z przepisami prawa. Stworzyliśmy odpowiednie procedury związane z postępowaniem nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością w oparciu o w/w ustawy. Realizujemy w sposób aktywny zadania zawarte w szkolnym programie poprzez działania wyżej wymienione.

II. Wywiad z pedagogiem szkoły Czy korzysta Pani w swojej pracy z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jeśli, Tak to w jaki sposób? W swojej pracy korzystam z w/w rozporządzenia, przepis ten obliguje mnie m.in. do rozpoznawania i diagnozowania podstawowych zagrożeń w szkole. Odbywa się to poprzez przeprowadzanie ankiet wśród uczniów na temat uzależnień. Współpracuję z rodzicami dzieci zagrożonych uzależnieniem w celu uświadomienia im zagrożeń wieku dojrzewania. Pozyskuję i udostępniam na stronie internetowej szkoły materiały dotyczące profilaktyki uzależnień, jak też telefony zaufania dla rodziców dzieci dotkniętych uzależnieniem. Prowadzę indywidualną pedagogizację rodziców, których dzieci są zagrożone uzależnieniem i wspólnie z nimi ustalam odpowiednie oddziaływania wychowawcze, zapobiegawcze i interwencyjne. Prowadzę zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów zagrożonych uzależnieniami, których treści i formy są dostosowane do zachowań młodzieży oraz stopnia zagrożenia nimi. Ściśle współpracuję z organizacjami wspierającymi szkołę w zakresie rozwiązywania problemów młodzieży (Policja, Sąd Rodzinny, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna). We współpracy z nauczycielami przeprowadzam konkursy profilaktyczne na temat uzależnień. Wraz z wychowawcami i nauczycielami ustalam wspólne oddziaływania wychowawcze wobec uczniów zagrożonych demoralizacją. Systematycznie przeprowadzam rozmowy z uczniami o charakterze informacyjnym, profilaktycznym, dyscyplinującym i dokonuję systematycznej oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych. Na bieżąco monitoruję zachowania uczniów w szkole poprzez analizę zeszytów uwag i obserwację uczniów na przerwach.

2. Czy stosuje Pani przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005r 2. Czy stosuje Pani przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Według ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii realizuję treści programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły poprzez prowadzenie działalności wychowawczej , informacyjnej, edukacyjnej i zapobiegawczej wśród uczniów na lekcjach wychowawczych i zajęciach socjoterapeutycznych. Podczas tych zajęć uczniowie nabywają wiedzę na temat skutków zdrowotnych, społecznych i prawnych dotyczących narkomanii. Współpracuję z policją organizując dla uczniów prelekcje na temat prawnych skutków związanych z narkomanią, jak również podejmuję odpowiednie procedury interwencyjne z nią związane. 3. Czy korzysta Pani z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób ? Treści tego przepisu realizuję podczas zajęć profilaktycznych i socjoterapeutycznych na których informuję uczniów o szkodliwości spożywania alkoholu dla organizmu młodego człowieka, a także omawiam tematykę dbałości o własne zdrowie. Podczas indywidualnych rozmów w gabinecie pedagoga zachęcam uczniów, szczególnie tych z rodzin zaniedbanych środowiskowo i zagrożonych demoralizacją do udziału w alternatywnych formach spędzania czasu wolnego na terenie szkoły, z dala od alkoholu czy też innych powszechnych używek. Informuję Gminny Ośrodek Opieki Społecznej o uczniach znajdujących się w rodzinach z problemem alkoholowym.

4. Czy używa Pani w pracy przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Według treści zawartych w w/w ustawie podczas lekcji wychowawczych informuje uczniów o szkodliwości palenia tytoniu i organizuję konkursy profilaktyczne, których tematyką jest propagowanie stylu życia wolnego od palenia papierosów. Zwracam dużą uwagę na uczniów eksperymentujących z papierosami. Wobec tego systematycznie analizę zeszyty uwag i przeprowadzam rozmowy dyscyplinujące z uczniami. 5. Czy stosuje Pani przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób? W myśl ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 organizuję działalność profilaktyczną zapobiegawczą poprzez: prelekcje z Policją na temat odpowiedzialności karnej nieletnich, ścisłą współpracę z kuratorami społecznymi i zawodowymi w celu informowania ich o przejawach demoralizacji na terenie szkoły uczniów objętych nadzorem kuratora. Na prośbę sędziego tworzę opinię o uczniach. Na bieżąco przeprowadzam rozmowy o charakterze profilaktycznym i dyscyplinującym z uczniami w obecności kuratora, rodzica, wychowawcy, których celem jest pomoc uczniowi w zmianie nagannych zachowań i postaw, w kierunku postaw społecznie akceptowanych. Czuwam nad spełnianiem obowiązku szkolnego przez uczniów zagrożonych demoralizacją. W momencie, gdy uczeń dopuści się czynu karalnego, niezwłocznie informuje o tym rodziców, policję i Sąd Rodzinny. Prowadzę również zajęcia o charakterze terapeutycznym z nieletnimi objętymi nadzorem kuratora społecznego.

III. Wywiad z koordynatorem zespołu wychowawczego 1. Czy Zespół Wychowawczy w swojej pracy korzysta z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Zespół Wychowawczy korzysta z w/w rozporządzenia. W oparciu o miedzy innymi te przepisy stworzono plan pracy zespołu wychowawczego, w którym uwzględniono systematyczne rozpoznawanie i diagnozowanie zagrożeń związanych z uzależnieniem, informowanie o narkomanii i jej skutkach, współpracę z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, poradnictwo w zakresie zapobiegania uzależnieniom od różnych środków i substancji. Zespół Wychowawczy przeprowadza wywiady z uczniami, rodzicami, wdraża anonimowe ankiety w razie potrzeby informuje odpowiednie podmioty. 2. Czy stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Jeśli, Tak to w jaki sposób? ZW stosuje przepisy ustawy, polega to w szczególności na systematycznym rozpoznawaniu i diagnozowaniu zagrożeń związanych z uzależnieniem informowaniu o narkomanii i jej skutkach w trakcie przeprowadzanych rozmów, współpracy z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

3. Czy Zespół korzysta z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób ? Zespół korzysta z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.. Członkowie zespołu kładą nacisk na działalność wychowawczą i informacyjną w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi w szczególności przez rozmowy z zagrożonymi problemem uczniami oraz z ich opiekunami. Prowadzone są również spotkania z członkami zespołu o charakterze informacyjnym. 4. Czy Zespół używa przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada1995 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Zespół używa w/w przepisy ustawy poprzez działalność wychowawczą i informacyjną. Członkowie zespołu odbywają rozmowy profilaktyczne w trakcie których informują o szkodliwości tytoniu. 5. Czy stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.? Jeśli, Tak to w jaki sposób? Zespół Wychowawczy stosuje w/w przepisy poprzez działania skierowane na zapobieganie i zwalczanie demoralizacji. Zespół podejmuje szereg działań w wypadkach, gdy nieletni wykazuje przejawy demoralizacji są to rozmowy dyscyplinujące, spotkania z członkami zespołu i opiekunami prawnymi ucznia, umowy zobowiązujące ucznia do poprawy zachowania, współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi instytucjami.

IV. Ankiet skierowanych do nauczycieli Ankietowanych: 16 osób (100%) 1.Czy według Pani/Pana szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Tak (100%) Nie 2. Jeśli TAK, to poprzez: Godziny wychowawcze(pogadanki, filmy dydaktyczne) (100%) Prelekcje z policją(100%) Prelekcji z pedagogiem szkolnym(100%) Udział w konkursach (100%) Ankiety na temat uzależnień, bezpieczeństwa(100%) Zapoznanie uczniów, rodziców z dokumentami szkoły(100%) Informowanie rodziców o rodzajach i formach pomocy proponowanych przez instytucje wspierające szkołę(100%) Organizowanie młodzieży zajęć dodatkowych( koła zainteresowań, orkiestra, wyjazdy) (100%) Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska szkolnego (dyżury nauczycieli, kontrola zachowań uczniów w toaletach, na terenie placu szkolnego) (100%) Inne, (jaki?)…Zadania Szkolnego Programu Profilaktycznego i Wychowawczego (6%)

3. Czy uważa Pani/Pan, że szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Tak(100%) Nie 4. Jeśli TAK, to poprzez: Godziny wychowawcze (pogadanki, filmy dydaktyczne) (100%) Na prelekcjach z policją(100%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(100%) Udział w konkursach (100%) Wykonując gazetki ścienne, plakaty(100%) Ankiety na temat uzależnień, bezpieczeństwa (100%) Pedagogizacja rodziców(ulotki, rozmowy indywidualne) (100%) Propagując wśród uczniów literaturę o tej tematyce(100%) W inny, (jaki?) (0%) 5. Czy według Pani/Pana szkoła korzysta z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Tak (100%) 6. Jeśli TAK to w jaki sposób: Na godzinach wychowawczych (pogadanki, filmy dydaktyczne) (100%) W inny, (jaki?) (0%)

7. Czy szkoła używa przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.? Tak (100%) Nie 8. Jeśli TAK to w jaki sposób: Na godzinach wychowawczych (pogadanki, filmy dydaktyczne) (100%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(100%) Wykonując gazetki ścienne, plakaty(100%) Promocja zdrowego stylu życia(100%) Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska szkolnego (dyżury nauczycieli, kontrola zachowań uczniów w toaletach, na terenie placu szkolnego) (100%) W inny, (jaki?) broszury, ulotki, (12,5%) spotkania z pracownikami sanepidu (6%). 9. Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.? Tak(100%) 10. Jeśli TAK to w jaki sposób: Na prelekcjach z policją(100%) Na godzinach wychowawczych(100%) W inny, (jaki?) procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością (6%) Analiza: Według ankietowanych szkoła prawidłowo prowadzi działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami.

V. Ankiet skierowanych do losowo wybranych rodziców Ankietowanych: 60 osób (100%) Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Tak (88%) Nie (0%) Nie wiem (7%) Brak odpowiedzi (5%)

2. Jeśli TAK, to poprzez: Godziny wychowawcze(pogadanki, filmy dydaktyczne) (73%) Prelekcje z policją(55%) Prelekcji z pedagogiem szkolnym(53%) Udział w konkursach (50%) Ankiety na temat uzależnień, bezpieczeństwa (30%) Zapoznanie uczniów, rodziców z dokumentami szkoły(33%) Informowanie rodziców o rodzajach i formach pomocy proponowanych przez instytucje wspierające szkołę(17%) Organizowanie młodzieży zajęć dodatkowych (koła zainteresowań, orkiestra, wyjazdy) (43%) Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska szkolnego ( dyżury nauczycieli, kontrola zachowań uczniów w toaletach, na terenie placu szkolnego) (48%) Inne, (jaki?)… (0%)

3. Czy szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r 3. Czy szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Tak(70%) Nie (0%) Nie wiem (23%) Brak odpowiedzi (7%)

4. Jeśli TAK, to poprzez: Godziny wychowawcze(pogadanki, filmy dydaktyczne) (48%) Na prelekcjach z policją(48%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(47%) Udział w konkursach (28%) Wykonując gazetki ścienne, plakaty(40%) Ankiety na temat uzależnień, bezpieczeństwa (22%) Pedagogizacja rodziców(ulotki, rozmowy indywidualne) (10%) Propagując wśród uczniów literaturę o tej tematyce(5%) W inny, (jaki?) (0%)

5. Czy szkoła korzysta z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Tak (72%) Nie (2%) Nie wiem (17%) Brak odpowiedzi (9%)

6. Jeśli TAK to w jaki sposób: Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(52%) Na godzinach wychowawczych (pogadanki, filmy dydaktyczne) (55%) Na prelekcjach z policją(43%) W inny, (jaki?) (0%)

7. Czy szkoła używa przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.? Tak (72%) Nie (2%) Nie wiem (17%) Brak odpowiedzi (9%)

8. Jeśli TAK to w jaki sposób: Na godzinach wychowawczych (pogadanki, filmy dydaktyczne) (55%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(47%) Wykonując gazetki ścienne, plakaty(40%) Promocja zdrowego stylu życia(25%) Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska szkolnego ( dyżury nauczycieli, kontrola zachowań uczniów w toaletach, na terenie placu szkolnego) (45%) W inny, (jaki?) (0%).

9. Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.? Tak(70%) Nie (0%) Nie wiem (25%) Brak odpowiedzi (5%)

10. Jeśli TAK to w jaki sposób: Na prelekcjach z policją(55%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(40%) Na godzinach wychowawczych(43%) W inny, (jaki?) (0%) Analiza: 74% ankietowanych rodziców uważa, że szkoła prawidłowo prowadzi działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami. 18% ankietowanych nie wie czy szkoła prowadzi takie działania, zaś 6% nie udzieliło odpowiedzi.

VI. Ankiet skierowanych do losowo wybranych uczniów Ankietowanych: 60 osób (100%) Czy według ciebie szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Tak(100%) Nie 2.Jeśli TAK, to poprzez: Godziny wychowawcze(pogadanki, filmy dydaktyczne) (93%) Prelekcje z policją(93%) Prelekcji z pedagogiem szkolnym(97%) Udział w konkursach (83%) Ankiety na temat uzależnień, bezpieczeństwa(90%) Zapoznanie uczniów, rodziców z dokumentami szkoły(90%) Informowanie rodziców o rodzajach i formach pomocy proponowanych przez instytucje wspierające szkołę(73%) Organizowanie młodzieży zajęć dodatkowych( koła zainteresowań, orkiestra, wyjazdy) (86%) Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska szkolnego ( dyżury nauczycieli, kontrola zachowań uczniów w toaletach, na terenie placu szkolnego) (83%) Inne, (jaki?)… (0%)

3. Czy uważasz, że szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii? Tak(100%) Nie 4. Jeśli TAK, to poprzez: Godziny wychowawcze(pogadanki, filmy dydaktyczne) (100%) Na prelekcjach z policją(93%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(96%) Udział w konkursach (83%) Wykonując gazetki ścienne, plakaty(96%) Ankiety na temat uzależnień, bezpieczeństwa (90%) Pedagogizacja rodziców(ulotki, rozmowy indywidualne) (63%) Propagując wśród uczniów literaturę o tej tematyce(60%) W inny, (jaki?) (0%)

5. Czy według ciebie szkoła korzysta z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.? Tak (100%) Nie 6. Jeśli TAK to w jaki sposób: Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(93%) Na godzinach wychowawczych (pogadanki, filmy dydaktyczne) (96%) Na prelekcjach z policją(86%) W inny, (jaki?) (0%)

7.Czy szkoła używa przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.? Tak (100%) Nie 8.Jeśli TAK to w jaki sposób: Na godzinach wychowawczych (pogadanki, filmy dydaktyczne) (96%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(96%) Wykonując gazetki ścienne, plakaty(93%) Promocja zdrowego stylu życia(83%) Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska szkolnego ( dyżury nauczycieli, kontrola zachowań uczniów w toaletach, na terenie placu szkolnego) (86%) W inny, (jaki?) (0%).

9. Czy szkoła stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.? Tak(100%) Nie 10. Jeśli TAK to w jaki sposób: Na prelekcjach z policją(96%) Podczas spotkań (prelekcji) z pedagogiem szkolnym(96%) Na godzinach wychowawczych(83%) W inny, (jaki?) (0%) Analiza: Według ankietowanych szkoła prawidłowo prowadzi działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami.

VII. Analiza dokumentacji szkoły Analizując dokumentację szkoły stwierdza się, iż są prawidłowo prowadzone działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami. Szkoła stosuje poszczególne przepisy, które zawarte są w Programie Profilaktycznym, Wychowawczym i dokumentach opartych na tych programach. Efekty stosowanych przepisów prawa są zauważalne w pracy pedagoga szkoły, wychowawców, grona pedagogicznego, zespołu wychowawczego. Stworzone zostały odpowiednie procedury związane z postępowaniem nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością w oparciu o w/w ustawy. Organizowane są prelekcje profilaktyczne z pedagogiem szkolnym i z policją., pogadanki na godz. z wychowawcą, filmy edukacyjne, konkursy, gazetki ścienne, plakaty. Systematycznie prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia wśród młodzieży (programy edukacyjne, filmy dydaktyczne, konkursy). Tworzone jest bezpieczne i wolne od uzależnień środowisko szkolne poprzez dyżury nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych, zajęcia dodatkowe pozalekcyjne dla uczniów ukierunkowane na ich rozwój intelektualny i fizyczny oraz na ukazanie zdrowych sposobów i form spędzenia czasu wolnego.

Wnioski:

Szkoła prawidłowo prowadzi działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami. Szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. Szkoła stosuje przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Szkoła stosuje przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. Szkoła stosuje przepisy ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r. Szkoła stosuje przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.

Szkoła stosuje poszczególne przepisy, które zawarte są w Programie Profilaktycznym, Wychowawczym. Według większości rodziców szkoła stosuje poszczególne przepisy w podejmowanych działaniach. Szkoła systematycznie rozpoznaje i diagnozuje zagrożenia związane z uzależnieniem, informuje o narkomanii i jej skutkach. Szkoła współpracuje z rodzicami dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. Szkoła prowadzi poradnictwo w zakresie zapobiegania uzależnieniom od różnych środków i substancji. Organizowane są prelekcje profilaktyczne z pedagogiem szkolnym i z policją, pogadanki na godz. z wychowawcą, filmy edukacyjne, konkursy, gazetki ścienne, plakaty. W szkole systematycznie prowadzona jest edukacja prozdrowotna, promocja zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia wśród młodzieży

Rekomendacje Należy uświadomić rodziców o stosowaniu przez szkołę poszczególnych przepisów prawnych dotyczących działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami.

SPOSOBY PREZENTACJI WYNIKÓW: Nauczycielom – na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Uczniom – na szkolnej stronie internetowej. Rodzicom – na szkolnej stronie internetowej, na zebraniu z rodzicami

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ mgr inż. Anna Gutkiewicz mgr Marta Wójcik - Marzec