Trochę historii ● W dniu 28 lutego 2011 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu powołała do życia Zespół ds. Edukacji Prawnej przy Radzie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
WIELKOPOLSKA – BRANDENBURGIA
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
Informacja o Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się do prywatyzacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Projekt jest organizowany przez.
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Zespół Szkół Łączności
Forum Młodych Mateusz Grochal. Historia 2005r – powołanie Rady Młodzieży Rada Młodzieży działała aktywnie w środowisku hokejowym w sprawach związanych.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Szkoła Podstawowa nr 11 im. Wł. Broniewskiego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Narad a z dyrektorami przedszkoli ogólnodostępnych i specjalnych, zespołów szkolno-przedszkolnych oraz szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi prowadzonymi.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki projekt edukacyjny.
Ramy współpracy Politechniki Gdańskiej ze szkołami 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODSUMOWANIE PRZEBIEGU III EDYCJI Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!” (rok szkolny 2013/2014) Warszawa, 27 sierpnia 2014.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
 Stowarzyszenie powstało z inicjatywy rodziców dzieci i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Widomej.  Członkami-założycielami jest 21 osób. Stowarzyszenie.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Projekt Comenius Regio
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Co to jest spacer edukacyjny?
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma  Pracownik  przedsiębiorca  przedsiębiorstwo.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Projekt „Uczeń Obywatel”. W Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie realizowano program „Uczeń Obywatel”
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Pedagogika, studia II stopnia
Doskonalenie nauczycieli granty
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Trochę historii ● W dniu 28 lutego 2011 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu powołała do życia Zespół ds. Edukacji Prawnej przy Radzie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu. Celem działania Zespołu jest realizacja programu: „Prawo w szkole” (Program), promującego edukację prawną wśród dzieci i młodzieży na terenie szkół (podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych) Wielkopolski. ● Powiadomiliśmy środowiska oświatowe i samorządowe o naszej aktywności. W siedzibie OIRP odbyły się spotkania z udziałem władz oświatowych miasta, powiatu i regionu (Wielkopolski Kurator Oświaty) oraz dyrektorów zainteresowanych szkół z Wielkopolski. Stałą formą komunikowania o ważnych wydarzeniach Programu są konferencje prasowe. ● Zaprosiliśmy szkoły naszego regionu do odwiedzania izbowej sali rozpraw i wykorzystywania symulacji sądowych z udziałem aplikantów II i III roku aplikacji radcowskiej w procesie dydaktycznym i wychowawczym. Bezpośrednie uczestnictwo w rozprawie to dla młodzieży szkolnej nowe doświadczenie poznawcze, poprzez które zapoznają się z działaniem polskiego systemu sądowniczego a także ciekawa obserwacja warsztatu młodych prawników występujących w różnych rolach w procesie.

Trochę historii ● W 2011 roku podpisaliśmy umowy o współpracy: w marcu 2011 roku z Kancelarią Radców Prawnych, dzięki której otrzymaliśmy do wykorzystania moduł elektroniczny do prowadzenia działań edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży – Prawoteczka (materiały do pobrania: oraz w listopadzie 2012 roku z Wielkopolskim Kuratorem Oświaty. ● Prawoteczka - to scenariusze lekcji, do bezpłatnego pobrania ze strony i wykorzystania na lekcjach wychowawczych, WOS-u, czy zajęciach pozalekcyjnych. Zakres tematyczny został podzielony na trzy obszary: szkoła, dom, prawo co dnia. Do tej pory zostały opracowane cztery scenariusze lekcji nt. podziału i czytania prawa – prosta sprawa, zawody prawnicze już nie tajemnicze, w sklepie jesteśmy konsumentami …i to z licznymi prawami, kibicu poznaj stadionowe prawa - będzie bezpieczna zabawa. W przygotowaniu są scenariusze kolejnych lekcji.

● Efektem współpracy z Kuratorium Oświaty w Poznaniu w zakresie promowania edukacji prawnej w wielkopolskich szkołach było zorganizowanie w 2013 roku pierwszego w kraju Konkursu wiedzy o prawie. Do udziału w konkursie zostali zaproszeni uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych Wielkopolski. Odbyły się już dwie edycje konkursu. W tegorocznej edycji wzięło udział 120 szkół. Atrakcją części ustnej konkursu było wygłaszanie przez uczniów wystąpień w sali rozpraw OIRP w Poznaniu. Uczestnicy finału wykazali się dużą znajomością zagadnień prawnych oraz pasją poznawczą godną przyszłych reprezentantów zawodów prawniczych. Laureaci otrzymali dyplomy oraz nagrody finansowe i rzeczowe. Laureaci ze szkół podstawowych i gimnazjalnych uzyskali także dodatkowe 6 punktów uwzględnianych w procesie rekrutacji do publicznych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2014/2015.

Izba zorganizowała także system kształcenia z zakresu prawa dla dyrektorów i nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z naszego regionu w ramach projektu: ”Szkoła bliższa prawu – rozwijanie postaw obywatelskich uczniów poprzez doskonalenie nauczycieli”, który uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym założeniem rocznego projektu (czerwiec kwiecień 2014 roku) było przekazanie nauczycielom warsztatu metodycznego do praktycznej nauki prawa. W ramach szkolenia oprócz 120 h zajęć z prawa, 80 h warsztatów pedagogiczny prowadzonych przez metodyków, 40 h warsztatów umiejętności społecznych miały miejsce: wizyta studyjna do Brukseli i Berlina oraz Debata "Nauczyciel - promotorem obywatelskości" zorganizowana w siedzibie OIRP w Poznaniu. Podczas wizyty studyjnej nauczyciele mieli okazję zapoznać się z tym jak wyglądają i funkcjonują w Brukseli wielokulturowe szkoły na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. Zwiedzili Parlament Europejski, spotkali się z przedstawicielami instytucji unijnych oraz odwiedzili wyjątkowe Centrum Medialne – Parlamentarium poświęcone historii Unii Europejskiej. Debata była okazją do dyskusji nt. znaczenia zaangażowania nauczycieli w kształtowaniu postaw obywatelskich i społecznych uczniów. W debacie udział wzięli przedstawiciele władz oświaty, lokalnych samorządów i organizacji pozarządowych.

Teraźniejszość Prowadzimy zajęcia w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Wielkopolski. Odbywają się one dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu radców prawnych i aplikantów radcowskich - pasjonatów, opiekujących się szkołami uczestniczącymi w programie. W ten sposób powstaje sieć, która z każdym rokiem szkolnym się powiększa. Zajęcia prowadzone są w dwóch formach. Pierwsza z nich - popularyzatorska obejmuje pakiet dziewięciu lekcji (jedna lekcja w miesiącu), w ramach których realizowane są takie tematy jak: zawody prawnicze, podział prawa, prawo imprez masowych, prawo rodzinne, prawo konsumenckie, prawo autorskie, prawo wewnątrzszkolne (znaczenie Statutu szkoły jako szkolnej Konstytucji); symulacje rozpraw sądowych: cywilnych, karnych, administracyjnych. Druga z nich, realizowana dla szkół ponadgimnazjalnych, dla klas profilowanych (z treściami prawnymi), jest skorelowana z planem lekcji i zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny. Tematyka prawna tych lekcji jest znaczenie rozszerzona w porównaniu z propozycją popularyzatorską, obejmuje praktyczne formy wykorzystywania wiedzy prawnej takie jak: pisanie pism urzędowych, sądowych, rozwiązywanie casusów, uczestniczenie w symulacjach rozpraw sądowych (w siedzibie OIRP w Poznaniu, na sali sądowej), prowadzenie debat o różnej problematyce prawnej.

Dopełnieniem Programu jest udział radców prawnych w posiedzeniach Rad Pedagogicznych oraz Rad Rodziców i prezentacja konkretnych zagadnień prawnych – istotnych w pracy szkoły. Na potrzeby zajęć prowadzonych w wielkopolskich szkołach tworzymy bazy wiedzy (prezentacje, casusy, publikacje) oraz archiwum (nagrania) symulacji sądowych (z zakresu prawa cywilnego, karnego i administracyjnego) prowadzonych z naszymi aplikantami. Powołaliśmy w OIRP w Poznaniu Grupę Roboczą Prawa Oświatowego, w skład której wchodzą radcy prawni specjalizujący się w tej dziedzinie prawa. Głównym zadaniem Grupy jest przygotowanie propozycji zmian legislacyjnych w zakresie prawa oświatowego.

ZAPRASZAM DO WSPÓŁPRACY JOLANTA KUCHARZAK Przewodnicząca Zespołu ds. Edukacji Prawnej OIRP w Poznaniu tel www. poznan.oirp.pl (scenariusze lekcji)