Raport z ewaluacji Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata 2010-2025 za rok 2013 Lipusz, wrzesień 2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM PROGRAM ZPORR.
Kościerzyna, wrzesień 2012r.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
SPOTKANIA AKTYWIZUJĄCE DLA MIESZKAŃCÓW OBSZARU BRUSY - CHOJNICE – CZERSK – KOŚCIERZYNA – LIPNICA – STARA KISZEWA MAJ/CZERWIEC 2011.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu żnińskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
STRATEGII ROZWOJU GMINY I MIASTA CZERWIONKA – LESZCZYNY
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
w Gminie Krzeszowice – planowane stawki
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
Związek Gmin Ziemi Kujawskiej powstał w 1991 r. z inicjatywy ówczesnego Burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego przy poparciu pozostałych W ójtów i Burmistrzów.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Opracowania towarzyszące Strategii Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej Białegostoku Raport z badań opinii mieszkańców Białegostoku Raport z badań.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
w województwie pomorskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Plan finansowy programu
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Zapis prezentacji:

Raport z ewaluacji Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata za rok 2013 Lipusz, wrzesień 2014r.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata System realizacji i monitoringu Strategii

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata

Lp.Nazwa organu Funkcja w systemie realizacji strategii 1 RADA POWIATU KOŚCIERSKIEGO Nadzór nad realizacją Strategii Podejmowanie uchwał w sprawie zmiany treści Strategii 2 ZARZĄD POWIATU KOŚCIERSKIEGO Nadzór nad realizacją Strategii Rozpoczynanie procedury zmiany treści Strategii 3 ZESPÓŁ STRATEGICZNY Decydowanie o bieżących kierunkach działania i realizacji zadań strategicznych 4 ZESPÓŁ MONITORUJĄCY Opiniowanie raportów z realizacji strategii Proponowanie kierunków działań i zmian w Strategii do Zespołu Strategicznego i Zarządu Powiatu Kościerskiego 5 KOORDYNATOR Monitoring i ewaluacja Strategii, koordynacja prac i spotkań, sprawozdawczość

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata Zespół Strategiczny W skład Zespołu wchodzą wójtowie i burmistrz gmin z obszaru Powiatu Kościerskiego oraz Starosta Powiatu Kościerskiego, będący jednocześnie Przewodniczącym Zespołu Strategicznego. Zespół Strategiczny to podmiot kluczowy w systemie realizacji Strategii, odpowiedzialny za kierowanie procesem rozwoju obszaru i podejmowanie bieżących (operacyjnych) decyzji o wyborze zadań do realizacji, przydzielania im priorytetów realizacyjnych i zasobów.;

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata Monitoring realizacji Strategii: 1.w zakresie ilościowym polega na corocznym sporządzaniu przez Koordynatora w III kwartale każdego roku Raportu z monitoringu, który przedstawia się Zespołowi Monitorującemu, który na tej podstawie (o ile uzna to za niezbędne) przygotowuje rekomendacje dla Zarządu Powiatu o potrzebie dokonania zmian w treści Strategii. 2.w zakresie jakościowym monitoring realizacji Strategii określający stopień realizacji celu strategicznego danego priorytetu, mierzony co 5 lat przez Koordynatora w oparciu o dane i badania zewnętrzne i własne.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata I Konkurencyjność gospodarcza i atrakcyjność Wskaźniki osiągnięcia celu strategicznego w priorytecie: (1) Liczba podmiot ó w gospodarczych na 1000 mieszkańc ó w nie mniejsza niż przeciętna w wojew ó dztwie pomorskim Powiat Kościerski 80,86 podmiotów na 1000 mieszkańców Woj. Pomorskie 118,38 podmiotów na 1000 mieszkańców W 2013 r. dynamika powstawania nowych i utrzymania już istniejących podmiotów gospodarczych wzrosła zarówno w woj. pomorskim jak i w powiecie kościerskim w stosunku do roku Przy czym większy wzrost liczby podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkańców zanotowano w powiecie kościerskim o niespełna 1 punkt procentowy w stosunku do woj. pomorskiego. Pomimo tego wskaźnik w 2013 r. jednak nie został osiągnięty.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata IKonkurencyjność gospodarcza i atrakcyjność Wskaźniki osiągnięcia celu strategicznego w priorytecie: (2) Dobra ocena klimatu dla prowadzenia działalności gospodarczej i inwestowania na terenie Ziemi Kościerskiej przez przedsiębiorc ó w W Powiecie Kościerskim realizowano szereg działań w zakresie wsparcia powstawania nowych przedsiębiorstw, szczególnie z grupy mikroprzedsiębiorców. Zakres działań niektórych z nich przedstawia się następująco: Gmina Miejska Kościerzyna podjęła działania w celu powstania w Kościerzynie Inkubatora Przedsiębiorczości oraz Kościerskiego Klastra Budowlanego. Wszystkie gminy i powiat kościerski wspólnie uczestniczyli w utworzeniu Kościerskich Stref Aktywności Gospodarczej. Przystąpienie przez Gm. Stara Kiszewa do budowy targowiska gminnego. Obniżenie przez Gm. Liniewo podatku rolnego. Powiat Kościerski realizował projekt na dotacje dla osób chcących rozpocząć działalność gospodarczą pn. „Moja Firma w Sercu Kaszub”. Dzięki temu utworzono 26 firm. Gmina Karsin, Gmina Lipusz nie wskazały działań w zakresie wsparcia nowych przedsiębiorstw.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata II Dostępność komunikacyjna i spójność wewnętrzna (3) Liczba kursów oraz czas jazdy transportem publicznym do Aglomeracji Trójmiejskiej Z danych otrzymanych z PKS Starogard Gdański wynika, że na koniec roku 2012 przystanek PKS w Kościerzynie obsługiwał 69 kursów, natomiast na koniec 2013 roku było ich już 65. Transport kolejowy na trasie Kościerzyna – Gdynia: na koniec 2011 r. Zanotowano 10 połączeń, w 2012 r. zostały tylko 3 kursy na tej trasie. Natomiast w 2013 r. zwiększono ilość połączeń do 8 kursów.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata II Dostępność komunikacyjna i spójność wewnętrzna (4) Dobra ocena wewnętrznej dostępności i spójności komunikacyjnej przez większość mieszkańców Ziemi Kościerskiej i turystów W stosunku do roku 2012, w największym stopniu wzrósł kilometraż dróg gminnych o nawierzchni gruntowej ulepszonej, łącznie o 34,389 km oraz dróg o nawierzchni twardej – 25,476 km. W związku z powyższym 42,065 km dróg gminnych uległa poprawie. W Karsinie od grudnia 2011 r. kursuje prywatna linia autobusowa na trasie Czersk – Karsin – Osowo – Wiele – Kościerzyna, która od sierpnia 2012r. kursuje w dni robocze od poniedziałku do piątku. W dni nauki szkolnej kursują dodatkowe 3 połączenia, co znacznie zwiększa dostępność uczniów do wybranych szkół ponadgimnazjalnych. Ze względu na ograniczona dostępność komunikacyjną i likwidację większości kursów PKS w Gminie Liniewo od 9 września 2013 r. ruszyła komunikacja autobusowa w kierunku Kościerzyny i z powrotem. Autobus kursuje w dni nauki szkolnej.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata II Dostępność komunikacyjna i spójność wewnętrzna (4) Dobra ocena wewnętrznej dostępności i spójności komunikacyjnej przez większość mieszkańców Ziemi Kościerskiej i turystów (c.d.) W 2013 r. spadła liczba wypadków łącznie o 3,2%, wypadki ze skutkiem śmiertelnym o 28,6%, liczba zabitych zmniejszyła się o 10%, liczba rannych w zdarzeniach drogowych również się zmniejszyła o 2,4%. W ramach infrastruktury turystycznej w 2013 r. powstały 2 nowe przystanie kajakowe (na terenie Gminy Lipusz oraz Gminy Liniewo). Liczba przystani żeglarskich została na tym samym poziomie. W badanym roku wzrosła też liczba oznakowanych ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych w sumie o 54,97 km (w Gminie Miejskiej Kościerzyna 9,618 km oraz Gminie Nowa Karczma o długości 12 km). Ponadto na terenie Powiatu Kościerskiego wskazano 32 kąpieliska i miejsca do kąpieli tj. o 2 więcej niż w roku Na terenie Gminy Liniewo powstały 4 nowe kąpieliska, natomiast 2 kąpieliska zlikwidowano na terenie Gminy Kościerzyna.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata III Środowisko i racjonalne wykorzystanie zasobów (5) Stopień zanieczyszczenia powietrza na terenie Miasta Kościerzyna poniżej ustawowych norm. Wskaźnik poziomu zanieczyszczenia powietrza na terenie miasta Kościerzyna poniżej norm ustawowych został utrzymany. Nie odnotowano wzrostu poziomu żadnego badanego metalu, jedynie zanieczyszczenie ołowiem jest na tym samym poziomie co w latach ubiegłych. Pozostałe pomiary metali obniżyły się: Kadmu o 0,18 µg/m 3, Niklu o 2,35 ng/m 3 i Arsenu o 0,7 ng/m 3. W dalszym ciągu stan powietrza mieści się w granicach normowanego poziomu Klasy A.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata III Środowisko i racjonalne wykorzystanie zasobów (6) Stopień skanalizowania w Powiecie Kościerskim Drugi wskaźnik „Stopień skanalizowania w Powiecie Kościerskim” weryfikowany był przez wielkość oczyszczalni w RLM. Porównując wielkość RLM w minionym roku poziom RLM wzrósł w dwóch gminach, w Gminie Miejskiej Kościerzyna o RLM oraz w Gminie Stara Kiszewa zwiększono o poziom RLM. Gmina Nowa Karczma uszczegółowiła dane w zakresie wielkości RLM zarówno dla lokalizacji oczyszczalni Rekownica jak i Lubań. Dane z pozostałych gmin nie uległy zmianie. W badanym roku w Gm. Stara Kiszewa wybudowano 24 km. sieci kanalizacyjnej i 14 km. sieci wodociągowej, natomiast w Gm. Nowa Karczma rozbudowano, wybudowano i zmodernizowano łącznie mb sieci wodociągowej.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata III Środowisko i racjonalne wykorzystanie zasobów (7) Dobra ocena stanu środowiska naturalnego i wykorzystania zasobów obszaru przez większość mieszkańców Ziemi Kościerskiej i turystów W informacjach z gmin znalazły się zarówno działania „miękkie” tj. szkolenia i warsztaty, jak i działania inwestycyjne np. montaż instalacji solarnej, budowa sieci kanalizacyjnej sanitarnej i wodociągowej; usuwanie azbestu ale również wykorzystujące potencjał turystyczny i gospodarczy powiatu tj. renaturyzacja zdegradowanej części jeziora, oznakowanie ścieżek rowerowych, budowa miejsc rekreacyjnych i placów zabaw.

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata (8) Zdawalność egzaminów przez uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich nie niższa niż przeciętna w województwie pomorskim W 2013 r. wskaźnik został osiągnięty w dwóch przypadkach: trzecich klas szkół gimnazjalnych, tj. w testach z języka niemieckiego gdzie zdawalność uczniów powiatu kościerskiego jest o 6,97% wyższy niż w woj. pomorskim oraz w testach matematyczno-przyrodniczych i jest o 1,06% wyższy w stosunku do wskaźnika województwa. Najgorszy wynik odnotowano z j. angielskiego – różnica 3,56%. Testy humanistyczne natomiast tej grupy wiekowej są bardzo zbliżone do średniej wojewódzkiej. W roku szkolnym 2012/2013 wyniki testów szóstych klas szkół podstawowych są niższe w naszym powiecie niż woj. pomorskim o 3 punkty procentowe. Zdawalności matury młodzieży powiatu kościerskiego w roku 2013 w porównaniu z woj. pomorskim została oceniona na wyższym poziomie niż w roku ubiegłym. Do osiągnięcia wskaźnika w ubiegłym roku zabrakło 4,63 % natomiast w roku bieżącym 2,68%. IV. Zasoby ludzkie i zintegrowane społeczeństwo

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata ) Liczna organizacji pozarządowych na 1000 mieszkańców nie niższa niż przeciętna w województwie pomorskim W 2013 r. w powiecie kościerskim liczba organizacji pozarządowych wzrosła o 4,86% natomiast w woj. pomorskim o nastąpił wzrost o 5,38%. Mimo wzrostu liczby organizacji w powiecie nie osiągnięto wskaźnika jakim jest liczba organizacji pozarządowych na 1000 mieszkańców nie niższa niż przeciętna w województwie. Zdecydowana większość gmin powiatu realizowała działania na rzecz zintegrowanego społeczeństwa w formie: - dotacji dla organizacji pozarządowych, - doradztwa, konsultacji aktów normatywnych, - szkoleń dla organizacji pozarządowych, - użyczania boisk i lokali dla organizacji pozarządowych i grup nieformalnych, - zawiązywania zespołów o charakterze konsultacyjnym, opiniującym i doradczym. IV. Zasoby ludzkie i zintegrowane społeczeństwo

Ewaluacja Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Ziemi Kościerskiej na lata ) Liczna organizacji pozarządowych na 1000 mieszkańców nie niższa niż przeciętna w województwie pomorskim W 2013 r. można zauważyć zmniejszenie środków dla organizacji pozarządowych w Gminie Stara Kiszewa oraz w Powiecie Kościerskim. W Gminie Liniewo wartość dotacji jest na tym samym poziomie co w roku ubiegłym. Natomiast Gmina Lipusz, Nowa Karczma, Kościerzyna, Karsin oraz Gmina Miejska Kościerzyna wykazały przeznaczenie większej liczby środków na dotacje niż w roku poprzednim. Gmina Dziemiany nie udzieliła wsparcia finansowego dla organizacji pozarządowych. IV. Zasoby ludzkie i zintegrowane społeczeństwo