Analiza możliwości wsparcia projektów z zakresu diagnostyki i profilaktyki zdrowotnej w ramach wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w latach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Znaczenie podręcznika
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Europejski Fundusz Społeczny na rzecz ochrony zdrowia na lata (działania w ramach celu 8) Michał Kępowicz Dyrektor Departamentu Funduszy.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
NOWOTWORY ZŁOŚLIWE W POLSCE
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
ZAKRES WSPARCIA CELU TEMATYCZNEGO 9 INTEGRACJA SPOŁECZNA
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Departament Pielęgniarek i Położnych
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Czym jest zdrowie?.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Nowa perspektywa finansowa – wyzwania i szanse dla wzmocnienia ochrony zdrowia w latach Ministerstwo Zdrowia 23 września 2015 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Projekt „Rozwój kompetencji pielęgniarskich” realizowany w ramach
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Fundusze Europejskie w kontekście funkcjonowania Komitetu Sterującego ds. interwencji EFSI w sektorze zdrowia Mirosława Dulat Departament Ochrony Zdrowia.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Analiza możliwości wsparcia projektów z zakresu diagnostyki i profilaktyki zdrowotnej w ramach wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego w latach 2014-2020 w woj. śląskim Projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Pomocy Technicznej PO KL na lata 2007-2013

CELE I METODOLOGIA BADANIA

CELE BADANIA

METODY I TECHNIKI BADAWCZE

WNIOSKI Z BADANIA

Świadczenia ZUS na 1 pracującego (w PLN) NIEZDOLNOŚĆ DO PRACY Świadczenia ZUS na 1 pracującego (w PLN) Wskaźniki: Liczba dnia absencji zawodowej Wydatki ZUS na świadczenia Liczba osób hospitalizowanych Liczba zgonów Liczba zachorowań wśród osób pod opieką lekarza POZ Liczba chorych leczonych w jednostkach ambulatoryjnej opieki dla osób z zaburzeniami psychicznymi i osób uzależnionych … Źródła: GUS, ZUS, CSIOZ Krajowy Rejestr Nowotworów WHO, NIZP-PZH Śląski Urząd Wojewódzki

POTRZEBY ZDROWOTNE Lp. Grupa chorobowa W tym w szczególności: 1. Choroby układu krążenia (I00 - I99) Choroba niedokrwienna serca (I20-I25) Choroby naczyń mózgowych (I60-I69) Choroba nadciśnieniowa (I10-I15) 2. Nowotwory (C00-D48) Nowotwór złośliwy oskrzela i płuca (C34) Nowotwór złośliwy sutka (C50) Nowotwór złośliwy jelita grubego (C18) Nowotwór złośliwy gruczołu krokowego (C61) Nowotwór złośliwy żołądka (C16) 3. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania (F00-F99) zaburzenia nerwicowe związane ze stresem i somatoformiczne (F40 - F48) zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu (F10) 4. Choroby układu oddechowego (J00-J99) Zapalenie płuc (J12-J18) Przewlekłe choroby dolnych dróg oddechowych (J40–J47) 5. Choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej (M00-M99)

Zachorowania i zgodny na 10 tys. ludności (2011) NOWOTWORY Zachorowania i zgodny na 10 tys. ludności (2011)

Liczba osób hospitalizowanych (2013) CHOROBY UKŁADU KRĄŻENIA Liczba osób hospitalizowanych (2013)

ZABURZENIA PSYCHICZNE Chorzy leczeni w jednostkach lecznictwa ambulatoryjnego na 10 tys. ludności (2013)

Długość hospitalizacji w dniach (2013) CHOROBY UKŁ. ODDECHOWEGO Długość hospitalizacji w dniach (2013)

SPÓJNOŚĆ - RPO A DOKUMENTY STRATEGICZNE I DANE STATYST. Programy zdrowotne wdrażane będą w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 8vi aktywne i zdrowe starzenie się w ramach trzech typów operacji: Opracowywanie i wdrażanie programów zdrowotnych dot. rehabilitacji leczniczej, ułatwiających powroty do pracy i utrzymanie zatrudnienia we współpracy z pracodawcami. Wdrażanie programów zdrowotnych w kierunku wczesnego wykrywania nowotworów m.in. jelita grubego, piersi, szyjki macicy. Wdrażanie programów zdrowotnych dot. chorób będących istotnym problemem zdrowotnym regionu (fiszka projektu systemowego – dot. chorób układu krążenia oraz zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania). Zakres programów zdrowotnych jest zgodny ze stanem problemów zdrowotnych (dane statystyczne), jak i zakresem problemów zdrowotnych wskazywanych w dokumentach strategicznych tj. Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020+” i Strategii Polityki Społecznej Woj.. Śląskiego na l. 2006-2020 oraz zał. nr 1 do Policy Paper. Brak w typach operacji - choroby układu oddechowego oraz układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej, na które wskazuje jako istotne Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego, jak i projekt RPO.

staży będących przykładem dobrych praktyk (n=5) DOŚWIADCZENIA - PODDZIAŁANIE 2.3.1 PO KL Projekt: Opracowanie kompleksowych programów profilaktycznych (Instytut Medycyny Pracy w partnerstwie z Instytutem Medycyny Wsi): Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Alergii Zawodowej Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Boreliozy Pochodzenia Zawodowego Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Chorób Układu Krążenia Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Psychospołecznych Zagrożeń w Środowisku Pracy Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Chorób Układu Ruchu i Obwodowego Układu Nerwowego Wywołanych Sposobem Wykonywania Pracy Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Chorób Zawodowych Skóry Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Chorób Narządu Słuchu Pochodzenia Zawodowego Kompleksowy Program Profilaktyczny Dotyczący Chorób Zakaźnych u Personelu Medycznego BADANIE CAWI uczestników staży N=328 CASE STUDY staży będących przykładem dobrych praktyk (n=5) ANALIZA DESK RESEARCH dokumentów programowych i strategicznych, sprawozdawczości z wdrażania PO KL, dokumentacji konkursowej, danych systemów SIMIK i PEFS oraz opracowań nt. innowacyjności gospodarki

staży będących przykładem dobrych praktyk (n=5) DOŚWIADCZENIA - PODDZIAŁANIE 2.3.1 PO KL Projekt: Opracowanie kompleksowych programów ukierunkowanych na powroty do pracy (Instytut Medycyny Pracy) 1) Kompleksowy Program Ukierunkowany Na Powroty Do Pracy Dla Osób Z Pylicą Płuc 2) Kompleksowy Program Ukierunkowany Na Powroty Do Pracy Osób Z Chorobami Alergicznymi 3) Kompleksowy Program Ukierunkowany Na Powroty Do Pracy Osób Z Zaburzeniami Głosu O Podłożu Zawodowym BADANIE CAWI uczestników staży N=328 CASE STUDY staży będących przykładem dobrych praktyk (n=5) Projekt: Opracowanie i wdrożenie programu profilaktycznego w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów układu moczowo-płciowego u pracujących mężczyzn w wieku od 45 roku życia (45+) ukierunkowanego na przeciwdziałanie ich dezaktywizacji zawodowej (w szczególności osób wykonujących zawody, co do których istnieje wyższe prawdopodobieństwo narażenia na choroby nowotworów układu moczowo-płciowego) – Departament Polityki Zdrowotnej w Ministerstwie Zdrowia w partnerstwie z Centrum Onkologii

DZIAŁANIA W PROJEKTACH KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY w POKL DZIAŁANIA W PROJEKTACH Badania i analizy Działania edukacyjne Działania informacyjno-promocyjne Opracowanie programów Wdrożenie wybranych elementów programów (np. turnusy rehabilitacyjne) ODBIORCY PROGRAMÓW Osoby z grup zawodowych zagrożonych zwiększonym ryzykiem zachorowalności na określone w programach choroby (grupy ryzyka) Lekarze specjaliści, lekarze medycyny pracy, pracownicy PIS, PIP oraz służb BHP

EFS EFRR Oś IX Włączenie społeczne, Priorytet Inwestycyjny 9 iv Oś VIII Regionalne kadry gospodarki opartej na wiedzy, Priorytet Inwestycyjny 8 vi „Aktywne i zdrowe starzenie się” Wsparcie UE - 47 458 483 EUR Udział wsparcia w całości środków programu -1,36% Typy operacji: Opracowywanie i wdrażanie programów zdrowotnych dot. rehabilitacji leczniczej, ułatwiających powroty do pracy i utrzymanie zatrudnienia we współpracy z pracodawcami. Wdrażanie programów zdrowotnych w kierunku wczesnego wykrywania nowotworów m.in. jelita grubego, piersi, szyjki macicy Wdrażanie programów zdrowotnych dot. chorób będących istotnym problemem zdrowotnym regionu. Działania ukierunkowane na eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, z uwzględnieniem działań szkoleniowych. Działania w zakresie przekwalifikowania osób starszych pracujących w trudnych warunkach, pozwalające im na zdobycie kwalifikacji do wykonywania prac, które będą uwzględniały ich umiejętności i stan zdrowia. Wskaźniki rezultatu: Liczba osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę i kontynuowały zatrudnienie Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie EFRR Oś X Rewitalizacja i infrastruktura społeczna i zdrowotna, Priorytet Inwestycyjny 9a „Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną” Wsparcie UE - 115 004 058 EUR (z 9 b), Udział wsparcia w całości środków programu - 3,31% Typy przedsięwzięć: Projekty inwestycyjne ukierunkowane na poprawę jakości i dostępności do świadczeń ochrony zdrowia. Liczba porad udzielonych w ramach ambulatoryjne opieki zdrowotnej Oś IX Włączenie społeczne, Priorytet Inwestycyjny 9 iv Wsparcie UE - 88 811 405 EUR Udział wsparcia w całości środków programu -2,55% Działania przeciwdziałające negatywnym procesom demograf. poprzez zapewnienie dostępu do usług zdrowotnych w zakresie kompleksowej opieki nad matką i dzieckiem oraz wczesnej diagnostyki i leczenia wad rozwojowych dzieci; Diagnozowanie i leczenie chorób cywilizacyjnych u dzieci i młodzieży zwiększających zagrożenie ubóstwem w przyszłości; Opracowanie i wdrożenie programów rehabilitacji leczniczej dla dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych; Działania przeciwdziałające negatywnym procesom demograf. poprzez zapewnienie dostępu do usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych skierowanych do osób zależnych, niepełnosprawnych z uwzględnieniem priorytetyzacji w kierunku środowiskowej formuły świadczenia (nie wyklucza się wsparcia form instytucjonalnych w przypadku gdy jest to związane ze stanem zdrowia osób zależnych Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług zdrowotnych istniejących po zakończeniu projektu

Program Badań Przesiewowych Noworodków KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY KRAJOWE Nakierowane na rozwiązanie problemu nie związanego z jedną konkretną grupą chorób, ale określające daną grupę docelową (9/26) Program Badań Przesiewowych Noworodków Program kompleksowej diagnostyki i terapii wewnątrzmacicznej w profilaktyce następstw i powikłań wad rozwojowych i chorób płodu Program Zapobiegania Nadwadze i Otyłości oraz Przewlekłym Chorobom Niezakaźnym poprzez Poprawę Żywienia i Aktywności Fizycznej POL-HEALTH (niwelowanie czynników ryzyka innych chorób) Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej (rozwój metod terapii)

Nakierowane na konkretną grupę chorób - nowotwory KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY KRAJOWE Nakierowane na konkretną grupę chorób - nowotwory Program Wczesnej Diagnostyki Obrazowej Nowotworów u Dzieci Program profilaktyki raka szyjki macicy Program profilaktyki raka piersi Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych

Nakierowane na konkretną grupę chorób – choroby zakaźne (3/26) KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY KRAJOWE Nakierowane na konkretną grupę chorób – choroby zakaźne (3/26) Program wczesnego wykrywania zakażeń HIV u kobiet w ciąży Program profilaktyki gruźlicy Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z HIV w Polsce

KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY KRAJOWE Nakierowane na konkretną grupę chorób – choroby układu krążenia (2/26), zaburzenia psychiczne (2/26), zaburzeń wydzielania wewnętrznego i przemiany materii (2/26) Program profilaktyki chorób układu krążenia Narodowy Program Wyrównywania Dostępności do Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego Psychiatryczna opieka zdrowotna Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego Program Prewencji i Leczenia Cukrzycy w Polsce Narodowy Program Profilaktyki i Edukacji Diabetologicznej

diagnostyczne (18 /26) oraz edukacyjno-promocyjne (17 /26). KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY KRAJOWE DZIAŁANIA diagnostyczne (18 /26) oraz edukacyjno-promocyjne (17 /26). W 12 na 26 programów krajowych podejmowano działania o charakterze pomocniczym i organizacyjnym tj. prowadzenie rejestrów, opracowanie ekspertyz czy wprowadzanie zmian w organizacji służby zdrowia i innych organów państwa. W 9 z analizowanych programów prowadzono działania terapeutyczne, a w 5 realizowano inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia w postaci budowy / rozbudowy / modernizacji budynków lub zakupu wyposażenia. ODBIORCY Dzieci (3/26) W żadnym z analizowanych programów nie wyróżniono tej kategorii wiekowej w opisie grup docelowych. W 10 programach przewidziano działania skierowane do przedstawicieli służby zdrowia. 7 programów obejmowało działania skierowane do ogółu społeczeństwa, a 6 programów uwzlędniało działania skierowane do dzieci (w tym noworodków).

Komitet Sterujący ds. koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia KOMPLEMENTARNOŚĆ - PROGRAMY KRAJOWE Istnieje potrzeba zapewnienia komplementarności wsparcia RPO WSL na lata 2014-2020 w zakresie chorób nowotworowych, chorób układu krążenia oraz działań rehabilitacyjnych. W obszarach tych zachodzi ryzyko dublowania się wsparcia w ramach RPO oraz innych publicznych źródeł finansowania. . Komitet Sterujący ds. koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia

PROGRAMY REGIONALNE Programy profilaktyczne NFZ Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego w Katowicach Program profilaktyki chorób układu krążenia Program profilaktyki chorób odtytoniowych - 2 etapy Program profilaktyki gruźlicy Populacyjny program wczesnego wykrywania (1) raka piersi (2) raka szyjki macicy Program wczesnej diagnostyki i leczenia jaskry. Program badań prenatalnych. Śląski Program ochrony zdrowia psychicznego na lata 2013-2020 Wojewódzki Program Profilaktyki i Promocji Zdrowia na lata 2008-2010 Wojewódzki Program Walki Z Gruźlicą na lata 2011-2014

PROGRAMY LOKALNE Grypy docelowe – dzieci (diagnostyka – stomatologia, wady postawy) i młodzież (edukacyjne), osoby niepełnosprawne, mieszkańcy – akcje plenerowe Działania niezwiązane z konkretną grupą chorobową, zdrowy styl życia informacja i edukacja diagnostyka szczepienia akcje plenerowe, ratownictwo nowotwory - rak piersi, szyjki macicy rehabilitacja

Choroby układu krążenia TRENDY Choroby układu krążenia Przełamanie problemu nieskuteczności w docieraniu do adresatów działań prewencyjnych poprzez realizację badań przesiewowych w miejscu pracy oraz podczas imprez lokalnych Kompleksowe podejście do działań profilaktycznych poprzez uwzględnienie w podejmowanych działaniach wszystkich istotnych czynników ryzyka oraz zorientowanie prowadzonych działań na dokonanie całościowej prozdrowotnej zmiany w zakresie stylu życia Międzysektorowe podejście do działań prewencyjnych angażujące także inne – poza placówkami ochrony zdrowia – podmioty, tj.: firmy sektora spożywczego, podmioty świadczące usługi gastronomiczne, placówki kształcenia ustawicznego. „Herz für Wien” (Austria) Integracja danych dotyczących sytuacji zdrowotnej z różnych źródeł pozwalająca na regionalną koordynację prowadzonych działań profilaktycznych, diagnost. i terapeutycznych Skuteczne łączenie komponentu infrastrukturalnego (wdrożenie systemu) z działaniami „miękkimi” (gł. w wymiarze analitycznym i dot. zarządzania procesami w systemie ochrony zdr.) Efektywne wykorzystanie danych statystycznych do podejmowania najbardziej trafnych decyzji w zakresie polityki zdrowotnej (w tym: infrastrukturalnych) “The Cardiac Arrest Registry to Enhance Survival” (CARES) oraz “Building GIS Capacity for Chronic Disease Surveillance” (USA)

TRENDY Choroby nowotworowe „Ohnekippe” (Niemcy) Podejmowanie działań profilaktycznych nie tylko w odniesieniu do wiekowych grup ryzyka, ale także do grup, które są w wieku poprzedzającym okres największego nasilenia występowania czynników ryzyka Uwzględnianie najbliższego otoczenia społecznego (w tym: grupy rówieśniczej) w podejmowaniu skutecznych działań prewencyjnych w sytuacji, gdy program zdrowotny zorientowany jest na zmianę stylu życia oraz określonych nawyków Wpisywanie się w najnowsze trendy w zakresie zdrowia publicznego, polegające na akcentowaniu roli codziennych nawyków i stylu życia w obszarze prewencji zdrowotnej. Wykorzystywanie kanałów komunikacyjnych adekwatnych do specyfiki grupy docelowej (w przypadku osób młodych – wykorzystywanie technologii informatycznych i mobilnych ułatwiających prozdrowotną reorientację codziennych zachowań) Utrzymywanie kontaktu z uczestnikami programu prozdrowotnego po zakończeniu realizacji właściwych działań prewencyjnych – monitoring wdrażania w życie zaleceń wynikających z uczestnictwa w programie „Ohnekippe” (Niemcy)

TRENDY Choroby nowotworowe „Friend to Friend” (USA) Zastosowanie niestandardowego sposobu dotarcia do grupy docelowej poprzez wykorzystanie nieformalnej sieci kontaktów społecznych Wykorzystanie najbliższego otoczenia społecznego w procesie wpływania na podjęcie decyzji dotyczącej udziału w badaniach przesiewowych i wdrażania zachowań prozdrowotnych Objęcie działaniami profilaktycznymi przedstawicieli grup defaworyzowanych społecznie i ekonomicznie oraz zamieszkujących obszary peryferyjne (tj. mających utrudniony dostęp do usług medycznych) Realizowanie działań prewencyjnych w sposób możliwie najbardziej oddolny, z silnym zaangażowaniem lokalnej społeczności Aktywizowanie osób uczestniczących w programie w zakresie wtórnej promocji badań profilaktycznych wśród krewnych i znajomych, którzy nie korzystali z oferowanego wsparcia Celowość podejmowania działań zwiększających responsywność w programach zachęcających do udziału w badaniach profilaktycznych (ze szczególnym uwzględnieniem technik przypominających i motywujących)   „Friend to Friend” (USA)

Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania TRENDY Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania Dostosowanie celów programu do istniejących uwarunkowań i ograniczeń oraz realnych możliwości ich osiągnięcia Dostosowanie działań projektowych do specyfiki grupy docelowej i jej potrzeb poprzez określone działania poprzedzające właściwą realizację projektu Zaangażowanie placówek podstawowej codziennej aktywności odbiorców wsparcia (w tym przypadku – szkół) do prowadzonych działań przewidzianych w programie Przezwyciężenie problemu incydentalności i doraźności prowadzonych działań poprzez relatywnie długi okres objęcia wsparciem uczestników programu Objęcie działaniami prewencyjnymi osób w wieku szkolnym, co zwiększa prawdopodobieństwo skutecznej i trwałej zmiany nawyków dotyczących czynników ryzyka określonych chorób Kompleksowa i wieloaspektowa ewaluacja rezultatów zrealizowanego programu przeprowadzona przez jednostkę naukową   “School Health and Alcohol Harm Reduction Project (SHAHRP)” (Australia)

Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania TRENDY Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania Zorientowanie działań podejmowanych w ramach programu na występowanie negatywnych skutków pogorszenia stanu zdrowia w odniesieniu do sfery zawodowej, przy jednoczesnym wskazywaniu na ryzyko negatywnego oddziaływania aktywności zawodowej na stan zdrowia Prowadzenie działań prozdrowotnych powiązanych bezpośrednio z aktywnością zawodową w ścisłej współpracy z pracodawcami Prowadzenie działań w zakresie wczesnej diagnostyki zaburzeń psychicznych Wykorzystywanie potencjału i wcześniejszych działań różnych typów podmiotów prowadzących działalność w obszarze zbieżnym z zakresem programu “Masto” (Finlandia)

REKOMENDACJE

PROPONOWANE ROZWIĄZANIA W ramach realizowanych programów profilaktycznych i diagnostycznych szczególny nacisk winien być położony na stosowane sposoby dotarcia do określonych grup docelowych. Preferowane powinny być działania niestandardowe i uwzględniające bezpośredni kontakt z adresatami wsparcia, przy jednoczesnym uwzględnieniu roli lokalnych liderów opinii, czy najbliższego otoczenia społecznego. W przypadku programów o charakterze diagnostycznym należy stosować rozwiązania integrujące działania przewidziane w programie (tj. określone rodzaje badań diagnostycznych) z innymi, stosowanymi przez placówki ochrony zdrowia procedurami. Chodzi tu przede wszystkim o promocję i informację na temat dostępnych dzięki programowi badań diagnostycznych nie tylko w ramach odrębnych działań informacyjnych przewidzianych w programie, ale także podczas konsultacji lekarskich, które nie są bezpośrednio powiązane z badaniami oferowanymi w ramach programu (zwiększenie roli lekarza POZ). Programy o charakterze diagnostycznym muszą uwzględniać kontynuację działań związanych z ewentualnym podjęciem procesu leczenia – skierowania pacjenta na właściwą i realnie dostępną ścieżkę działań terapeutycznych. Zakres działań podejmowanych we wspieranych programach powinien wykraczać sektor ochrony zdrowia i dotyczyć także tych obszarów, które w większym stopniu powiązane są ze stylem życia, czy nawykami i zwyczajami mieszkańców. Oznacza to uwzględnienie także sektorów takich jak: spożywczy, transportowy, czy dotyczący spędzania wolnego czasu (rekreacyjno-rozrywkowy). W tych sferach również powinny być podejmowane działania zorientowane na osiągnięcie celów charakterystycznych dla profilaktycznych programów zdrowotnych.

PROPONOWANE ROZWIĄZANIA Biorąc pod uwagę rozproszenie instytucjonalne działań prewencyjnych w obszarze zdrowia należy, w miarę możliwości, dążyć do koordynacji prowadzonych działań, a przynajmniej sprawnego przepływu informacji pomiędzy wszystkimi kategoriami interesariuszy. Realizowane programy profilaktyczne i diagnostyczne powinny być poddawane nie tylko wstępnej weryfikacji na etapie aplikowania o wsparcie finansowe na realizację zaplanowanych działań, ale także końcowej ocenie obejmującej także pomiar efektów zrealizowanych programów. Należy prowadzić bieżący i wystandaryzowany monitoring realizowanych w regionie programów zdrowotnych. Chodzi w tym przypadku zarówno o możliwość pełnego zewidencjonowania podejmowanych w tym zakresie działań (a tym samym możliwości prowadzenia wystandaryzowanych analiz dotyczących np. nadwyżki działań określonego typu, czy też ewentualnych niedoborów pewnych kategorii działań w kontekście istniejącego w regionie zapotrzebowania), jak i możliwość prowadzenia spójnej polityki informacyjnej dotyczącej realizowanych w regionie programów (skonstruowana baza powinna być publicznie dostępna i wzbogacona o wyszukiwarkę umożliwiającą identyfikację programu pod kątem zakresu merytorycznego i obszaru realizacji).

Pracownia Badań i Doradztwa Re-Source ul. Spławie 53 61-312 Poznań tel. 61 622 92 06, 61 622 92 07 fax 61 622 92 08 email: biuro@re-source.pl