Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
Advertisements

INFRASTRUKTURA KRYTYCZNA
Terytorialny system ratownictwa
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat nr 5: Zarządzanie kryzysowe na szczeblu gminy Autor: Eugeniusz Wojciech Roguski.
Prawo administracyjne ćwiczenia
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Zarządzanie kryzysowe w m.st. Warszawie
URZĄD MIASTA ZGORZELEC Wydział Zarządzania Kryzysowego
Przygotował Andrzej Potucha
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA KOMPETENCJE I ZADANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ W OBRONIE NARODOWEJ Maciej Milczanowski.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Systemy łączności w Powiecie Wejherowskim Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Inwentaryzacja.
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
System zarządzania kryzysowego
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Zarządzanie kryzysowe
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Zapis prezentacji:

Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych Bezpieczeństwo państwa Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych Rocznie jak wskazuja statystyki z powodu niespodziewanych klęsk i katastrof żywiołowych cierpi około 140 mln ludzi, 120 tys. Ginie zaś straty materialne szacuje się na ok. 80 mld dolarów. Maciej Milczanowski

Plan zajęć Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kryzysowego. Organizacja oraz struktura zarządzania kryzysowego na wszystkich szczeblach władzy publicznej. Zadania administracji rządowej i samorządowej w systemie zarządzania kryzysowego.

Literatura: Akty prawne, a w szczególności: ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania.

z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym USTAWA z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz na odtwarzaniu infrastruktury lub przywróceniu jej pierwotnego charakteru.

Fazy zarządzania kryzysowego K O N T R O L A N A D Z Ó R

Obszary ryzyka kryzysu W istniejących warunkach ryzyko nie może być Obszar ryzyka nieakceptowanego W istniejących warunkach ryzyko nie może być zredukowane do poziomu Stan kryzysu tolerowanego (przyjmuje się uzasadniony ekonomicznie poziom ryzyka akceptowanego). niebezpieczeństwa Występuje wtedy, gdy obniżenie poziomu ryzyka jest niemożliwe lub koszty obniżenia ryzyka są nieproporcjonalnie duże w stosunku do spodziewanych korzyści bądź jego obniżenie przewyższa oczekiwane korzyści. dopuszczalnego. bezpieczeństwa Obszar ryzyka akceptowalnego Ryzyko pomijalnie małe Niezbędne zapewnienie, że ryzyko stale pozostaje w tym obszarze

Sytuacja kryzysowa Sytuacja będącą następstwem zagrożenia i prowadząca w konsekwencji do zerwania lub znacznego naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym poważnym zakłóceniu w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie uzasadniają wprowadzenia żadnego ze stanów nadzwyczajnych. Każda sytuacja kryzysowa jest inna a wszystkie w pewnym stopniu charakteryzują następujące cechy: Zaskoczenie, Niewystarczająca ilość informacji, Nienadążanie w reagowaniu na wydarzenia, Poczucie utraty kontroli, Panika – mentalność oblężonych. Przerwanie normalnych procedur podejmowania decyzji.

Infrastruktura krytyczna Systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców.

INFRASTRUKTURA KRYTYCZNA OBEJMUJE SYSTEMY zaopatrzenia w energię i paliwa, łączności i sieci teleinformatycznych, finansowe, zaopatrzenia w żywność i wodę, ochrony zdrowia, transportowe i komunikacyjne, ratownicze, zapewniające ciągłość działania administracji publicznej, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych;

OCHRONA INFRASTRUKTURY KRYTYCZNEJ Zespół przedsięwzięć organizacyjnych realizowanych w celu zapewnienia funkcjonowania lub szybkiego odtworzenia infrastruktury krytycznej na wypadek zagrożeń, w tym awarii, ataków oraz innych zdarzeń zakłócających jej prawidłowe funkcjonowanie;

ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE NA TERYTORIUM RP Sprawuje Rada Ministrów przy której tworzy się Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, jako organ opiniodawczo – doradczy. Jego zadaniem jest inicjowanie i koordynacja działań podejmowanych w ramach zarządzania kryzysowego.

W SKŁAD RZĄDOWEGO ZESPOŁU WCHODZĄ: Prezes Rady Ministrów. Minister obrony narodowej. Minister spraw wewnętrznych. Minister spraw zagranicznych. Minister – koordynator służb specjalnych. Stałą obsługę zespołu rządowego zapewnia Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

PRAWDOPODOBIEŃSTWO, A SIŁA ATAKU BROŃ JĄDROWA ŚRODKI BIOLOGICZNE IMROWIZOWANE BROŃ JĄDROWA BROŃ CHEMICZNA LUB TSP SKUTKI ATAKU Probability of NBC Weapons vs. Potential Impact NBC weapons can include nuclear weapons, radiological material, and chemical and biological agents. This slide contrasts the likelihood of the materials being used by terrorists with their potential impact. The conventional wisdom is that a nuclear weapon will be very difficult for a terrorist group to obtain. However, radioactive material, chemical agents or biological agents are relatively easy to obtain, and thus pose a greater threat. Note that both the availability and the impact of chemical and biological threat materials are both high, with potentially devastating impact. This course will not address either nuclear weapons or improvised nuclear devices. We will focus on the most likely terrorist weapons: radioactive material, chemical weapons, toxic industrial chemicals and biological agents. MATERIAŁY RADIOAKTYWNE PRAWDOPODOBIEŃSTWO

Zadania centrum: planowanie cywilne, monitorowanie potencjalnych zagrożeń, przygotowanie i uruchamianie procedur związanych z ZK, współpraca z komórkami NATO i UE oraz innymi organizacjami międzynarodowymi, szkolenia z dziedziny ZK, zapewnienie obiegu informacji między krajowymi i zagranicznymi organami i strukturami ZK, realizowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem zagrożeniom terrorystycznym, planowanie i realizacja ochrony infrastruktury krytycznej, przygotowywanie decyzji i zarządzeń prezesa Rady Ministrów dotyczących Narodowego Pogotowia Kryzysowego.

Urząd Wojewódzki Stanowi aparat pomocniczy Wojewody i realizuje zadania wynikające ze sprawowania przez niego funkcji: przedstawiciela Rady Ministrów w województwie, zwierzchnika zespolonej administracji rządowej, organu nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego.

ZK na terenie województwa Za reagowanie kryzysowe na terenie województwa odpowiada wojewoda. Zadania: monitorowanie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków zagrożeń na terenie województwa, planowanie cywilne, szkolenia, ćwiczenia i treningi, wnioskowanie o użycie oddziałów lub pododdziałów SZ RP, zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym, ochrona infrastruktury krytycznej, wykonywanie zadań z wykazu Narodowego Pogotowia Kryzysowego.

ZK na terenie województwa Organami pomocniczymi wojewodów są zespoły zarządzania kryzysowego. Zadania: ocena zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne, przygotowanie propozycji działań i przygotowanie wniosków wojewodzie, przekazywanie opinii publicznej informacji o zagrożeniach. Obsługę zespołów zapewniają centra ZK

ZK NA OBSZARZE POWIATU I GMINY (MIASTA) Za reagowanie kryzysowe na terenie powiatu i gminy odpowiada starosta i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Powołują oni zespoły zarządzania kryzysowego. Starostowie są zobowiązani do utworzenia w podległych urzędach centrów zarządzania kryzysowego. Na szczeblu gminy decyzję o utworzeniu centrum pozostawiono wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).

BLOKOWY SCHEMAT DECYZYJNY Ustalenie położenia Kwalifikacja problemu Określenie celu Zbadanie dostępności celu Cel dostępny Wsparcie BLOKOWY SCHEMAT DECYZYJNY Działalność planistyczna Przygotowanie warunków realizacji Przygotowanie zasobów Dostępność zasobów Realizacja planu Zgodność z planem Wnioski z kontroli Kontrola wyników

OBIEG INFORMACJI KRAJ UM, UG SP PCZK SK UW CZKW SK Instytucje monitorujące SKryz UM, UG sł.dyż. Mieszkańcy Informacje wymagające GMINA weryfikacji Instytucje monitorujące SP Instytucje PCZK współpracy transgranicznej SK Służby Komunikaty, Straże Meldunki, OBIEG INFORMACJI Raporty, POWIAT Dane, Decyzje, Zarządzenia, Ostrzeżenia, Instytucje Alarmy. monitorujące ania poszczególnych straży i służb. Wymiana informacji, ostrzeżeń i danych w strukturze Dane dotyczące stanów środowiska i Instytucje ostrzeżenia współpracy UW transgranicznej CZKW dział WOJEWÓDZTWO SK Służby Straże KRAJ

Krajowe centrum kierowania ratownictwem i ochroną ludności

POWIĄZANIE SYSTEMU WSPIERAJĄCEGO ZK Z INNYMI PODMIOTAMI Administracja Zespolona MSW Urząd Wojewódzki Powiatowe CZK Centrum Zarządzania Kryzysowego Krajowe CZK Media Org. Humanitarne Urząd Marszałkowski