TIMSS i PIRLS 2011 Na podstawie raportu K. Konarzewskiego Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej TIMSS i PIRLS 2011 Na podstawie raportu K. Konarzewskiego
Co było badane? Wyniki kształcenia są ujęte w dwóch perspektywach – przedmiotowej (X) i poznawczej (Y). W pierwszej ma zastosowanie język przedmiotowy, w drugiej – psychologii. Ta konwencja pozwala definiować wynik kształcenia jako możność robienia y w dziedzinie x.
Co było badane? PIRLS: czytanie Podział tekstów na literackie (mówiące o świecie fikcyjnym) i użytkowe (mówiące o faktach). Kompetencje: wyszukiwanie w tekście informacji spełniającej podane warunki wyciąganie bezpośrednich wniosków z przesłanek zawartych w tekście wiązanie ze sobą i interpretowanie informacji podanych w tekście i wniosków wyprowadzonych z tekstu badanie i ocenianie treści, języka i układu tekstu
Co było badane? TIMSS: matematyka Zasoby matematyczne (x) to liczby, obiekty geometryczne i sposoby przedstawiania danych. Możność użycia zasobów matematycznych (y) jest w pomiarze TIMSS ograniczona do dwóch kompetencji poznawczych: zastosowania i rozumowania.
Co było badane? TIMSS: przyroda Zasoby przyrodoznawcze objęte pomiarem TIMSS to wiedza o życiu, materii nieożywionej i Ziemi. Możność użycia zasobów przyrodoznawczych jest w pomiarze TIMSS sprowadzona do dwóch kompetencji poznawczych: zastosowania i rozumowania.
Populacja W badaniu w 2011 r. wzięły udział dzieci z 69 krajów. Oba badania: TIMSS i PIRLS przeprowadziło 39 krajów, samo badanie TIMSS – 24 kraje, a samo badanie PIRLS – 6 krajów. Większość tych krajów to państwa, ale niektóre to części składowe państw. Międzynarodowa definicja populacji będącej przedmiotem zainteresowania badawczego mówi, że stanowią ją dzieci, które chodzą do szkoły i spełniają dwa warunki: kończą czwarty rok nauki na szczeblu ISCED 1 ich średni wiek w chwili testowania nie jest niższy niż 9,5 roku.
Próba w Polsce Badanie ukończyło w zgodzie z procedurą: • 5 027 (TIMSS) i 5 005 (PIRLS) uczniów • z 257 oddziałów klasy trzeciej • 150 szkół podstawowych. Udział wylosowanych szkół i oddziałów w badaniu osiągnął 100%, a udział uczniów – 96%.
Wyniki w czytaniu
Wyniki w czytaniu
Wyniki w czytaniu, poziomy
Wyniki czytania, zmiana 2005-2011
Wyniki z matematyki
Wyniki z matematyki
Polska, wyniki z matematyki, poziomy
Wyniki z przyrody
Wyniki z przyrody
Wyniki z przyrody, poziomy