Treści kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Planowanie pracy nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Zasady konstruowania programów projakościowych
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Model treści nauczania
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA W SZKOLE.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Struktura egzaminu zawodowego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
RODZICE W SZKOLE.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Treści kształcenia

Treści kształcenia Całokształt podstawowych wiadomości i umiejętności z dziedziny nauki, techniki, kultury, sztuki oraz praktyki społecznej, przewidziany do opanowania przez uczniów podczas ich pobytu w szkole (Kupisiewicz) System nauczanych czynności, określonych pod względem celu, materiału i wymagań przetworzony z postaci programowej na osiągnięcia uczniów (Niemierko)

Planowanie pracy Podstawa programowa Program A Plan pracy Konspekty lekcji Kryteria oceniania Program B (program autorski)

Podstawa programowa Akt prawny regulujący działania edukacyjne Zawiera: Cele i zadania kształcenia szkolnego Kanon podstawowych treści Zalecane warunki i sposób realizacji

Program nauczania Dokument normujący prace nauczycieli Wyznacza zakres treści kształcenia na danym szczeblu

Różne ujęcia programu nauczania (Komorowska) Wykaz treści nauczania Zestaw planowanych czynności pedagogicznych Zestaw zamierzonych efektów pedagogicznych Zestaw pojęć i zadań do wykonania Rejestr doświadczeń

Program nauczania Uporządkowany zbiór tematów z wybranych dziedzin wiedzy i życia, przydatny dla nauczania Nierzadko również cele wychowawcze Struktura programu: Ideał i cele kształcenia Tematy (hasła programowe składające się na materiał nauczania) Uwagi o sposobach realizacji (instrukcje dla nauczyciela) Sposoby oceniania

Teorie doboru treści kształcenia Encyklopedyzm dydaktyczny- wiedza Formalizm dydaktyczny- sprawności Utylitaryzm dydaktyczny- działalność praktyczna Materializm funkcjonalny- integracja wiedzy, sprawności i działalności praktycznej

Kryteria doboru treści (Okoń) Uwzględniają wymagania związane z: Rozwijającym się dzieckiem (dorosłym) Zmieniającym się społeczeństwem Rozwojem nauki, kultury

Kryteria doboru materiału nauczania (Konarzewski) Filozofia programu szkolnego reprezentuje całokształt dorobku ludzkości wytworzy w uczniach cechy społecznie pożądane Rozwinie zdolności poznawcze Kryterium interesu Interes „właściciela szkoły” Trzon programowy

Kryteria doboru materiału nauczania (Konarzewski) Kryterium merytoryczne Etap konkretyzacji materiału nauczania Odpowiedzialność specjalistów z danej dziedziny Sposoby opracowania haseł Temat rozwinięty, zawierający szczegółowe hasła Temat przedstawiony jako zbiór wiadomości, z których nauczyciel wybiera istotne Temat sformułowany ogólnie, którego „przerobieniu posłużą wiadomości dobrane przez nauczyciela

Kryteria doboru materiału nauczania (Konarzewski) Kryterium skuteczności dydaktycznej Układ materiału sprzyja skutecznemu uczeniu się Kiedy wprowadzić dany temat? Jaką strukturę nadać materiałowi w obrębie każdego przedmiotu Układ liniowy, koncentryczny, spiralny Jaką strukturą nadać materiałowi z różnych przedmiotów nauczanych w tym samym czasie Materiał niezależny, skorelowany, scalony

Podział programów ze względu na dobór i połączenie treści Przedmiotowy (akademicki) Zintegrowany Podział na przedmioty Zminiaturyzowany obraz dorobku danej dziedziny nauki Mogą łączyć subdyscypliny Konkretne określenie zadań Informacja zwrotna Siatka problemów Szeroka specjalizacja nauczyciela Holistyczny charakter Możliwość dostosowania do ucznia

Gdzie większe.. Przedmiotowy Zintegrowany Uporządkowanie treści Zakres treści Głębia treści Elastyczność treści Koncentracja na uczniu Odkrywanie wiedzy Memoryzacja wiedzy Kontrola wyników

Gdzie większe… Przedmiotowy Zintegrowany Uporządkowanie treści  Zakres treści Głębia treści Elastyczność treści Koncentracja na uczniu Odkrywanie wiedzy Memoryzacja wiedzy Kontrola wyników

Autorski program nauczania Musi ściśle odnosić się do podstawy programowej Powinien wprowadzać nowe koncepcje, cele lub treści, a także nowatorskie sposoby ich realizacji

Program autorski Zakres- ilość i szczegółowość materiału Integracja- powiązanie rodzaju wiedzy Kolejność- ułożenie elementów programu Ciągłość- powracanie do zasadniczych pojęć i umiejętności Wyrazistość- powiązania pionowe i poziome miedzy różnymi elementami i cechami programu Równowaga- odpowiednie proporcje i czas (dziecko/przedmiot, kształcenie powszechne/indywidualne, poszerzanie i pogłębianie wiedzy, zadania związane z różnymi stylami uczenia się, różne metody, praca/zabawa, wpływy szkoły/społeczności)

Plan pracy Podział na działy/jednostki lekcyjne Odwołania do podstawy programowej Cele Uwagi o przebiegu lekcji Uwagi o korelacjach międzyprzedmiotowych (między ścieżkami)

Planowanie pracy Podstawa programowa Program A Plan pracy Konspekty lekcji Kryteria oceniania Program B (program autorski)

Szkolnictwo wyższe Krajowe Ramy Kwalifikacji- określenie kompetencji (efektów kształcenia) dla danego kierunku Wiadomości Umiejętności praktyczne Kompetencje społeczne Sylabus (Karta przedmiotu) Cele Efekty kształcenia (zgodne z EK ujętymi w KRK) Treści (zgodnie z efektami kształcenia dla modułu)