jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Młodzieżowa Rada Gminy
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Samorząd Uczniowski.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Petycja Twoje Prawo.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Moja Świdnica – mój budżet Mieszkańcy zagłosują po raz drugi ! 29 kwietnia 2014 r.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz Budżet obywatelski jako instrument partycypacji społecznej Opracowała: Aneta Rozwadowska Jachacz 1 1

Budżet partycypacyjny ??? 2 2

Budżet partycypacyjny – wspólny mianownik z innymi formami partycypacji Budżet partycypacyjny jest demokratycznym procesem, który powierza obywatelom (także tym nieposiadającym formalnego obywatelstwa) prawo alokowania części środków z budżetu miejskiego lub innego budżetu, który ich dotyczy. Budżet nie jest “narzędziem” lub “techniką”, lecz katalogiem zasad, które można przełożyć na konkretne działania z zastosowaniem różnych technik, w dopasowaniu do lokalnych warunków. 3 3

Budżet partycypacyjny – wspólny mianownik z innymi formami partycypacji Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim” – jest to proces decyzyjny, w ramach którego mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta, tym samym współdecydując o dystrybucji określonej puli środków publicznych. 4 4

Budżet partycypacyjny – kryteria Badacze wyodrębniają kilka podstawowych i kluczowych, ściśle powiązanych kryteriów, które odróżniają go od innych praktyk angażujących mieszkańców. Integralną częścią budżetu jest publiczna dyskusja pomiędzy mieszkańcami – dialog pomiędzy mieszkańcami jest również kluczowy dla ich późniejszej współpracy z urzędnikami. Dyskusja w ramach budżetu partycypacyjnego dotyczy zawsze określonych, ograniczonych środków finansowych. 5 5

Budżet partycypacyjny – kryteria Budżet partycypacyjny nie może być ograniczony do poziomu dzielnicy, osiedla lub instytucji – na przynajmniej jednym z etapów dotyczy również poziomu całego miasta. Wyniki są wiążące (co wyraźnie odróżnia budżet partycypacyjny od konsultacji społecznych). Propozycje inwestycyjne wybrane przez mieszkańców są realizowane, a proces wdrażania inwestycji wynikających z budżetu partycypacyjnego jest monitorowany. Budżet partycypacyjny nie jest procesem jednorazowym, ale długofalowym – jest organizowany rokrocznie przez lata. 6 6

Budżet partycypacyjny - najważniejsze fazy Faza 0: Stworzenie warunków do realizacji BP Faza 1: Mobilizacja mieszkańców i pracowników administracji Faza 2: Ustrukturyzowanie i wdrażanie dialogu społecznego Faza 3: Monitorowanie i wdrożenie wspólnych decyzji 7 7

Budżet partycypacyjny - modele Budżety obywatelskie wprowadzane są w oparciu o artykuł 5a Ustawy o samorządzie gminnym, na mocy którego w wypadkach przewidzianych Ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy na jej terytorium mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami. Zasady i tryb ich przeprowadzania określa stosowna uchwała rady gminy. Uwaga: Należy wyraźnie podkreślić, że budżet obywatelski nie jest tożsamy z konsultacjami społecznymi, które z zasady nie mają charakteru wiążącego dla władz. 8 8

Budżet partycypacyjny wspólny- ograniczenia Ograniczenia strukturalne związane z niestabilnością: Minimalne warunki realizacji budżetu, tj. wola polityczna, spójność tkanki społecznej, minimalna autonomia finansowa, odpowiedni podział terytorialny, sprawna struktura instytucjonalna podatna na ulepszanie, dobra architektura organizacyjna budżetu. 9 9

Budżet partycypacyjny –rys historyczny Rodzaje budżetu partycypacyjnego w Europie są różnorodne i ściśle powiązane z wcześniej funkcjonującymi, zakorzenionymi formami angażowania się obywateli w sprawy samorządu. Miejscem narodzin budżetu partycypacyjnego jest brazylijskie miasto Porto Alegre. Wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe dzięki politycznej woli Partii Pracy. Ugrupowanie to w 1988 roku uzyskało duże poparcie w wyborach lokalnych. Jeszcze w tym samym roku Rada Miasta przyjęła uchwałę o procedurze współdecydowania mieszkańców o miejskich wydatkach. 10 10

Budżet partycypacyjny –rys historyczny Funkcjonujący od tego czasu BP w Porto Alegre przyniósł zauważalne efekty: sprawnie działające struktury samorządu lokalnego, rozwój najbiedniejszych obszarów miasta, poprawę demokratycznych standardów. W ciągu 10 lat w mieście wzmocniło się społeczeństwo obywatelskie, o czym świadczyła rosnąca liczba ludzi przystępujących do stowarzyszeń lub lokalnych inicjatyw. 11 11

Budżet partycypacyjny –rys historyczny Zachowania klientelistyczne (czyt. wymagam nie dając nic od siebie) były stopniowo wypierane ze względu na obowiązujące zasady budżetu partycypacyjnego, takie jak: przejrzystość; demokratyczne podejmowanie decyzji przy otwartych drzwiach. Warto podkreślić, że przyczyną sukcesu BP w brazylijskim mieście nie było wyłącznie podejście przedstawicieli władzy lokalnej, ale także wykształcone formy uczestnictwa mieszkańców. 12 12

Budżet partycypacyjny –rys historyczny W literaturze przedmiotu wymienia się 3 kluczowe zasady funkcjonowania BP w Porto Alegre: oddolna demokracja wyrażana przez spotkania mieszkańców z 16 dzielnic; zasada sprawiedliwości społecznej realizowana za pomocą sposobu dysponowania pieniędzmi (alokacja środków), oraz kontrola społeczna obecna poprzez prace Rady Budżetu Partycypacyjnego. 13 13

Budżet partycypacyjny - zasady Budżet partycypacyjny jest instrumentem uczestnictwa obywateli w procesie decydowania o publicznych pieniądzach. Prawo do podejmowania decyzji przysługuje generalnie mieszkańcom, a nie tylko grupie wybranej w trakcie wyborów. W każdym modelu budżetu partycypacyjnego: 1. powinna toczyć się dyskusja wokół kwestii finansowych czy budżetowych oraz dotyczyć podziału ograniczonych zasobów; 2.dyskusje i ustalenia na poziomie sąsiedzkim to za mało – proces BP powinien dotyczyć miasta albo dzielnic, zatem takiego obszaru, który posiada wyodrębnioną administrację oraz wybieralne organy decyzyjne. 14 14

Budżet partycypacyjny –zasady 3. jedno spotkanie albo jedno referendum nad sprawami finansów publicznych to za mało - procedura BP musi być powtarzana (zasada powtarzalności); 4. otwarte dla mieszkańców zebrania administracji publicznej lub przedstawicieli władzy lokalnej to za mało – BP powinien zawierać element publicznych debat podejmowanych w trakcie specjalnych spotkań czy forów (zasada dyskutowalności); 5. realizacja pomysłów przyjętych w ramach BP powinna być rozliczana. 15 15

Budżet partycypacyjny -Europa BP w Europie zaczął rozwijać się jednocześnie w siedmiu, zachodnioeuropejskich krajach. W 2000 roku było w Europie 6 pionierskich miast, które zdecydowały się na to rozwiązanie. Pięć lat później liczba ta wzrosła do 55 miast, aby w 2008 roku przekroczyć 100. W 2005 roku prawie 5 milionów mieszkańców Europy miało możliwość wypowiedzenia swojej opinii o miejskich wydatkach w ramach procedury BP. 16 16

Budżet partycypacyjny -Europa Przoduje Hiszpania, gdzie w 2005 roku 5,2% ludności mieszkało w miastach z funkcjonującym BP. W Niemczech takich mieszkańców było 1,4%, około 1% w Portugalii, we Włoszech, Francji i Wielkiej Brytanii3. Na formułę budżetu partycypacyjnego zdecydowały się władze zarówno: ogromnych aglomeracji (Sewilla, dzielnice Paryża, Rzymu, Lizbony czy Berlina), jak i średnich miast (Emsdetten w Niemczech) czy małych gmin (Grottamare i Altidona we Włoszech). 17 17

Budżet partycypacyjny –konkluzje Konkluzje, jakie płyną z analizy funkcjonowania BP na świecie są następujące: Szanse na efektywność budżetu rosną, gdy współdziałają jednocześnie dwa czynniki – wysoki poziom uczestnictwa mieszkańców oraz gruntowna reforma administracyjna. Kolejnym czynnikiem sukcesu jest stworzenie i wykorzystanie przestrzeni do pogłębionej dyskusji między mieszkańcami. Oddziaływanie budżetu na sferę polityki jest bardzo zróżnicowane i niejednorodne. Z analizy każdego przypadku płyną odmienne wnioski. Niemniej, warto powiedzieć, że w wielu aglomeracjach relacja pomiędzy mieszkańcami, administracją publiczną i wybieralnymi władzami ulega znacznej poprawie. 18 18

Budżet partycypacyjny –korzyści Budżet partycypacyjny może pozytywnie wpływać na lokalną kulturę polityczną i kompetencje uczestników życia publicznego. W wielu miastach zauważalne jest, że częsta praktyka zabierania przez obywateli głosu w sprawach finansów wzmacnia i poprawia funkcjonowanie III sektora – społeczeństwa obywatelskiego. Najbardziej widoczne jest to w miejscach, gdzie spotkania mają charakter ciągły i odbywają się w dłuższym czasie. Z drugiej strony należy przypomnieć, że za wyjątkiem niektórych aglomeracji w Hiszpanii czy we Włoszech samorząd lokalny traktuje wnioski mieszkańców zaledwie jako wskazówki. 19 19

Budżet partycypacyjny-wersje Z przeprowadzonych badań wynika, że nie ma jednego „złotego środka” - modelu, który we wszystkich płaszczyznach i w każdym kontekście dawałby równie dobre efekty. Jeśli chodzi o czynnik społeczny - wagę podejmowanych przez obywateli decyzji, formowanie się tzw. „czwartej władzy” - to przodują rozwiązania : Europejska wersja modelu Porto Alegre ‚ oraz Fundusz społeczności lokalnej na poziomie lokalnym i miejskim. Jest to możliwe, gdy zaangażowanie mieszkańców jest duże, a klasa pracująca odgrywa w tym procesie główną rolę. 20 20

Budżet partycypacyjny w Polsce Pionierem wśród miast w Polsce jest Sopot. W 2011 roku jego mieszkańcy zadecydowali, na co wydać 5 mln zł, czyli ponad 1 proc. wydatków z budżetu miasta. Ponieważ była to pierwsza próba z budżetem obywatelskim, głównym założeniem było przetestowanie całej procedury, która w kolejnych latach miała być usprawniana. 21 21

Budżet partycypacyjny w Polsce Mówi się, że o ile sama idea budżetu obywatelskiego jest prosta, o tyle procedura jego przeprowadzania jest dosyć skomplikowana i wymaga spełnienia kilku podstawowych założeń. 22 22

Budżet partycypacyjny – co finansować? Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby mieszkańcy mogli decydować o wszystkich kwestiach ujętych w ustawach samorządowych w zależności od szczebla samorządu, na którym organizowany jest budżet. Warto w tym miejscu przywołać katalog zadań własnych gminy, aby przypomnieć, jak szeroki zakres przedsięwzięć może zostać objęty władztwem mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego. Artykuł 7 Ustawy o samorządzie gminnym wskazuje: 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. 23 23

Budżet partycypacyjny –ograniczenia? W praktyce jednak – w niektórych miejscowościach – formułuje się pewne ograniczenia. Negatywnie ocenia się zawężanie roli budżetu do rozwiązywania wyzwań inwestycyjnych, jak miało to miejsce np. w Białymstoku czy Świebodzicach. Z kolei w Wieruszowie mieszkańcy mogą przedstawić pomysły wyłącznie w czterech kategoriach (kultura, sport, rekreacja i bezpieczeństwo publiczne). Katalog zadań własnych samorządu szczebla gminnego, powiatowego czy wojewódzkiego jest zdecydowanie szerszy. Tym bardziej docenia się te samorządy, w których mieszkańcy mogą decydować w ramach pełnego katalogu zadań gminy, jak np. w Rudzie Śląskiej czy Sochaczewie. 24 24

Budżet partycypacyjny –specyfika W polskich miastach możemy mówić o budżecie obywatelskim określonym terytorialnie. Część samorządów zdecydowała o objęciu budżetem obywatelskim obszaru całego miasta. Do tej grupy należały m.in. budżety obywatelskie w Koszalinie czy Tarnobrzegu. Druga grupa to samorządy, gdzie budżet obywatelski funkcjonował na poziomie terytorium wyznaczanego podziałem jednostek pomocniczych samorządu czyli dzielnic bądź osiedli (w miastach) lub na podstawie innego określonego kryterium. Do tej grupy należał np. budżet obywatelski realizowany w Puławach czy Gdańsku. 25 25

Budżet partycypacyjny –specyfika W polskich miastach możemy mówić o budżecie obywatelskim określonym terytorialnie. Trzecią i najliczniejszą grupę stanowiły budżety obywatelskie, w ramach których mieszkańcy mogli zgłosić pomysły zarówno o ogólnomiejskim charakterze, jak i dotyczące ich najbliższej okolicy. W tej grupie znalazła się m.in. Zielona Góra. Wydaje się, że to 3 rozwiązanie jest najbardziej efektywne i zbliżone do oczekiwań mieszkańców. 26 26

Budżet partycypacyjny –kto może zgłaszać pomysły? Mieszkańcy stanowią kategorię podmiotów uprawnionych do zgłaszania przedsięwzięć do budżetów, która występowała praktycznie we wszystkich przypadkach. Jednak większość samorządów zawężała kategorię mieszkańców, wprowadzając takie warunki, jak: ograniczenia wiekowe, ograniczenia dot. meldunku, związane z pełną zdolnością do czynności prawnych miejscem zamieszkania. 27 27

Budżet partycypacyjny –kto może zgłaszać pomysły? Zapis przykładowej uchwały: Na projekty do budżetu obywatelskiego głosować mogą wszyscy mieszkańcy ……, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończyli 16 lat. Udział w głosowaniu mogą brać także mieszkający w …………. obcokrajowcy, dla których udostępniony zostanie specjalny punkt do głosowania. 28 28

Budżet obywatelski w Polsce - w liczbach W 2013 roku największą kwotę na budżet obywatelski wyodrębniły władze Łodzi= 20 milionów złotych. miasta to Białystok, Poznań, Toruń i Zielona Góra. Kwota budżetów obywatelskich, jakie zostały wyodrębnione w 2013 roku według zebranych danych dla 62 miast, wynosi ponad 150 milionów złotych (nie wliczając BO w Warszawie, znajdującego się w fazie planowania). 29 29

Budżet obywatelski w Polsce - w liczbach W zestawieniu kwot budżetu obywatelskiego z wykonanymi w 2012 roku wydatkami majątkowymi, największy udział budżet obywatelski miał w Kraśniku (48,98%, 2 miliony złotych) (wydatki majątkowe to zwykle wydatki związane z lokalnymi inwestycjami): Kraśnik – 48,98% Kęty – 25,96% Krosno Odrzańskie – 18,24% Świdnica – 14,8% Wieruszów – 13,37% Na jego szczycie rankingu pojawiają się niewielkie samorządy. Jest to jednak zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę, że w takich samorządach wydatki przeznaczone na inwestycje bywają znacznie niższe niż w dużych wspólnotach 30 30

Aneta Rozwadowska Jachacz Dziękuję za uwagę! Aneta Rozwadowska Jachacz Doradca w projekcie:„ „Wzmocnienie mechanizmów współpracy finansowej administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi jako realizatorami zadań publicznych”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. 31 31