Partycypacja społeczna w zarządzaniu obszarami Natura 2000 dr Karolina Królikowska Centrum Rozwiązań Systemowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konsultacje społeczne to dwukierunkowa komunikacja administracji publicznej z partnerami społecznymi prowadzona w celu uzyskania opinii na temat wprowadzanych.
Advertisements

Dobre rządzenie, państwo obywatelskie. MODERATOR KA : KATARZYNA BATKO-TOŁUĆ STOWARZYSZENIE LIDERÓW LOKALNYCH GRUP OBYWATELSKICH UCZESTNICY / PANELIŚCI:
Aktywni obywatele.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Informacja na temat projektu Sesja Rady Miejskiej w Elblągu 26 września 2013 Arkadiusz Jachimowicz, ESWIP.
Rozwój społeczności lokalnych
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Partycypacja pracowników w procesie zarządzania personelem w Urzędzie Gminy Tarnowo Podgórne rozwiązania.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Projekt Lubelski.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
,,Głosowanie to instrument i symbol władzy wolnego człowieka. ~Ambrose Bierce.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Młodzieżowa Rada Gminy
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam Unia Europejska?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
K OMUNIKACJA SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PROFESJONALIZM ZAANGAŻOWANIE.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Samorząd Uczniowski.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Konsultacje publiczne: omówienie wyników badań ankietowych i fokusowych dr Marta Jaskulska.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji społecznych Założeń do Strategii Oświatowej Miasta Wrocławia dr Piotr Mikiewicz.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
droga do sukcesu imprezy biegowej
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
w województwie pomorskim
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Warsztat konsultacyjny
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Warsztat konsultacyjny
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Partycypacja społeczna w zarządzaniu obszarami Natura 2000 dr Karolina Królikowska Centrum Rozwiązań Systemowych

Partycypacja społeczna = angażowanie społeczności w decyzje, które jej dotyczą. Spotkania konsultacyjne w projekcie "Promocja partycypacji i mediacji w zarządzaniu srodowiskiem na obszarach Natura 2000"

Po co partycypacja? Motywy konformistyczne i ideowe: wzrost kapitału społecznego (R. Putnam, 1995  zaufanie, normy i powiązania, które mogą zwiększyć sprawność społeczeństwa ułatwiając skoordynowane działania), współuczestniczenie społeczności w decyzjach  większa akceptacja tych decyzji, możliwość podejmowania przez władze działań odpowiadających na realne potrzeby, gwarancja przejrzystości decyzji  wzrost zaufania i poparcia dla władzy, zapobieganie konfliktom społecznym.

Piramida partycypacji Współdecydowanie Konsultacje Zbieranie informacji Dostarczanie informacji wymagany kapitał społeczny

Dostarczanie informacji Władza publiczna informuje o wprowadzanych w życie przepisach, rozwiązaniach, regulacjach  jednokierunkowy przepływ informacji Wpływ interesariuszy: żaden, o ile nie ma protestów Techniki: reaktywne (prasa, TV, internet) interaktywne (spotkania)

Zbieranie informacji Władza publiczna prosi o informacje, opinie, aby podjąć właściwe decyzje. Wpływ interesariuszy: żaden Techniki: ankiety, wywiady, grupy fokusowe, badania opinii

Konsultacje Władza publiczna konsultuje proponowane rozwiązania z interesariuszami (społeczność lokalna, władze samorządowe, organizacje pozarządowe, inne instytucje), ale zostawia sobie możliwość przyjęcia lub odrzucenia uwag/opinii. Wpływ interesariuszy: ograniczony Techniki: możliwość zgłaszania uwag (mailowo, osobiście, listownie), publiczne spotkania, interaktywne warsztaty

Współdecydowanie Najwyższy poziom partycypacji stanowi proces współdecydowania, w którym wszyscy gracze wspólnie decydują o potrzebie wprowadzenia zmiany i wspólnie ustalają zakres, zasady i przebieg takich rozwiązań. Jest to element najbardziej pożądany, do którego warto dążyć w relacjach państwo-obywatel. Taki sposób zarządzania, sprawia, iż udaje się w największym stopniu zapobiec konfliktom.

Współdecydowanie Wpływ interesariuszy: współuczestnictwo na różnych poziomach Techniki: komitety sterujące, grupy robcze, głosowanie (np.budżety obywatelskie), praca warsztatowa (ale wyniki warsztatów sa uwzględniane w końcowych decyzjach)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym?  brak zaufania „Zastanawiam się (...) po co my tu w ogóle jesteśmy (na tym spotkaniu), za jakie pieniądze my tutaj w ogóle jesteśmy?” (głos z Sali, spotkanie konsultacyjne PZO, Dolina Białki)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – silne negatywne emocje  Silny konflikt wartości  Przeszłe i obecne napięcia, konflikty „w tle”  Stereotypy

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – silne negatywne emocje „Kiedy będzie powódź, trzeba być wtedy żeby widzieć co się tu robi! Ludzie my możemy do rana siedzieć i opowiadać i nie uwierzycie, to trzeba być i trzeba czuć ten strach, najlepiej jeszcze słychać jak się wyjedzie tutaj w kierunku jakbyście słyszeli ten łomot tych kamieni, strach tu być. Ochrona jest ochroną, ale życie człowieka powinno być na 1 miejscu stawiane.” (Dolina Białki)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – Dominacja, „power games”  Osobista (wiek, pozycja społeczna, wiedza etc.)  Instytucjonalna (eksperci, władza)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – brak rzetelnych danych (konflikty informacyjne np. granice obszaru) „Jak jesteśmy w stanie sprawdzić, czy na naszych działkach jest granica obszaru Natury 2000? Czemu nie ma żadnej formy papierowej, tylko wszystko jest w formie cyfrowej, które nie są dostępne dla wszystkich (nie wszyscy umieją z tego korzystać).”

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – brak rzetelnych danych (np. obecność lub brak przedmiotu ochrony) „To co widać na zdjęciu nie pochodzi z tego obszaru, bo tam w tej chwili są już zupełnie inne łąki.” (wójt gminy, konsultacje, Mrowle Łąki)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – różnice w postrzeganiu rzeczywistości „Ludzie, którzy nie mieszkają nad Białką nie rozumieją problemów. Co tam interesuje Warszawę, że zaleje Nową Białą.” (głos z Sali, spotkanie konsultacyjne PZO, Dolina Białki)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – różnice w postrzeganiu rzeczywistości „Nie wyobrażam sobie żeby pole golfowe, gdzie rośnie trawa mogło oddziaływać na łąki położone kilka km dalej, należy zachować zdrowy rozsądek. To nie jest na obszarze naturowym, a RDOŚ to negatywnie opiniuje i to jest totalne niezrozumienie gminy, która chce mądrze zagospodarować teren nikomu nie potrzebny. Nikt mnie nie przekona, że pole golfowe negatywnie wpłynie na ten obszar, ono wręcz poprawi i wizerunkowo i środowiskowo ten obszar.” (burmistrz, konsultacje, Mrowle Łąki)

Czyja wiedza (wizja rzeczywistości) jest ważniejsza? Nasza wiedza Ich wiedza

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – brak umiejętności z zakresu komunikacji społecznej (np. „ekspercki” ton przyrodników)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – proces nie jest przejrzysty „Nam się mówiło, jak będziecie mieć jakieś uwagi to wniesiecie. No to właśnie dostaliśmy, wnieśliśmy uwagi i nic. My się tutaj zastanawiamy, czy jest sens się w ogóle spotykać? Na co my tu na próżno drzemy swoje gardła? Jeżeli to się powtarza praktycznie od przed powodzią w 2008 roku, wszystkie pisma mamy i z Wami, i tam z ochroną środowiska i z RZGW. Mówimy, mówimy, powtarzamy, pytamy, zbywa się nas a to to, a to to i nie robi się nic. Po prostu jakby, nie chcę brzydko powiedzieć, się nas zaniedbuje.” (głos z Sali, spotkanie konsultacyjne PZO, Dolina Białki)

Co przeszkadza w skutecznym dialogu społecznym? – proces nie jest przejrzysty „Chciałbym uczestniczyć w badaniach i wizjach terenowych, a w szczególności tych z obecnością ichtiologa i sprawdzić czy faktycznie jest lub nie ma brzanki”. (głos z Sali, spotkanie konsultacyjne PZO, Dolina Białki)

Partycypacja w praktyce – planowanie procesu -Legitymizacja procesu!!! (formalno-prawna możliwość uwzględnienia wyników) -Cel jasny dla wszystkich -Czas -Rola nauki i ekspertów - Struktura procesu (np. liczba spotka ń, uczestnicy spotkań)

Partycypacja w praktyce – planowanie procesu Partycypacja w praktyce – podstawowe reguły właściwej moderacji: Równość Odpowiedzialność Współpraca Uczciwość Transparentność

Partycypacja w praktyce Partycypacja w praktyce – interesariusze -Analiza interesariuszy -Informowanie interesariuszy -Sposób zaangażowania interesariuszy

Partycypacja w praktyce – kompetentny zespół prowadzący proces Dobry moderator Wiedza przedmiotowa Neutralność Znajomość technik facilitacji Umiejętności interpersonalne

Źródła Stakeholder dialogue. A good practice approach to participation – training manual. Dialogue Matters, UK. Protokoły spotkań konsultacyjnych realizowanych w ramach projektu PINAT: