Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
GRAMATYKA Gramatyka na I sem. bardzo dobre powtórzenie podstaw Zbyt dużo Konjunktivu na studiach (powtórka na różnych etapach kształcenia – czasami dokładnie te same ćwiczenia z tej samej książki na następujących po sobie latach.) → konieczność zmiany literatury (powtórzenie treści) → konieczność pracy koordynatora przedmiotu (zbieranie informacji na temat zrealizowanych treści) → przekazywanie tych informacji osobie kontynuującej przedmiot w kolejnych semestrach. „Zaległości z pewnych tematów gramatycznych nawarstwiają się, utrudniając przyswojenie nowego materiału”
KONWERSACJE Z LEKSYKĄ Więcej wypowiedzi ustnych „Położenie większego nacisku na wypowiadanie się przed pewnym gronem osób (prezentacje przygotowane wcześniej w domu” Konwersacje na st. I stopnia – z książką, ale nie koniecznie realizacja każdej strony książki (wskazane traktowanie wybiórczo, uzupełnianie.) Konwersacje na II stopniu – może być z książką, łączenie treści z różnych książek i różnych materiałów dodatkowych Zbyt mało konwersacji na studiach I stopnia
PISANIE Konieczność zwiększenia pisania praktycznego. Na zajęciach z pisania powinno się pisać jak najwięcej. Z każdej z form trzeba napisać minimum 3 formy (→ najlepiej jak najwięcej). „Studenci powinni pisać więcej prac na zajęciach niż w domu, w ten sposób mogą oni sprawdzić swoje umiejętności i kompetencje językowe. Jest to również doskonałe przygotowanie do końcowego egzaminu” Zmniejszenie pisania form dziennikarskich (na wyższych latach – dobry poziom językowy, dobra treść, zła forma – praca odrzucona) Połączenie treści z pisania z tematami konwersacji Poprzez zbyt długie przygotowania do pisania nie zostały zrealizowane 3 formy przewidziane na dany semestr
SŁUCHANIE Konieczność zastąpienia kolokwiów z jednorazowym słuchaniem na zadania puszczane 2-u lub 3-krotnie Propozycja zastąpienia „Phonetisches Diktat” czytaniem tekstu w celu sprawdzania wymowy „1,5 godz. Słuchania na to za długo, zbyt męczące” – propozycja połączenia KzL z HV- zwiększenie ilości godzin z bloku PNJN „Obecność nie powinna być warunkiem zaliczenia” – tylko wkładana aktywność Propozycja połączenia przedmiotu słuchanie na MU ze sprawnością mówienia
INFORMATYKA „Technologia informacyjna to kolejny przedmiot mało rozwiający nasze umiejętności. Dodam, że na niektórych uczelniach w Polsce, studenci germanistyki w ramach tych zajęć wykorzystują przeróżne platformy, programy usprawniające pracę tłumacza, tłumaczeń - wówczas taki przedmio ma sens, a prowadzenie i nauczanie czegoś, co większość z nas już wie, mija się z celem”
TŁUMACZENIA Za mała ilość tłumaczonych tekstów
POZOSTAŁE uwagi krytyczne Brak omawiania prac na zajęciach tylko na konsultacjach „Zabrakło częstszych form sprawdzania wiedzy z mniejszych zakresów materiałów” „Bez odpowiedniego bodźca zewnętrznego nie do końca możliwa jest efektywna i w pełni mobilizująca praca własna” Uwaga krytyczna - Przedmioty do wyboru nie są do wyboru. Brak seminariów do wyboru (brak seminarium pasujących do własnych zainteresowań lub niemożność wyboru seminarium zmusza do zmiany uczelni). Poprawy kolokwiów nie powinny odbywać się na koniec semestru lecz po każdym nie zaliczonym kolokwium. przygotowała Joanna Targonska