Zakład Psychologii Transportu Drogowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Osobowość trenera i instruktora
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
system zarządzania zasobami ludzkimi
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Kierowca samochodów ciężarowych.
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Kształcenie praktyczne
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
FUNKCJA PERSONALNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ŚCIEŻKA AWANSU TRENERA SPORTOWEGO. DEREGULACJA KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI  EDUKACJA WYŻSZA  EDUKACJA OGÓLNA  EDUKACJA ZAWODOWA Rozumie specyfikę i.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Kierowca ciężarówki Damian Świerczyński.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,KWALIFIKACJE A KOMPETENCJE’’
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Kucharz Ź ródło: Prezentacja zawodu Zespół Szkół Gastronomiczno-
Celem pracy inżyniera telekomunikacji jest zabezpieczenie sprawności i niezawodności funkcjonowania różnorodnych systemów łączności. Praca inżyniera telekomunikacji.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Alicja Ziółek kl. VI B. Dziennikarz: osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Lokalizacja… Osoby prowadzące placówkę… Zbigniew Hołówko Sabina Hołówko-Rusin Uniwersytet Rzeszowski,  kierunek: pedagogika, specjalizacja: resocjalizacja.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Charakterystyki członków zespołu a efektywność zespołu
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
Zapis prezentacji:

Zakład Psychologii Transportu Drogowego Tel.: xxx xx xx wew. yyy email.: ktoś@its.waw.pl Specyficzne cechy psychiczne do wykonywania zawodu instruktora i egzaminatora Ewa Tokarczyk Zakład Psychologii Transportu Drogowego Międzyzdroje 2006.

Rodzaje doboru zawodowego. Dobór zawodowy może być: Dobór zawodowy może być: NEGATYWNY: eliminacja tych kandydatów, którzy ze względu na swoją sprawność czy posiadane cechy nie mogą być zatrudnieni na danym stanowisku ( w danym zawodzie) POZYTYWNY: wybór ludzi, którzy daną pracę na danym stanowisku wykonywać będą najlepiej, posiadają specjalne predyspozycje do pracy w danym zawodzie. Art.. 124 ust1 pkt 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym: „Badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu orzeczenia istnienie lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem podlega kandydat na instruktora lub egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami” DOBÓR NEGATYWNY

Profil osobowy „ jest sporządzonym na podstawie procesu analizy pracy i opisu stanowiska zestawem cech, które osoba powinna posiadać, by spełniać wymagania stanowiska” Torrington D., Hall L. Person managment. A new Approach. 1991.

Profil specyficznych cech psychicznych do wykonywania zawodu instruktora nauki jazdy Umiejętność komunikacji interpersonalnej. Wytrzymałość na długotrwały wysiłek intelektualny. 3. Umiejętność pracy w szybkim tempie, w tym szybki refleks. 4. Łatwość przerzucania się z jednej sytuacji ( czynności ) na drugą, umiejętność dostosowania się do sytuacji i zadania. 5. Wytrwałość i cierpliwość. 6. Umiejętność podejmowania szybkich i trafnych decyzji. 7. Odporność emocjonalna, odporność na stres. 8 .Zdolność do samokontroli. 9. Samodzielność. 10.Odpowiedzialność. 11.Poziom intelektualny umożliwiający ustawiczną edukację i gotowość do stałego podnoszenia kwalifikacji.

Metody empirycznej weryfikacji specyficznych cech do wykonywania zawodu oraz narzędzi do pomiaru tych cech: Porównawcze badania testowe przedstawicieli danego zawodu: tych, którzy osiągają w nim powodzenie i tych, którzy nie osiągają powodzenia. Sporządzenie listy cech niezbędnych do wykonywania danej pracy. Metoda wynikające z hipotezy gwarancyjnej, według której osoby pracujące dłuższy czas w zawodzie reprezentują odpowiedni poziom niezbędnych cech.

Kryteria oceny funkcjonowania w zawodzie instruktora nauki jazdy. Sposób prowadzenia zajęć teoretycznych. Wykorzystywanie w toku szkolenia teoretycznego pomocy dydaktycznych. Kontakt z kursantami. Ocena poziomu umiejętności kursanta i indywidualizacja szkolenia. Znajomość i realizacja programu szkolenia. Komunikowanie się z kursantem. Szczególne cechy i / lub umiejętności instruktora podnoszące efektywność szkolenia. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zdobycie nowych umiejętności. Czy w związku z pracą instruktor był nagradzany / karany? Czy pod adresem instruktora kursanci zgłaszali uwagi pozytywne / negatywne ?

Samoocena i postawy zawodowe instruktorów. Najwięcej ocen „Bardzo wysoka” uzyskały następujące cechy: wytrwałość i cierpliwość odpowiedzialność w kontaktach z ludźmi, umiejętność dostosowania się do ich poziomu: wieku, poziomu intelektualnego, doświadczeń znajomość i przestrzeganie przepisów, zarządzeń, w tym bhp i brd. Najwięcej ocen „Niska” i „Bardzo niska” uzyskały cechy: Skłonność do decydowania za innych i manipulowania ludźmi. Skłonność do podejmowania ryzyka.

Kompetencje społeczne – narzędzie pomiaru KKS(M)

Temperament – narzędzie pomiaru Kwestionariusz Temperamentu EAS - D

Poziom lęku – narzędzie pomiaru: Kwestionariusz Samooceny STAI Poziom lęku – stanu i lęku –cechy instruktorów – rozkład % Wysoki Przeciętny Niski Bardzo niski L – Stan - 11,4 40,0 48,6 L - cecha 5,7 22,8 31,4 40,1

Poziom agresji instruktorów jako kierowców Poziom agresji instruktorów – narzędzie pomiaru: Kwestionariusz Agresji Kierowców M.H.Parryego Poziom agresji instruktorów jako kierowców

Poczucie kontroli instruktorów – narzędzie pomiaru: Kwestionariusz Pomiaru Poczucia Kontroli Ł.Drwala

Związek umiejętności ekspozycji społecznej ( skala ES KKS(M)) z innymi cechami psychicznymi Korelacje dodatnie: Intymność 0,617 Asertywność 0,606 Potrzeba akceptacji społ. 0,577 Ekstrawersja 0,552 Otwartość 0,455 Ugodowość 0,385 Sumienność 0,673 Aktywność 0,305 Towarzyskość 0,472 Korelacje ujemne: Lęk – stan 0,578 Lęk – cecha 0,501 Neurotyczność 0,544 Niezadowolenie 0,543 Strach 0,524 Złość 0,434 Agresja 0,422 Zewnętrzne poczucie kontroli 0,317 Współczynnik korelacji Persona

Specyficzne cechy psychiczne do zawodu instruktora i egzaminatora: Kwalifikacje zawodowe, ambicja, gotowość do podnoszenia kwalifikacji. Stosunek do pracy: odpowiedzialność, sumienność, samodzielność,, Kompetencje społeczne szczególnie w sytuacjach ekspozycji społecznej. Wewnętrzne poczucie kontroli Ekstrawertywność. Wyższa niż przeciętna sprawność psychofizyczna. Zdolności umiejętności pedagogiczne. Brak lęku. Brak cech neurotyzmu. Brak skłonności do ryzyka. Brak skłonności do agresji w ruchu drogowym.

Związek lęku – cechy ( Kwestionariusz STAI – X – 2 ) z innymi cechami psychicznymi u instruktorów. Korelacje ujemne: - Ekspozycja społeczna 0,501 - Asertywność 0,370 - Ogólne kompetencje społeczne 0,419 - Potrzeba akceptacji społ. 0,409 Ekstrawersja 0,646 Ugodowość 0,412 Sumienność 0,541 Aktywność 0,410 Towarzyskość 0,377 Korelacje dodatnie: Neurotyczność 0,589 Niezadowolenie 0,671 Strach o,459 Złość 0,418 Agresja 0,349 Zewnętrzne poczucie kontroli 0,369

Związek sumienności ( NEO-FFI ) z innymi cechami psychicznymi instruktorów. Korelacje dodatnie: - Ekspozycja społeczna 0,673 Ogólne kompetencje społeczne 0,540 Intymność 0,316 Potrzeba akceptacji społecznej 0,480 Ekstrawersja 0,516 Otwartość 0,342 Towarzyskość 0,343 Ugodowość 0,281 Aktywność 0,213 Korelacje ujemne: - Lęk – cecha 0,541 - Lęk – stan 0,400 Neurotyczność 0,496 Niezadowolenie 0,416 Strach 0,598 Agresja 0,360 Zewnętrzne poczucie kontroli 0,397 Ugodowość 0,281 Złość 0,280 Aktywność 0,213

Specyficzne cechy psychiczne do wykonywania zawodu instruktora i egzaminatora: Przygotowanie zawodowe, ambicje zawodowe, gotowość do stałego podnoszenia kwalifikacji. Stosunek do pracy: odpowiedzialność, sumienność, samodzielność. Kompetencje społeczne, w szczególności w sytuacjach ekspozycji społecznej. Wewnętrzne poczucie kontroli. Ekstrawertywność. Zdolności i umiejętności pedagogiczne. Wyższa od przeciętnej sprawność psychofizyczna. Brak lęku. Brak cech neurotyzmu. Brak skłonności do zachowań ryzykownych. Brak agresji w ruchu drogowym.