Informacja dotycząca zwalczania barszczu Sosnowskiego na terenie województwa małopolskiego, w ramach projektu: „Środowisko bez Barszczu Sosnowskiego (Heracleum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zwalczanie barszczu Sosnowskiego na terenie województwa małopolskiego.
„BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO NA WSI”
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
PRG Państwowy Rejestr Granic
System nawigacji satelitarnej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego.
Szkody w rolnictwie w 2013 roku powstałe na skutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych oraz możliwe formy pomocy.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
POZYSKIWANIE ZIÓŁ ZE STANU NATURALNEGO – wymogi formalne produkcji ekologicznej Opracowała: Barbara Sazońska.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
INFORMACJA NA TEMAT ZNISZCZEŃ W INFRASTRUKTURZE KOMUNALNEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO, POWSTAŁYCH NA SKUTEK KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Służba Ochrony Zabytków
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Szkody w rolnictwie spowodowane wystąpieniem w 2013 roku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i udzielona pomoc w ramach Programów Rządowych.
Regionalny Program Operacyjny
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Właściwość sądów administracyjnych
Ustrój samorządu terytorialnego
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Informacja dotycząca szacowania strat w gospodarstwach rolnych i działach.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

Informacja dotycząca zwalczania barszczu Sosnowskiego na terenie województwa małopolskiego, w ramach projektu: „Środowisko bez Barszczu Sosnowskiego (Heracleum Sosnowskyi Manden) ”

Barszcz Sosnowskiego Barszcz Sosnowskiego jest rośliną inwazyjną, szeroko rozpowszechnioną na terenie województwa małopolskiego. Szkodliwość roślin barszczu Sosnowskiego wynika z ich właściwości parzących i alergizujących stanowiących zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt. Zasadniczymi trudnościami w zwalczaniu tej rośliny jest jej wysoki współczynnik rozmnażania, odporności na wiele herbicydów oraz potrzeba wielokrotnego i dokładnego stosowania zabiegów niszczących na obszarze jej występowania.

Barszcz Sosnowskiego Skupiska barszczu Sosnowskiego zlokalizowane są w 43 gminach położonych na terenie 14 powiatów województwa małopolskiego, głównie na nieużytkach oraz w pobliżu cieków wodnych w tym również na obszarach Natura2000 - (wzdłuż rzeki Dunajec oraz na terenie dolinek jurajskich).

Cel projektu „Środowisko bez Barszczu Sosnowskiego” Celem projektu jest inwentaryzacja, monitoring, zniszczenie i wyeliminowanie roślin barszczu Sosnowskiego występującego na terenie gmin woj. małopolskiego w tym na obszarach należących  do Uniwersytetu Rolniczego i Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w  Województwie Małopolskim.

Podstawowe dane dotyczące projektu: Projekt „Środowisko bez Barszczu Sosnowskiego ” korzysta z: dofinansowania pochodzącego z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Mechanizmu finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014. Okres realizacji projektu : kwiecień 2014 r. - kwiecień 2016 r. Koszt realizacji projektu: 3 798 806 zł. Kwota dofinansowania projektu: 3 228 985 zł. Intensywność dofinansowania: 85%

Koordynatorami projektu są: Uniwersytet Rolniczy w Krakowie: w 17 gminach, na powierzchni 59,1 ha, Małopolska Izba Rolnicza : w 12 gminach, na obszarze 47,5 ha; ZD IHARS: w 1 gminie, na obszarze 24,1 ha.

Wykonanie w 2014 roku: Inwentaryzacja występowania barszczu Sosnowskiego w 30 gminach województwa małopolskiego na powierzchni 134 ha. W okresie od 6-30 czerwca oraz 1-31 października 2014 r., przeprowadzono I i II turę szkoleń połączonych z warsztatami dotyczącymi praktycznych aspektów zwalczania barszczu Sosnowskiego w 30 gminach uczestniczących w projekcie. Wykonano I etap zwalczania barszczu Sosnowskiego przy zastosowaniu metod chemicznych i mechanicznych : - 15-30 kwietnia 2014 r. - 1 lipca do 30 sierpnia 2014 r.

Przebieg prac:

Efekty prac:

Efekt uzyskany 3h po zabiegu chemicznym.

Efekt skutecznego zabiegu chemicznego:

Gminy na terenie których występuje barszcz Sosnowskiego

30 gmin z 12 powiatów, które przystąpiły do projektu: Biały Dunajec, Bukowno, Bukowina Tatrzańska, Czchów, Dąbrowa Tarnowska, Dobczyce, Gdów, Gromnik, Kamionka Wielka, Kocmyrzów, Korzenna, Krynica, Lubień, Łącko, Łapsze Niżne, Mszana Dolna, Nowy Targ (miasto), Nowy Targ (gmina) Ochotnica Dolna, Olkusz, Podegrodzie, Szaflary, Szerzyny, Trzyciąż, Tarnów, Wieprz, Wiśniowa, Wolbrom, Zakopane, Zielonki.

13 gmin które nie przystąpiły do programu a na terenie których występuje barszcz Sosnowskiego: Charsznica, Gołcza’ Miechów, Łososina Dolna, Nowy Sącz, Chełmiec, Stary Sącz, Uście Gorlickie, Szczawnica, Poronin, Biecz, Kłąj, Mędrzechów.

o ochronie roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 210.) Przepisy prawne: Obowiązek zwalczania barszczu Sosnowskiego wynika z ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r., o ochronie roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 210.) 1. Zgodnie z art.3 ust. 2 ww. ustawy w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia wystąpienia organizmów szkodliwych wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa: Identyfikuje organizm szkodliwy i źródło jego pochodzenia, Ocenia możliwość dalszego rozprzestrzeniania się organizmu szkodliwego i możliwości jego zwalczania. 2. Zgodnie z art.4 ww. ustawy wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa dokonuje oceny stopnia zagrożenia roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów. W przypadku stwierdzenia zagrożenia rozprzestrzeniania się organizmu niekwarantannowego lub możliwości wywołania przez niego strat gospodarczych wojewódzki inspektor informuje zainteresowane podmioty o sposobach i terminach zwalczania tego organizmu.

Na podstawie art. 8 ust. 1, pkt. 1, lit b ww Na podstawie art. 8 ust. 1, pkt. 1, lit b ww. ustawy wojewódzki inspektor, w przypadku wystąpienia lub podejrzenia wystąpienia organizmów kwarantannowych może w drodze decyzji, na koszt podmioty nakazać zniszczenie roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, określając sposób zniszczenia. Zgodnie z art.8 ust.1 i ust.5 , w przypadku szczególnego zagrożenia roślin przez organizmy kwarantannowe, minister właściwy do spraw rolnictwa, może w drodze rozporządzenia wprowadzić na obszarze całego kraju lub jego części nakazy lub zakazy, określając zakres obowiązków i terminy ich realizacji. W nawiązaniu do pkt. 3 i 4, zgodnie z art. 9 ww. ustawy przepisy art. 6-8a stosuje się również do organizmów niekwarantannowych, mając na uwadze ujednolicenie działań podejmowanych w tym zakresie na terytorium wspólnoty.

Na terenie Unii Europejskiej występuje około 12 tys Na terenie Unii Europejskiej występuje około 12 tys. gatunków obcych z których 10-15 % rozmnożyło się i szeroko rozprzestrzeniło, powodując zagrożenie dla bioróżnorodności oraz negatywne skutki gospodarcze i społeczne. Unia zobowiązała się do powstrzymania do 2020 r. utraty różnorodności biologicznej. W tym celu postanowiono ustanowić ramy prawne dla działań zapobiegawczych, minimalizujących i ograniczających niekorzystny wpływ inwazyjnych gatunków obcych. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1143/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań zapobiegawczych i zaradczych w odniesieniu do wprowadzania i rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych (Dz.Urz. L 317 z 4.11.2014 , s.35). Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z rozporządzeniem Komisja Europejska będzie prowadzić wykaz inwazyjnych gatunków obcych, stwarzających zagrożenie dla środowiska Krajów Unii Europejskiej. Rozporządzenie określa kryteria uzupełniania, tworzenia wykazu, w tym dowody naukowe i nowy instrument pozwalający ocenić potencjalną szkodliwość gatunku-ocen ryzyka.

W terminie 18 miesięcy od przyjęcia wykazu unijnego, państwa członkowskie ustanawiają swój system nadzoru, w którym rejestrują występowanie w środowisku gatunków inwazyjnych. W przypadku, gdy państwo członkowskie stwierdzi, że gatunek może być inwazyjny i ma dowód zagrożenie tego gatunku, nie znajdującego się w wykazie, może podjąć środki nadzwyczajne, dążące do wprowadzenia zakazów. W terminie 18 miesięcy od umieszczenia w wykazie unijnym, państwa muszą wprowadzić te środki zaradcze wobec gatunków inwazyjnych, które rozprzestrzeniły się na szeroką skalę. Powinny one obejmować zwalczanie ich metodami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi.

Dziękuję za uwagę. Stanisław Siemek Dyrektor Wydziału Rolnictwa Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.