PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Advertisements

STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Od ogłoszenia do zamówienia
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, r.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7)
Inicjatywa lokalna Olecko, r.. projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 3 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
MAŁE GRANTY art. 19 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Urząd Miasta Podkowa Leśna 2015.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2015 ROK.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Rządowa administracja zespolona w administracji
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
REALIZACJA PROGRAMU „ZIELONE PODWÓRKA” w 2014 roku
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Inicjatywa lokalna jest nową formą realizacji zadań publicznych przez samorząd i mieszkańców. W ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego bezpośrednio, bądź za pośrednictwem organizacji pozarządowych, lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Z 2014 r. poz. 1118; poz. 1138; poz. 1146) mogą złożyć wniosek o realizację zadania publicznego do jednostki samorządu terytorialnego, na terenie której mają miejsce zamieszkania lub siedzibę. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Przewodnik dla inwestorów Jeśli chcesz coś zrobić dla siebie i Twojego otoczenia, skorzystaj z przewodnika!!!! Program Inicjatyw Lokalnych (PIL) 25/75 jest jedną z możliwości realizacji zadania publicznego z inicjatywy i przy współudziale mieszkańców Starachowic. Celem programu jest zwiększenie aktywności obywatelskiej mieszkańców naszego miasta dla wspólnego, a przede wszystkim szybszego wykonania zadań publicznych Gminy. Aby wystąpić z wnioskiem o realizację zadania publicznego wystarczy zgromadzić: jako wkład własny 25% szacunkowego kosztu inwestycji, pozostałe 75% kosztów zadania pokryje Gmina. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Przewodnik dla inwestorów Jeśli chcesz coś zrobić dla siebie i Twojego otoczenia, skorzystaj z przewodnika!!!! Program Inicjatyw Lokalnych (PIL) 25/75 jest jedną z możliwości realizacji zadania publicznego z inicjatywy i przy współudziale mieszkańców Starachowic. Celem programu jest zwiększenie aktywności obywatelskiej mieszkańców naszego miasta dla wspólnego, a przede wszystkim szybszego wykonania zadań publicznych Gminy. Aby wystąpić z wnioskiem o realizację zadania publicznego wystarczy zgromadzić: jako wkład własny 25% szacunkowego kosztu inwestycji, pozostałe 75% kosztów zadania pokryje Gmina. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Wkład mieszkańców, jako wnioskodawców może polegać również na pracy społecznej lub na świadczeniach rzeczowych (nie dotyczy inwestycji budowlanych). Gmina Starachowice  nie przekazuje mieszkańcom dotacji na inicjatywę lokalną, może natomiast wspierać realizację zadania w sposób organizacyjny lub rzeczowy (w tym również poprzez np. zakup usług i rzeczy). Gmina może przekazać wnioskodawcom na podstawie umowy użyczenia, rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej. UWAGA!!! Realizacja zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej możliwa jest jedynie na terenie i w obiektach należących do Gminy Starachowice W Budżecie Gminy Starachowice na 2015 rok są zarezerwowane środki w wysokości 700 tys. zł STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 krok po kroku..... Kto może złożyć wniosek Mieszkańcy Starachowice mogą wystąpić z wnioskiem: 1. bezpośrednio, 2. za pośrednictwem organizacji pozarządowych niebędących jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz niedziałających w  celu osiągnięcia zysku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - fundacji i stowarzyszeń, 3. za pośrednictwem podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie UWAGA!!! Organizacje z których statutów może wynikać prowadzenie działalności w celu osiągania zysków, a także wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, itp. nie mogą być wnioskodawcą o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Jakie zadania publiczne można zrealizować w ramach PIL 25/75 W oparciu o program „25/75” możliwa jest realizacja zadań publicznych. W ramach inicjatywy lokalnej mogą być realizowane zadania publiczne wymienione w art.19b ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie należącym do zadań gminy, w szczególności działania na rzecz: działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych poprzez działania inwestycyjne obejmujące budowę, rozbudowę, przebudowę lub modernizację dróg, chodników, ciągów pieszo-jezdnych, budynków oraz obiektów architektury, stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego oraz małej architektury, placów zabaw i terenów rekreacyjnych, oświetlenie uliczne, placów, ulic i terenów. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Etapy postępowania 1. Złożenie wniosku. Wniosek o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej składa się do Prezydenta Miasta Starachowice, Urząd Miejski, 27-200 Starachowice, ul. Radomska 45. Po złożeniu wniosku o realizację zadania publicznego w trybie inicjatywy lokalnej Komisja do spraw Inicjatywy Lokalnej  dokonuje formalnej i merytorycznej oceny wniosku i przedkłada Prezydentowi do ostatecznej akceptacji. Wniosek, który spełnia wszystkie formalne kryteria i został zaakceptowany przez Prezydenta Miasta Starachowice  kwalifikowany jest do dalszego etapu postępowania i przygotowywany jest do realizacji. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Komisja do spraw inicjatyw lokalnych. Komisja do spraw inicjatyw lokalnych powołana Zarządzeniem Prezydenta Miasta Starachowice dokonuje oceny wniosku o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Wnioski zatwierdzone przez Komisję, do których załączono wszystkie niezbędne zgody i  pozwolenia (np. pozwolenie na budowę, zgłoszenie, itp.), zaakceptowane ostatecznie przez Prezydenta Miasta Starachowice, zostają zakwalifikowane do dalszego etapu postępowania, tj. podpisania umowy pomiędzy wnioskodawcą, a Gminą Starachowice. Informację o uwzględnieniu wniosku zamieszcza się na stronie internetowej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Starachowicach. Natomiast w przypadku wniosków zatwierdzonych przez Komisję wymagających uzupełnienia niezbędnych dokumentów (np. pozwolenia na budowę, zgłoszenia, itp.) wyznacza się termin do ich uzupełnienia. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Podpisanie umowy z Miastem. Po pozytywnej weryfikacji wniosku przez Komisję do spraw inicjatyw lokalnych i akceptacji Prezydenta Miasta Starachowice, wnioskodawca zostaje zobowiązany do przedłożenia planu finansowo-rzeczowego oraz kosztorysu zamierzonych robót budowlanych bądź szczegółowej wyceny zamierzenia w ramach inicjatywy lokalnej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ważność kosztorysu upływa po 6-ciu miesiącach od dnia jego sporządzenia. Ponadto w przypadku, gdy wnioskodawcą jest podmiot nieposiadający osobowości prawnej, np.  stowarzyszenie zwykłe, należy dostarczyć pełnomocnictwa udzielone przez wszystkich członków stowarzyszenia. Pełnomocnictwo to winno upoważniać osobę podpisującą umowę do dysponowania środkami finansowymi przekazanymi przez członków stowarzyszenia na realizację przedmiotowego zadania publicznego oraz podpisywania w ich imieniu umów z organami jednostek samorządu terytorialnego. Po przedłożeniu ww. dokumentów następuje podpisanie umowy pomiędzy wnioskodawcą a Gminą Starachowice. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Umowa. Umowa określa między innymi warunki współpracy Gminy Starachowice i wnioskodawcy dotyczące realizacji zadania publicznego, w tym:  - zobowiązania stron,  - koszt realizacji inwestycji,  - wysokość kwoty do jakiej Gmina sfinansuje realizację zadania,  - zasady wyboru wykonawcy inwestycji,  - zasady przekazywania środków,  - sposób dokonywania zmian w umowie.   Gmina nie przekazuje mieszkańcom dotacji na inicjatywę lokalną, może natomiast wspierać realizację zadania w sposób organizacyjny lub rzeczowy (w tym również poprzez np. zakup usług i rzeczy).  Urząd może przekazać wnioskodawcom na podstawie umowy użyczenia, rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Wyłonienie wykonawcy. Po podpisaniu umowy z Gminą, wnioskodawca przeprowadza procedurę wyłonienia wykonawcy inwestycji. W przypadku inwestycji, której wartość przekracza równowartość 30 000 euro, zgodnie z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawca wyłaniany jest w drodze przetargu. Wnioskodawca organizuje i przeprowadza przetarg korzystając ze wsparcia Wydziału Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Starachowice. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Wyłonienie wykonawcy. Natomiast w przypadku wartości inwestycji poniżej równowartości 30 000 euro wyłonienie wykonawcy następuje na podstawie regulaminu wewnętrznego jednostki wnioskującej bądź regulaminu udostępnionego przez Miasto i przyjętego przez jednostkę. Podstawę przeliczenia wartości zamówienia określa się zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczenia wartości zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. , poz. 1692) Przygotowanie oraz przeprowadzenie procedury mającej na celu wyłonienie wykonawcy inwestycji winno odbywać się przy współudziale Referatu Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Starachowice, ul. Radomska 45, 27-200 Starachowice, tel/fax 41/ 2738275 STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Realizacja inwestycji. Realizacja inicjatywy lokalnej jest wdrożeniem działań określonych w umowie zgodnie z przyjętym harmonogramem i budżetem. Wyłoniony przez wnioskodawcę wykonawca realizuje inwestycję. Prezydent wyznacza z jednostek podległych pracowników monitorujących ze strony Gminy prawidłowość przebiegu prac budowlanych prowadzonych przez wykonawcę. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Zakończenie inwestycji. Po zakończeniu prac następuje formalne zakończenie procesu budowlanego.  Wnioskodawca zgłasza zakończenie budowy Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego dla Miasta Starachowice, bądź występuje z wnioskiem o wydanie decyzji na użytkowanie obiektu, przedkładając wymagane dokumenty, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7.07.1994 r. – Prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. , poz. 1409 z późn. zm.). Inwestycja po jej formalnym zakończeniu przechodzi na majątek Gminy Starachowice. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Rozliczenie inwestycji. Podstawą rozliczenia inwestycji są dokumenty księgowe potwierdzające poniesienie kosztów, tj. rachunek lub faktura (dokumentem księgowym nie jest paragon). Wobec powyższego w poczet kosztów poniesionych przez wnioskodawcę mogą być wliczone jedynie koszty związane z realizacją inwestycji (np. koszty projektu budowlanego, niezbędnych pozwoleń, itp.), które zostały udokumentowane odpowiednim rachunkiem lub fakturą wystawioną na wnioskodawcę wraz z potwierdzeniem ich uregulowania. Ponadto po zakończeniu inwestycji wykonawca wystawia odpowiednio zbilansowane faktury na wnioskodawcę i na Gminę Starachowice. Faktury te muszą zostać tak zbilansowane, aby suma wszystkich kosztów poniesionych przez wnioskodawcę (zatwierdzonych przez tut. organ) wraz z kwotą na fakturze wystawioną przez wykonawcę dla wnioskodawcy stanowiła 25% (lub w zależności od wariantu: 20% albo 15%) całkowitego kosztu inwestycji. STARACHOWICE 16.02.2015

PROGRAM INICJATYW LOKALNYCH STARACHOWICE 2015 Rozliczenie inwestycji. Przelew ze strony Gminy zostaje przekazany do wykonawcy zadania publicznego po wykazaniu przez wnioskodawcę całkowitego pokrycia deklarowanego wkładu własnego.  W przypadku obniżenia wysokości świadczenia pieniężnego wnioskodawcy do 15% lub 20%, zgodnie z dyspozycją uchwały Rady Miasta Starachowice w sprawie trybu i  szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, rozliczenia inwestycji należy dokonać zgodnie z ww. zasadami, przy uwzględnieniu przyznanego obniżenia świadczenia. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- DZIĘKUJEMY Wydział Rozwoju Miasta 27-200 Starachowice ul. Radomska 45 Tel 41 273 83 45 lub 41 273 82 74 wrm@um.starachowice.pl STARACHOWICE 16.02.2015