Metropolia a rozwój regionalny - perspektywa Województwa Mazowieckiego Marszałek Województwa Adam Struzik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Narodowa Strategia Spójności
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Administracja publiczna
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Tomasz Pietrzykowski, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Wrocławski Obszar Metropolitalny
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Współpraca JST w Polsce stan i potrzeby Andrzej Porawski Dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
Ustrój samorządu terytorialnego
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna,
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
BEZPIECZNE PRAKTYKI I ŚRODOWISKO 2019.
Zapis prezentacji:

Metropolia a rozwój regionalny - perspektywa Województwa Mazowieckiego Marszałek Województwa Adam Struzik

Pozycja metropolitalna Warszawy Grupa Miasta polskieMiasta europejskie I Londyn, Paryż II Mediolan III Barcelona, Berlin, Bruksela, Frankfurt nad Menem, Madryt, Monachium, Moskwa, Rotterdam, Rzym IV Ateny, Hamburg, Kopenhaga, Lyon, St. Petersburg, Stuttgart, Turyn, Zurych VWarszawa Antwerpia, Budapeszt, Dortmund, Genewa, Kijów, Marsylia, Neapol, Praga, Tuluza, Wiedeń VI Kraków, Katowice (GOP), Gdańsk, Gdynia Bratysława, Mińsk, Lipsk, Hanower VII Bydgoszcz-Toruń, Łódź, Lublin, Poznań, Szczecin, Wrocław Brno, Drezno, Lwów, Ostrawa, Wilno VIII Białystok, Kielce, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Olsztyn Frankfurt nad Odrą, Koszyce, Kaliningrad, Grodno Źródło: R. Brunet, 1989, Les villes “européennes”, Paryż: Documentation Francaise

Pozycja metropolitalna Warszawy Miejsce w hierarchii Charakterystyka strukturalna miast Typ C specjalizacja funkcji o znaczeniu międzynarodowym Typ D częściowo rozwinięte funkcje metropolitalne, słabsza dostępność Typ E Słabo rozwinięte funkcje metropolitalne, słaba dostępność Metropolie regionalne z przewagą funkcji krajowych Edynburg, Marsylia Ateny, Budapeszt, Genua, Glasgow, Helsinki, Lille, Lizbona, Praga, Turyn, Wenecja Belfast, Bristol, Grenoble, Manchester, Montpellier, Nancy-Metz, Nicea, Salzburg, Oslo, Saloniki, Sewilla, Tuluza, Walencja, Warszawa Źródło: B. Jałowiecki, 1999, Metropolie, Białystok: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, str. 45

Układy powiązań między jednostkami Układ horyzontalny Obszar funkcjonalny Układ hierarchicznyUkład wertykalny

Powinniśmy współpracować W skład obszaru metropolitalnego powinny wchodzić jednostki powiązane ze sobą funkcjonalnie. Najmocniejszym spoiwem jest niezakłócony przepływ ludzi, kapitału i informacji. Wzmacniając powiązania funkcjonalne między jednostkami potencjalnych obszarów metropolitalnych osiągniemy dyfuzję procesów rozwojowych. Istnienie powiązań nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu. Konieczny jest jeszcze przepływ pomiędzy jednostkami, który występuje wtedy gdy mamy do czynienia z kooperacją. Kooperacja od zawsze wywołuje efekt synergii, który jest wartością dodaną realizowanych wspólnie przedsięwzięć. Obszar metropolitalny powinien skupiać jednostki ze sobą współpracujące i dążące do realizacji wspólnej strategii rozwoju. Tymczasem obszar metropolitalny Warszawy nie wykształcił wspólnej strategii rozwojowej, obszar jest „rozmyty”, zatomizowany, przejawiający poważne bariery we współpracy jednostek samorządowych.

Problemy metropolitalne DOJAZDY DO PRACY KOMUNIKACJA MIEJSKA KOMUNIKACJA REGIONALNA ROZLEWANIE SIĘ MIASTA ZAWŁASZCZANIE PRZSTRZENI PLANOWANIE NISKA DOSTĘPNOŚĆ MIESZKAŃ TRANSPORT

Konflikty interesów Konflikty metropolitalne         

–Koordynowanie ze sobą różnych planów obszarów sąsiednich, sektorowych i technicznych. –Uzgadnianie działań politycznych. –Planowanie inwestycji wspierających zrównoważony rozwój obszarów miejskich. –Koordynowanie i agregowanie wykorzystania funduszy przez beneficjentów sektora publicznego i prywatnego pod względem przestrzennym; –Planowanie w sposób skoordynowany na szczeblu lokalnym i miejsko-regionalnym –Angażowanie obywateli i innych uczestników, którzy w znacznym stopniu mogą przyczynić się do kształtowania przyszłych gospodarczych, społecznych oraz ekologicznych jakości obszarów. Narzędzia Karty Lipskiej

Warszawa z regionem?

Symulacje podziału terytorialnego Mazowsza na regiony NUTS2 (dane za rok 2004) NUTS2PKB w mln wg PPP PKB per capita wg PPP PKB per capita wg PPP - % średniej UE-27 % ludności Województwa Mazowieckiego Symulacja 1 Mazowsze , ,276,8100,0 Symulacja 2 Warszawa , ,3142,932,9 Mazowsze bez Warszawy ,49 556,744,467,1 Symulacja 3 Obszar metropolitalny (Warszawa+warszawski) , ,0101,158,8 Mazowsze bez obszaru metropolitalnego ,99 057,942,141,2 Symulacja 4 Warszawa51 973, ,3142,932,9 warszawski13 792, ,948,125,9 radomski5 807,37 911,736,814,3 ostrołęcko-siedlecki5 753,57 634,735,514,6 ciechanowsko-płocki7 612, ,156,312,2

Warszawa nie powinna być 17 województwem ponieważ: w znacznym stopniu ograniczyłoby to dochody własne województwa mazowieckiego (68% dochodów własnych regionu to udział w CIT), ograniczenie możliwości współfinansowania inwestycji Unii Europejskiej i inwestycji własnych, zwiększyłoby to dysproporcje między Warszawą a otaczającym ją regionem, dezintegrowałoby historycznie i kulturowo ukształtowany region, niższa niż szacowana realna wartość PKB per capita w województwie mazowieckim. Konsekwencje podziału terytorialnego

Ustawa będzie antagonizować samorządy lokalne na obszarach metropolitalnych. Dominującą rolę w zarządzaniu przejmuje bowiem prezydent największego miasta. Szereg zadań publicznych zostanie wyłączonych z kompetencji gmin, powiatów i województw, tworząc trudny do konstytucyjnego uzasadnienia podmiot zarządzania w postaci Zespołu Metropolitalnego. Zespół Metropolitalny stanie się w istocie czwartym quasi samorządowym szczeblem zarządzania. Proponowane w projekcie organy Zespołu przejmą niektóre kompetencje wojewody i SKO. Zespół Metropolitalny przejmie w zarząd znaczną część mienia jednostek samorządu terytorialnego oraz środków finansowych JST, a w konsekwencji i zarządzania środkami unijnymi. Uwagi do projektu ustawy o rozwoju miast, centrach rozwoju regionalnego i obszarach metropolitalnych

Istota koordynacji zadań, mających istotny wpływ na kształtowanie warunków życia mieszkańców miast i obszarów miejskich, ma charakter ponadlokalny. W związku z tym za ich realizację odpowiedzialnym należy uczynić samorząd województwa w ścisłej współpracy ze wszystkimi JST takiego obszaru. Funkcje uchwałodawcze w sprawach wspólnych na obszarach miejskich i metropolitalnych powinien sprawować sejmik województwa w ścisłej współpracy z radą obszaru miejskiego. W strukturze zarządu województwa należy powołać członka zarządu odpowiedzialnego za realizację polityki miejskiej i metropolitalnej. W celu realizacji polityki miejskiej i metropolitalnej samorząd województwa powinien uzyskać możliwości prawne, organizacyjne i finansowe, określone w stosownych ustawach. Postulaty Zarządu Województwa Mazowieckiego

ZARZĄD WOJEWÓDZTWA V-CE MARSZAŁEK DS. OBSZARU METRPOLITALNEGO SEJMIK WOJEWÓDZTWA RADA ZWIĄZKU OBSZARU METROPOLITALNEGO PRZEWODNICZĄCY RAD GMIN, MIAST, POWIATÓW DEPARTAMENTY I JEDNOSTKI URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO WYDZIELONE WYDZIAŁY Postulaty Zarządu Województwa Mazowieckiego

ZARZĄD WOJEWÓDZTWA V-CE MARSZAŁEK DS. OBSZARU METRPOLITALNEGO SEJMIK WOJEWÓDZTWA RADA ZWIĄZKU OBSZARU METROPOLITALNEGO PRZEWODNICZĄCY RAD GMIN, MIAST, POWIATÓW DEPARTAMENTY I JEDNOSTKI URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO WYDZIELONE WYDZIAŁY Postulaty Zarządu Województwa Mazowieckiego ZADANIA ŁAD PRZESTRZENNY (Plan Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Metropolitalnego) TRANSPORT WODA ŚCIEKI ENERGIA ELEKTRYCZNA BEZPIECZEŃSTWO

podsumowanie

Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Dziękuję za uwagę

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO W WARSZAWIE ul. Jagiellońska 26, Warszawa tel. (+22) fax (+22)