Partycypacyjne badanie w działaniu (participatory action research) jako nieklasyczne podejście badawcze w polityce społecznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Idea projektów innowacyjnych
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Rozwój społeczności lokalnych
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Dolnobrzeska Inicjatywa Kobiet na rzecz integracji społecznej.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej ( ) Aktywna Pomoc Społeczna - Konferencja Pracowników Socjalnych 7-9 listopada.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Fundacja Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Materiał do dyskusji: Diagnoza prowadzona przez lokalne instytucje – przykład domów kultury na Mazowszu. Jakie stosują metody, jakie widać dobre praktyki.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Warsztat konsultacyjny
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Partycypacyjne badanie w działaniu (participatory action research) jako nieklasyczne podejście badawcze w polityce społecznej

Wstępna charakterystyka PBwD Nie jest metodą badawczą sensu stricte Podejście jakościowe, zwykle przystępowanie do badania bez formułowanych a priori założeń nt. badanego zjawiska Różnorodność elastycznych podejść (małe, duże grupy, słaba, silna aktywność polityczna, różne cele praktyczne itd.) Wykorzystywane różne techniki: wywiad grupowy, wywiad pogłębiony, eksperyment, wtórna analiza danych, analiza dokumentów urzędowych Definicja Borgatty i Montgomery: „rodzina różnorodnych koncepcji żywego badania, zmierzającego do stworzenia wspólnoty osób zaangażowanych we wspólne rozwiązywanie praktycznych problemów”

III) NOWA JAKOŚĆ W BADANIACH POTRZEB – PARTYCYPACJA OBYWATELI - Uwagi nt. partycypacji obywatelskiej Partycypacja obywatelska – bezpośredni udział obywateli w tworzeniu polityki (społecznej) Partycypacja to różnorodne zjawiska: Partycypacja sformalizowana (np. konsultacje społeczne) i nieformalna (np. udział obywateli w proteście, partycypacja osób / organizacji społecznych, na etapie tworzenia założeń programu, pisania programu i jego realizacji partycypacja może mieć różne „stopnie intensywności” (następny slajd) Główne instrumenty partycypacji obywatelskiej na poziomie lokalnym w Polsce: referenda lokalne konsultacje społeczne lokalna obywatelska inicjatywa uchwałodawcza

Dlaczego obecnie partycypacja obywateli w tworzeniu polityki społecznej tak ważna? Zmiana filozofii kształtowania lokalnej polityki (społecznej) – w kierunku modelu „zarządzania sieciowego” Rywalizacja regionalna, krajowa, międzynarodowa  potrzeba ukierunkowywania lokalnych polityk na takich aktorów, którzy mogą pomóc władzom lokalnym we wzroście konkurencyjności Potrzeba bardziej efektywnego dostarczania usług lokalnych Spadek zainteresowania obywateli sprawami publicznymi, w tym polityką – tzw. „deficyt demokratyczny” Poszukiwanie nowych źródeł legitymizacji władz lokalnych

Najważniejsze cechy PBwD Partycypacja – bezpośrednie zaangażowanie osób badanych w realizację badania Korzystanie z niestandardowych form wiedzy (np. oral history, zbiorowe przekonania, umiejętności twórcze) Przyczynianie się do wzmocnienia (empowerment) badanych (zwiększenie pewności siebie dla działania w sferze publicznej) Przyczynianie się do zmiany lokalnych stosunków władzy Wzrost świadomości uczestników Pobudzanie do działania politycznego Powyższe cechy mogą mieć różne interpretacje: np. działanie polityczne: min.: organizowanie się, max: radykalna transformacja

Charakterystyka PBwD wg. Bradbury i Fine (2008) wzrost dobrostanu człowieka wyłaniający się instrument służący rozwojowi partycypacja i demokracja rozwiązywanie praktycznych spraw tworzenie i wykorzystywanie wiedzy w działaniu

Typologia modeli PBwD Model pierwszoosobowy: wgląd w indywidualną pracę zawodową – orientacja na przeszłość – praca pedagoga/ pracownika socjalnego Model drugoosobowy: badanie np. problemów grupy – orientacja na teraźniejszość Model trzecioosobowy: powielanie wypracowanych rozwiązań w innych środowiskach – orientacja na przyszłość – organizowanie środowiska lokalnego

Klasyczne badania w działaniu a aktualne koncepcje partycypacyjnego badania w działaniu Klasyczne badania w działaniu (action research) Kurt Lewin, l. 40. XX w. brak partycypacji, podmioty: behavioral science practicioner” (praktyk nauk behawioralnych) i the scientific community (społeczność poddawana badaniu naukowemu), celowe zabiegi na rzecz uczestników badania, zmierzające do osiągnięcia konkretnych efektów: np. poprawa ekonomiki przedsiębiorstwa cel badania ustalany przez instytucję, organizację finansującą badanie Aktualne partycypacyjne badania w działaniu (participatory action research) partycypacja badanych już na etapie definiowania celów, problemów badawczych badanie wspiera „facylitator” – pomaga organizować działania sponsorowane zwykle przez niezależną organizację lub samofinansowane przez badaną wspólnotę ma na celu zebranie informacji na temat problemu szczególnie ważnego dla wspólnoty

Standardy jakości w PBwD przejrzystość procesu badawczego świadomość jego przebiegu wśród uczestników artykulacja wyborów dokonywanych w trakcie przeprowadzania badania

PBwD w polityce społecznej – przykłady historyczne: l 30. XXw Helena Radlińska: celem badań środowiskowych jest nie tylko odpowiedzenie na pytanie, „jak jest”, ale przede wszystkim – określenie, jakimi drogami dokonać przekształceń stosownie do podmiotowych dążeń i możliwości Stanisław Rychliński: lustracje społeczne: badanie środowiska społecznego dla dokonania przeobrażeń: „lustracja realizacyjna” „Bezrobotni z Marienthalu” – wczesne action research?

Najważniejsze zastosowania PBwD w polityce społecznej Lokalna diagnoza społeczna: Np. „stała twórcza diagnoza środowiska lokalnego” P. Wołkowińskiego Np.: metoda Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej (CAL) : PBwD dla odnalezienia i uruchomienia potencjału społecznego środowiska lokalnego + stworzenie mapy zasobów i potrzeb Programy polityki społecznej na rzecz inkluzji społecznej Przygotowywanie programów polityki społecznej adresowanych do konkretnych grup – wykorzystanie doświadczeń grup i osób (experiental expertise) Ewaluacja lokalnych usług publicznych, w szczególności adresowanych do konkretnych grup społecznych

Diagnoza lokalna przy pomocy PBwD – podejście Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej (CAL) 1) Faza poznania środowiska (w sferach: ludzie, instytucje, miejsca, tradycja oraz doświadczenia) - wykorzystywanie zastanych źródeł o środowisku. 2) Diagnoza najważniejszych problemów mieszkańców, a w szczególności określonych grup mieszkańców - wykorzystanie m.in. wywiadów, ankiet i obserwacji. 3) Przygotowanie mapy zasobów i potrzeb, w szczególności uwzględniającej „nie od razu widoczne zasoby” (ta mapa: to m.in.. zapis działania – ludzie kontakty, motywacje do współpracy) 4) Wywołanie aktywności obywateli wokół odkrywanej sfery potrzeb i zasobów - możliwe wykorzystanie kampanii informacyjnych, happeningów, „kontrolowanej sytuacji konfliktowej”. 5) Wnioski: „nakreślenie profilu społeczności” –określenie charakterystyki danej społeczności i wyznaczanie priorytetów dla rozwoju i działań

Przykłady praktyczne: jak domy kultury diagnozują potrzeby kulturalne mieszkańców i zasoby lokalne (badanie Zoom na dom kultury – 13 dk na mazowszu) Przeprowadzanie badań ankietowych w społecznościach lokalnych (8 z 13 dk) Strony i fora internetowe (2 z 13 dk) Społeczne rady programowe i sejmiki kultury (2 z 13 dk): „na początku roku kulturalnego staraliśmy się rozmawiać o nowych propozycjach. Spotykali się dyrektorzy różnych instytucji, z burmistrzem, z zarządem, z komisją kultury i dyskutowaliśmy różne formy, że w przyszłym roku przenieść sejmik do urzędu, po to żeby poukładać choćby ich kalendarz imprez. (dyr. W) Uczestnictwo dyrektorów w lokalnych forach dialogu: Tutaj jest stary system, który obowiązuje we wszystkich mniejszych wsiach i miejscowościach, czyli tak zwane zebrania wiejskie. Takie zebranie odbywa się co najmniej raz w miesiącu i działają takie rzeczy, które się nazywają rada sołecka. Wszystkie dziesięć miejscowości naszej gminy mają rady sołeckie i wszystkie mają zebrania wiejskie co miesiąc. Ja na wszystkie zebrania wiejskie jestem zapraszany. Nie tylko wójt. Pan dyrektor centrum kultury, bo: a panie dyrektorze, my chcemy w Trzcianach boisko. Kiedy Pan nam zrobi boisko? (dyr. J)

Krytyka i ograniczenia PBwD Zarzuty dotyczące metodologii Nie sposób szerzej generalizować wniosków Adekwatna szczególnie do badania lokalnych układów: środowisk, grup, przedsiębiorstw Uwikłana w ideologię: być może realizacja celów emancypacyjnych utrudnia badanie Bardzo elastyczna: być może grozi to dowolnością i niską jakością badania Zarzuty dotyczące współczesnego zastosowania Stosowana coraz częściej przez potężne instytucje: Bank Światowy, rządy krajów – czy możliwe, aby te podmioty wspierały aktywność polityczną i emancypację wykluczonych? Bywa stosowana przez mało skuteczne samorządy lokalne, albo takie samorządy które potrzebują legitymizacji dla realizowania „aspołecznych” celów