Spotkanie informacyjne FIO 201 5 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Advertisements

HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Spójność logiczna projektu.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Logika projektowa SPOTKANIE DLA OFERENTÓW PROGRAMU FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt „ Jesteśmy profesjonalni – działamy profesjonalnie II” realizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2017 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Równościowe zarządzanie projektem
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Spotkanie informacyjne FIO Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1

Logika projektowa* - PROJEKT czyli określone w czasie działania podejmowane dla osiągnięcia konkretnego celu (bądź szerzej: zorganizowany i ułożony w czasie, z określonym początkiem i końcem, ciąg działań, zmierzających do osiągnięcia konkretnego i mierzalnego wyniku, adresowany do wybranych grup odbiorców). Dodatkowo: jest to przedsięwzięcie jednorazowe, niepowtarzalne, złożone. Wniosek/aplikacja to narzędzie do zaprezentowania swojego projektu sponsorowi * Opracowanie na potrzeby MPiPS- Irena Wolińska

Logika projektowa - PROBLEM Bez problemu nie ma projektu! Problem to określona sytuacja, która w chwili obecnej (i być może od dłuższego czasu) uznawana jest za niekorzystną Sytuacja niekorzystna, czy niesatysfakcjonująca, ale niekoniecznie dramatycznie zła. Każdy problem ma swoje przyczyny i to od ich usunięcia czy złagodzenia zależy sukces działań nastawionych na rozwiązanie problemu. Bez poznania przyczyn problemu i bez odniesienia się do nich w ramach projektu nie mamy szans na osiągnięcie trwałego sukcesu.

Logika projektowa - PROBLEM Problem występuje w określonym miejscu, czasie, grupie/środowisku. Nawet jeśli jest zjawiskiem dość powszechnym, to w różnych środowiskach występuje z różnym nasileniem i różnie się przejawia. Różne też mogą być przyczyny tego samego problemu dla różnych środowisk. Każdy problem wywołuje określone skutki, które najczęściej są dotkliwe dla otoczenia. To właśnie skutki danego problemu stanowią uzasadnienie potrzeby realizacji projektu, a jego przyczyny określają charakter potrzebnej interwencji. To oznacza, że opis problemu wymaga wskazania zarówno jego przyczyn, jak i skutków.

Logika projektowa - PROBLEM Wiedzę o problemie, jego przyczynach, skutkach, skali itd. czerpiemy z własnej wiedzy – z obserwacji, wcześniejszych doświadczeń, znanych nam doświadczeń naszych partnerów oraz ze źródeł zewnętrznych takich jak wyniki badań czy statystyki.

Logika projektowa - PROBLEM Co go powoduje? Kogo dotyczy? Jaka jest jego uciążliwość? Jakie wywołuje skutki? Skąd o nim wiemy? Jakie mamy dowody?

Logika projektowa - ODBIORCY Różni ludzie w różny sposób odczuwają te same problemy, różnie dochodzą do podobnej sytuacji (różne są przyczyny, które spowodowały ich znalezienie się w podobnej sytuacji), różne są dla nich skutki danej sytuacji. Wreszcie – różni ludzie w różny sposób reagują na te same działania. Oznacza to, że różni odbiorcy wymagają więc różnych strategii działania. Dlatego ważne jest, by grupa odbiorców projektu była maksymalnie jednorodna, a jeśli z różnych względów nie jest to możliwe – to projektodawca powinien zdawać sobie sprawę z tej różnorodności i uwzględniać ją w swojej koncepcji projektu.

Logika projektowa - ODBIORCY Liczebność grupy odbiorców musi być dostosowana do potencjału projektodawcy; wielkość grupy musi też dawać gwarancję indywidualizacji działań oraz skutecznego monitoringu osiągania rezultatów z punktu widzenia jednostek. Ważny aspekt opisu grupy docelowej to rekrutacja. W zależności od specyfiki grupy – można mieć do czynienia z trudnościami w pozyskaniu uczestników, ale można też mieć problem z nadwyżką zgłaszających się kandydatów. Kryteria doboru muszą brać pod uwagę opisane problemy grupy. Kryterium „kto pierwszy ten lepszy” czy „tylko zmotywowani” rzadko bywa dobrym kryterium. Lista rezerwowa – ostrożnie!

Logika projektowa - ODBIORCY Kim są odbiorcy? Ilu ich jest w ogóle, a do ilu kierujemy ofertę projektu? Jakie są specyficzne cechy odbiorców, odróżniające ich od reszty społeczeństwa? Jak grupa odbiorców jest zróżnicowana wewnętrznie? Skąd mamy pewność, że potrzebują takiego właśnie wsparcia i że są (potencjalnie) zainteresowani naszą ofertą? Jak będziemy do nich docierać? Co zrobimy, by nie rezygnowali z udziału w projekcie i jakie działania podejmiemy, jeśli mimo to zaczną rezygnować?

Logika projektowa - CEL Cel to odpowiedź na problem. Cel główny projektu to pożądany stan w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu. Rolą projektu jest doprowadzenie grupy z sytuacji wyjściowej do sytuacji pożądanej. Cel charakteryzuje sytuację pożądaną na miarę sił i możliwości wykonawcy, w stosunku do danej grupy, w konkretnych okolicznościach (prawnych, społecznych, finansowych, naturalnych itp.). Może to oznaczać, że będzie to „tylko” sytuacja trochę lepsza od obecnej.

Logika projektowa - CEL Cel to odpowiedź na problem. Musi być konkretny, dostosowany do potrzeb i okoliczności, mierzalny i weryfikowalny, realny (osiągalny), określony w czasie. „Przeprowadzenie szkolenia”, „zorganizowanie doradztwa”, „objęcie wsparciem…” itp. – to są działania, a nie cele Cele szczegółowe prowadzą do osiągnięcia celu głównego. Cel projektu musi wiązać się z celami programu, w ramach którego można otrzymać dotację. Każdy projekt musi przyczyniać się do osiągania celów programu.

Logika projektowa - CEL Jak sytuacja będzie wyglądała po zakończeniu realizacji projektu? O ile będzie lepsza? Jak to sprawdzimy? Kiedy należy przeprowadzić pomiar (w jakim czasie po zakończeniu realizacji projektu)? Czy będą dostępne stosowne dane?

Logika projektowa - DZIAŁANIA Mówią o sposobie osiągania celu; muszą być logicznie powiązane z problemem i celem. To oznacza, że: - nie ma potrzeby realizowania działań, które nie odnoszą się do charakterystyki sytuacji problemowej i specyfiki grupy odbiorców, - nie ma potrzeby realizowania działań, które nie przekładają się na cel (rezultaty istotne dla osiągnięcia celu), - działania muszą być prowadzone w taki sposób i z taką intensywnością, aby maksymalnie wspierały odbiorców, utrzymywały ich zainteresowanie projektem, a jednocześnie nie przemęczały oraz by racjonalnie kosztowały, przynosząc w zamian interesujące efekty (rezultaty),

Logika projektowa - DZIAŁANIA - nie powinien być wdrażany projekt, który nie uwzględnia działań istotnych z punktu widzenia zawartej w założeniach projektu logiki „problem-cel” (niech nas cieszy pozorna taniość projektu), - działania niezbędne dla osiągnięcia celu mogą (m.in.) odnosić się do utrzymywania zainteresowania uczestników działaniami projektu (np. zajęcia integracyjne) lub do umożliwienia im wzięcia udziału w projekcie (np. opieka nad dziećmi, finansowanie podróży), o ile taka potrzeba wynika z opisu problemu i specyfiki grupy.

Logika projektowa DZIAŁANIA Co konkretnie zostanie zrealizowane w ramach projektu? Jaka będzie ścieżka wsparcia dla uczestnika? Czy oferta wydaje się być atrakcyjna dla uczestników? Czy nie będzie to zbyt nużące dla uczestników? Czy uwzględniono wszystkie problemy i specyficzne cechy uczestników? Czy uczestnicy mieli i będą mieli szansę wywierania wpływu na kształt oferty? Czy harmonogram realizacji działań jest logiczny, uwzględnia wszelkie wymagania formalne, bierze pod uwagę obiektywne uwarunkowania typu wakacje? Czy oferowane wsparcie ma szansę coś zmienić w sytuacji uczestników?

Logika projektowa - REZULTATY Są wynikiem działań, pokazują, na ile zmierzamy do celu, są nowym stanem, korzyścią uzyskiwaną przez uczestników projektu już w trakcie jego trwania. Działania charakteryzujemy poprzez dwa pojęcia: produkty i rezultaty (niekiedy dzielone na miękkie i twarde lub na ilościowe i jakościowe). Produkty określają „dobra i usługi”, które powstaną w wyniku działań podjętych w ramach projektu Przykład: 50 uczestników zajęć, 5 publikacji, 1000 godzin udzielonych doradztwa, 2 wdrożone narzędzia. Rezultaty odzwierciedlają efekty, które powstaną w wyniku podjętych działań w ramach projektu, czyli np. w wyniku udzielenia wsparcia danej osobie/ grupie osób/ instytucji w ramach projektu Przykład: 40 osób podniesie swoje praktyczne umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych Rezultaty nie biorą się znikąd – musi być działanie (działania), które do danego rezultatu doprowadzi. Działania są po coś – z każdego wynika jakiś rezultat (lub przynajmniej ma wpływ na osiągnięcie jakiegoś rezultatu). To nam objaśnia związek między produktami a rezultatami.

Logika projektowa - REZULTATY Rezultaty odzwierciedlają efekty, które powstaną w wyniku podjętych działań w ramach projektu, czyli np. w wyniku udzielenia wsparcia danej osobie/ grupie osób/ instytucji w ramach projektu Przykład: 40 osób podniesie swoje praktyczne umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych Rezultaty nie biorą się znikąd – musi być działanie (działania), które do danego rezultatu doprowadzi. Działania są po coś – z każdego wynika jakiś rezultat (lub przynajmniej ma wpływ na osiągnięcie jakiegoś rezultatu). To nam objaśnia związek między produktami a rezultatami.

Logika projektowa - REZULTATY Rezultaty miękkie to nie jest gorszy gatunek rezultatu; projekty maja prawo kończyć się wyłącznie miękkimi rezultatami. Ale też musimy mieć świadomość, że nie ma jednej jasnej definicji rezultatów twardych i miękkich, nie można więc do tego podziału przywiązywać zbyt wielkiej wagi. Nie jest istotne, czy prawidłowo dzielimy rezultaty na twarde i miękkie – jest natomiast istotne, czy w ogóle umiemy wskazać rezultaty, czy wskazujemy je adekwatnie do działań i czy faktycznie prowadzą nas one do celu. Rezultaty jakościowe jako przeciwieństwo ilościowych też są mierzalne i policzalne, tyle że dotyczą pewnych cech, których pomiar wymaga narzędzi bardziej subtelnych niż statystyka. Możemy bez problemu przeliczyć rezultat twardy dotyczący nabycia uprawnień prowadzenia wózków widłowych (liczba zdanych egzaminów), ale już wzrost motywacji wymaga znajomości jego poziomu sprzed projektu i po projekcie, a ponadto wymaga dobrej wiedzy oceniającego. Rezultaty, tak jak cele, muszą być weryfikowalne i mierzalne, miara i skala musi być znana; musza być znane momenty pomiaru i zapewnione źródła danych.

Logika projektowa Jakie będą rezultaty projektu? Czy są one realne – czy zaproponowane działania w ich opisanym kształcie mają szansę do nich doprowadzić? Czy są one adekwatne – czy prowadzą do wskazanego celu? Czy skala zaplanowanych rezultatów nas satysfakcjonuje z punktu widzenia dokuczliwości problemu, specyfiki grupy i przewidywanych nakładów? Czy jest szansa na trwałość tych rezultatów?

Logika projektowa MONITOROWANIE Monitorowanie to coś znacznie więcej niż gromadzenie list obecności i tzw. ankiet ewaluacyjnych. To stałe śledzenie przebiegu projektu po to, by odpowiednio wcześnie zauważać pojawienie się ryzyka niepowodzenia i – w konsekwencji – odpowiednio wcześnie podjąć działania naprawcze lub korygujące. Monitorowanie służy również wypełnianiu sprawozdań, ale nie może być utożsamiane z tą czynnością: żeby przygotować dobre sprawozdanie, trzeba mieć monitoring, zaś w drugą stronę – to, że sprawozdania są wypełniane, nie oznacza, że był prowadzony monitoring.

Logika projektowa MONITOROWANIE Monitoring nie zawsze wymaga skomplikowanych specyficznych narzędzi, ale wymaga opisu, systematyczności, zorganizowania: - kto, komu, w jakich terminach, w jakim formacie przekazuje jakiego typu dane? - kto te dane przetwarza w odpowiedni (jaki) format raportu) i ile ma na to czasu? - komu raport jest przekazywany? - kto, kiedy dyskutuje nad raportem i wyciąga wnioski oraz podejmuje interwencję, jeśli potrzebna?

Kryteria oceny merytorycznej projektu Oferta 2. Merytoryczna zawartość Oferty pkt całość oferty 2.1. W jakim stopniu realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia cel ó w szczeg ó łowych Programu? 4 III W jakim stopniu problem został zidentyfikowany przez Oferenta? 6 III.2 i III W jakim stopniu wskazany cel/cele projektu wynika/wynikają ze zidentyfikowanego problemu? 4 III W jakim stopniu trafnie zidentyfikowana jest grupa docelowa projektu? 6 III W jakim stopniu osiągnięcie zakładanych rezultat ó w przyczyni się do realizacji celu projektu? 6 III W jakim stopniu projekt jest przydatny z punktu widzenia beneficjent ó w (adresat ó w zadania)? 7 III W jakim stopniu zakładane rezultaty są wymierne i możliwe do osiągnięcia dzięki realizacji zaplanowanych działań? 6

Kryteria oceny merytorycznej projektu III W jakim stopniu Oferent dokonał trafnej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, jego oddziaływania, wpływu na realizację projektu oraz sposobu minimalizacji? 3 III.8 i III Czy opis działań tworzy sp ó jną całość, jest adekwatny wobec zidentyfikowanych problem ó w, a harmonogram ich realizacji jest przejrzysty/klarowny? 6 III W jakim stopniu projekt przyczyni się do wzmocnienia potencjału Oferenta lub Partnera? 3

Kryteria oceny merytorycznej projektu Oferta 3. Budżet IV 3.1. Na ile przedstawione koszty są racjonalne, sp ó jne i niezbędne z perspektywy realizacji projektu? 7 IV 3.2. Prawidłowość kwalifikacji koszt ó w? 6 IV3.3. Adekwatność i realność przyjętych w kalkulacji stawek jednostkowych? 6 IV3.4 W jakim stopniu znaczenie projektu i jego jakość uzasadniają wysokość koszt ó w administracyjnych? (tj. kategorii II - koszty obsługi zadania, w tym koszty administracyjne, kategorii IV - koszty funkcjonowania organizacji związane z realizacją zadania, kategorii V - koszty wyposażenia związane z realizacją zadania, kategorii VI - koszty adaptacji pomieszczeń dla cel ó w realizacji zadania, kategorii VII – koszty wyjazd ó w służbowych os ó b zaangażowanych w realizację zadania, kategorii VIII – koszty związane z działaniami promocyjnymi zadania) 3

Kryteria oceny merytorycznej projektu Oferta4. Zaangażowanie społeczności pkt III W jakim stopniu projekt oddziałuje na społeczności lokalne/regionalne? 4 III W jakim stopniu w działania projektowe zaangażowani są członkowie wsp ó lnoty lokalnej/regionalnej? 3 III W jakim stopniu projekt wpływa na rozw ó j kapitału społecznego w społeczności lokalnej/regionalnej? 3 III.8 i IV 4.4. W jakim stopniu ograniczono wydatki ponoszone w ramach projektu, korzystając z zasob ó w wsp ó lnoty lokalnej/regionalnej? 2

Kryteria oceny merytorycznej projektu Oferta5. Zasoby osobowe i rzeczowe Oferentapkt V Kwalifikacje i doświadczenie kluczowych os ó b zaangażowanych w realizację projektu. 5 V Zaangażowanie wolontariuszy2 V Zaplecze lokalowe, wyposażenie itp. – w odniesieniu do skali proponowanych działań. 2

Dziękuję za uwagę 27