AKTYWNOŚĆ RUCHOWA-JAK PRZECIWDZIAŁAĆ SIEDZĄCEMU TRYBOWI ŻYCIA ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aktywność fizyczna a zdrowie
Advertisements

„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Teoria Wychowania Fizycznego
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
TRZYMAJ FORME.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SPORT TO ZDROWIE
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Fundamenty kultury europejskiej
HISTORIA SPORTU W PIGUŁCE
Aktywność fizyczna, a prawidłowy rozwój dziecka
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
DLACZEGO SUPLEMENTY DIETY są nam potrzebne ?
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
TRZYMAJ FORMĘ.
Pierre de Coubertin patron mojej szkoły w Budach Siennickich
Jakub Szota Częstochowa 2012
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
ROLA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
ZDROWY STYL ŻYCIA.
w praktyce pedagogicznej
Wychowanie fizyczne w ZSOiZ w Bolesławcu
Aktywność fizyczna i jej wpływ na zdrowie..
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Zdrowy styl życia.
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Podstawy aktywności ruchowej
RUCH TO ZDROWIE.
Aktywność fizyczna lekarstwem na choroby cywilizacyjne !
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Na sportowo to zawsze zdrowo
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Ruch to zdrowie.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
„Po zdrowie na start seniorze”
17.X r. DEBATA S.O.S. RUCH to: Czynność warunkująca prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Umożliwia nasz rozwój umysłowy, poprzez tworzenie się.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Wp ł yw higienicznego trybu ż ycia i aktywnego wypoczynku na dobre samopoczucie.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Uczniowie klasy VI.
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
Kalistenika Konferencja otwierająca konsultacje społeczne projektu Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Strzegom na lata Strzegom, 3 sierpnia.
Sport to zdrowie..
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA-JAK PRZECIWDZIAŁAĆ SIEDZĄCEMU TRYBOWI ŻYCIA ?

AKTYWMOŚĆ RUCHOWA JAKO JEDEN Z CZYNNIKÓW KSZTAŁTUJĄCYCH CZŁOWIEKA TO, JAKIM STAJE SIĘ DOJRZAŁY CZŁOWIEK ZALEŻY OD WIELU CZYNNIKÓW, KTÓRE DETERMINUJĄ, STYMULUJĄ I MODYFIKUJĄ JEGO OSOBNICZY ROZWÓJ, SPRAWOŚĆ I ZDROWIE. SĄ TO CZYNNIKI GENETYCZNE ORAZ ZEWNĄTRZPOCHODNE-ŚRODOWISKOWE, SPOŁECZNO-EKONOMICZNE ORAZ STYL ŻYCIA CZŁOWIEKA, W TYM TAKŻE JEGO AKTYWNOŚĆ RUCHOWA. CZYNNIKI ZEWNĄTRZPOCHODNE, SZCZEGÓLNIE RUCH, DZIAŁAJĄ TYM EFEKTYWNIEJ, IM CZŁOWIEK JEST MŁODSZY.

GŁÓWNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE CZŁOWIEKA GENETYCZNE - ok. 15% MEDYCYNA KLINICZNA I OPIEKA ZDROWOTNA - ok. 10% ŚRODOWISKO - ok. 20% STYL ŻYCIA - ok. 53%

ZACZYNA SIĘ W RODZINIE I W SZKOLE „DZIECI NIE SŁUCHAJĄ DOROSŁYCH ALE ICH WIERNIE NAŚLADUJĄ” Jeżeli dziecko od samego początku nie znajdzie dostatecznego wsparcia i przykładu wśród swych najbliższych a następnie w szkole nie uczestniczy w atrakcyjnych , intensywnych i częstych zajęciach powoli wrasta w stan hipokinezy. Małe dzieci w rodzinach hipokinetycznych mają z reguły tyle ruchu ile, naciskane potrzebami genetycznymi, same sobie wywalczą a niedobre nawyki przenoszą z pokolenia na pokolenie. To właśnie ten okres w życiu warunkuje w znacznym stopniu, czy ludzie młodzi wstępują w swoje dorosłe życie z kapitałem zdrowia czy też bagażem czynników ryzyka chorób.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA KORZYSTNIE WPŁYWA NA: „RUCH MOŻE ZASTĄPIĆ NIEMAL KAŻDE LEKARSTWO, ALE WSZYSTKIE LEKI RAZEM NIE ZASTĄPIĄ RUCHU” W. Oczko AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA KORZYSTNIE WPŁYWA NA: METABOLIZM LIPIDÓW I WĘGLOWODANÓW PROCES KRZEPNIĘCIA KRWI UKŁAD NERWOWY UKŁAD KRĄŻENIA UKŁAD ODDECHOWY - UKŁAD RUCHOWY

HIPOKINEZJA-BRAK RUCHU UPOŚLEDZENIE MOTORYCZNOŚCI I WYDOLNOŚCI FIZYCZNEJ ZMNIEJSZENIE ILOŚCI KRĄŻĄCYCH CZERWONYCH KRWINEK-OBNIŻENIE PUŁAPU TLENOWEGO WADY POSTAWY OTYŁOŚĆ CHOROBY PSYCHOSPOŁECZNE: NERWICE, LĘKI, DEPRESJE - ZMNIEJSZENIE ODPORNOŚCI

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA JAKO CZĘŚĆ LUDZKIEJ NATURY Człowiek jest przede wszystkim istotą biologiczną. W ciągu tysiącleci ewolucji jego aktywność ruchowa była niezbędnym warunkiem przetrwania i stała się częścią ludzkiej natury. Człowiek pierwotny musiał być silny, sprawny, zdrowy, czyli odporny na choroby i zmienny klimat oraz czujny i orientujący się w terenie. Sprawność ta była bardzo ważna w jego życiu.

RYS HISTORYCZNY CHINY EGIPT Dzieci i młodzież uprawiały: gry i zabawy, łucznictwo, tańce, muzykę. Sporty przygotowywały młodzież do służby wojskowej i życia w grupie. A były to jazda na rydwanach, łucznictwo, rzut kamieniem, oszczepem. Bardzo popularne były zapasy i boks. Powszechne było także pływanie. Znali również od dawna gimnastykę. EGIPT Istniały już wtedy, w czasach starożytnych szkoły wojskowe, w których chłopcy uczyli się sztuki walki ale nie tylko, bo także tańców wojennych, które później upowszechniały się i wśród ludności cywilnej. Popularne były walki na kije, ćwiczenia atletyczne a także zapasy. Uprawiano boks pływanie i wioślarstwo.

INDIE CESARSTWO RZYMSKIE Hindusi wielką wagę przywiązywali do czystości ciała. Myli ręce i zęby przed każdym posiłkiem. Ćwiczenia fizyczne uprawiane były głównie w celu usprawnienia organizmu i dla obronności kraju. Ćwiczono powożenie rydwanów, jazdę na słoniach a także strzelanie z łuku, używanie dzid, mieczy i toporów. Polowano na lwy, jelenie, ptactwo. Ze sportów, znane były zapasy. Hindusi stosowali także specyficzne techniki masażu jako środek leczniczy i usprawniający. Popularny był również taniec. CESARSTWO RZYMSKIE Młodzi rzymianie ćwiczyli ciało, gdyż uważali, że sprawne ciało to najlepsze zabezpieczenie na starość. Podstawowe ćwiczenia to strzelanie z łuku, polowanie, rzucanie dzidą. Rozpowszechnione pływanie, które było uznawane za sport o dużych walorach zdrowotnych. Palestry, czyli czworokątne boiska, na których odbywały się rozmaite ćwiczenia połączone często były z łaźniami. Maksyma, która dotyczyła życia codziennego „mens sana in corpore sano”.

STAROŻYTNA GRECJA Grecja „od zawsze” była kolebką piękna i rozumu. To właśnie „wynalazkiem” Greków są igrzyska sportowe, teatr, filozofia. To oni dostrzegli jak szczególne znaczenie ma połączenie dobra z pięknem ciała. Platon połączył te dwa wątki, aby uzyskać obraz człowieka doskonałego i nazwał ten ideał kalokagatią. Harmonia doskonałości cielesnej i duchowej, której efektem miało być wychowanie prawego i uczciwego obywatela. Sport i nauka były elementami tego wychowania. Liczyło się nie tylko zgłębianie wiedzy w zakresie nauk ścisłych, ale szczególną rolę przywiązywano do sprawności fizycznej.

Wszędzie gdzie pojawiali się Grecy wraz z nimi pojawiały się gimnazjony, stadiony, sprzęt sportowy oraz nauczyciele wychowania fizycznego zwani pajdotrybami. Znali oni nie tylko sztukę trenerską, zasady higieny i tajniki ówczesnej medycyny, naczelnym ich zadaniem było wychowanie młodego pokolenia i budzenie w nim zamiłowania do różnego rodzaju dyscyplin sportowych. To właśnie w starożytnej Helladzie zrodziły się podstawy systemu wychowawczego, na którym opiera się do dzisiaj cała cywilizacja zachodnia.

NA PRZESTRZENI WIEKÓW Umiłowanie piękna ciała ludzkiego, kult dla sprawności fizycznej i zdobyczami cywilizacyjnymi oraz kulturą starożytnych Greków zamarło na ponad tysiąc lat. Epoka Średniowiecza całkiem pogrzebała starożytne ideały, ciało ludzkie nie tylko nie było podniesione w tym okresie do rangi piękna i fascynacji, ale wręcz było czymś wstydliwy i pieczołowicie skrywanym. Sprawność fizyczna miała znaczenie jedynie w wychowaniu rycerskim. W epoce Odrodzenia pojawiły się próby wskrzeszenia we Włoszech szkół –gimnazjonów opartych o grecki model wychowania. Odrodzone w epoce humanizmu antyczne ideały spowodowały rozwój dbałości o doskonałość fizyczną. Druga połowa XIX wieku to rozwój prywatnego szkolnictwa angielskiego, które zaczęło przeżywać swój rozkwit w Europie, właśnie dzięki wykorzystaniu wychowawczej roli sportu-w tym przypadku przede wszystkim gier sportowych. Rozwój angielskiego sportu szkolnego i międzyszkolnego opartego na zasadzie „fair play” wywarł szczególny wpływ wychowawczy na osobowość i moralną postawę młodzieży.

Idea sportu i zainteresowanie starożytnymi koncepcjami wychowawczymi opartymi na ćwiczeniach gimnastycznych, w XIX wieku obejmuje swym zasięgiem całą Europę- w tym i ziemie polskie. Ćwiczenia fizyczne zostają wprowadzone do szkół jako przedmiot obowiązkowy. Związane to jest ze wzrastającą świadomością wartości płynących ze sportu oraz postępem wiedzy o człowieku, jego zdrowiu i korzyściach płynących z aktywnego trybu życia. W tym okresie następuje odrodzenie ruchu olimpijskiego, a w 1896 igrzyska zostają wznowione.

CZY MY JESTEŚMY AKTYWNI ? Udogodnienia cywilizacyjne, środki komunikacji, automatyzacja, różnego rodzaju maszyny-zmniejszają do minimum aktywność fizyczną w życiu codziennym ludzi. Z roku na rok telewizja i komputery zabierają człowiekowi coraz więcej czasu i zmuszają go do siedzącego trybu życia. Postępujący proces urbanizacji i uprzemysłowienia powoduje zmniejszenie się terenów zielonych, zanieczyszczenie gleby, wód i powietrza oraz kurczenie się przestrzeni wykorzystywanych do rekreacji.

DLACZEGO JEST TAK JAK JEST ? NIE ZADAWALAJĄCA KONDYCJA BIOLOGICZNA I SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO POLSKA NA 99 MIEJSCU NA ŚWIECIE JEŚLI CHODZI O AKTYWNOŚĆ RUCHOWĄ JEDNO Z CZOŁOWYCH MIEJSC W EUROPIE POD WZGLĘDEM UMIERALNOŚCI NA CHOROBY UKŁADU KRĄŻENIA I CHOROBY NOWOTWOROWE WŚRÓD MŁODZIEŻY SZKOLNEJ CO CZWARTY UCZEŃ WYKAZUJE ODCHYLENIA OD PRAWIDŁOWEGO STANU ZDROWIA

ILE RUCHU Ruch wtedy jest skuteczny, gdy realizowany jest w odpowiedniej częstotliwości, intensywności i objętości. UNIWERSALNY WZORZEC AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DLA DOROSŁYCH 3 X30 X130 DLA DZIECI-2-3 GODZINY DZIENNIE 3-4 X 10-15 X 140-150

JAKI RUCH ZASADA I Decydujące znaczenie wspomagające i stymulujące ma ruch czynny; taka aktywność, która uruchamia większość układów i organów naszego organizmu. ZASADA II Z wszelkich form aktywności fizycznej, bez względu na to jak są zachwalane i reklamowane, najwszechstronniejsze i najkorzystniejsze są ćwiczenia wytrzymałościowe angażujące duże grupy mięśniowe, układ krążenia i procesy metaboliczne. Takie kryteria najlepiej spełniają różne formy marszu, truchtu i biegu, biegu na nartach, pływanie, jazda na rowerze, taniec.

ZASADA III Zmiany, jakie powoduje aktywność fizyczna w rozwoju osobniczym są odwracalne. Ich efekty zanikają po zaniechaniu aktywnego ruchowo stylu życia.

PODSTAWOWE ZADANIE Zadaniem zmierzającym do poprawy sytuacji w polskim społeczeństwie powinno być (wg. Z. Cendrowskiego) przyjęcie zasady, że „wdrażamy dzieci do ruchu nie dlatego, że w przyszłości mogą zdobywać medale, ale dlatego, że jest im to potrzebne dla zdrowia i budowania swej pozycji w życiu jest zasadne, podobnie jak i uznanie, że dobrze organizowany sport dzieci i młodzieży może przyczynić się do jednego i drugiego.

ZADANIA NAUCZYCIELA W PROMOCJI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ EFEKTYWNE PROWADZENIE ZAJĘĆ WYJAŚNIANIE ZNACZENIA RUCHU DLA ZDROWIA I ŻYCIA WYKAZYWANIE ZAGROŹEŃ Z NIEDOBORU RUCHU ORAZ Z NADMIERNEJ INTENSYWNOŚCI NIE SKUPIAĆ SIĘ WYŁĄCZNIE NA OSIĄGNIĘCIACH SPORTOWYCH ROZBUDZANIE POTRZEBY AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ

OPRACOWANO NA PODSTAWIE Janusz Bielski - „ Życie jest ruchem” Zbigniew Cendrowski - „ Przewodzić innym” Anna Myszkowska - „ Historia sportu i kultury fizycznej” Katarzyna Gurmińska - „ Starożytne i współczesne znaczenie kalokagatii” Jerzy Piwoński - „ Aktywność ruchowa – jak przeciwdziałać siedzącemu trybowi życia”