PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW
Plan prezentacji Część I – Maria Wilkin Kim jesteśmy? Czym się zajmujemy? Co oferujemy? W jaki sposób uczymy przez internet? Co wynika z naszych doświadczeń? Cześć II – Marcin Skład Demonstracja konkretnego kursu
Kim jesteśmy? Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji jest jednostką Uniwersytetu Warszawskiego o charakterze interdyscyplinarnym powstałą w 1999 roku z przekształcenia Studium Kształcenia Otwartego (SKO) COME ma status jednostki międzywydziałowej o charakterze usługowym, która promuje, organizuje i wspiera rozwój edukacji na odległość z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Czym się zajmujemy? Zachęcamy inne jednostki UW do wzbogacania oferty dydaktycznej naszej uczelni o nowe formy edukacji Przygotowujemy i prowadzimy kursy/studia przez internet (głównie we współpracy z innymi jednostkami UW) Prowadzimy badania marketingowe dotyczące zapotrzebowania na nowe formy edukacji otwartej oraz badania nad modelem motywowania w edukacji zdalnej.
Co oferujemy? Studia podyplomowe przez internet (integracja europejska, psychologia) Kursy internetowe (językowe, psychologiczne, pedagogiczne, interdyscyplinarne) Wakacyjne kursy stacjonarne (interdyscyplinarne, po angielsku) Kursy wideokonferencyjne
Jakie kursy/studia?
Czym jest dla nas e-learning? Technologicznie zaawansowaną metodą wzbogacającą możliwości: komunikowania się ze studentem, prezentacji materiałów dydaktycznych, monitorowania wyników nauczania.
Jaki e-learning? Odbywający się przez strony www za pośrednictwem internetu, na własnej platformie ( lekcje+testy+komunikacja odbywają się przez specjalne strony www, zjazdy i egzamin w sali) Rozpoczynający się i kończący w określonym terminie ( nasze kursy trwają od 6 do 10 tygodni, studia podyplomowe 10 mies.) Prowadzony przez nauczyciela(li) z pomocą asystenta(ów) ( nauczyciel organizuje pracę studentów, asystenci utrzymują regularną komunikację ze studentami)
Jaki e-learning? Z systematycznie racjonowanymi materiałami do studiowania i testami sprawdzającymi ( co tydzień na stronie kursu/studiów pojawia się nowa porcja materiałów do studiowania i test do wypełnienia i wysłania) Z różnymi formami komunikacji ( komunikacja odbywa się przez , listę dyskusyjną, tablicę wiadomości, czat, telefon) Z dostępem do wyników testów ( student ma dostęp tylko do swoich wyników, nauczyciel/asystent do wyników wszystkich testów każdego studenta i wyników poszczególnych testów wszystkich studentów)
Co zapewniamy studentowi? Dostęp do strony kursu przez 24 godz. na dobę, a na niej: materiały do studiowania instrukcje, komentarze, wyjaśnienia, podsumowania testy on-line i inne zadania domowe natychmiastową informację zwrotną o wynikach testów on-line oraz informację o wynikach wszystkich testów on-line (przez moje konto), a także innych pracach domowych (w dzienniczku studenta możliwość kontaktu (pisemnego) z nauczycielem, asystentem i innymi studentami
Przykładowa strona kursu
Terminarz tematów
Materiały do studiowania
Test on-line
Informacja o wynikach
Tablica wiadomości
Lista dyskusyjna
Co wynika z naszych doświadczeń? Internet otwiera olbrzymie możliwości przed edukacją, ale nauczanie/uczenie się za jego pośrednictwem jest znacznie trudniejsze, zarówno dla nauczyciela, jak i studenta. Nauczanie przez internet stwarza szanse na zniwelowanie barier w dostępie do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych, ale ci, którzy powinni być nią objęci, nie tylko nie są do niej przygotowani, ale nie są nią zainteresowani.
Dlaczego trudne dla nauczyciela? Wcześniejsze przygotowanie materiałów dydaktycznych w formie nadającej się do umieszczenia na stronie www Wcześniejsze zaplanowanie pracy studenta (nie swojej) Komunikacja rozciągnięta w czasie, częstsza, w formie pisemnej
Dlaczego trudne dla studenta? Wymaga: Wysokiego poziomu motywacji Zdolności systematycznego, samodzielnego uczenia się Umiejętności sprawnego posługiwania się językiem pisanym Odpowiednich umiejętności posługiwania się komputerem i korzystania z internetu
Opinie e-studentów Edukacja internetowa To ciekawa opcja studiów podyplomowych Jest bardziej przejrzysta, elastyczna, oszczędza czas dojazdów Jest szybsza, ale trudniejsza dla osób mających problemy z organizacją czasu Jest bardziej samodyscyplinująca się” Dla mnie to po prostu kolejny krok w rozwijaniu się, hobby Jest....inna Jest nowym, ciekawym wyzwaniem
Podsumowanie E-learning jako technologicznie zaawansowana metoda edukacji, ze względu na swoją specyfikę (narzędzia, nauka na odległość, bez bezpośredniego kontaktu), musi być szczególnie starannie dostosowana do przedmiotu nauczania oraz możliwości i potrzeb osób uczących się w ten sposób.