Kompetencje kariery sprzymierzeńcem w budowaniu przyjaźni z rynkiem pracy dr Joanna Minta VI Ogólnopolski Tydzień Kariery w Centrum Kształcenia Praktycznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Działanie: Wsparcie Biura Karier
Młodzi wobec wyzwań współczesnego z uwzględnieniem Warmii i Mazur
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Perspektywy kształcenia się przez całe życie w regionie łódzkim w aspekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Nazwa projektu: Centrum Edukacji i Aktywizacji Okres realizacji projektu: –
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Jak wybrać zawód?.
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Sytuacja absolwentów szkół wyższych w świetle monitoringu losów zawodowych Dominika Buczkowska, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Miasto przyszłości a polityka demograficzna Wizja miasta - Łódź 2035
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Rynek pracy, edukacja, pracodawcy. Janusz Bokser Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zawody nauczane we wrocławskich uczelniach
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
MARKETING INTERNETOWY
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Kompetencje kariery sprzymierzeńcem w budowaniu przyjaźni z rynkiem pracy dr Joanna Minta VI Ogólnopolski Tydzień Kariery w Centrum Kształcenia Praktycznego „Jak zaprzyjaźnić się z rynkiem pracy?” Wrocław, 24.10.2014r.

Procesy zmieniające świat długowieczność powiązania podnadgraniczne nowe środowiska komunikacji inteligentna automatyzacja wzrost możliwości analitycznych superstruktury organizacyjne Raport "Future Work Skills 2020”, Institute for the Future, Kalifornia, Dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix, 2011 eniorzy kontra roboty Długowieczność stanie się zatem istotnym czynnikiem kształtującym rynek pracy. Naukowcy przypominają, że liczba Amerykanów starszych niż 60 lat zwiększy się, w roku 2020, aż o 70 proc. Z problemem starzejących się społeczeństw borykają się także kraje europejskie. Jeśli seniorzy chcą dalej wieść wygodne i dostatnie życie muszą się przygotować na dłuższą aktywność zawodową. Postęp technologiczny i cywilizacyjny zmniejszy równocześnie zapotrzebowanie na niektóre zawody, do tego stopnia, że dla osób je wykonujących przekwalifikowanie stanie się koniecznością, a praca przez całe życie dla jednej firmy stanie się efemerydą. Zdaniem naukowców w przyszłości będziemy mieć do czynienia zinteligentą automatyzacją. Już dziś roboty wyręczają w części pracy m.in. antyterrorystów i lekarzy. W najbliższej dekadzie obszarów, w których maszyny zastąpią ludzi przybędzie. Przejmą głównie obowiązki powtarzalne lub niebezpieczne m.in. w obronności, medycynie. W wielu obszarach ludziom pozostanie jedynie ich obsługa, stanowiąca wyzwanie intelektualne dla operatora, równocześnie ograniczająca ilość potrzebnych do pracy rąk.

Kluczowe umiejętności 2020 nadawanie znaczeń inteligencja emocjonalna sprawność adaptacyjna kompetencje międzykulturowe projektowanie pracy praca z nowymi mediami interdyscyplinarność praca w szumie współpraca w przestrzeni wirtualnej Nadawanie znaczeń – nadawanie sensu i znaczeń elementom otaczającej rzeczywistości, tworzenie wartości dodanej dzięki krytycznej analizie danych w procesie podejmowania decyzji. Powiązane trendy: automatyzacja Inteligencja emocjonalna – zdolność rozpoznawania stanów emocjonalnych, używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi zarówno swoimi, jak i innych. Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej pozwoli skuteczniej komunikować się w globalnym środowisku pracy i włączać informacje o stanach emocjonalnych do procesów decyzyjnych. Powiązane trendy: automatyzacja, powiązania transgraniczne Sprawność adaptacyjna – biegłość w myśleniu i rozwiązywaniu problemów wymagających wyjścia poza utarte schematy myślenia. Powiązane trendy: automatyzacja, powiązania transgraniczne Kompetencje międzykulturowe – umiejętność pracy w różnych warunkach kulturowych. Organizacje zaczynają postrzegać różnorodność jako bodziec do rozwoju innowacji, a badania wyraźnie wskazują na pozytywne skutki zróżnicowania wiekowego, stylów pracy i myślenia, umiejętności i wiedzy osób tworzących zespół. Powiązane trendy: powiązania transgraniczne, superstruktury organizacyjne Projektowanie pracy z danymi: umiejętność przekształcania danych w abstrakcyjne pojęcia oraz wnioskowanie oparte na danych z wykorzystaniem narzędzi i metod takich jak symulacje, aplikacje biznesowe przy jednoczesnym rozumieniu zasad ich funkcjonowania. Powiązane trendy: boom obliczeniowy, nowe środowiska komunikacji Praca z nowymi mediami: umiejętność krytycznej oceny a także tworzenia treści dla nowych mediów i form komunikacji. Powiązane trendy: nowe środowiska komunikacji, superstruktury organizacyjne, boom obliczeniowy Interdyscyplinarność: biegłość i komfort w łączeniu umiejętności i doświadczeń w celu zrozumienia i pracy nad ideami z różnych dziedzin. Zdolność będzie szczególna potrzeba w branżach, naukach i technologiach działających na styku różnych dziedzin i perspektyw. Powiązane trendy: długowieczność, boom obliczeniowy Praca w szumie: umiejętność selekcji informacji, ich rangowania i priorytetyzacji, a także maksymalizacji zdolności poznawczych poprzez różnorodne narzędzia i techniki. Powiązane trendy:  nowe środowiska komunikacji, superstruktury organizacyjne, powiązania transgraniczne Wirtualna współpraca: umiejętność skuteczne osiąganie celów przy wysokiej jakości komunikacji poprzez współpracę w wirtualnym środowisku. Powiązane trendy:  superstruktury organizacyjne, powiązania transgraniczne Raport "Future Work Skills 2020"  Institute for the Future, Kalifornia dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix, 2011

Kontekst rynku pracy Zmiany rzeczywistości zawodowej: Globalizacja i cyfryzacja rzeczywistości: migracje zawodowe i/lub zarobkowe alokacje zasobów i środków konkurencyjny i nieprzewidywalny rynek pracy peryferyjne stanowiska pracy w peryferyjnych firmach Zmiany rzeczywistości zawodowej: zmiany relacji między pracodawcami a pracownikami „całożyciowe” zatrudnienie vs czasowe umowy o pracę zmiany warunków, szans i możliwości zatrudnienia „tymczasowi” pracownicy, projektowe stanowiska

(A. Giddens, 2001, s. 112) Dziś „nowoczesność stawia przed jednostką całą gamę rozmaitych możliwości, a równocześnie (…) nie udziela wskazówek, które z nich powinno się wybrać” (A. Giddens, 2001, s. 112) Dziś życie jednostek w pewien sposób porządkują ich osobiste kalendarze lub kalendarze planów życiowych. Organizują one czas jednostki włączając znaczące zdarzenia z jej życia w jej własny ciąg zdarzeń.

Cechy współczesnych karier Kariery zawodowe cechuje dziś przede wszystkim: różnorodność kształtu oraz form zatrudnienia, duża mobilność, częste przejścia międzyorganizacyjne, ciągłe doskonalenie się w ramach jednej branży lub okresowe zmiany specjalności, a nie rzadko całkowite przekwalifikowywanie się, zanik przynależności organizacyjnej, jednostkowe zindywidualizowanie.

Umiejętności konstruowania kariery refleksyjność (Giddens 2001, Beck 2002) umiejętność opanowania lęków i niepewności (Beck 2002) umiejętność podejmowania decyzji z uwzględnieniem perspektywy czasowej (Nota, Soresi 2010) umiejętność tworzenia „mentalnego obrazu” przeszłości, teraźniejszości i przyszłości” (Savickas 1991) gotowość do radzenia sobie z przewidywalnymi zadaniami oraz z nieprzewidywalnymi sytuacjami (Savickas 1991) otwartość na niespodziewane zdarzenia (Krumboltz 2009)

Kluczowe kompetencje współczesnych pracowników (Savickas, 2011) adaptacyjność odporność i radzenie sobie ze zmianą ryzyko vs. satysfakcja i nagroda konstruowanie własnej tożsamości znaczenie i sens tożsamości znajomość i akceptacja samego siebie refleksyjność rozumienie samego siebie, uwzględnianie swoich mocnych stron umiejętność zbalansowania życia zawodowego i pozazawodowego narracyjność „zatrudnialność” – zdolność i gotowość do bycia zatrudnionym

Wskaźnik Kompetencji Kariery (Career Competencies Indicator) (Haase, Francis-Smythe 2005) umiejętność wyznaczania celów i planowania kariery zawodowej, umiejętność samopoznania, umiejętności związane z osiąganiem wydajności i efektywności w wykonywanych zadaniach, umiejętności związane z karierą (jak np., praca w zespole, rozwiązywanie problemów, zarządzanie czasem, dostosowywanie się do zmian lub nieprzewidzianych sytuacji itp.) umiejętność poznania „polityki” organizacji (struktur, formalnych i nieformalnych relacji, itp.), umiejętność budowania relacji w ramach sieci kontaktów oraz mentoringu, umiejętność autoprezentacji i zdobywania informacji zwrotnych.

Kompetencje związane z konstruowaniem kariery - holenderski Kompas Kariery (Career Compass) Co potrafię? - refleksyjna ocena własnych zdolności w odniesieniu do własnej kariery - POTENCJAŁ Co chcę osiągnąć? Dlaczego działam? – refleksyjne określenie własnej motywacji, przyglądanie się swoim pragnieniom, potrzebom i wartości w kontekście własnej kariery - MOTYWACJA Gdzie mogę robić to co chcę? – poszukiwanie swojej przestrzeni zawodowej uwzględniającej potencjał i motywację jednostki- PRACA Jak mogę to zrobić? – refleksyjne projektowanie i tworzenie własnej kariery, świadome podejmowanie decyzji – KONSTRUOWANIE KARIERY Kto może mi w tym pomóc? – określanie i budowanie sieci kontaktów - NETWORKING Career Compass. A toolkit for career professionals, 2011, Euroguidance, The Netherlands

W jakich obszarach warto wspierać młodych ludzi, aby potrafili zaprzyjaźnić się z rynkiem pracy?

Zakład Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa Instytut Pedagogiki, dr Joanna Minta Zakład Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa Instytut Pedagogiki, Dolnośląska Szkoła Wyższa ul. Strzegomska 55, 53-611 Wrocław e-mail: jminta@vp.pl